Nekromanti Haunted House in Anchor Bay: Ebon Oaks, runda 1

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: FÖRTYDLIGANDE

Okay.

Det är dåligt drag här.

Alla vet sedan tidigare att det är slut på rundan ikväll klockan 21.00. Det har Basse informerat oss om långt innan spelstart så att inte lägga sin röst under dagen och komma undan med ett "ojsan, jag missade starten" är inte okay.

Alla skall ta ställning och motivera åt vilket håll vi skall gå. Alternativet är att vi beslutar oss för att stå kvar och stampa här i Ateljén vilket inte jag ser som ett alternativ.

I R1 skulle jag villa se en outning från alla. Vad som skall outas kan vara frivilligt med en motivation om varför just det outas. Det vore bra om vi kunde starta med det hela per omgående så att vi inte står och stampar. Vi har ingen aning om hur Basse tänkt sig att det hela fungerar så vi måste ju snabbt skaffa oss någon form av uppfattning.

R1 får således inte rinna ut i sanden för då spelar vi ju ulvarna i händerna. Det är endast ulvarna som tjänar på att R1 är lite så här småsoft och bara försvinner med tanke på att vi har tidspressen på oss och denna runda kommer ta slut 21.00 ikväll.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: FÖRTYDLIGANDE

Jag håller med om att vi måste få ut lite av den här rundan. Jag kan börja med outa lite fluff. Jag outar:

1. Jag är tidigare gängmedlem.

Varför outar jag detta?

1. För att det är relevant till andra delar av min karaktär.

2. För att det inte är jätte viktigt.

Varför väljer jag att outa direkt?

1. För att jag inte kommer kunna skriva så mycket under dagen och vill kunna hjälpa till med mitt under runda 1.

2. För att jag tycker vi kör på en plan och ser vart den tar oss. Vi behöver ha något att jobba med och det snabbt.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: FÖRTYDLIGANDE

K.K

Jag röstar för Arbetsrummet. Att hitta en utgång från ett rökrum känns inte rätt. Jag har ingen information som pekar på nått av dessa rum. Däremot är jag rätt säker på att man kan ta sig ut ur huset från Hallen.

Fet outning! Nä inte alls. Det säger inte ett skit och kan vara draget ur röven. Lixom, att ta sig ut ur huset från en Hall känns rätt uppenbart. Den outingen bjuder jag på.

Att outa allt gillar ju Basse. Hur tänker Basse när han själv konstruerar ett spel?

Jag kan avslöja att jag har en TITEL och jag har inget problem med att outa den. Min titel kommer inte hjälpa mig att fånga ulvar. Min titel handlar om vad jag sysslar med utanför huset och det är inte mycket det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
xyas said:
Tyr said:
xyas said:
Mot rökrummet säger jag.
Är du säker på att det är rätt väg? Eller är det bara på känn?
Mest på känn. Och sugen efter en cigg :gremsmile:
Vadårå har du inte lämnat din oralafas?

Men allvarligt, jag vet ett rum som vi vill till och det rummet borde ligga i anslutning till rökrummet, därför tror jag att det är ett smart drag att gå dit

Röst:Rökrummet
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Re: FÖRTYDLIGANDE

Jag vill också göra en outning att min roll verkar peka mot att spelare kan dö, så jag gissar på att ulvarna kan döda oss
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Re: FÖRTYDLIGANDE

Spelare som inte sagt något än:
Recca
Tripp_trap
DianeDoll
Spider Jerusalem
Brynolf

Så 5 av 13 har inte sagt något än. Inte för att jag tycker det har någon betydelse, men förhoppningsvis så hinner de göra något innan rundan är slut.

//Lukas som blir stressad av en så kort runda
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: FÖRTYDLIGANDE

Bra där KK. Ja, vi måste få lite mer liv i det här spelet,

Som jag skrev skulle jag gärna se att alla resonerar lite kring spelet. Det är nämligen jätteintressant. Kolla bara på Larsson som kommit med två intressanta teorier (killrooms/saferooms och en slutdestination), och precis som KK höjde jag lite på ögonbrynet. Någon annan som har någon tanke om ulvfraktionen och vinstvillkor etc?

Jag tänker rösta:

Röst: Rökrummet - har inget att gå på i det hr valet. Nu står det 2-2, har någon annan något att gå på?

Tills vi kommit på en bra outningsstrategi tänker jag vara rätt restriktiv med sådant som kan hjälpa ulvarna att ljuga. Cassius outade sig som gängmedlem, och vi kan återknyta till diskussionen om varulvsfraktionen. Fluffmässigt, vad är varulvsfraktionen för något? Jag tänker mig Scream här, några psykokids i Halloweenkostymer som hugger ner deltagarna (så har jag tänkt innan spelet iaf). Eller? Jag har dock inga ledtrådar i min info.

Minns ni Varulv666? Jag vill minnas att vi var väldigt hjälpta av att diskutera vad varulvarna var rent fluffmässigt. Så jag tycker att det är en intressant diskussion.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: FÖRTYDLIGANDE

Vimes lyfter diskussionen om vilka ulvarna är rent fluffmässigt. Ifall vi utgår ifrån saferoom/killroom, skulle jag kunna tänka mig två olika:

1. Kriminella(så som Vimes skrev), alltså psykokids.
1a. Som bara kan mörda i rum där de finns verktyg att mörda i. Tänk Cloedo.

2. Spöken(haunted house)
2a. Som bara kan mörda i rum som de har anknytning till.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: FÖRTYDLIGANDE

Lu-kaazh said:
Spelare som inte sagt något än:
Recca
Tripp_trap
DianeDoll
Spider Jerusalem
Brynolf

Så 5 av 13 har inte sagt något än. Inte för att jag tycker det har någon betydelse, men förhoppningsvis så hinner de göra något innan rundan är slut.

//Lukas som blir stressad av en så kort runda
Jag tycker det har betydelse.

DianeDoll har jag noll koll på och är rätt sugen på att veta vad denne har för tankar om liret. Nu har ju bevisligen DieneDoll varit inloggad och såldes fått sitt pm så det är av intresse att få igång lite snack.

Tripp_trap skall enligt rykten vara en bra bybo och sånna behöver vi i det här liret. Även Tripp_trap har fått sitt pm så vi vill ha snack.

Övriga tre är har jag skapligt koll på sen tidigare. Spiddes aktivitet kan ju vara rätt sporadisk så den noterar jag inte som ovanlig.

Recca är ju Recca, men har nån form av icke seriös inställning till detta spel om jag inte missminner mig så det vore ju så klart toppen att höra hur Recca ställer sig till det nu när det är igång.

Brynte har ju också koll på att det är röstning idag så det vore olägligt for honom om han missade det hela.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: FÖRTYDLIGANDE

Jag tycker detta pingar både Spidde och Recca.

1. Spidde och Recca brukar vara online så här dags.

2. De båda två är rutinerade nog för att veta att det är dags att skriva en kråka så att alla vet att man är game.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: FÖRTYDLIGANDE

Brynlof borde ju gärna ta och ramla in eftersom hen är online.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: FÖRTYDLIGANDE

Cassius said:
Jag tycker detta pingar både Spidde och Recca.

1. Spidde och Recca brukar vara online så här dags.

2. De båda två är rutinerade nog för att veta att det är dags att skriva en kråka så att alla vet att man är game.
Mja. Spider är ganska random, jag skulle inte direkt sätta mina lungor på att han är ulv bara för att han inte skriver något idag alls. Och Recca verkar ju ha haft det tufft och har sedan länge aviserat att hon inte är så superpepp. Men visst, Recca är rutinerad nog att i varje fall sköta röstning med mera. Men hon har ju ganska många timmar på sig.

Men whatthehell liksom. Spelet är bara barnet ännu. Det är lite tidigt att börja försöka kleta scumtells på folk för dålig aktivitet.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
LJSLarsson said:
Folk har börjat säga på en gång om de har en stark åsikt eller inte om vilken väg vi bör ta. Bör vi släppa på sådan info redan?
Det verkar rätt relevant att veta vilket rum vi ska traska till härnäst. Vet du vilken väg vi bör ta?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Korpa said:
...men jag kan säga redan nu att det finns mer än en utgång. Vi behöver inte hitta till ytterdörren för att komma härifrån.
Är det någon annan som kan styrka denna information?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Tyr said:
Korpa said:
...men jag kan säga redan nu att det finns mer än en utgång. Vi behöver inte hitta till ytterdörren för att komma härifrån.
Är det någon annan som kan styrka denna information?
Tvärtom
mitt formulär nämner utgången i singlar.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tyr said:
Vet du vilken väg vi bör ta?
Jag har inget som tyder på att ena alternativet är bättre än det ena eller det andra, och därför avstår jag för tillfället från att rösta.

Luukaz, du har sagt att du vet vilket rum vi skall till och att det "borde" ligga i anslutning till rökrummet. Är detta något du har tagit från din info, eller något du tagit utanför spelet?

Konrad har sagt att rökrum inte leder någonstans och att vi därför borde ta arbetsrummet. Meh... jag vet inget om varken rökrum eller arbetsrum. Arbetsrum låter ganska slutet för mig med. Det är inte som att man vill att ens arbetsrum skall vara en väl trafikerad korridor.

Jag lägger ingen röst, men om det när klockan närmar sig nio ser ut att bli oavgjort kommer jag lägga min röst på Arbetsrummet. Jag kan tänka mig att flytta den till rökrummet om Luukaz förklarar lite hur han tänkt.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: FÖRTYDLIGANDE

Åkej, Brynolf in the house! Det här blir fedt.

Det var enligt SMSen mellan TV-folket bara tio deltagare, men vi är tretton spelare. Det kan tyda på att ulvarna är spöken, men SMSen hintar även om att några kan ha smitit in i huset. Ska man se nyktert på det hela, talar det mesta för att spelet utspelar sig i en rationell värld där inga spöken finns, och att ulvarna är ligister som tagit sig in för att sabotera. Med detta som förutsättning, gillar jag Cassius idé om Cluedo, att de bara kan mörda i vissa rum. Och de kanske till och med bara kan mörda vissa spelare i vissa rum. Alltså att vi bybor har "svagheter" som ulvarna kan utnyttja. (Jag har inget i min roll som talar för detta, men det kan gott vara möjligt. Om någon anar tendenser ditåt så hojta till.)

Noteras bör emellertid att det inte finns någonting i reglerna som hintar om några ulvar. De har inget vinstvillkor, och byn har rent krasst inte ens ett förlustvillkor. Men rimligen handlar det om nattmord av något slag (om det inte går på tid, men i så fall torde det ha framgått hur mycket tid vi har på oss i startinlägget. Och dessutom framgår det ju tydligt att det finns fraktioner).

------

Hur som haver, jag VET att arbetsrummet leder vidare, men är inte så säker på att jag vill gå ditåt om det inte är tvunget. Rökrummet låter roligare, då jag har något i min roll som möjligen kan göra nytta där.

Röst: Rökrummet
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Öppen fråga: vad förlorar vi på att massouta info om hur vi ska gå? D.v.s. "kartinfo", info om rummen etc. Vilka möjliga setbacks har en sådan plan?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vimes said:
Öppen fråga: vad förlorar vi på att massouta info om hur vi ska gå? D.v.s. "kartinfo", info om rummen etc. Vilka möjliga setbacks har en sådan plan?
Om ulvarna nu bara kan mörda i vissa rum (eller motsvarande upplägg), tjänar de på att veta vart saker och ting leder.

Onekligen har ju vissa av oss info om vad som leder vart, men jag tror knappast att någon vet var Hallen är. Så jag tror inte byn tjänar på att komplettera kartan (tills motsatsen indikeras förstås).
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Vimes: Jag vet inte vilka nackdelar det kan ha direkt. Men jag skulle hellre se att vi först outade om vi hade sådan info. Varför?

1. För att ulvarna får det svårare att i framtiden hävda att dom visst hade info men inte ville droppa den.
2. Att det vid ett senare tillfälle kan vi tvinga ulvarna att droppa infon och då kommer de behöva ljuga.
3. Lögner gör att de vi kan fånga dom.

Nu slår det mig att vi inte direkt har något maktmedel mot ulvarna.

Jag har kartinfo.
 
Top