Hantverksgruppen rapporterar

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,462
Location
Helsingborg
Det tar helt enkelt längre tid att bygga den här bilden av rollpersonen eftersom det ges mindre tid per spelad timme till detta. Medan ett mer berättelsefokuserat spel kan få lika mycket insikt och inre personlighetsutveckling i en halvtimmes spel som ett mer traditionellt spel får på åtta speltillfällen, och en OSR-kampanj på tjugo.
Det här var väldigt insiktsfullt. Det är också varför jag kan speedrunna en kampanj på sju spelmöten, som tar år för andra spelgrupper att ta sig igenom, utan att förlora någonting nämnvärt på vägen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Hantverksklubben #54: Pirater!

I en liten flashback till Hantverksgruppen #0 var gårdagens tema "Pirater", och vi var inte mindre än sex pers som deltaog: Jag själv, Anne, Nathalie (vars tema det var), @Zeedox (premiär!), @nano och Alexi. Även om temat i teorin var lite brett så fokuserades diskussionen snart på karibiska pirater, och det var också vad som senare valdes som genre. Diskussionerna gick brett, men ciklade mest kring tematiskt intressanta saker i sjörövargenren, samt olika troper man man använda sig av.

  • Riktiga pirater vs. piratberättelser
  • Brutalt vs. romantiskt/romanticerat
  • Pirater och deras klädstil!
  • Fordonsbaserade rövare vs Estetik
  • utopiska anarkister
  • vilda västern, laglöst land
  • Wokou = Japanska pirater i Öst och Syd kinesiska havet 14 -17 talet.
  • normbrytande spegel
  • De laglösa samexisterar med det lagstyrda
  • Piraterna gör sin egen lag och håller varandra om ryggen
  • Barbareskpirater = Muslimska (primärt) sjörövare i medelhavet 1400 -1800 talet
  • Piratflottor
  • Kvinnliga priater
  • Nedgrävda skatter!
  • Kartor med kryss
  • Samhällen som lever av piraternas byte utan att pirata själva.
  • Matelotage = partnerskap mellan manliga pirater
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Matelotage
  • Normbrytande: Kvinnor, homosexualitet, etnicitet …
  • Kaparbrev
  • (Proxy krig)
  • Bombastiska beskrivningar
  • Spöken och vidskepelse
  • Svarta fläcken (Skattkammarön)
  • gasten slår tolv, seglar på vinden, vågornas skum, världens vida rum, den santa galerran, brassa en klys,
  • Proteser
  • Gå på plankan! Kölhalning!
  • https://monkeyisland.fandom.com/wiki/Insult_Sword_Fighting
  • Personifiering av abstrakta eller mentala fenomen (teknik)
  • Beskrivningsscener (turas om med beskrivningar)
  • personifiera egenskaper som hoppar från karaktär till karaktär
  • Ställa frågor och dela ut beskrivningar
  • Loggboksmonolog!
  • Land i sikte
  • Övergångar baserade på båtliv
  • Exposé genom att biroller pratar om handlingen istället för att visa den.
  • Wanted-affischer, fast i karibien
  • Tantsnusk, harlequin romance
Historien blev stundvis spretig, som det lätt blir på sex personer, men höll ändå ihop okej, tycker jag, och blev ganska intressant.

På ett värdshus någonstans i England sitter en ärrad kvinna och dricker sitt öl. Det ryktas att hon är gammal pirat, och hon ser onekligen så ut, men ett ärr över ögat och till och med en papegoja på axeln. Hon är orolig, kallsvettas. På hennes underarm har ett märke dykt upp: Det svarta märket. De var tre som gjorde myteri mot kapten Rathbone den där dagen. Anthony Diomedia fick sitt straff direkt när kapten högg honom i halsen. Men hennes skuld var kanske värre än de andras. Han hade ändå räddat henne, efter att hon lidit skeppsbrott i den där hemska stormen. Men han hade aldrig vetat, inte ens när han föll ned i vågorna, att hon egentligen var dotter till Rita Vermelha, piratdrottningen som han maniskt jagat i hela sin karriär. Och just som han fått syn på hennes skepp förrådde de honom. Och nu är han på väg. Eller, kanske är det inte han. Kanske är det hennes egen mor. Hon har hört de mörka ryktena om att Rita offrat sin första dotter för att göra sig omöjlig att fånga. Kanske börjar hennes tur ta slut, och kanske är hon på jakt efter nästa offer …

Jag gillade berättelsen. Den var definitivt piratig, men kändes inte så derivativ. Det blev en sorts Moby Dick-grej, med Rathbones besatthet av att jaga rätt på Rita. Vi hade ett par stycken fajter, där den ena, mellan Rathbone och kaparen Wayland, var mest errolflynnig, medan den andra, mellan honom och myteristerna, var kanske den mer dramaturgiskt viktiga. Jag tycker också att vi fick till ganska stämningsfulla scener, genom en hel del användande av utdelade beskrivningar, vilket vi talat om i försnacket.

Jag tyckte också om hur Rathbone var åtminstone dramaturgiskt en skurk, men inte helt och hållet ett svin. Han hade en heder och ett pathos, även om han drev sin besättning för långt i jakten på hans egen besatthet. Medan Rita, som i berättelsen var ett avlägset mål, både för Rathbone (att fånga), för Katarina (att återförenas med) och för Andrew Diomedia (att ansluta sig till), men hon visade sig i slutet vara en ganska hjärtlös och egoistisk kvinna som mest brydde sig om sin egen legend och sitt sjörövarliv, och offrade sin egen dotter för sin egen ambition utan att blinka.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Hantverksklubben #55: Barndom

Igår höll vi på att bli så många att vi kunde behöva dela gruppen i två, men när det var dags att börja spela var vi sex pers, vilket ändå funkar. Det vad jag själv, Anne, @Bunny, Alexi, Nathalie och förstagångaren Jonas. Temat var barndom, och det var Bunnys. (Hans tema, alltså, inte hans barndom.)

Det handlade alltså om att spela barn, och hur man kan göra det bra och givande. Vi diskuterade väldigt mycket hur barn skiljer sig från vuxna och hur man kan gestalta dem på ett trovärdigt sätt, i och med att deras agerande och världsbild skiljer sig ganska mycket från vuxnas. Även hur de behandlas av samhället är väldigt annorlunda jämfört med hur vi behandlar vuxna. Mot slutet kom vi också in på vilken sorts berättelser man kan berätta där barn har huvudrollen, och vilka tekniker man kan ta till i rollspel för att gestalta detta. Här är listan på samtalsämnen:
  • Barn blir lätt lillvuxna eller kaosiga
  • Flashbacks och -forwards
  • Ur varselklotet
  • Premisser: Vuxna lyssnar inte på dig
  • Maktlöshet inför samhället
  • Tvång och juridisk särskillning.
  • Olika barn växer upp olika fort
  • Annan tidsuppfattning
  • Formas till störredel av sin miljö än vuxna
  • Lekar och fantasi
  • Inget abstrakt tänkande
  • Tänka på vad barnet har varit med om och inte har varit med om.
  • saknar färdigheter vi tar för givna, när de försöker så misslyckas de lätt gentemot vuxna, (men kanske inte mot varandra?). t.ex. lögner
  • Svartvit moral, moralisk realism. Tar inte hänsyn till intentionen.
  • Kan vara ärligt elak, inget socialt filter
  • Flugornas herre
  • Bristande konsekvenstänk
  • Lätt att skapa nya relationer, bli vänner
  • Inneboende rättvisetänk, delar med sig
  • Grupptryck
  • Berätta om barn för att förklara de vuxna de blir (Freudiansk ursäkt)
  • Berättelser om barn för att minnas sin egen barndom
  • Beskrivningar ur barns perspektiv
  • Välja vad man beskriver och vad man inte beskriver
  • Dramatisk ironi
  • Bryta sociala koder
  • Låtsaskompisar
  • Beskriva fantasivärldar som verkliga
  • Varva den grå världen och barnens värld mellan scener
Historien vi spelade ut kändes lite som en sådan där barnbok som är skriven med ett djup som gör att även vuxna kan gripas av den och finna den givande. En sammanfattning:

Svenskt 90-tal. Hugo och Lina är bästisar, och de leker gärna tillsammans. De är på en ökenplanet, där deras rymdskepp har kraschat, och där det finns jättelika svampar och giraffanter (och ibland enhörningar, när den eldsprutande mammosaurusen tvingar dem att leka med Hugos lillebror Love). Men diamanttornet som de bor i håller på att anfallas. Hugos pappa är arg på kung Byxlös, som är kung på pappas jobb, och han får inte vara kvar där. Snart kommer kung Byxlös elaka underhuggare Kronfoten och dennes fotsoldater och anfaller diamanttornet, och tar det ifrån dem. Hugos familj måste flytta, och Hugo hamnar på Nydalaskolan, i en annan del av staden, och han tappar lite kontakten med Lina. Men när det blir Alla hjärtans dag skickar han ett anonymt kort till Lina, och Lina skickar ett kort till honom. Efter ett pirrigt telefonsamtal och en lång cykeltur genom världsrymden kommer till slut Lina med andan i halsen tillbaka till ökenplaneten, till giraffanterna och till den stilige rymdsoldaten Hugo.

Det var såklart väldigt gulligt, men det fanns också lite hårdare teman som gjorde att det kändes. Hugos familjs ekonomiska bekymmer och grälande föräldrar, Sven som mobbade Hugo för att Lina inte ville leka med Sven längre nu när Hugo kommit, Linas samtal om hur hennes bror Kent bor på kyrkogården tillsammans med hennes mormor.

Bäst var sammanblandningen av ökenplaneten och det verkliga livet, som speglade varandra på ett tilltalande sätt. Detta skedde både rent rumsmässigt, där vi blandade beskrivningar med giraffanten och dess prosaiska motsvarighet bokhyllan som de red på (vilket fick den att välta, något som tolkades som att ökensoldaterna sköt giraffanten), och tematiskt, där pappa Stefans chef och Kronofogden fick tematiska representationer i leken. Vi hade också en tekniskt intressant scen där lille Love hörde sina föräldrar prata om sina ekonomiska bekymmer utan att riktigt förstå, vilket illustrerades genom att konversationen strösslades med nonsensord.

Jag tyckte mycket om omgången. Den blev väldigt fin och stämningsfull, och tillräckligt berättartekniskt intressant för att vara rolig att spela. Vi lyckades också hålla ihop den ganska väl, vilket annars kan vara ett problem när vi är många som spelar. Svårigheten med att vara sex pers kan annars vara att alla har någon idé de vill introducera, vilket gör att det blir många spretiga trådar som går åt lite olika håll och inte plockas upp. Men den här gången var vi bättre på att bygga på en mer begränsad story. Den hade flera trådar, men de vävdes samman till en helhet på ett bra sätt. Det enda jag saknade var att väva in Linas döde bror lite mer. Kanske hade man kunnat låta honom dyka upp på ökenplaneten och se Lina ha ett samtal med honom; det hade varit intressant.

På det stora hela en väldigt mysig och trevlig omgång, och en av mina favoriter från den senaste tiden. Efter avslutat spel blev det en spontan diskussion där folk berättade anekdoter från sitt eget låg- och mellanstadieliv för varandra, vilket var fint.
 
Top