Nekromanti Haunted House in Anchor Bay: Ebon Oaks, runda 1

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
tripp_trap said:
Man kan tänka sig att en utgång ligger i köket, men att det som du säger är låst eller liknande tills vi gjort något åt det. Många av oss (alla?) verkar ha fått föremål, kanske kan vi använda dessa till något vettigt någonstans. Genom att gå till köket kan vi relativt snabbt få reda på om vi kan göra något för att öppna köksutgången, om den finns. Alltså vi kan kanske upptäcka att den är låst med ett stort lås som kräver dyrkar, eller kofot eller vad som helst. Att veta vad vi behöver kan vara vettigt innan vi letar på annan ort.
Preliminärt tycker jag att det låter som en vettig idé. Vi har lite ledtrådar på arbetsrummet-köket som kan vara bra att börja verifiera. Jag ska gå igenom tråden igen och försöka börja sammanställa information om rummen.

Röst: Arbetsrummet
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,617
Location
Huddinge
Jag vette tusan om jag stödjer att gå till arbetsrummet, jag tycker det känns som en fälla (på någotsätt) för om det är så att köket är rätt väg att gå i spelet så är det för enkelt. Om det är så att vi behöver en nyckel eller liknande så tycker jag vi bör leta efter den förre vi går dit.
Tänk på att vi har blivit varnade att det här skall vara ett svårt spel, det gör att jag inte tror att vi skall göra något som känns för enkelt.

plus kombihåg att använda era förmågor om ni har sådana.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Mors.

Lutar åt arbetsrummet ser jag. Bra att det är majoritet så att det inte dyker in en ulv i slutminuterna och flippar över till oavgjort. Vi måste röra på oss för att få lite svar. Jag siktar på att kunna va aktiv om en stund. Barnaläggning och sånt kommer emellan.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ateljen:

Hallen:
*Leder ut ur huset enligt Konrad Konvalj

Arbetsrummet:
*Leder vidare, enligt Brynolf
*Leder till köket enligt Brynolf.

Rökrummet
*Kanske något som Brynolfs roll kan dra nytta av
*Kanske något som Cassius info pekar mot
*Leder mot utgången enligt Tyr

S..?
*Ett specifikt rum som ligger på vägen mot utgången, förmodligen angränsande till rökrummet enligt Lu-kaazh

Köket
*Leder ut ur huset enligt Korpa
*Gränsar till arbetsrummet enligt Brynolf
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,617
Location
Huddinge
Konrad Konvalj said:
Mors.

Lutar åt arbetsrummet ser jag. Bra att det är majoritet så att det inte dyker in en ulv i slutminuterna och flippar över till oavgjort. Vi måste röra på oss för att få lite svar. Jag siktar på att kunna va aktiv om en stund. Barnaläggning och sånt kommer emellan.
när det bara är några minuter kvar så kommer jag hoppa över för att hjälpa till att förhindra möjligheten till oavgjort men jag väntar lite för att se om ni inte kan sluta knarka valium och istället komma till rökrummet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brynolf said:
Du har nog missförstått, Tripp. Det jag sa då var att det gick att komma VIDARE från arbetsrummet, inte att det ledde till en utgång. Först senare gick Korpa ut med att köket (som alltså är det som gränsar till arbetsrummet i min info) har en utgång.
Korpa menar att det finns en utgång via köket.

Går det att tolka din information annorlunda än att köket gränsar till arbetsrummet?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Recca said:
Går det att tolka din information annorlunda än att köket gränsar till arbetsrummet?
Väldigt bra att du sa det, så jag kollade lite extra noga. Ja, det går att tolka det så. Alltså att arbetsrummet leder vidare MOT köket, men att de inte gränsar till varandra. Jag lutar fortfarande åt att min ursprungliga tolkning är rätt, men det går att se det på båda sätten med lite vilja, i synnerhet nu när köket är etablerat som en möjlig Utgång.

Om jag har fel, betyder det egentligen bara att det förmodligen finns två användbara utgångar, men vi vet inte vilken som ligger närmast eller nånting.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Lu-kaazh said:
Jag vette tusan om jag stödjer att gå till arbetsrummet, jag tycker det känns som en fälla (på någotsätt) för om det är så att köket är rätt väg att gå i spelet så är det för enkelt.
För mig vore ”för enkelt” att bara direkt följa de ganska vaga instruktioner vi fått i våra PM. Ett visst rum ligger på vägen ut? Javisst, men vem säger att vägen ut är helt linjär. Vanliga hus brukar man ju kunna gå cirkulärt igenom så att säga. Det kan finnas flera vägar i huset.

Lu-kaazh said:
Om det är så att vi behöver en nyckel eller liknande så tycker jag vi bör leta efter den förre vi går dit.
Tänk på att vi har blivit varnade att det här skall vara ett svårt spel, det gör att jag inte tror att vi skall göra något som känns för enkelt.

plus kombihåg att använda era förmågor om ni har sådana.
Hur vet vi vilken nyckel/föremål vi ska ta då? Å ena sidan det kanske blir som i ett datorspel där vi ”ser” vilka saker vi bör plocka upp eller använda, men om det nu skulle vara en svår omgång kan man tänka sig att det i varje rum finns en fluffbeskrivning av typen:

”Ni är i köket, skafferiet och kylskåpen dignar av läcker mat. Någon tycks ha iordsningställt en riktig festmåltid.”

Men i ett annat rum kanske vi ser att en hungrig hund vaktar en annan väg, eller att en snorkig betjänt säger att han bara låser upp en dörr åt oss om han får en bricka hors d'oeuvres. Nu har jag inget belägg för detta, snarare tvärtom faktiskt (Ateljén var ju helt tom verkar det som, ingen fluffbeskrivning), men det är väl tänkbart?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Har precis satt mig vid datorn och inte läst ikapp sedan jag var här tidigare idag.

Kan någon ge mig rösträkningen? Är det risk för oavgjort?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Röstläge

Rökrummet (5)Xyas, Lukas, Brynolf, Cassius, Tyr
Arbetsrummet (6) KK, Recca, Korpa, Vimes, Tripp, Arvidos
Ingen röst (2) LJS, Spider
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
LJSLarsson said:
Har precis satt mig vid datorn och inte läst ikapp sedan jag var här tidigare idag.

Kan någon ge mig rösträkningen? Är det risk för oavgjort?
Tror det är 6 som röstar för arbetsrummet och 5 som röstar för rökrummet. Du och Spider har inte röstat.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Brynolf said:
Recca said:
Går det att tolka din information annorlunda än att köket gränsar till arbetsrummet?
Väldigt bra att du sa det, så jag kollade lite extra noga. Ja, det går att tolka det så. Alltså att arbetsrummet leder vidare MOT köket, men att de inte gränsar till varandra. Jag lutar fortfarande åt att min ursprungliga tolkning är rätt, men det går att se det på båda sätten med lite vilja, i synnerhet nu när köket är etablerat som en möjlig Utgång.

Om jag har fel, betyder det egentligen bara att det förmodligen finns två användbara utgångar, men vi vet inte vilken som ligger närmast eller nånting.
Uppdaterar rumsinfon:

Ateljen:

Hallen:
*Leder ut ur huset enligt Konrad Konvalj

Arbetsrummet:
*Leder vidare i riktning mot köket, enligt Brynolf

Rökrummet
*Kanske något som Brynolfs roll kan dra nytta av
*Kanske något som Cassius info pekar mot
*Leder mot utgången enligt Tyr

S..?
*Ett specifikt rum som ligger på vägen mot utgången, förmodligen angränsande till rökrummet enligt Lu-kaazh

Köket
*Leder ut ur huset enligt Korpa
Jag tänker utifrån principen vilken väg som mest effektivt kan testa hypoteser. Med den korrigerade informationen verkar rökrummet vara den mest effektiva vägen. Sålunda:

Röst: Rökrummet

Rökrummet (6)Xyas, Lukas, Brynolf, Cassius, Tyr, Arvidos MC
Arbetsrummet (5) KK, Recca, Korpa, Vimes, Tripp,
Ingen röst (2) LJS, Spider
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,617
Location
Huddinge
tripp_trap said:
Lu-kaazh said:
Jag vette tusan om jag stödjer att gå till arbetsrummet, jag tycker det känns som en fälla (på någotsätt) för om det är så att köket är rätt väg att gå i spelet så är det för enkelt.
För mig vore ”för enkelt” att bara direkt följa de ganska vaga instruktioner vi fått i våra PM. Ett visst rum ligger på vägen ut? Javisst, men vem säger att vägen ut är helt linjär. Vanliga hus brukar man ju kunna gå cirkulärt igenom så att säga. Det kan finnas flera vägar i huset.

Lu-kaazh said:
Om det är så att vi behöver en nyckel eller liknande så tycker jag vi bör leta efter den förre vi går dit.
Tänk på att vi har blivit varnade att det här skall vara ett svårt spel, det gör att jag inte tror att vi skall göra något som känns för enkelt.

plus kombihåg att använda era förmågor om ni har sådana.
Hur vet vi vilken nyckel/föremål vi ska ta då? Å ena sidan det kanske blir som i ett datorspel där vi ”ser” vilka saker vi bör plocka upp eller använda, men om det nu skulle vara en svår omgång kan man tänka sig att det i varje rum finns en fluffbeskrivning av typen:

”Ni är i köket, skafferiet och kylskåpen dignar av läcker mat. Någon tycks ha iordsningställt en riktig festmåltid.”

Men i ett annat rum kanske vi ser att en hungrig hund vaktar en annan väg, eller att en snorkig betjänt säger att han bara låser upp en dörr åt oss om han får en bricka hors d'oeuvres. Nu har jag inget belägg för detta, snarare tvärtom faktiskt (Ateljén var ju helt tom verkar det som, ingen fluffbeskrivning), men det är väl tänkbart?
alltså jag tror att om det är ett system med nycklar så tror jag att vi kommer få veta vart den leder
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Brynolf said:
Du har nog missförstått, Tripp. Det jag sa då var att det gick att komma VIDARE från arbetsrummet, inte att det ledde till en utgång. Först senare gick Korpa ut med att köket (som alltså är det som gränsar till arbetsrummet i min info) har en utgång.
Ber om ursäkt för detta, läste helt åt helvete. Det gör ju i alla fall att vi ännu inte har någon motsägande information, vilket känns lite tryggare. Som sagt så känns det riskabelt för valparna att ljuga redan nu innan de fått bättre koll på vad vi bybor egentligen fått för info.

Vimes förresten, du hade info om åtminstone två rum sade du i mitten på sidan fyra. Har något av rummen något alls med musik att göra?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Har läst på en bit. Ser att ni talar om köket.

Brynolf säger att Köket ligger efter Arbetsrummet.

Detta stämmer inte med min info! Där står det att jag minns att Barnkammaren är på väg mot köket. Inte kan väl min info stämma samtidigt som Brynolfs?

Läser ifatt för fullt!
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
LJSLarsson said:
Har läst på en bit. Ser att ni talar om köket.

Brynolf säger att Köket ligger efter Arbetsrummet.

Detta stämmer inte med min info! Där står det att jag minns att Barnkammaren är på väg mot köket. Inte kan väl min info stämma samtidigt som Brynolfs?

Läser ifatt för fullt!
Det kan stämma, om huset har rum med flera ingångar så att säga.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
LJSLarsson said:
Har läst på en bit. Ser att ni talar om köket.

Brynolf säger att Köket ligger efter Arbetsrummet.

Detta stämmer inte med min info! Där står det att jag minns att Barnkammaren är på väg mot köket. Inte kan väl min info stämma samtidigt som Brynolfs?

Läser ifatt för fullt!
Ok, då är det jag om tolkade fel. Ber om ursäkt för det, men det krävs egentligen att man visste att det fanns ett slutmål längre fram ("köksutgången") för att se någon anledning att tolka det annorlunda. Men då är väl det fastställt åtminstone.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
LJSLarsson said:
Har läst på en bit. Ser att ni talar om köket.

Brynolf säger att Köket ligger efter Arbetsrummet.

Detta stämmer inte med min info! Där står det att jag minns att Barnkammaren är på väg mot köket. Inte kan väl min info stämma samtidigt som Brynolfs?

Läser ifatt för fullt!
Jag antar att det kan stämma om det finns två vägar dit. Annars stämmer det väl bara om Brynolfs info innebär att arbetsrummet är på vägen till köket. Men något verkar galet om eran info är skriven på olika sätt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
LJSLarsson said:
Har läst på en bit. Ser att ni talar om köket.

Brynolf säger att Köket ligger efter Arbetsrummet.

Detta stämmer inte med min info! Där står det att jag minns att Barnkammaren är på väg mot köket. Inte kan väl min info stämma samtidigt som Brynolfs?

Läser ifatt för fullt!
Det kan det ju nu när Brynolf rättat sig och sagt att det går att tolka hans information "med lite vilje" till att gälla som att man måste gå genom arbetsrummet för att komma till köket men att köket inte måste gränsa till arbetsrummet.
 
Top