Nekromanti Haunted House in Anchor Bay: Ebon Oaks, runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Dreadwatch: Ebon Oaks
Runda 1


”Hej och välkomna till Dreadwatch! Nu börjar nästa säsong av vår populära webdokusåpa ”Haunted House in Anchor Bay” där ett antal ungdomar ska hitta ut ur ett hemsökt hus! Vem kommer hitta ut först? Med oss har vi vår fantastiska programledare Zenith Starlight som via webkameror ska följa ungdomarna och hjälpa oss tittare att veta när vi ska ta upp en kudde som vi kan gömma oss bakom! Zenith, vad har du att säga om den här omgången Dreadwatch!?”

”Jo du, den här gången har redaktionen hittat ett riktigt läbbigt ställe att skrämma skiten ur tonåringarna! Det handlar om ett mer än trehundra år gammalt spökhus känt vid namnet ”Ebon Oaks”. Stället har avskytts av lokalbefolkningen sedan lång tid tillbaka! För tillfället sköts det av en stiftelse men ingen har varit nära stället på åratal och jag kan garantera att dammet ligger orört där inne!”

”Haha, och där ska tio oskyldiga ungdomarna snubbla omkring?”

”Jajamen! Alla har fått en liten visning av huset under dagen, men som Dreadwatch tittare vet är det en helt annan sak att hitta ut ur ett mörkt hus på natten än på dagen...”

...

SMS från 07654439908: Vaddå tio ungdomar? När jag gick ut ur huset var de tretton! Vem har strulat den här gången? /Z

SMS från 0766652997: I våra papper står det helt klart att tio deltagare är med! Har någon lyckats smita in i huset? /Chefen

SMS från 07654439908: Glöm att jag går in och kollar, de får klara sig bäst de kan, snorungarna! #varför-blir-jag-alltid-ensam-med-idioterna?

...

Ni befinner er just nu i ”Ateljén”!

Från ”Ateljén” kan ni gå till:

a) Arbetsrummet
b) Rökrummet

Ni måste rösta på ett alternativ senast måndag 4/2 kl. 21.00.

...

Vinstvillkor:
Ungdomarna vinner om de hittar ut ur det hemsökta huset.
...

Deltagare
Recca, Tripp_trap, Tyr, DianeDoll, Vimes, xyas, LJSLarsson, Lu-kaazh, Cassius, Konrad Konvalj, Korpa, Spider Jerusalem, Brynolf


Regler:
- Det är förbjudet att kommunicera med varandra eller andra om varulvsspelet utanför dessa trådar.
- Det är förbjudet att citera PM från mig. Berätta med egna ord om ni vill hänvisa till era PM.
- Det är förbjudet att editera (ändra) inlägg.
- Om ni åker ut får ni posta ett avskedsinlägg, men det får inte påverka spelet på något sätt.

Dagsfasen:
Ny tråd – I början av dagfasen postar jag en ny tråd med spelets namn och runda som rubrik. I startinlägget kommer en summering av vilka som är kvar i spel.

NÄR SPELET STARTAR BEFINNER NI ER I ”ATELJÉN”

Ni kommer också få några alternativ att välja mellan för att ta er vidare i huset. Vilket alternativ som är bäst är det meningen att ni ska diskutera under rundan. Det alternativ som får flest röster avgör hur ni rör er vidare i huset.

Meddela förmåga – Någon eller några kan ha fått en förmåga. Om ni vill använda en förmåga skickar ni ett PM till mig innan rundan tar slut och förklarar hur ni vill använda den. Ni får ändra er hur många gånger som helst, det är det sista PM:et innan Tidsstoppet som räknas. Förmågor inkomna efter tidsstoppet kommer ej gälla.

Röstning – I dagsfasen får ni rösta på det alternativ ni tycker verkar bäst för att komma ut ur det hemsökta huset.

Ex:

Från ”Ateljén” kan ni gå antingen till:

a) Arbetsrummet
b) Rökrummet

Ni får rösta hur många gånger som helst, men det är bara din sista röst som räknas när jag sammanställer dem. En röst skrivs i fetstil, så här: ”Röst: Arbetsrummet”. Om ni är slarviga blir det svårare för mig (och andra) att följa röstningen så hjälp till genom att vara noggranna!

Om det skulle bli lika mellan två alternativ står gruppen kvar i rummet velandes kring vilket alternativ som är bäst.

Tidsstopp –
Första rundan börjar måndag 4/2. Sedan sker röstning på måndagar, onsdagar och söndagar kl 21.00.

Om inaktivitet – Den som inte är aktiv alls antas ha förstelnat av fasa och plockas snabbt och behändigt ut ur spel.

Nattfasen: – Under nattfasen händer det hemska saker.

Förmågor används – De förmågor som meddelats i dagsfasen används i nattfasen.

Deltagare
1. Brynolf
2. Tripp_trap
3. Tyr
4. DianeDoll
5. Vimes
6. Recca
7. LJSLarsson
8. Lu-kaazh
9. Cassius
10. Konrad Konvalj
11. Korpa
12. Spider Jerusalem
13. xyas


Frågor?
Tveka inte att kontakta mig! Ju fortare desto bättre!

 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Häftigt!

Jag antar att det första vi bör göra är att se ifall några har någon starkare åsikt om vilket rum vi ska gå till härnäst? Kanske inte nödvändigtvis vilket alternativ förrän senare idag. Jag själv vet åt vilket håll jag vill gå åt iaf.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Härligt då var det igång!

Det skall bli spännande att se hur det här funkar.

Hur många ulvar tror du det är Tyrsan?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Konrad Konvalj said:
Härligt då var det igång!

Det skall bli spännande att se hur det här funkar.

Hur många ulvar tror du det är Tyrsan?
10 ungdomar, 13 spelare. Jag tror på en klassisk bybo/varulv-ratio, men eftersom vi inte röstar ut någon så är jag öppen för att det kan se annorlunda ut. Rent teoretiskt så skulle alla kunna vara bybor som spelar mot spelet, men det hoppas jag inte. Möjligen att någon av dessa oinbjudna gäster är en red herring.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Äsch, vaddå vaulvar. Vi ska hitta ut ur ett hus, hur svårt kan det vara?

Mot rökrummet säger jag.

Röst: rökrummet
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Poänglöst i första rundan måhända, men det kan potentiellt vara till stor nytta att kontinuerligt rita karta:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Fan vad kul det här ska bli. Jag är peppad!

Först en aktivitetsdisclamer: i slutet av den här månaden ska jag ha lämnat in en forskningsansökan och knutit ihop alla lösa trådar från mina tidigare studier, så jag har en del att göra. Men, varulvssuget är stort, så jag kommer nog inte hålla mig härifrån ändå.

Jag skulle vilja se att alla resonerar lite kring sig själva som spelare, om spelet och om andra spelare.

Typ såhär:

jag noterar att, nu när Vico inte är med, jag är spelets mest erfarne varulvsspelsspelare (iaf när det kommer till WRNU-spelen). Dessutom brukar det förväntas av mig att jag är aktiv och har någon form av ledarroll. Men jag vill mena att man ofta får se hur spelet utvecklar sig, vem som tar ledartröjan och tar ut riktningarna. Det finns flera tunga namn med: Recca, KK, Brynolf. I synnerhet de två förstnämnda brukar ju ha en del att säga till om.

Angående spelet så kommer det ju inte funka som vanliga spel.
1. Vi röstar inte ut!
2. Vi ska via konsensus ta oss till en vi plats.
3. Ulvarnas vinstvillkor?

Angående 1 kommer det innebära att det kommer vara väldigt svårt att identifiera ulvarna. Och detta innebär menar jag, att vi har ett ännu större ansvar att spela byboigt. Vi kommer inte att få något bekräftat via utröstningar, alltså måste vi anstränga oss för att visa att vi är bybor. Den andra uppgiften är viktigare än den första i det här spelet, gissar jag.

Angående 2 så förutsätter jag att alla minns vissa saker av genomgången. Nu ska vi pussla ihop det. Frågan är vilka som är felkällorna? Folk som kommer ihåg saker fel? DTF? Eller hänger det bara på ulvlögner? Jag tycker vi behöver ha en öppen diskussion om vad som kan vara värt att outa. Därtill behöver vi försöka göra en komplett karta (dungeoneering!)

Punkt 3 är intressant. Det här behöver vi fundera över. Hur vinner ulvarna? Enligt reglerna händer otrevliga saker på natten, vad det innebär vet vi inte. Nattmord? Värvas bybor? Vad händer? Man kan till och med fråga sig om det finns några ulvar i konventionell mening eller om det typ finns konkurrerande seriemördare eller whatnot. Vi vet inte.

---

Sen ser jag att diskussionen om hur vi ska göra med röstningen nu är öppnad. Jag har (tilskillnad från Tyr då) ingen aning. Jag har ingen information som säger mig att det är bättre att gå till Arbetsrummet än Rökrummet eller vise versa.

---

Det ska bli kul det här! Var coola kids nu, tänd en rök och chilla. Vi kommer ta oss genom det här huset, no fear.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Tyr said:
Poänglöst i första rundan måhända, men det kan potentiellt vara till stor nytta att kontinuerligt rita karta:
:heart:
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Hej alla! Jätte fint Tyr! Jag kommer spela rollspel idag efter jobbet så jag kan se hur mycket jag kan vara med fram tills det. Ska läsa igenom Vimes inlägg ordentligt när morgon ögonen klarant lite mer.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
God morgon allihopa!

Det har först lite diskussion om hur många ulvar vi har. Startinlägget från Basse gör väl det tydligt att det är tre? I alla fall är vi tio bybor och tre "något annat".

Folk har börjat säga på en gång om de har en stark åsikt eller inte om vilken väg vi bör ta. Bör vi släppa på sådan info redan?

En tanke jag fick, när Basse förklarade sitt spelupplägg, är att varulvarna kanske inte nattmördar i vanlig mening. Eftersom vi har en karta och specifika rum att ta oss till kanske det är så att vissa rum har fällor och farligheter som ger ulvarna ett nattmord om de röstar oss dit, men kommer vi till ett "safe room" så sker inget nattmord den rundan.

Om det inte går till på detta sätt bör det istället vara att ulvarna har en slutdestination de vill valla oss mot.

I vilket fall, detta är bara tankar och lösa teorier jag har. Jag baserar det inte på några som helst hard facts.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
LJSLarsson said:
Om det inte går till på detta sätt bör det istället vara att ulvarna har en slutdestination de vill valla oss mot.

I vilket fall, detta är bara tankar och lösa teorier jag har. Jag baserar det inte på några som helst hard facts.
Enligt mina lösa teorier går det hela ut på att vi skall hitta ut ur huset för att vinna.

Alltså, ulvarna vinner om vi inte kommer ut. Hur fick du fram din teori gällande en slutdestination som gynnar ulvarna?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Tjo!

Vi vinner om vi tar oss ut och ulvarna vinner om vi inte gör det. Eller, som LSJLarsson säger, att ulvarna vill till något specifikt rum. Eller för den delen flera specifika rum, alltså att de vet vilka rum som är hemska och farliga? Jag vet inte, men det känns troligt att det finns något sätt som ulvarna kan snabba på spelet och få det att sluta tidigare.

Vad gäller våra två alternativ så vet jag inget som säger varken bu eller bä, men jag kan säga redan nu att det finns mer än en utgång. Vi behöver inte hitta till ytterdörren för att komma härifrån.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Tyr said:
Poänglöst i första rundan måhända, men det kan potentiellt vara till stor nytta att kontinuerligt rita karta:
Fin fin karta.

Röst: Arbetsrummet

Jag sitter inte på nån info här. Att gå till rökrummet känns däremot som en återvändsgränd. Magkänsla alltså.

Rökrum brukar ju oftast vara just ett rum där man röker. Man går in i ett rum och stänger dörren efter sig och sedan går man ut genom samma dörr igen. Det brukar inte funka som en passage.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Konrad Konvalj said:
Enligt mina lösa teorier går det hela ut på att vi skall hitta ut ur huset för att vinna.

Alltså, ulvarna vinner om vi inte kommer ut. Hur fick du fram din teori gällande en slutdestination som gynnar ulvarna?
Som jag sa, jag gissar och funderar bara. Jag har absolut ingen info som tyder på att någon av teorierna stämmer.

Det kan ju också bara vara ett race mot klockan, att de plockar oss runda efter runda och bara vill hålla kvar oss i huset så länge som möjligt.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag lägger min röst nu och den kommer ligga på arbetsrummet eftersom.

1. Jag har dåligt med tid ikväll pga rollspel.
2. Jag var tvungen att välja något och arbetsrummet känns som ett mer centralt rum i huset.

Röst: Arbetsrummet
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
LJSLarsson said:
Konrad Konvalj said:
Enligt mina lösa teorier går det hela ut på att vi skall hitta ut ur huset för att vinna.

Alltså, ulvarna vinner om vi inte kommer ut. Hur fick du fram din teori gällande en slutdestination som gynnar ulvarna?
Som jag sa, jag gissar och funderar bara. Jag har absolut ingen info som tyder på att någon av teorierna stämmer.

Det kan ju också bara vara ett race mot klockan, att de plockar oss runda efter runda och bara vill hålla kvar oss i huset så länge som möjligt.
Hur många rum lär vi minst behöva passera? Är det möjligt att de endast kan döda oss eller använda sina förmågor i särskilda ruma?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
FÖRTYDLIGANDE

Ni får ursäkta min oerfarenhet av att arrangera sådana här spel, men jag ser att ett förtydligande har fallit bort.

Om det blir lika mellan två eller fler alternativ så att inget alternativ får flest röster kommer gruppen stå kvar i rummet och inte ta sig vidare genom huset.

Ex.
Om "Arbetsrummet" får sex (6) röster och "Rökrummet" får sex (6) röster kommer gruppen stå kvar i "Ateljén".

Detta för att simulera hur ni är oense och inte kan bestämma er för vilket alternativ som är bäst.

Hoppas att det gick att förstå!
 
Top