Nekromanti Haunted House, runda två

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Cassius said:
Recca said:
Jag kör på lite. Jag har en titel. Jag har ett föremål. Jag har ett minne. Jag har en förmåga.

Brynolf said:
Hur många fler "kategorier" av roll-stuff har du? Alltså, sådant som följs av ett kolon?
Recca said:
Ett till, fraktion.
Att ha ett till utesluter inte två till eller för den delen tio till.

Jag uppgav först fyra och sedan uppgav jag två till som jag från början inte ansåg vara variabler att räkna på.

Först uppgav jag titel, förmåga, föremål, minne. Sen uppgav jag att jag hade fraktion (duh) och vinstvillkor.

Fraktion och vinstvillkor uppgav jag först efter att Brynolf påpekade att han ville ha allt med kolon efter. Dessförinnan såg jag övrigt som irrelevant information. Fraktion är ju given och alla har väl vinstvillkor? Det är väl inte variabler i spel utan snarare givna aspekter av alla varulvsspel genom tiderna. Utan vinstvillkor inget spel. Utan fraktion inget spel.

Ska bli kul att se hur våra roller skiljer sig åt sedan.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Outningslista

xyas said:
Konrad Konvalj said:
Kan vi få en outning utöver kartinfon.
Jo det är väl rimligt. Jag släpar runt på ett basebollträ.
Bra att ha!

Och din Titel. Vart hör den hemma? Bland grannar, arbetslösa eller kriminella. Eller övrig kategori?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jeeesus, feber + varulvsspel + finalen på Twin Peaks ger en hemsk natt. Nu har jag släpat upp mig ur sängen en stund för att outa:

Mitt minne är att en av utgångarna är falsk.

Ska nu sammanställa vad vi vet om utgångarna hittills.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Arvidos MC said:
Jeeesus, feber + varulvsspel + finalen på Twin Peaks ger en hemsk natt. Nu har jag släpat upp mig ur sängen en stund för att outa:

Mitt minne är att en av utgångarna är falsk.

Ska nu sammanställa vad vi vet om utgångarna hittills.
Tjopp, tjopp.

Vi vill ha mer outningar Arvidos.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Konrad Konvalj said:
Arvidos said:
*Kanske har med musik att göra enligt Vimes
NEJ. Det har inte med musik att göra enligt Vimes.

Tripp_trap är inne på musiken.

Nu har ju du gjort ett bra jobb Arvidos, men hur kommer det sig att du har filat in Vimes på musiken? Två gånger till och med.
Hoppsan. Läste slarvigt när Vimes och tripp_trapp diskuterade det.

Ateljen:
*Vägar till Arbetsrummet och Rökrummet

Arbetsrummet:
*Leder vidare i riktning mot köket, eller ligger i direkt anslutning till köket, enligt Brynolf

Rökrummet
*Vägar till Salongen, Barnkammaren, Arbetsrummet, Ateljén
*Brynolfs brödsmulor ligger här
*Kanske något som Cassius info pekar mot
*Leder mot utgången enligt Tyr

Salongen
*Ligger på vägen ut enligt Lu-kaazh
*Lu-kaazh brödsmular i runda 1 ett rum som börjar på S
och ligger på vägen mot utgången, förmodligen angränsande till rökrummet

Barnkammaren:
*Ligger på vägen till Köket enligt LJSLarsson

Balsalen
*Leder mot en utgång enligt Cassius och tripp_trapp

Spegelsalen
*Leder mot en utgång enligt Vimes
*Vimes har brödsmulat ett rum som börjar på S

Vinterträdgården
*Leder mot en utgång enligt Vimes

Matsalen:
*Måste passeras på vägen till Köket enligt xyas

Köket:
*Leder ut ur huset enligt Korpa

Hallen:
*Leder ut ur huset enligt Konrad Konvalj
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Konrad Konvalj said:
Arvidos MC said:
Jeeesus, feber + varulvsspel + finalen på Twin Peaks ger en hemsk natt. Nu har jag släpat upp mig ur sängen en stund för att outa:

Mitt minne är att en av utgångarna är falsk.

Ska nu sammanställa vad vi vet om utgångarna hittills.
Tjopp, tjopp.

Vi vill ha mer outningar Arvidos.
Min titel är vaktmästarbiträde!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Titlar & Föremål

Titlar:

Cassius: Gängmedlem
LJSLarsson: en bokstav förekommer 4 gånger och flera andra 2 gånger
Brynolf: Arbetslös slyngling
Recca: Granne
Korpa: titel som beskriver mig väl. Det är inte riktigt i samma stil som "Granne" eller "Arbetslös yngling".
Arvidos: vaktmästarbiträde!

Föremål:
Recca: gammal nagel
Korpa: Mitt föremål är lite... eh... futuristiskt, kan man nog säga. Det finns inte i vår nutid, men lär komma i framtiden.
xyas: basebollträ

Vad mer?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arvidos MC said:
Jeeesus, feber + varulvsspel + finalen på Twin Peaks ger en hemsk natt. Nu har jag släpat upp mig ur sängen en stund för att outa:

Mitt minne är att en av utgångarna är falsk.

Ska nu sammanställa vad vi vet om utgångarna hittills.
Så här va:

Matsalen, arbetsrummet och barnkammaren leder till köket

Rökrummet, spegelsalen och vinterträdgården leder till en utgång, vilket kan vara köket, hallen, en tredje ej namngiven utgång eller någon sorts kombination av dessa.

Om köket är en fejkutgång så innebär det att Korpa antingen ljuger eller har fått vilseledande information. xyas, Brynolf och LJSLarsson kan ändå ha korrekt information, eftersom deras information benämner "köket", inte "en utgång".

Om hallen är en fejkutgång så innebär det att Konrad Konvalj antingen ljuger eller har fått vilseledande information. Men detta behöver inte innebära något för sanningshalten i Tyrs och Vimes information...
 

Attachments

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Här är en uppdaterad plan.

Min bedömning är att om vi går mot köket så kommer vi förmodligen ha lättare att hitta fram (mer uttalad väg), men mellan köket och hallen så tror jag att köket är mer sannolikt som falsk utgång, eftersom xyas, Brynolf och LJSLarssons minnen inte refererar till en utgång utan till just köket.

Det kan ju också röra sig om en koordinerad desinformationskampanj där Lu-kaazh, Vimes och Tyr är spöken/ulvar eller där xyas och Brynolf är spöken/ulvar. Att LJSLarsson dör första rundan talar dock emot detta.

Så jag tror mer på köket.

Röst: Barnkammaren
 

Attachments

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Arvidos MC said:
Om köket är en fejkutgång så innebär det att Korpa antingen ljuger eller har fått vilseledande information.

Om hallen är en fejkutgång så innebär det att Konrad Konvalj antingen ljuger eller har fått vilseledande information.
Okay. Här har vi ju nått att jobba på kartledes.

Korpa/K.K öppnar upp sig lite mer så kanske vi kan utröna någonting från det.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Det finns inget i mitt minne som antyder att det skulle vara fejk, men det behöver å andra sidan inte betyda så mycket.

Att det innebär att någon av oss är lögnare, tja, det skulle vara K.K isf eller så har han samma slags info som jag har, alltså info som inte går att ifrågasätta.

Röst: Barnkammaren
Motivering: Jag tror fortfarande på köksutgången.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Outningslista

xyas said:
Efter att ha läst på lite mer är jag mer tveksam till att mitt påstående om att ha hittat eb ulv är korrekt. Min kartinfo säger att för att ta sig till köket, måste matsalen passeras. Jag tänkte därför att den som påstod något annat om vägen till köket måste ljuga (brynolf var det väl?). Men. Nu med mer kartinfo outad är jag mer benägen att ta tro att det hel enkelt finns flera rum mellan oss och köket.
Om matsalen måste passeras för att ta sig till köket så är köket i en återvändsgränd, eller åtminstone del av en serie rum som är separerade från resten av huset. Det känns osannolikt att vi måste ta oss till köket för att ta oss till andra utgångar, men man vet ju aldrig. Det vore ju lurigt om "utgången" finns på kökssidan bortom köket. Min information om att vägen går via rökrummet skulle kunna stämma om arbetsrummet är en senväg. Dock så stämmer inte Lu-kaazh information in i sådana fall. Den verkar ta oss bort från köket.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Outningslista

Tills vidare lägger jag min röst på salongen. Lu-kaazh har reagerat på ett igenkännande sätt kring sitt minne, vilket känns bra. Men jag måste försöka ta mig tid att granska honom lite noggrannare innan jag bestämmer mig. Barnkammaren (bredvid ett rökrum!) verkar vara en rätt ok destination också, men då i rikting mot köket. Men så länge som Lu-kaazh inte ljuger så borde den inte föra oss närmare "utgången".

Röst: Salongen
 

Attachments

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Korpa said:
Att det innebär att någon av oss är lögnare, tja, det skulle vara K.K isf eller så har han samma slags info som jag har, alltså info som inte går att ifrågasätta.
Det är rätt. Min info går inte att ifrågasätta. Jag vet att man kommer ut ur huset från Hallen.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Outningslista

Tyr said:
Lu-kaazh har reagerat på ett igenkännande sätt kring sitt minne, vilket känns bra.
Ja visst känns Lu-kaazh väldigt genuin och det han har skrivit har han skrivit med en bybo-isk självsäkerhet.

Jag får inga vibbar av forumets sämsta varulv här inte.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Titlar & Föremål

Konrad Konvalj said:
Titlar:

Cassius: Gängmedlem
LJSLarsson: en bokstav förekommer 4 gånger och flera andra 2 gånger
Brynolf: Arbetslös slyngling
Recca: Granne
Korpa: titel som beskriver mig väl. Det är inte riktigt i samma stil som "Granne" eller "Arbetslös yngling".
Arvidos: vaktmästarbiträde!

Föremål:
Recca: gammal nagel
Korpa: Mitt föremål är lite... eh... futuristiskt, kan man nog säga. Det finns inte i vår nutid, men lär komma i framtiden.
xyas: basebollträ

Vad mer?
Jag är inne så värst mycket på kartan om jag skall vara ärlig. Jag vet att vi skall ut genom Hallen men den har vi inte stött på ännu.

Det finns tillräckligt med spelare som lägger fokus på kartritande så jag skiter i det.

Däremot så är det av vikt att alla lägger sin röst och berättar för oss varför vi skall åt den riktningen.

Utöver detta vill jag ha outningar.

K.K´s ordningsföljd

Tripp_trap
Har inte släppt nån info. Har deklarerat att han inte är online förens vid nu ungefär. Bör komma nått av Titel eller Föremål inom kort. Vad som än väljs så vill jag ha en liten motivering om varför. Jag tar gärna både Titel och Föremål för den delen.
Korpa
Outningarna är för vaga. Jag vill ha nått att ta på. Speciellt nu när det snackas om att Korpa kan sitta på felaktig information.
xyas
Basebollträ. Yes, det har jag koll på. Titeln? Jag vill ha en hint. Jag vill veta om du hör du passar in med någon annan "yrkesgrupp"
Vimes
Vimes är lite smårädd för att outa. Joråsåatt. Jag vill ha en outning ändå.
Tyr
Jepp. Vore bra med en outning här också.
Lu-kaazh
Samma här.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Titlar & Föremål

Rösterna hittills (tror jag?):

Salongen (4): Lu-kaazh, Cassius, Konrad, Tyr
Barnkammaren (5): Tripp_trap, Recca, Vimes, Arvidos, Korpa
Ingen röst (2): Brynolf, xyas

Jag har släppt att min givna information var att Balsalen ligger på vägen ut. Vidare kan jag säga att mitt föremål och yrke hänger intimt ihop. Räcker det?

Jag upplever att debatten fortfarande är en smula rörig, har försökt läsa och förstå vad som diskuteras men får inget riktigt grepp. Jag skulle gärna se att vi har en mer samlad debatt, det är lätt att slinka under radarn med intetsägande och trådkluttrande inlägg när flera saker diskuteras samtidigt. Jag vill fortfarande slå ett slag för att vi debatterar vår nästa förflyttning.

Jag har inte så mycket mer att tillägga från mitt inlägg från igår, mer än att jag nu inser att den ”grönade” LJS egentligen inte visste annat än att Barnkammaren ligger på vägen till Köket, vilket ju inte nödvändigtvis styrker dess äkthet som utgång. Även Brynolfs inlägg påstår bara att Arbetsrummet kan leda till Köket. Detta bör väl i alla fall få oss att konstatera att huset innehåller cirklar, vilket känns tryggare. Men det slutar i att endast Korpas ord står som garant för att köket är rätt väg. Så vad bör då bli nästa rum? För mig låter både Salongen och Barnkammaren rimliga. Salongen för att den logiskt borde kunna ligga nära Balsalen som jag och Cassius påstår är på vägen ut, men man kan även tänka sig att köket ligger nära balsalen, om gästerna nu kan tänkas dinera i ett bredvidliggande rum. Jag är kluven, helt klart, men står fast vid mitt val så länge som det inte riskerar att blir oavgjort.

En annan sak jag kom på angående rummen, kan vi utgå ifrån att alla dessa ”X ligger på vägen mot Y” kunskaper utgår från Ateljén? Dessa informationer kan bli mindre tillförlitliga ju längre bort därifrån vi kommer, om huset innehåller tillräckligt många sammankopplade rum.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Titlar & Föremål

Tripp said:
För mig låter både Salongen och Barnkammaren rimliga. Salongen för att den logiskt borde kunna ligga nära Balsalen som jag och Cassius påstår är på vägen ut
Varför vill du till Barnkammaren och Cassius till Salongen. Det kan ni båda reda ut tycker jag. Om ni har samma information det vill säga.

[quoteCassie]Jag kan outa varför jag röstade på rökrummet. Min info är att vägen till utgången går via balsalen och efter lite funderande så lät det mer troligt att rökrummet och balsalen hängde ihop än arbetsrummet. Men salongen låter ju inte helt fel.[/quote]

Tripp said:
Jag kan verifiera att balsalen ligger på vägen ut. Men varför har vi samma info? Man kan tänka sig att balsalen angränsar många rum, och att den därför delades ut på fler spelare för att sprida risken för att rummets viktighet aldrig lyftes fram, men jag vet inte…
Det kanske är utrett på ett eller annat sätt, men det vore intressant att se hur mycket ni vill åt respektive håll.
 
Top