Nekromanti Haunted House, runda tre

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Lite funderingar innan sänggång.

Det är mycket snack fram och tillbaka om vem som är ulv och brun hit eller dit. Problemet är att även om vi vaskar fram en ulv så har vi inga medel att hantera dem på i det spelet. Jag tror grundupplägget är pissenkelt. Varje runda får ulvarna ta ihjäl en person, och när alla bybor är döda vinner de. Kommer någon ut levande vinner byn. Släng på en drös förmågor och en dtf så är spelet klart. Varulvarna har såklart full kännedom om husets uppbyggnad och måste jobba aktivt för att få oss att gå bort från utgången, genom röstning och ihopljugen information om kartan.

Så frågan är, vems kartinfo litar vi på?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
xyas said:
Lite funderingar innan sänggång.

Det är mycket snack fram och tillbaka om vem som är ulv och brun hit eller dit. Problemet är att även om vi vaskar fram en ulv så har vi inga medel att hantera dem på i det spelet. Jag tror grundupplägget är pissenkelt. Varje runda får ulvarna ta ihjäl en person, och när alla bybor är döda vinner de. Kommer någon ut levande vinner byn. Släng på en drös förmågor och en dtf så är spelet klart. Varulvarna har såklart full kännedom om husets uppbyggnad och måste jobba aktivt för att få oss att gå bort från utgången, genom röstning och ihopljugen information om kartan.

Så frågan är, vems kartinfo litar vi på?
så när vi ligger på 50-50 nså har ulvarna vunnit eftersom vi då inte kommer kunna gå någonstans?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Lu-kaazh said:
så när vi ligger på 50-50 nså har ulvarna vunnit eftersom vi då inte kommer kunna gå någonstans?
Rimligtvis. Men i och med att ulvarna inte kan åka ut tror jag vi bara har en eller två. Gissningsvis två om flufftexten om att vi var 13 istället för 10 i huset och vi väljer att tro på Recca.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas said:
Lite funderingar innan sänggång.

Det är mycket snack fram och tillbaka om vem som är ulv och brun hit eller dit. Problemet är att även om vi vaskar fram en ulv så har vi inga medel att hantera dem på i det spelet. Jag tror grundupplägget är pissenkelt. Varje runda får ulvarna ta ihjäl en person, och när alla bybor är döda vinner de. Kommer någon ut levande vinner byn. Släng på en drös förmågor och en dtf så är spelet klart. Varulvarna har såklart full kännedom om husets uppbyggnad och måste jobba aktivt för att få oss att gå bort från utgången, genom röstning och ihopljugen information om kartan.

Så frågan är, vems kartinfo litar vi på?
Det måste vara snack fram och tillbaka om vem som är ulv och inte. Du har ju ställt frågan själv lixom.

Vems kartinfo litar vi på?

Troligen inte någon som är ulv. Vi måste således jaga ulvar även i detta spel. Grundupplägget är säkerligen enkelt som du säger, men så länge vi bara sitter och dillar kommer ju ulvarna ha möjlighet att styra oss dit de vill med hjälp av den informationen de har.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
xyas said:
Lu-kaazh said:
så när vi ligger på 50-50 nså har ulvarna vunnit eftersom vi då inte kommer kunna gå någonstans?
Rimligtvis. Men i och med att ulvarna inte kan åka ut tror jag vi bara har en eller två. Gissningsvis två om flufftexten om att vi var 13 istället för 10 i huset och vi väljer att tro på Recca.
Det ställer ju fortfarande till det om Recca har egna vinstvillkor för byn. Är det 2 ulvar + Recca betyder det likväl att vi har 4 rundor på oss med tanke på att Recca skulle kunna gynnas av att inte byborna kommer ut och att ulvarna inte hinner ha ihjäl alla. Vi får inte stå still helt enkelt.

Minns jag inte fel hade Recca en DTF senast och då var hon sugen att ställa sig på ulvarnas sida mot slutet för att claima en seger för egen del.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Som jag ser det så bör vi rimligtvis antingen kunna lita på min eller tripp_trap's info så länge inte båda av oss två är ulvar. Hur vida tripp_trap är ulv eller inte har jag inte en sussning om.
Så när det kommer till oss två räcker det med att ni kan lita på antingen mig eller tripp_trap för att vi ska ha 1 bit av kartinfon som är korrekt.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Konrad Konvalj said:
xyas said:
Lu-kaazh said:
så när vi ligger på 50-50 nså har ulvarna vunnit eftersom vi då inte kommer kunna gå någonstans?
Rimligtvis. Men i och med att ulvarna inte kan åka ut tror jag vi bara har en eller två. Gissningsvis två om flufftexten om att vi var 13 istället för 10 i huset och vi väljer att tro på Recca.
Det ställer ju fortfarande till det om Recca har egna vinstvillkor för byn. Är det 2 ulvar + Recca betyder det likväl att vi har 4 rundor på oss med tanke på att Recca skulle kunna gynnas av att inte byborna kommer ut och att ulvarna inte hinner ha ihjäl alla. Vi får inte stå still helt enkelt.

Minns jag inte fel hade Recca en DTF senast och då var hon sugen att ställa sig på ulvarnas sida mot slutet för att claima en seger för egen del.
Det stämmer, det var i mitt TMNT parti.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Recca said:
Tack.

Jag menar att du varit och nosat på min eventuella "odödlighet" under förevändningen att du tycker att jag ska outa min kartinformation. Kartinfon är bara en slentrianursäkt för dig.
Kartinfon är vad jag kan se nyttigt för oss alla. Och det jag skrev var ordagrant såhär:

tripp_trap said:
Risken för utröstning är helt riktigt noll, men jag menade att jag hoppas att inte skurkarna kan komma åt dig under rumsförflyttingsfasen. Vilket kanske är vettigt, hur stryper man ett spöke liksom?
Jag fiskar inte nödvändigtvis efter din powerroll. Visst, det skulle potentiellt sett hjälpa mig att lita på dig om du bidrog med något matnyttigt om dig (din kartinformation?). Men det jag skrev var mitt sätt att försöka påminna dig om att du måste vara helt säker på din sak att inte outa. Som det var då fick jag känslan av att du är ett tämligen attraktivt byte för skurkarna. Nu har du ju överlevt två gånger. Varför kan jag inte svara på.

Recca said:
Recca said:
Jag menar att du varit och nosat på min eventuella "odödlighet" under förevändningen att du tycker att jag ska outa min kartinformation. Kartinfon är bara en slentrianursäkt för dig.
Och vidare. Att vara ulv och ge sig på folk som håller inne på information som eventuellt kunde vara byn till nytta är ett lätt sätt att plocka bybo-poäng.
Hur är kartinformation eventuellt nyttigt för oss ungdomar? Alla som hittills sagt sin information har hjälpt i mina ögon. Nej, kartinformation är för mig ett utmärkt redskap att komma ut härifrån, och dessutom ett bra sätt att identifiera skurkar om vi skulle köra fast någonstans.

Avslutlningsvis, Konrad, du och Brynolf hade någon sorts kommunikation i förra rundan. Jag bad dig klargöra lite om den. Jag är fortfarande intresserad, särskilt när Brynolf nu är död.

Dessutom ser jag gärna att vi diskuterar nästa steg lite mer, och att fler tar ställning. För mig är det självklart att gå till Balsalen. Min information pekar dit. Dessutom har vi antagligen lagt en viss sträcka mellan där vi är nu och köket, vilket gör köket till ett mindre attraktivt mål just nu. Någon som har någon annan idé?

Röstläge (bör vara korrekt, ny och fräsch tråd):
Balsalen (3): Vicotnik/Cassius, tripp_trap, Konrad
Ingen röst (7): Arvidos, Lu-kaazh, Korpa, Recca, Tyr, Vimes, xyas
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tripper said:
Avslutlningsvis, Konrad, du och Brynolf hade någon sorts kommunikation i förra rundan. Jag bad dig klargöra lite om den. Jag är fortfarande intresserad, särskilt när Brynolf nu är död.
För att göra det måste vi börja snacka lite om våra protokoll och roller.

Vi har tidigare ifrågasatt bland annat Recca för att ha ett konstigt protokoll med egna vinstvillkor (och kanske något mer som är udda enligt mig och Brynolf).

Hur vi gör detta är utan att hjälpa ulvarna (om de har en annan uppbyggnad eller något som inte stämmer överens med bybo-protokollen) är ju det kluriga.

Det gäller ju att ulvarna får gå ut med sin information först så att de måste fila lite på sanningen om det är så att de har en annan sanning, vilket jag tror.

Titel är också en sån här sak vi kan jobba lite till på.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
tripp_trap said:
Röstläge (bör vara korrekt, ny och fräsch tråd):
Balsalen (3): Vicotnik/Cassius, tripp_trap, Konrad
Ingen röst (7): Arvidos, Lu-kaazh, Korpa, Recca, Tyr, Vimes, xyas
Nästan korrekt, du missade min röst. :gremsmile:

Balsalen (4): Vicotnik/Cassius, tripp_trap, Korpa, Konrad
Ingen röst (6): Arvidos, Lu-kaazh, Recca, Tyr, Vimes, xyas
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Det ställer ju fortfarande till det om Recca har egna vinstvillkor för byn. Är det 2 ulvar + Recca betyder det likväl att vi har 4 rundor på oss med tanke på att Recca skulle kunna gynnas av att inte byborna kommer ut och att ulvarna inte hinner ha ihjäl alla. Vi får inte stå still helt enkelt.
Klar vi inte ska stå stilla, men med Recca ser jag två möjligheter: hon ljuger och är ett elakt spöke (ulv) som outade spöke av rädsla att bli siad av någon.
Eller så är hon en dtf som vinner om byn vinner, samt passerar något specifikt rum där vi saltar och bränner hennes ben så hon kan gå frid.

Är Lukas grön tror kag på variant ett då han gissningsvis är vår nerfade siare som kan identifiera spökena som vill ha ihjäl oss. Det är alltså i nuläget extra intressant att förhålla sig till Lukas och Reccas kartinfo och röstande.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
När det gäller recca och hennes spökgrej har jag ingen direkt koll, där emot vet jag att hon har hållt sig till sanningen om en annan grej.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Uppdaterad lista över outningar

Jag har kopierat tidigare listor och uppdaterat de, såvitt jag vet så ska det stämma.

Kartinfo said:
Ateljen:
*Vägar till Arbetsrummet och Rökrummet

Arbetsrummet:
*Leder vidare i riktning mot köket, eller ligger i direkt anslutning till köket, enligt Brynolf

Rökrummet
*Vägar till Salongen, Barnkammaren, Arbetsrummet, Ateljén
*Brynolfs brödsmulor ligger här
*Kanske något som Cassius info pekar mot
*Leder mot utgången enligt Tyr

Salongen
*Vägar till Biblioteket, Balsalen, Arbetsrummet, Rökrummet
*Ligger på vägen ut enligt Lu-kaazh
*Lu-kaazh brödsmular i runda 1 ett rum som börjar på S
och ligger på vägen mot utgången, förmodligen angränsande till rökrummet

Barnkammaren:
*Ligger på vägen till Köket enligt LJSLarsson

Balsalen
*Leder mot en utgång enligt Cassius och tripp_trapp

Spegelsalen
*Leder mot en utgång enligt Vimes
*Vimes har brödsmulat ett rum som börjar på S

Vinterträdgården
*Leder mot en utgång enligt Vimes

Matsalen:
*Måste passeras på vägen till Köket enligt xyas

Köket:
*Leder ut ur huset enligt Korpa

Hallen:
*Leder ut ur huset enligt Konrad Konvalj

*Enligt Arvidos finns det en falsk utgång

*Recca har kartinfo om något övrigt/annat
Titlar:
Cassius: Gängmedlem
LJSLarsson: en bokstav förekommer 4 gånger och flera andra 2 gånger
Brynolf: Arbetslös slyngling
Recca: Granne
Korpa: titel som beskriver mig väl. Det är inte riktigt i samma stil som "Granne" eller "Arbetslös yngling".
Arvidos: vaktmästarbiträde!
Tyr: Min titel är något som är tätt förknippat med internet (nej, inte porrsurfare)
K.K: Arbetslös slyngling

Föremål:
Recca: gammal nagel
Korpa: Iphone 6
xyas: basebollträ
K.K: Bilnycklar
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: Uppdaterad lista över outningar

Dessutom så tror jag att jag kan gissa mig till vilken brödsmula som Brynolf kunde uppfatta och som gjorde att han såg K.K som grön, det var ganska uppenbart med den information som har kommit fram den här rundan.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
xyas said:
Lu-kaazh said:
så när vi ligger på 50-50 nså har ulvarna vunnit eftersom vi då inte kommer kunna gå någonstans?
Rimligtvis. Men i och med att ulvarna inte kan åka ut tror jag vi bara har en eller två. Gissningsvis två om flufftexten om att vi var 13 istället för 10 i huset och vi väljer att tro på Recca.
Det ställer ju fortfarande till det om Recca har egna vinstvillkor för byn. Är det 2 ulvar + Recca betyder det likväl att vi har 4 rundor på oss med tanke på att Recca skulle kunna gynnas av att inte byborna kommer ut och att ulvarna inte hinner ha ihjäl alla. Vi får inte stå still helt enkelt.

Minns jag inte fel hade Recca en DTF senast och då var hon sugen att ställa sig på ulvarnas sida mot slutet för att claima en seger för egen del.
Jag tolkar inte min roll som att jag är en dtf. Det står på min fraktion att jag är en bybo. Och inom parentes framgår att jag är ett snällt spöke. Det framgår inte om jag var ungdom när jag dog och blev spöke, men det är väl inte otroligt att jag är en ungdom, tänker jag.

Jag tolkar dock min roll, att jag har vinstvillkor som en ledtråd till hur varulvarnas roller ser ut. Mitt vinstvillkor säger klart och tydligt att jag vinner när ungdomarna hittar ut ur huset.

Tripp_trapp said:
Jag fiskar inte nödvändigtvis efter din powerroll. Visst, det skulle potentiellt sett hjälpa mig att lita på dig om du bidrog med något matnyttigt om dig (din kartinformation?). Men det jag skrev var mitt sätt att försöka påminna dig om att du måste vara helt säker på din sak att inte outa. Som det var då fick jag känslan av att du är ett tämligen attraktivt byte för skurkarna. Nu har du ju överlevt två gånger. Varför kan jag inte svara på.
Första rundan var jag nog ganska misstänkt, vilket är en god anlednign att inte ta ut mig. Andra rundan plockade du ju fram ur din ulv-röv att jag var odödlig. Så det är ju inte så himla konstigt att nattmorden inte riktas mot mig.

tripp_trap said:
Recca said:
Recca said:
Jag menar att du varit och nosat på min eventuella "odödlighet" under förevändningen att du tycker att jag ska outa min kartinformation. Kartinfon är bara en slentrianursäkt för dig.
Och vidare. Att vara ulv och ge sig på folk som håller inne på information som eventuellt kunde vara byn till nytta är ett lätt sätt att plocka bybo-poäng.
Hur är kartinformation eventuellt nyttigt för oss ungdomar? Alla som hittills sagt sin information har hjälpt i mina ögon. Nej, kartinformation är för mig ett utmärkt redskap att komma ut härifrån, och dessutom ett bra sätt att identifiera skurkar om vi skulle köra fast någonstans.
Alla har ju ändå gått ut med sin kartinformation nu så jag antar att det inte kommer några överraskningar på den fronten.

Jag har informationen att ett rum i huset är ett "killroom" där byn dör om vi går in.

Jag har väntat med infon för att lura ut misstänkta outningar från ulvar om vart vi ska gå -> typ dublett-info!

Samt för att ge ulvarna ett skäl till att nattdöda mig.

Tripp_trapp, du har bockat av alla ulv-rutorna på formuläret. Det ska till en gröning från en siare för att jag ska lita på dig i nuläget.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Recca said:
Alla har ju ändå gått ut med sin kartinformation nu så jag antar att det inte kommer några överraskningar på den fronten.

Jag har informationen att ett rum i huset är ett "killroom" där byn dör om vi går in.
I mitt huvud så är Recca grön, hon har en skum roll men det är det enda jag kan sätta emot henne, så det blev helt plötsligt väldigt mycket mer nervigt att gå någonstans, samtidigt som vi måste röra på oss för att ta oss ut. >.<
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Recca said:
Jag har informationen att ett rum i huset är ett "killroom" där byn dör om vi går in.
Okay. Jag gillar´t på sätt och vis.

Det finns vissa (som jag har på min mer ulviga lista) som snackat en del om killrooms. Det får dem i mina ögon att sticka ut lite mer som ulvar eftersom jag då räknar det till killroom´s fiske eller nått sånt.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Korpa said:
tripp_trap said:
Röstläge (bör vara korrekt, ny och fräsch tråd):
Balsalen (3): Vicotnik/Cassius, tripp_trap, Konrad
Ingen röst (7): Arvidos, Lu-kaazh, Korpa, Recca, Tyr, Vimes, xyas
Nästan korrekt, du missade min röst. :gremsmile:

Balsalen (4): Vicotnik/Cassius, tripp_trap, Korpa, Konrad
Ingen röst (6): Arvidos, Lu-kaazh, Recca, Tyr, Vimes, xyas
Jag hade tänkt komma in och rösta på balsalen, men med reccas senaste outning så blev jag plötsligt väldigt orolig, det känns som om det skulle vara en smartteknik för ulvarna att två personer försöker leda in oss i samma farliga rum.

så vi måste ta ett beslut om vi litar på Tipptapp eller vic. så någon som är bättre på att analysera får gärna göra en lite större check på dem
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Jag sätter mig precis i möte men efter det så är jag villig att gå ut med all info jag sitter på om det kommer underlätta för er att verifiera Hur vida jag är ulv eller inte.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vicotnik said:
Jag sätter mig precis i möte men efter det så är jag villig att gå ut med all info jag sitter på om det kommer underlätta för er att verifiera Hur vida jag är ulv eller inte.
Då skulle Tripp kunna komma ut med sin information innan dig för att det finns mer misstankar gentemot honom. Vad säger övriga om det?
 
Top