Nekromanti Haunted House in Anchor Bay: Ebon Oaks, runda 1

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Spöken

Min roll antyder att vi har att göra med spöken.

Jag kommer försöka vara aktiv men det är sjukt mycket som upptar mina dagar just nu (rollspel i alla möjliga trådar tycks det bland annat). Tisdag har jag rollspelskväll och likaså onsdag så ikväll ska jag försöka vara med ordentligt.

Röst: Arbetsrummet
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Cassius said:
LJSLarsson said:
Som jag sa, jag gissar och funderar bara. Jag har absolut ingen info som tyder på att någon av teorierna stämmer.

Det kan ju också bara vara ett race mot klockan, att de plockar oss runda efter runda och bara vill hålla kvar oss i huset så länge som möjligt.
Hur många rum lär vi minst behöva passera? Är det möjligt att de endast kan döda oss eller använda sina förmågor i särskilda ruma?
Alltså det är ju möjligt, och som jag ser det beror det ju på hur länge spelet är tänkt att ta. 3 omröstningar i veckan är ett hyffsat snabbt tempo. Nu vet vi inte säkert hur många bybor vi är, men 10 låter rimligt. Om en bybo ryker per runda så klarar vi oss typ 3 veckor. Om vi istället ryker i speciella rum så kommer spelet ta mycket längre tid om inte flera dör på samma gång.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Re: Spöken

Jag har funderat lite och vill hellre gå till rökrummet. Varför?

1. För att min info möjligtvis skulle kunna peka dit.
2. Det borde finnas mindre mordredskap än i arbetsrummet.

Röst: Rökrummet
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Cassius said:
Vimes: Jag vet inte vilka nackdelar det kan ha direkt. Men jag skulle hellre se att vi först outade om vi hade sådan info. Varför?

1. För att ulvarna får det svårare att i framtiden hävda att dom visst hade info men inte ville droppa den.
2. Att det vid ett senare tillfälle kan vi tvinga ulvarna att droppa infon och då kommer de behöva ljuga.
3. Lögner gör att de vi kan fånga dom.

Nu slår det mig att vi inte direkt har något maktmedel mot ulvarna.

Jag har kartinfo.
Ja, jag har också kartinfo.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Spöken

Recca said:
Min roll antyder att vi har att göra med spöken.
Tja, det förändrar egentligen inte så mycket. Även spöken kan behöva lokalt påträffade tillhyggen för att mörda folk.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Brynolf said:
Vimes said:
Öppen fråga: vad förlorar vi på att massouta info om hur vi ska gå? D.v.s. "kartinfo", info om rummen etc. Vilka möjliga setbacks har en sådan plan?
Om ulvarna nu bara kan mörda i vissa rum (eller motsvarande upplägg), tjänar de på att veta vart saker och ting leder.

Onekligen har ju vissa av oss info om vad som leder vart, men jag tror knappast att någon vet var Hallen är. Så jag tror inte byn tjänar på att komplettera kartan (tills motsatsen indikeras förstås).
Jag tycker nog egentligen att en lös teori som ingen har bekräftat ens med en hostning är väl lite att basera agerande på. (Alltså om killrooms, vi vet inte ett skit om det, det är en av 101 möjligheter liksom).

Och nä, ingen vet nog var hallen (eller eventuella andra utgångar) är. Men om vi får allas kartinfo och pusslar ihop den kanske vi kan få en nästan komplett bild i varje fall?

Om den enda anledningen till att inte försöka komplettera kartan är att Larsson har gissat på att det finns killrooms tycker jag inte vi behöver vara så försiktiga.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,638
Location
Huddinge
LJSLarsson said:
Tyr said:
Vet du vilken väg vi bör ta?
Jag har inget som tyder på att ena alternativet är bättre än det ena eller det andra, och därför avstår jag för tillfället från att rösta.

Luukaz, du har sagt att du vet vilket rum vi skall till och att det "borde" ligga i anslutning till rökrummet. Är detta något du har tagit från din info, eller något du tagit utanför spelet?

Konrad har sagt att rökrum inte leder någonstans och att vi därför borde ta arbetsrummet. Meh... jag vet inget om varken rökrum eller arbetsrum. Arbetsrum låter ganska slutet för mig med. Det är inte som att man vill att ens arbetsrum skall vara en väl trafikerad korridor.

Jag lägger ingen röst, men om det när klockan närmar sig nio ser ut att bli oavgjort kommer jag lägga min röst på Arbetsrummet. Jag kan tänka mig att flytta den till rökrummet om Luukaz förklarar lite hur han tänkt.
jag har info om att ett specifikt rum ligger på vägen till utgången, och om man tänker på hur hus brukar vara upplagda så skulle jag säga att det rummet borde ligga i anslutning till rökrummet
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Tyr said:
Om en bybo ryker per runda så klarar vi oss typ 3 veckor. Om vi istället ryker i speciella rum så kommer spelet ta mycket längre tid om inte flera dör på samma gång.
Bra att det här tas upp. Spelet är knappast tänkt att pågå överdrivet länge. Att flera kan dö i taget är inte alls osannolikt. Men att spökena då måste uppfylla vissa krav (typ samla på sig prylar eller leda oss till vissa rum, eller en kombination).

Bara spekulation förstås, men det är allt vi har så här långt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,504
Brynolf said:
Vimes said:
Ja, jag har också kartinfo.
Jag också, för att vara övertydlig.
Det här känns som en no brainer. Som jag skrev i mitt första inlägg har vi antagligen alla minnen från genomgången av huset.

Jag tror att vi tjänar på att försöka pussla ihop dessa.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,638
Location
Huddinge
Re: FÖRTYDLIGANDE

Brynolf said:
Hur som haver, jag VET att arbetsrummet leder vidare, men är inte så säker på att jag vill gå ditåt om det inte är tvunget. Rökrummet låter roligare, då jag har något i min roll som möjligen kan göra nytta där.

Röst: Rökrummet
What?

Du vet att arbetsrummet leder vart?
om du vet att det är vägen vi bör gå borde vi gå dit
eller har du bara info som säger att arbetsrummet inte är en återvändsgränd?
jag tycker du bör förklara dig lite närmare.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Vimes said:
Brynolf said:
Vimes said:
Öppen fråga: vad förlorar vi på att massouta info om hur vi ska gå? D.v.s. "kartinfo", info om rummen etc. Vilka möjliga setbacks har en sådan plan?
Om ulvarna nu bara kan mörda i vissa rum (eller motsvarande upplägg), tjänar de på att veta vart saker och ting leder.

Onekligen har ju vissa av oss info om vad som leder vart, men jag tror knappast att någon vet var Hallen är. Så jag tror inte byn tjänar på att komplettera kartan (tills motsatsen indikeras förstås).
Jag tycker nog egentligen att en lös teori som ingen har bekräftat ens med en hostning är väl lite att basera agerande på. (Alltså om killrooms, vi vet inte ett skit om det, det är en av 101 möjligheter liksom).
Fast labyrint-upplägget torde ju fylla någon funktion utöver att agera något slags tidsfaktor. Jag tycker det är rimligt att anta att spökena skulle tjäna på att vi outar kartan. För ingen bybo har väl sagt att VI sklle tjäna på det (utöver att vi kanske hittar fram något lättare förstås)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Lu-kaazh said:
jag har info om att ett specifikt rum ligger på vägen till utgången, och om man tänker på hur hus brukar vara upplagda så skulle jag säga att det rummet borde ligga i anslutning till rökrummet
Eh, jahaa... så det FINNS folk som har användbar info om hur vi hittar ut? då kanske byn skulle kunna tjäna på lite karta ändå? Har någon annan nån liknande info? (utöver Konrad, då, för hallen räknas inte)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: FÖRTYDLIGANDE

Lu-kaazh said:
Brynolf said:
Hur som haver, jag VET att arbetsrummet leder vidare, men är inte så säker på att jag vill gå ditåt om det inte är tvunget. Rökrummet låter roligare, då jag har något i min roll som möjligen kan göra nytta där.

Röst: Rökrummet
What?

Du vet att arbetsrummet leder vart?
om du vet att det är vägen vi bör gå borde vi gå dit
eller har du bara info som säger att arbetsrummet inte är en återvändsgränd?
jag tycker du bör förklara dig lite närmare.
Jag vet till vilket rum arbetsrummet leder, men inte huruvida det leder mot utgången eller ej.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,638
Location
Huddinge
Re: FÖRTYDLIGANDE

Brynolf said:
Lu-kaazh said:
Brynolf said:
Hur som haver, jag VET att arbetsrummet leder vidare, men är inte så säker på att jag vill gå ditåt om det inte är tvunget. Rökrummet låter roligare, då jag har något i min roll som möjligen kan göra nytta där.

Röst: Rökrummet
What?

Du vet att arbetsrummet leder vart?
om du vet att det är vägen vi bör gå borde vi gå dit
eller har du bara info som säger att arbetsrummet inte är en återvändsgränd?
jag tycker du bör förklara dig lite närmare.
Jag vet till vilket rum arbetsrummet leder, men inte huruvida det leder mot utgången eller ej.
börjar rummets namn på S?
isåfall så bör du outa det.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: FÖRTYDLIGANDE

Lu-kaazh said:
Brynolf said:
Lu-kaazh said:
Brynolf said:
Hur som haver, jag VET att arbetsrummet leder vidare, men är inte så säker på att jag vill gå ditåt om det inte är tvunget. Rökrummet låter roligare, då jag har något i min roll som möjligen kan göra nytta där.

Röst: Rökrummet
What?

Du vet att arbetsrummet leder vart?
om du vet att det är vägen vi bör gå borde vi gå dit
eller har du bara info som säger att arbetsrummet inte är en återvändsgränd?
jag tycker du bör förklara dig lite närmare.
Jag vet till vilket rum arbetsrummet leder, men inte huruvida det leder mot utgången eller ej.
börjar rummets namn på S?
isåfall så bör du outa det.
Det kan jag göra, om du hintar lite mer om varför det skulle spela roll.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,638
Location
Huddinge
Re: FÖRTYDLIGANDE

Lu-kaazh said:
Brynolf said:
Lu-kaazh said:
Brynolf said:
What?

Du vet att arbetsrummet leder vart?
om du vet att det är vägen vi bör gå borde vi gå dit
eller har du bara info som säger att arbetsrummet inte är en återvändsgränd?
jag tycker du bör förklara dig lite närmare.
Jag vet till vilket rum arbetsrummet leder, men inte huruvida det leder mot utgången eller ej.
börjar rummets namn på S?
isåfall så bör du outa det.
Det kan jag göra, om du hintar lite mer om varför det skulle spela roll.
rummet jag vet att vi skall till börjar på S och det känns som en ganska snygg regel gjej att en spelare kan peka ut vart rummet ligger och att en annan kan säga att det är dit man bör gå.

för än vet vi inte om huset har en logisk struktur.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Spöken

Brynolf said:
Recca said:
Min roll antyder att vi har att göra med spöken.
Tja, det förändrar egentligen inte så mycket. Även spöken kan behöva lokalt påträffade tillhyggen för att mörda folk.
Det låter som att du inte vill att vi ska tro att ulvarna har riktiga nattmord.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Öppen fråga: vad förlorar vi på att massouta info om hur vi ska gå? D.v.s. "kartinfo", info om rummen etc. Vilka möjliga setbacks har en sådan plan?
Kör bara kör säger jag.

Min kartinfo är ju kass. Från Hallen går det att ta sig ut ur huset.

Däremot kan vi använda annan kartinfo för att skapa oss en karta. Om vi har koll på vilket rum som leder till Hallen så kommer vi ju ut.

Cassius said:
Jag har funderat lite och vill hellre gå till rökrummet. Varför?

1. För att min info möjligtvis skulle kunna peka dit.
2. Det borde finnas mindre mordredskap än i arbetsrummet.
Lite svagt tycker jag. Din info kan möjligtvis kunna peka dit känns jävligt svajjigt.

Gällande mordredskapen så baserar du ju det på din cluedo-lösning. Inget fel i den i övrigt, men ditt byte kändes på rak arm rätt svajjig.

SLSJS said:
Konrad har sagt att rökrum inte leder någonstans och att vi därför borde ta arbetsrummet. Meh... jag vet inget om varken rökrum eller arbetsrum. Arbetsrum låter ganska slutet för mig med. Det är inte som att man vill att ens arbetsrum skall vara en väl trafikerad korridor.
Jag har ingen aning utan det är endast magkänsla som säger att rökrummet är en återvändsgränd i min värld.

Jag har ingen info om något av rummen vi har att välja på. Är Rökrummet en återvändsgränd däremot så har vi offrat R1 på att gå in och vända. Vi har ingen aning om vad som händer under natten så finns det saker och ting som pekar på att Arbetsrummet leder vidare till ett annat rum på S (eller hur det nu var? Lu-kaazh info) så tycker jag det spåret känns säkrare. Mest för att få mer grepp om vad som händer när det blir nattfas.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Svajigt?

1. Min info benämner ett rum som efter en fundering är mer trolig att ligga i anslutning till ett rökrum än ett arbetsrum.

2. Min förra röstning var mest(som jag skrev) för att ha en röst liggande.

Hoppas detta redar ut svajigheten.
 
Top