Nekromanti Haunted House, runda tre

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,618
Location
Huddinge
jag vet jag måste rösta men jag tycker det är väldigt svårt.

Jag vill tro att balsalen är säker att gå till, men samtidigt så har jag den gnagande känslan av att det är vårt killroom.
men okej
Röst:Balsalen

Motevering: om vi dör där så har vi förlorat, men om vi inte går dit och det är på vägen till utgången så tror ajg att vi kommer få svårt att vinna.
så jag tror att vi får chansa.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Konrad Konvalj said:
Tripp kan du vänligen berätta lite om ditt protokoll? Du ville ha lite raka frågor så jag vill att du byboigt snackar fram det som är byboigt i ditt protokoll.

Du har en Titel och ett Föremål. Du har några saker till. Ge mig alla rätt på ett snyggt sätt så blir då jag glad.
Jag är inte helt säker på vad du menar med protokoll, men tänker utgå ifrån att det är min spelstrategi eller liknande? Om jag har fel så ber jag om ursäkt.

Till att börja med kan jag introducera mig själv för er lite närmare. Hej, jag heter tripp_trap och vill alltså bli musiker och tycker verkligen att Red Hot Chili Peppers är grymma! Jag bär på en schysst stratocaster (en sorts elgitarr) och tillhör bybofraktionen. Tyvärr saknar jag speciella förmågor men minns att Balsalen ligger på vägen ut, vilket jag outade i början av förra rundan strax efter att Cassius lade fram samma info.

Så då kan jag lägga fram min strategi då. Den här spelomgången har för mig haft helt främmande koncept som att sakna hängningar och introducera föremål utan uppenbar användning. Min strategi har därför i stort sett helt byggt på att försöka få fram information ur andra, i synnerhet kartinformation, och diskutera kring detta. Eftersom jag saknar förmågor bortom mina grymma gitarriff så har mitt enda maktmedel varit att försöka få igång och delta i diskussioner där folk tar ställning, lämnar påstådd information och markerar ståndpunkt. Därefter försöker jag analysera och avgöra vad nästa steg bör vara, varpå jag sedan framför och röstat efter vad jag kommer fram till. Föremålen som vi bär på har också förbryllat mig vilket ni säkert märkt. Därför har jag försökt tala med er övriga om dem för att luska ut deras eventuella användningsområde. Att hitta varulvar har känts sekundärt, då vi som bekant saknar egentliga medel att neutralisera dem effektivt.

Recca said:
Jag tänker inte upprepa mig en tredje gång. Jag har ju anklagat dig ett par inlägg upp och de anklagandena har du inte svarat på. Om du vill ta bort rödstämpeln så får du anstränga dig lite.
Tyvärr ser jag inget som jag inte svarat på. Eftersom jag uppenbarligen är lite trög får du jättegärna posta det en gång till, gärna i listform eller liknande!
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Konrad Konvalj said:
Tyr, vad menar du med att Cassevic är lite grönad om han är ulv och inte har en fullständig karta och prickar in rätt rum på chans? Jag ligger på mobilen och orkar inte klippa och klistra men läs din text så fattar du min undran.
Nä så står det ju inte. Om varulvarna inte sitter sitter inne med en karta. Då räknar jag ju såklart inte Cassius/Vic till självklar ulv om han grönas lite. Det är klart att han skulle kunna vara ulv och chansat, men hur stor är chansen för det? Det är bara jag som försöker resonera fram vem som känns mest ulvig av de två. Men sedan finns ju förstås risken att Cassius/Vic känner till Balsalen på annat vis, t.ex. "du behöver passera Balsalen för att komma till Lemlästningsrummet" och att sedan tripp blev förvånad när hans minne dök upp från någon annan.

Det du skrev var så konstigt att jag inte ens vet om jag förstod dig rätt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
tripp_trap said:
Recca said:
Och vidare. Att vara ulv och ge sig på folk som håller inne på information som eventuellt kunde vara byn till nytta är ett lätt sätt att plocka bybo-poäng.
Hur är kartinformation eventuellt nyttigt för oss ungdomar? Alla som hittills sagt sin information har hjälpt i mina ögon. Nej, kartinformation är för mig ett utmärkt redskap att komma ut härifrån, och dessutom ett bra sätt att identifiera skurkar om vi skulle köra fast någonstans.
Nu har du ju facit över hur jag resonerat. Att om jag håller inne med infon om killroom'et så kan en ulv lägga upp en strategi för att leda byn in i en fälla i tron att info om fällan inte existerar och i sin formulering begå misstag (vilket jag anser att DU gjort när du dublettade Cassius kartinfo).

Ovanpå detta så gräver du alltså efter min odödlighet, 'för annars vore det ju skitdumt av mig att hålla inne på kartinformationen'. Du hade med andra ord misstankar om att jag var Bulletproof men likväl ansåg du att jag borde outa min kartinfo innan jag blev dödad. Hur fan går det ihop, Tripp_trapp??

tripp_trap said:
Recca said:
Tack.
Jag menar att du varit och nosat på min eventuella "odödlighet" under förevändningen att du tycker att jag ska outa min kartinformation. Kartinfon är bara en slentrianursäkt för dig.
Kartinfon är vad jag kan se nyttigt för oss alla. Och det jag skrev var ordagrant såhär:

tripp_trap said:
Risken för utröstning är helt riktigt noll, men jag menade att jag hoppas att inte skurkarna kan komma åt dig under rumsförflyttingsfasen. Vilket kanske är vettigt, hur stryper man ett spöke liksom?
Det råder ju inget tvivel om hur du rättfärdigade dina frågor under varulvs-förevändningen att DU som bybo skulle anse att det är vettiga frågor.

Det jag menade var att en bybo skulle låtit det vara osagt huruvida jag var odödlig när jag målade en måltavla på min rygg. Du gjorde inte det, istället försökte du klämma mig på info om det. Detta råder det inga som helst tvivel om.

Du menar att du klämde mig på information om huruvida jag var odödlig eftersom du är en bybo som borde få reda på sånt.

Jag menar att det inte är rimligt bybo-agerande. Det här grundar jag mina misstankar mot dig på.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
tripp_trap said:
Eftersom jag saknar förmågor bortom mina grymma gitarriff...
Underskatta inte ett grymt gitarriff!

Jag gillade väl spontant din outning. Dags för Vicsius (Cassitnik?) att göra sin outning då kanske?

Men hur som helst så känner jag mig lite mindre nervös över att bege mig till Balsalen nu så...dags att lägga en röst.

Röst: Balsalen
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Trill said:
Till att börja med kan jag introducera mig själv för er lite närmare. Hej, jag heter tripp_trap och vill alltså bli musiker och tycker verkligen att Red Hot Chili Peppers är grymma! Jag bär på en schysst stratocaster (en sorts elgitarr) och tillhör bybofraktionen. Tyvärr saknar jag speciella förmågor men minns att Balsalen ligger på vägen ut, vilket jag outade i början av förra rundan strax efter att Cassius lade fram samma info.
Okay, tack!
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Konrad Konvalj said:
Tyr said:
Ok, kom precis hem och senare är det spelkväll. Dåligt med tid idag, men jag har försökt följa på telefonen.

Det känns relevant att syna Cassius/Vic och tripp i sömmarna, något som ni redan försöker. Vägen till utgången behöver inte nödvändigtvis gå via Balsalen om bägge ljuger, utan skulle kunna gå via Biblioteket. Men om en eller ingen ljuger så är Balsalen det givna alternativet.

Om det är någon som ljuger så är det antagligen tripp.

Om varulvarna inte har tillgång till komplett karta så är Cassius/Vic lite grönad av att han nämnt ett rum innan vi hittade fram till det.

Han var även på Recca tidigt om den saknade kategorien. Så det finns ju lite grejer som pekar mot att Cassius/Vic är grön, men jag kan inte på rak arm komma på något om tripp. Det vore ju en enkel lögn att bekräfta ett annat minne. Om man bortser från de nattmördade (och mig själv) så känns det som att Arvidos, Recca och tripp har minnen som är enklast att ljuga om. Av dessa känns Arvidos och tripp som möjliga ulvar. Kan det vara så enkelt?

Magkänslan säger mig att Balsalen är rätt och att nästa val vi kommer få göra är mer ödesdigert. Ett killroom är ju inte otänkbart, men det är ett konstigt minne att ha om det inte finns något sätt att luska ut vilket det är. Det skapar bara paranoia. Men det kommer väl förhoppningsvis.

Förutom det så har jag kanske sett något intressant med föremålen. Mer om det ifall fler föremål har outats, gärna från misstänkta ulvar.
Tyr, vad menar du med att Cassevic är lite grönad om han är ulv och inte har en fullständig karta och prickar in rätt rum på chans? Jag ligger på mobilen och orkar inte klippa och klistra men läs din text så fattar du min undran.
Det jag menade med mitt inlägg var att det såg väldigt fel ut när jag läste det. Om VARULVARNA inte har tillgång till komplett karta så är Cassius/Vic lite grönad av att han nämnt ett rum innan vi hittade fram till det.

Jag läser jag vidare sen och lite ovanför det hela så ser jag att du väger för och emot, men den där linan såg så konstig ut hos mig så därav min fråga.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Tyr said:
Dags för Vicsius (Cassitnik?) att göra sin outning då kanske?
Min titel jag fått i detta spel är: Fd Gängmedlem.
I min ficka så har jag en Butterflykniv.
Jag kommer ihåg att: Balsalen är vägen till utgången.
Jag har även en förmåga: jag kan granska vad folk har för föremål.
De jag hittils har kontrollerat är:
Recca: en gammal nagel
Samt Vimes.

Eftersom Vimes inte gått ut med sitt föremål vad jag kan minnas så tänker jag droppa tillräckligt med info för att han ska kunna förstå att jag vet vad han har för föremål. Vimes föremål innehåller ordet krit och om inte Vimes kan verifiera detta genom att gå ut med fullständiga namnet på sitt föremål så far jag eller Vimes med osanning. Observera att jag inte kräver av Vimes att han ska gå ut med detta omedelbart.

Sen har vi det som både jag och Cassius reagerat på när det kom till reccas outning av vilka "egenskaper" eller vad man ska kalla det. Vill ni att jag ska gå ut med detta också?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Det jag menade var att en bybo skulle låtit det vara osagt huruvida jag var odödlig när jag målade en måltavla på min rygg. Du gjorde inte det, istället försökte du klämma mig på info om det. Detta råder det inga som helst tvivel om.
Detta är skrivet till Tripp.

Jag har i stort sett agerat lika Recca, men det reagerar du inte på. Vad beror det på?

Recca said:
Jag hoppas på mirakel, antar jag; nån med förnuftiga tankar som leder oss ur mörkret.

Jag ser ju dig som grön, K.K eftersom du drivit spelet och varit vår lykta hittills och om du tycker balsalen så väger det rätt tungt för mig just nu. Samtidigt är tripp_trapp den jag har hårdast scumtells på och om han är ulv så har han ju ett syfte med att leda oss den vägen.
Jag är väldigt grön istället trots att jag velat ha samma info som Tripp och hjälpt till att måla en tavla på din spök rygg.

Sen hoppas du på mirakel och vill ha ledning.

Varför leder du inte själv? Varför lysstrar du inte till Vimes? Varför är K.K grön trots att jag vill samma saker som Trippen?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vico said:
Sen har vi det som både jag och Cassius reagerat på när det kom till reccas outning av vilka "egenskaper" eller vad man ska kalla det. Vill ni att jag ska gå ut med detta också?
Nej det tycker jag att Vimes kan göra eftersom du är på G att semigröna honom.

Som jag ser det saknar du och Cassius saker som jag och Brynolf snackar om. Kan tänkas att Tyr också har denna pryttel och som jag uppfattade Tripp så finns det med där också.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
[quote0Vico]Samt Vimes.[/quote]

Vem har valt att syna Vimes i sömmarna? Du eller Cassie?

Varför är Vimes kontrollerad?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Cassius valde att syna Recca.
Jag valde att syna Vimes. Min anledning till att Syna Vimes är för att jag aldrig riktigt vågar lita på honom i varulvsspel. samt att tiden jag hade på mig att fatta mitt beslut om vem jag skulle sia efter att ha hoppat in inte var den längsta.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Cassius valde att syna Recca.
Jag valde att syna Vimes. Min anledning till att Syna Vimes är för att jag aldrig riktigt vågar lita på honom i varulvsspel. samt att tiden jag hade på mig att fatta mitt beslut om vem jag skulle sia efter att ha hoppat in inte var den längsta.
Okay.

Då skall Vimes outa sin Krit....

Och skriva i ordning sitt protokoll.

Vico said:
Sen har vi det som både jag och Cassius reagerat på när det kom till reccas outning av vilka "egenskaper" eller vad man ska kalla det. Vill ni att jag ska gå ut med detta också?
Läste det hela lite snabbt senast. Det är klart du inte skall gå ut med det, men du skall vid tillfälle ge oss andra som har det en vettig brödsmula så klart. Annars kan du ju hävda att du har det hela och sedan bara följa med.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Recca said:
Nu har du ju facit över hur jag resonerat. Att om jag håller inne med infon om killroom'et så kan en ulv lägga upp en strategi för att leda byn in i en fälla i tron att info om fällan inte existerar och i sin formulering begå misstag (vilket jag anser att DU gjort när du dublettade Cassius kartinfo).
Att jag och Vicotnik har identisk information, där jag outade sist, är något jag inte kan komma ifrån, det håller jag helt med om är misstänksamt. Som jag skrev i början av runda två blev jag förvånad när Cassius outade Balsalen.

Recca said:
Ovanpå detta så gräver du alltså efter min odödlighet, 'för annars vore det ju skitdumt av mig att hålla inne på kartinformationen'. Du hade med andra ord misstankar om att jag var Bulletproof men likväl ansåg du att jag borde outa min kartinfo innan jag blev dödad. Hur fan går det ihop, Tripp_trapp??
Som jag förklarade tidigare skrev jag det inlägget för att försäkra mig om att du själv var medveten om riskerna med att sitta inne med informationen. Dessutom har jag så gott som inget att arbeta med i spelet förutom kartinformation. Därför ville jag att du skulle outa kartinformationen, det ger mig något att arbeta med och förhålla mig till, samt ett uttalande från dig som kanske kan verifieras eller förkastas vid något framtida tillfälle.

Recca said:
Det råder ju inget tvivel om hur du rättfärdigade dina frågor under varulvs-förevändningen att DU som bybo skulle anse att det är vettiga frågor.
Okej, jag vet inte om jag förstår den här punkten helt. Du menar att jag spelade under varulvsförevändning när jag ville ha din kartinformation…? Hur många av oss är inte då skurkkandidater för att vi vill diskutera kring kartpusslet?

Recca said:
Det jag menade var att en bybo skulle låtit det vara osagt huruvida jag var odödlig när jag målade en måltavla på min rygg. Du gjorde inte det, istället försökte du klämma mig på info om det. Detta råder det inga som helst tvivel om.
Ah, här har vi missat varandra. Jag ville försäkra mig om att du visste om riskerna med att sitta inne med kartinfon. För mig lät det barockt att neka oss övriga diskussionsmaterial samt göra dig själv till måltavla. Därför skrev jag som jag skrev för att påpeka detta, att jag hoppades att du var helt säker på din sak.

Recca said:
Du menar att du klämde mig på information om huruvida jag var odödlig eftersom du är en bybo som borde få reda på sånt.
Nej, jag var mer intresserad av din kartinfo. Den anser jag mig ha rätt till som bybo. Se ovan.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Vicotnik said:
Sen har vi det som både jag och Cassius reagerat på när det kom till reccas outning av vilka "egenskaper" eller vad man ska kalla det. Vill ni att jag ska gå ut med detta också?
Jag håller med om att du bör hålla det för dig själv, för tillfället.

Trovärdig outning i övrigt och jag kan inte göra så mycket mer än att se dig som grön.

Folk på min gröna lista är alltså Recca, K.K, Cassius/Vic och Lu-kaazh. Tripp är utan tvekan och nosar på den och är ljusgrön åtminstone. I övrigt så är övriga ljusröda hela bunten, jag har inte kunnat läsa nog mycket för att kunna säga att någon är ulv eller att någon inte än det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
tripp_trap said:
Ah, här har vi missat varandra. Jag ville försäkra mig om att du visste om riskerna med att sitta inne med kartinfon. För mig lät det barockt att neka oss övriga diskussionsmaterial samt göra dig själv till måltavla. Därför skrev jag som jag skrev för att påpeka detta, att jag hoppades att du var helt säker på din sak.
Som jag skrev så har jag förstått hur du rättfärdigat frågeställningen i efterhand. Det sättet du gör det på är antingen som ulv som försvarar dina ganska osmarta "bybo"-drag - eller som osmart bybo. Och det senare är ju inte direkt omöjligt att du är. Din version av saker har minskat din rödstatus aningens fast du är fortfarande reddish. Dublettinformationen är fortfarande beklämmande.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Heh, nu ska jag vara sjuket neggig.

Vi sitter hær och jagar ulvar enligt gamla beprøvade metoder. Troværdighet i outningar, scum tells och så vidare.

Sæg att vi identifierar person X som ulv bortom rimligt tvivel. So what? Vad ska vi gøra åt saken? Vi kan såklart titta på hur denne har røstat i vart vi ska gå och potentiellt gøra tvært om, men det kommer att bli giftbægarresonemang av det snabbare æn du kan sæga "du vet att jag vet att...".

Jag føreslår hærmed en ny tankemodell: Det finns inga ulvar. Varje gång vi flyttar oss slår Basse ihjæl en av oss slumpmæssigt. Detta ær begrænsningen på antal rundan vi har att ta oss ut.

Hur vi ska førhålla oss till det hær i det vidare arbetet vet jag dæremot inte alls.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas said:
Heh, nu ska jag vara sjuket neggig.

Vi sitter hær och jagar ulvar enligt gamla beprøvade metoder. Troværdighet i outningar, scum tells och så vidare.

Sæg att vi identifierar person X som ulv bortom rimligt tvivel. So what? Vad ska vi gøra åt saken? Vi kan såklart titta på hur denne har røstat i vart vi ska gå och potentiellt gøra tvært om, men det kommer att bli giftbægarresonemang av det snabbare æn du kan sæga "du vet att jag vet att...".

Jag føreslår hærmed en ny tankemodell: Det finns inga ulvar. Varje gång vi flyttar oss slår Basse ihjæl en av oss slumpmæssigt. Detta ær begrænsningen på antal rundan vi har att ta oss ut.

Hur vi ska førhålla oss till det hær i det vidare arbetet vet jag dæremot inte alls.
Hur skall vi förhålla oss till Basses fluff då?

Basse said:
SMS från 07654439908: Vaddå tio ungdomar? När jag gick ut ur huset var de tretton! Vem har strulat den här gången? /Z

SMS från 0766652997: I våra papper står det helt klart att tio deltagare är med! Har någon lyckats smita in i huset? /Chefen
Det finns ju uppenbart skummisar så att inte försöka hitta dessa är ju en lätt utväg.

Kan vi få lite snack om ditt protokoll istället xyas. Det kanske kan hjälpa oss att komma fram till om du har rent mjöl i påsen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Vicotnik said:
Vimes föremål innehåller ordet krit och om inte Vimes kan verifiera detta genom att gå ut med fullständiga namnet på sitt föremål så far jag eller Vimes med osanning.
Bra spelat Vico. Jag har haft dig som rödish (utifrån Cassius, men ändå), men det här var grönande.

Mitt föremål är en kritpipa.

Mitt första inlägg said:
Det ska bli kul det här! Var coola kids nu, tänd en rök och chilla. Vi kommer ta oss genom det här huset, no fear.
Vimes said:
Mja. Spider är ganska random, jag skulle inte direkt sätta mina lungor på att han är ulv bara för att han inte skriver något idag alls.
Vimes också i R1 said:
Jag tycker nog egentligen att en lös teori som ingen har bekräftat ens med en hostning är väl lite att basera agerande på.
Tre udda formuleringar som refererar till tobaksrökande alltså. Det kallas brödsmulor.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Vimes said:
Vicotnik said:
Vimes föremål innehåller ordet krit och om inte Vimes kan verifiera detta genom att gå ut med fullständiga namnet på sitt föremål så far jag eller Vimes med osanning.
Bra spelat Vico. Jag har haft dig som rödish (utifrån Cassius, men ändå), men det här var grönande.

Mitt föremål är en kritpipa.

Mitt första inlägg said:
Det ska bli kul det här! Var coola kids nu, tänd en rök och chilla. Vi kommer ta oss genom det här huset, no fear.
Vimes said:
Mja. Spider är ganska random, jag skulle inte direkt sätta mina lungor på att han är ulv bara för att han inte skriver något idag alls.
Vimes också i R1 said:
Jag tycker nog egentligen att en lös teori som ingen har bekräftat ens med en hostning är väl lite att basera agerande på.
Tre udda formuleringar som refererar till tobaksrökande alltså. Det kallas brödsmulor.
kritpipa stämmer med det svar jag fick då jag kollade Vimes.
 
Top