Nekromanti Haunted House, runda tre

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Konrad Konvalj said:
Hur skall vi förhålla oss till Basses fluff då?

Basse said:
SMS från 07654439908: Vaddå tio ungdomar? När jag gick ut ur huset var de tretton! Vem har strulat den här gången? /Z

SMS från 0766652997: I våra papper står det helt klart att tio deltagare är med! Har någon lyckats smita in i huset? /Chefen
Det finns ju uppenbart skummisar så att inte försöka hitta dessa är ju en lätt utväg.

Kan vi få lite snack om ditt protokoll istället xyas. Det kanske kan hjälpa oss att komma fram till om du har rent mjöl i påsen.
Det ær sånt jag funderar på. Kanske ær de spøken som Recca. Något av dem vill oss væl, ett annat vill hålla oss kvar i huset så længe som møjligt/ta oss till kill rummet. Jag betvivlar inte att det finns folk som vinner om alla byborna dør, men jag tvivlar på att de kan mørda och jag tivlar på att de ær mer æn en. Kanske har vi tre spøken med varsitt vinstvilkor.

Vilket protokoll?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Sen va: jag är inte alls nöjd med att vi kommer gå in i balsalen. Det är ju helt sjukt att ALLA (utom jag) röstar dit. Vad är grejen med det?

Om vi staplar alternativen:
1. Balsalen - Vicsius och Tripp menar att Balsalen ligger mot utgången. Detta är den enda informationen i spelet som är dubblerad.
2. Biblioteket - har vi ingen info alls om.
3. Rökrummet - har vi varit i och borde ju inte vara ett alternativ (om inte vi måste gå via Barnkammaren)
4. Arbetsrummet - vi har fortfarande möjligheten att gå den "andra vägen" från ateljén. Jag tycker dock att det lite känns som att gå tillbaka.

Grejen är att både Balsalen och Bibblan sticker ut, den förstnämnda har dubblerad info och den sistnämnda ingen info alls. Det är lockande att sejfa tillbaka till typ arbetsrummet och se vad vi gick miste om där (det finns fortfarande rum vi inte har haft möjlighet att gå till - enligt min info går det att komma ut via Spegelsalen och Vinterträdgården till exempel.) I synnerhet så sedan Lilla Spöket Recca outat sig om "killrooms".
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Anledningen till att jag får till balsalen är att mitt minne säger mig att det är påvägen till utgången. Efter det så har jag ingen anning om vart vi ska och jag skulle noga känna mig ganska så lurad om Basse givit mig info som skickar in mig i ett "killroom".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Vicotnik said:
Anledningen till att jag får till balsalen är att mitt minne säger mig att det är påvägen till utgången. Efter det så har jag ingen anning om vart vi ska och jag skulle noga känna mig ganska så lurad om Basse givit mig info som skickar in mig i ett "killroom".
Jo, det är klart. Hur tänker du kring att både du och tripp har samma info? Är inte det konstigt?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Vimes said:
Vicotnik said:
Anledningen till att jag får till balsalen är att mitt minne säger mig att det är påvägen till utgången. Efter det så har jag ingen anning om vart vi ska och jag skulle noga känna mig ganska så lurad om Basse givit mig info som skickar in mig i ett "killroom".
Jo, det är klart. Hur tänker du kring att både du och tripp har samma info? Är inte det konstigt?
Som jag upplever det här spelet så verkar det som om alla inte fått samma "kategorier/egenskaper" så det kan vara mycket möjligt att Tripp_trap saknar information om rum och då för att inte sticka ut gått tagit samma info som jag/cassius gått ut med.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Vicotnik said:
Vimes said:
Vicotnik said:
Anledningen till att jag får till balsalen är att mitt minne säger mig att det är påvägen till utgången. Efter det så har jag ingen anning om vart vi ska och jag skulle noga känna mig ganska så lurad om Basse givit mig info som skickar in mig i ett "killroom".
Jo, det är klart. Hur tänker du kring att både du och tripp har samma info? Är inte det konstigt?
Som jag upplever det här spelet så verkar det som om alla inte fått samma "kategorier/egenskaper" så det kan vara mycket möjligt att Tripp_trap saknar information om rum och då för att inte sticka ut gått tagit samma info som jag/cassius gått ut med.
Okej. Du tolkar det som att Tripp ljuger alltså.

Det kan väl vara möjligt. Men eftersom vi inte röstar ut folk i det här spelet verkar det rätt meningslöst att som varulv/scum ljuga om info som hjälper byn framåt. Till skillnad från vanliga varulvsspel finns det inget egenvärde för varulvar att bara hålla sig under radarn. De måste aktivt försöka sabotera för byn. Så då måste man fråga varför en varulv väljer att duplicera just din info, eller hur? Kan det vara för att den är felaktig?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vimes said:
Så då måste man fråga varför en varulv väljer att duplicera just din info, eller hur? Kan det vara för att den är felaktig?
Du vet att jag vet att du vet att jag vet att...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Vimes said:
Okej. Du tolkar det som att Tripp ljuger alltså.

Det kan väl vara möjligt. Men eftersom vi inte röstar ut folk i det här spelet verkar det rätt meningslöst att som varulv/scum ljuga om info som hjälper byn framåt. Till skillnad från vanliga varulvsspel finns det inget egenvärde för varulvar att bara hålla sig under radarn. De måste aktivt försöka sabotera för byn. Så då måste man fråga varför en varulv väljer att duplicera just din info, eller hur? Kan det vara för att den är felaktig?
Det kan mycket möjligt vara så att min info är felaktig, det kan jag inte säga emot. Men skulle jag välja att spela på att min information är falsk så har jag inget alls att agera utefter. Så för att ha något att gå efter så litar jag på den information jag fått.

Att kopiera någons info som ulv i ett spel där du inte kan åka ut har noll risker om det inte finns en siare som kan sia just den typen av info. Och i detta fall skulle vi behöva ha en minnes siare för att se hurvida jag eller tripp_trap ljuger om vår info. Vilket jag betvivlar att vi har med i spelet.

Det kan vara så att någon av ulvarna sitter med info om att balsalen även leder mot "the killroom". Dvs de kan glida med bland resten av spelare och sen från balsalen försöka få in oss på fel spår.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
xyas said:
Vimes said:
Så då måste man fråga varför en varulv väljer att duplicera just din info, eller hur? Kan det vara för att den är felaktig?
Du vet att jag vet att du vet att jag vet att...
Jaja. :gremtongue:

Fast, nä. Jag tycker inte att mitt ovanstående resonemang är så dubbeltänkigt. Infon om Balsalen är en avvikelse. Det finns några olika scenarion. Vico förklarade avvikelsen med att Tripp är ulv, vilket jag menar rimligtvis borde tolkas som att Vicos info är till fördel för ulven Tripp. Inte så konstigt, imo.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Vicotnik said:
Det kan vara så att någon av ulvarna sitter med info om att balsalen även leder mot "the killroom". Dvs de kan glida med bland resten av spelare och sen från balsalen försöka få in oss på fel spår.
Alright. Ja, det kändes som ett mer troligt scenario.

(Imagine the horror när vi kommer in i Balsalen och den gränsar till både hallen och köksutgången. Då är det bajs i hela byxorna.)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Konrad Konvalj said:
xyas said:
Vilket protokoll?
Ditt formulär, karaktärsblad eller vad vi vill kalla det.

Vimes formulär vill jag också ha.
Jag har bestämt mig för att inte outa min förmåga den här rundan. Jag kan tänka mig att berätta om min titel och bakgrund, men det kan eventuellt var riskabelt och jag har fortfarande inte sett något argument för varför detta ska outas.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Vimes said:
Fast, nä. Jag tycker inte att mitt ovanstående resonemang är så dubbeltänkigt. Infon om Balsalen är en avvikelse. Det finns några olika scenarion. Vico förklarade avvikelsen med att Tripp är ulv, vilket jag menar rimligtvis borde tolkas som att Vicos info är till fördel för ulven Tripp. Inte så konstigt, imo.
Jo det håller jag med om. Jag bara menade att det ær sjukt svårt att spekulera i hur och varfør ulvarna (som inte finns) skulle ljuga.

Men jag vill inte heller till balsalen.

Røst: Biblioteket
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
xyas said:
Vilket protokoll?
Ditt formulär, karaktärsblad eller vad vi vill kalla det.

Vimes formulär vill jag också ha.
Jag har bestämt mig för att inte outa min förmåga den här rundan. Jag kan tänka mig att berätta om min titel och bakgrund, men det kan eventuellt var riskabelt och jag har fortfarande inte sett något argument för varför detta ska outas.
Att du vill behålla din förmåga är ju sunt, men det är ju inte den jag vill åt heller. Du har flaggat för din förmåga och förklarat att den är märklig och lite svår att greppa.

Det jag vill ha är lite snack om din titel och sånt där och det kan ju omöjligt vara farligt för din förmåga.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
xyas said:
Vimes said:
Fast, nä. Jag tycker inte att mitt ovanstående resonemang är så dubbeltänkigt. Infon om Balsalen är en avvikelse. Det finns några olika scenarion. Vico förklarade avvikelsen med att Tripp är ulv, vilket jag menar rimligtvis borde tolkas som att Vicos info är till fördel för ulven Tripp. Inte så konstigt, imo.
Jo det håller jag med om. Jag bara menade att det ær sjukt svårt att spekulera i hur och varfør ulvarna (som inte finns) skulle ljuga.

Men jag vill inte heller till balsalen.

Røst: Biblioteket
Då måste jag fråga: misstänker du både mig och tripp_trap? Om ja varför? Om nej, misstänker du någon av oss? I så fall vem? Och varför litar du på den andra i så fall?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Konrad Konvalj said:
Det jag vill ha är lite snack om din titel och sånt där och det kan ju omöjligt vara farligt för din förmåga.
Varför kan det omöjligt vara det? Det finns inga potentiella setbacks alls med att avslöja sin bakgrund tror du? Och frågan kvarstår: VAD tjänar vi på att outa sådana här saker? (förmågor och minnen har ju uppenbara poänger med att de outas, men vari ligger vinsten med att outa det här?)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Konrad Konvalj said:
Arvidos MC said:
Now, this is the story all about how
My life got flipped, turned upside down
And I'd like to take a minute, just sit right there
I'll tell you how I became the prince of a town called Bel Air

Röst: Balsalen
Du må ju kunna göra annat än att citera en truddelutt min gode Arvidos. Snacka lite upplägg på ditt formulär med mig.
:gremlaugh:

Jag har knappast gjort en lysande insats i det här spelet alltså, min lilla förkylning visade sig vara en monsterinfluensa. Idag har febern äntligen gått ner hyfsat.

Låt oss tänka efter på förutsättningarna för det här spelet:<ul style="list-style-type: disc">[*]Byn måste ha fått eller ha möjlighet att få all information för att lyckas hitta ut, för att spelet ska funka och inte vara mer eller mindre slumpbaserat.[*]Det förnuftiga för byn att göra i ett sådant här spel borde vara att outa all kartinfo.
** Ifall spökena har en egen karta över huset så är det ett måste för att kunna stå enade mot dem.
** Ifall spökena inte har en egen karta över huset så tjänar de förvisso på att få info av byn, men total transparans och gemensamt analyserande av informationen gynnar logik och försvårar bedrägeri.[*]Det förnuftiga för ulvarna att göra i ett sådant här spel är att aktivt ljuga och sprida desinformation för att ha en chans att stoppa byn, som oundvikligen vinner om vi får tid att lägga ihop alla ledtrådar.[*]Om det finns tre spöken och alla har ljugit finns det alltså tre bitar falsk info i formuläret nedan. Finns det bybor med desinformation så kan det finnas ännu fler falska bitar.[*]Mitt minne, att det finns en falsk utgång, kan tolkas som att någon i byn har fått desinformation, eller att ulvarna har fått namnet på en återvändsgränd eller killroom som det är safe att ljuga om som utgång, likt de falska namn ulvar har tilldelats i tidigare varulvsspel.[/list]

Här är rumsformuläret, citerat av Korpa. Jag har markerat LJSLarsson med blått eftersom han var en bybo och garanterat inte ljög, även om han kan ha haft desinformation. Vad vi behöver göra nu är att lokalisera de här ulvlögnerna. Ska ta mig en funderare på vilka som är heta ulvkandidater.

Ateljen
*Vägar till Arbetsrummet och Rökrummet

Arbetsrummet:
*Leder vidare i riktning mot köket, eller ligger i direkt anslutning till köket, enligt Brynolf

Rökrummet
*Vägar till Salongen, Barnkammaren, Arbetsrummet, Ateljén
*Brynolfs brödsmulor ligger här
*Kanske något som Cassius info pekar mot
*Leder mot utgången enligt Tyr

Salongen
*Vägar till Biblioteket, Balsalen, Arbetsrummet, Rökrummet
*Ligger på vägen ut enligt Lu-kaazh
*Lu-kaazh brödsmular i runda 1 ett rum som börjar på S och ligger på vägen mot utgången, förmodligen angränsande till rökrummet

Barnkammaren:
*Ligger på vägen till Köket enligt LJSLarsson

Balsalen
*Leder mot en utgång enligt Cassius och tripp_trapp

Spegelsalen
*Leder mot en utgång enligt Vimes
*Vimes har brödsmulat ett rum som börjar på S

Vinterträdgården
*Leder mot en utgång enligt Vimes

Matsalen:
*Måste passeras på vägen till Köket enligt xyas

Köket:
*Leder ut ur huset enligt Korpa

Hallen:
*Leder ut ur huset enligt Konrad Konvalj

*Enligt Arvidos finns det en falsk utgång

*Recca har kartinfo om något övrigt/annat

Titlar:
Cassius: Gängmedlem
LJSLarsson: en bokstav förekommer 4 gånger och flera andra 2 gånger
Brynolf: Arbetslös slyngling
Recca: Granne
Korpa: titel som beskriver mig väl. Det är inte riktigt i samma stil som "Granne" eller "Arbetslös yngling".
Arvidos: vaktmästarbiträde!
Tyr: Min titel är något som är tätt förknippat med internet (nej, inte porrsurfare)
K.K: Arbetslös slyngling

Föremål:
Recca: gammal nagel
Korpa: Iphone 6
xyas: basebollträ
K.K: Bilnycklar
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Fast, nä. Jag tycker inte att mitt ovanstående resonemang är så dubbeltänkigt. Infon om Balsalen är en avvikelse. Det finns några olika scenarion. Vico förklarade avvikelsen med att Tripp är ulv, vilket jag menar rimligtvis borde tolkas som att Vicos info är till fördel för ulven Tripp. Inte så konstigt, imo.
Det är inte svårt att ge förklaringar till varför tripp och Vicsius har samma kartinfo. Det har jag gjort för länge sedan. Frågan var ju om båda var ulvar i maskopi, då hade det varit mindre intressant att gå till balsalen. Men om åtminstone en talar sanning då vet vi att åtminstone en väg till en utgång går via Balsalen. Så varför skulle vi vilja gå genom Biblioteket där vi inte vet om det leder mot en utgång överhuvudtaget?

Om både tripp och Vicssius är gröna så kan det helt enkelt vara så att Balsalen leder till två utgångar. tripp har info om utgång 1 och Vicssius om utgång 2. Det känns i vilket fall som helst som ett strategiskt viktigt rum, bra mycket mer så än biblioteket.

Sedan har jag också en teori om varför du har information om två utgångar (som också sticker ut). Det finns två huvudrutter, den som leder mot utgångar på kökssidan och den som vi rör oss på. Du har antagligen dubbel information eftersom 1. dina rum ligger nära utgångar och har mindre chans att upptäckas och 2. dina rum ligger på olika rutter så vi kommer bara stöta på en av dem.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Det jag vill ha är lite snack om din titel och sånt där och det kan ju omöjligt vara farligt för din förmåga.
Varför kan det omöjligt vara det? Det finns inga potentiella setbacks alls med att avslöja sin bakgrund tror du? Och frågan kvarstår: VAD tjänar vi på att outa sådana här saker? (förmågor och minnen har ju uppenbara poänger med att de outas, men vari ligger vinsten med att outa det här?)
Syftet har väl redan sagts vara att komma på vilka som är ulvar av KK. Så att gå djupare in på saken än så vore ju rätt dumt. Jag har ju redan sett intressanta saker med föremålen som jag sagt innan. Men det är svårt att säga om det är en slump eller inte innan mer outats. Sedan om du inte vill outa så är ju det ok, men syftet bör väl vara glasklart vid det här laget.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Tyr said:
Det är inte svårt att ge förklaringar till varför tripp och Vicsius har samma kartinfo. Men om åtminstone en talar sanning då vet vi att åtminstone en väg till en utgång går via Balsalen.
Som jag visat ovan är det ett jävligt märkligt scenario att en ulv skulle ljuga om info som gynnar byn. Det diskuterar du inte alls i ditt inlägg. Om vi menar att det är bra att gå in i Balsalen måste vi samtidigt mena att Vico/Cassius och Tripp är gröna båda två.

Och om de är gröna båda två måste vi ta till ad hoc-förklaringar som:

Tyr said:
Om både tripp och Vicssius är gröna så kan det helt enkelt vara så att Balsalen leder till två utgångar.
Vilket låter j-ä-v-l-i-g-t märkligt. Eller rättare: det finns många bud på utgångar i vår info. Du verkar förutsätta att alla utgångar är "riktiga", vilket passar väldigt dåligt med att det skulle finnas två utgångar från balsalen.

Sen håller jag med om att Biblioteket är ett jävla shot in the dark, jag hade ju föredragit om det varit typ Spegelsalen. Men ja, uppenbarligen är det något vajsing med utgångarna (ref. killrooms, "falska utgångar", verkar finnas väldigt många!), och den dubbla Balsalsinfon skaver.
 
Top