Nekromanti Haunted House in Anchor Bay: Ebon Oaks, runda 1

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Det känns inte som om det borde vara ett spel med återvändsgränder, så jag tror att varje rum alltid leder vidare någonstans. Basse har garanterat en karta över vilka rum som leder vad, och det finns två rum som vi vill till för att ta oss ut. Hallen eller Köket.

Det är alltså den information jag sitter på, att det finns en köksutgång. Jag har noll koll på hur vi tar oss till köket, däremot.

Av de alternativ som finns så har jag ingen aning om vad som är bäst, utöver det självklara att vi vill flytta på oss.

Röst: Arbetsrummet
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Och så är det värt att nämna att jag må vara hemma och arbetslös, men jag har också Ni no Kuni och jag är lite för nyfrälst för att vilja vara jätteaktiv.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,598
Röstläget

Röstläget*

Rökrummet (5)
xyas
Lu-kaazh
Vimes
Brynolf
Cassius

Arbetsrummet (3)
Konrad Konvalj
Recca
Korpa

Ingen röst (3)
Spider Jerusalem
Arvidos MC
Tripp_trap





* med en bön till gudarna att inget småfel smugit sig in.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Äh, nu orkar jag inte vänta längre. Jag råkar veta att rökrummet ligger på vägen mot utgången. Så...

Röst: Rökrummet
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Korpa said:
det finns en köksutgång.
Det säger du? Då får jag nog gå ut med mitt shit trots allt, eftersom det såvitt jag minns är Köket som ligger härnäst efter arbetsrummet. Inte kan det vara så enkelt att vi bara behöver gå igenom två dörrar för att hitta en utgång?

Jag skrev tidigare att jag ogärna går till köket (eller via arbetsrummet iaf). Detta grundat på "kill-room"-teorin: att det är ett ökänt ställe för knivar, köttyxor och andra mordvapen att uppehålla sig på. Det i kombination nu med meta-insikten att spelet knappast kan vara över på tre rundor får mig att tvivla på Korpas info. För all del är det ju logiskt att det finns en köksutgång, och Korpa var tidigt ute med att ytterdörren inte är den enda utgången. Men även om vi förutsätter att Korpa är grön och har korrekt info, känns köksutgången mer som en fälla.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,381
Okej, jag har bara hunnit skumma tråden och ska vidare snart.

Välkommen Arvidos!

Jag byter till arbetsrummet.

Röst: Arbetsrummet

Av anledningen att den info som outats pekar mot att vi kommer ut via köket den vägen. Det finns något att gå på där. (ÄVen om jag håller med om att det verkar vara något konstigt med det, men jag är villiga att prova.) Dessutom tycker jag det finns viss poäng med att hålla det jämnt eftersom alla inte har röstat. Hur ställer sig folk till alternativen?

Så, 4-4 då?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Av anledningen att den info som outats pekar mot att vi kommer ut via köket den vägen. Det finns något att gå på där. (ÄVen om jag håller med om att det verkar vara något konstigt med det, men jag är villiga att prova.) Dessutom tycker jag det finns viss poäng med att hålla det jämnt eftersom alla inte har röstat. Hur ställer sig folk till alternativen?
I nuläget har jag ingen anledning att misstro min information, så min röst kommer vara kvar där den är så länge det inte innebär att vi står still. Som jag ser det kommer det vara en slöseri med tid att bege sig till köket. I sämsta fallet är det en fälla. I bästa fallet så är dörren blockerad eller låst så att vi behöver något för att ta oss förbi. Spelet skulle vara rätt brutet om det var 50% chans att vi vann (valde arbetsrummet och gick vidare) även om vi outade noll information.

Men för all del, övertyga mig om att köket är värt det. :gremtongue:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Inte så mycket fart här just nu. Som sagt, jag tror köket är farligt och jag kan eventuellt göra nytta i rökrummet. Både Tyr och till viss del Lukas säger att utgången (ytterdörren får vi då anta) ligger bortom rökrummet någonstans.

Röstläge:
Rökrummet (5): Xyas, Lukas, Brynolf, Cassius, Tyr
Arbetsrummet (4): KK, Recca, Korpa, Vimes,
Ingen röst (4): Tripp, Arvidos, LJS, Spider
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,381
Men va? Vad det du om köket? Som jag uppfattar det du skrev tidigare verkar det som att du vet att ett av rummen ligger på vägen till utgången. Men du har inte skrivit något om köket, eller har du?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,381
Btw, jag har info om namngivna rum (thats right, plural) men inget av dessa har varit med i diskussionen här.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Vimes said:
Men va? Vad det du om köket? Som jag uppfattar det du skrev tidigare verkar det som att du vet att ett av rummen ligger på vägen till utgången. Men du har inte skrivit något om köket, eller har du?
Hmmm, vad menar du nu? Det jag har i min roll är att rökrummet är på vägen till utgången. Det har jag gått ut med. Det jag skrivit om köket är baserat på den info Brynolf och Korpa gett, dvs att det är för bra för att vara sant.
 

Attachments

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Brynolf said:
För all del är det ju logiskt att det finns en köksutgång, och Korpa var tidigt ute med att ytterdörren inte är den enda utgången. Men även om vi förutsätter att Korpa är grön och har korrekt info, känns köksutgången mer som en fälla.
Jag hoppas djupt och innerligt att du har fel, för om det är en fälla så innebär det att det inte går att lita på det man minns om huset. Om det jag har är falskt, vad mer kan vara det då?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,381
Okej. Jag hade inte sett att du hade namngivit rökrummet.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Hej allihop, nu är jag inne! Jag studerar på dagarna, vanligtvis 10-17 och ibland längre, så dagtid är jag ytterst sällan online. Men nu är jag hemma och kan delta.

Har läst igenom de inlägg som kommit hittills, och ser två motsägelser om jag läst rätt:

Brynolf said:
Hur som haver, jag VET att arbetsrummet leder vidare, men är inte så säker på att jag vill gå ditåt om det inte är tvunget. Rökrummet låter roligare, då jag har något i min roll som möjligen kan göra nytta där.
Tyr said:
Äh, nu orkar jag inte vänta längre. Jag råkar veta att rökrummet ligger på vägen mot utgången. Så...
Brynolf säger att arbetsrummet ligger på vägen (långt ner på sida 2) ut härifrån, men Tyr påstår att rökrummet ligger på vägen ut (ganska högt upp på sida fem). Detta betyder antingen att en av dem ljuger, eller att vi alla har fått motsägande information. Men vilket är det?

Argument för att någon ljuger:
1. Vi verkar inte kunna rösta ut någon i detta spel, vilket gör att en upptäckt lögnare kan gå fri från repressalier. Vidare fortsätter denne lögnare att ha rösträtt och kan fortsätta påverka spelet rejält.
2. Om fienderna har en karta över huset kanske de vill leda oss fel från början. Säg att ateljén är ett centralt beläget rum, då kande lyckas få oss att irra iväg åt fel håll under flera rundor.
3. Innan fienderna vet exakt vad vi bybor bör har fått för kunskap och information är det svårt och riskabelt att bluffa på ett övertygande sätt.

Argument för att vi har fått missledande information om huset/rummen:
1. För tidigt i spelet för bluffande? Båda rummen ligger nära, om vi snabbt kan verifiera eller förkasta ett av alternativen så är lögnaren blottställd tidigt i spelet.

Överlag har jag svårt att tro att vi fått felaktig information, som ni ser kunde jag bara komma på ett argument i skrivande stund, och det är rätt svagt. I vilket fall som helst vill jag att Brynolf och Tyr reder ut detta så gott de kan. Under tiden tänker jag rösta för Arbetsrummet, vars ”äkthet” som utgång outades först.

Röst: Arbetsrummet
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Tyr said:
Vimes said:
Av anledningen att den info som outats pekar mot att vi kommer ut via köket den vägen. Det finns något att gå på där. (ÄVen om jag håller med om att det verkar vara något konstigt med det, men jag är villiga att prova.) Dessutom tycker jag det finns viss poäng med att hålla det jämnt eftersom alla inte har röstat. Hur ställer sig folk till alternativen?
I nuläget har jag ingen anledning att misstro min information, så min röst kommer vara kvar där den är så länge det inte innebär att vi står still. Som jag ser det kommer det vara en slöseri med tid att bege sig till köket. I sämsta fallet är det en fälla. I bästa fallet så är dörren blockerad eller låst så att vi behöver något för att ta oss förbi. Spelet skulle vara rätt brutet om det var 50% chans att vi vann (valde arbetsrummet och gick vidare) även om vi outade noll information.

Men för all del, övertyga mig om att köket är värt det. :gremtongue:
Man kan tänka sig att en utgång ligger i köket, men att det som du säger är låst eller liknande tills vi gjort något åt det. Många av oss (alla?) verkar ha fått föremål, kanske kan vi använda dessa till något vettigt någonstans. Genom att gå till köket kan vi relativt snabbt få reda på om vi kan göra något för att öppna köksutgången, om den finns. Alltså vi kan kanske upptäcka att den är låst med ett stort lås som kräver dyrkar, eller kofot eller vad som helst. Att veta vad vi behöver kan vara vettigt innan vi letar på annan ort.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Du har nog missförstått, Tripp. Det jag sa då var att det gick att komma VIDARE från arbetsrummet, inte att det ledde till en utgång. Först senare gick Korpa ut med att köket (som alltså är det som gränsar till arbetsrummet i min info) har en utgång.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Ah, bra där, Tripp! Klart det kan finnas nycklar och sånt att hitta. Det tror jag är en rimlig tolkning av kökets "för bra för att vara sant":ighet.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Välkommen in i spel tripp_trap! Jag tror inte Brynolf hade information om något rum som leder till utgången. Utan jag fick intrycket att han vet att köket ligger efter arbetsrummet. Det är väl snarare min och Korpas information som passar dåligt ihop. Av den information som outats så litar jag bra mycket mer på min information än Korpas. Att vinna i tredje rundan är för enkelt med tanke på hur lite som egentligen outats. Men som sagt var är jag villig att övertalas om ni kommer med bra argument. I sämsta fall kan jag säga 'told you so' och i bästa fall vinner vi så då bryr jag mig inte om att jag hade fel. :gremtongue:

Uppdaterad karta:
 
Top