God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Så varför skriver du då "Man borde förstöra varenda version av reglerna. Ingen borde spela det."?

Det är onödigt provocerande, kategoriskt och rätt utsagt korkat att tillskriva ett spel en åsikt du inte står för. "Edgelord" är en bra titel för dig, för när du har en sådant här attityd gör dig till en av två väldigt aktiva forumiter som är anledningar till att jag funderar på att lämna forumet.
MODERERING

Nu blev det lite för personligt. Debattera mot åsikterna, inte mot personerna som ligger bakom dem.

Tack så mycket!
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
270
Hej! Uppskattar denna tråd mycket. Efterfrågar vänligen en sågning av äventyret 2008 från SävCon (det kan vara jag som skrev det, så det är inte mobbing att uppmuntra till att ta fram motorsågen).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Den svarta öns hemlighet
Till: Jens Wistbacka
När: 2006
Av: Friform

Det här är ett sorts drömspel i Alice i Underlandet via 60-talets psykedelika och Lost där karaktärerna är personer på en märklig ö. En rad märkliga händelser och strapatser händer och de inser att de alla är från olika platser, tider och länder. Är de döda? Det hela verkar vara psychosexuellt metaforiskt...

Förutom fuck you för det finns en ond nekromantiker med zombie pirater som lever på sjöjungfruhjärnor på slutet och allting är en del av hans onda plan för att leva för alltid.

Fucking rad.

4 av 5
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Scenario: Den svarta öns hemlighet
Till: Jens Wistbacka
När: 2006
Av: Friform

Det här är ett sorts drömspel i Alice i Underlandet via 60-talets psykedelika och Lost där karaktärerna är personer på en märklig ö. En rad märkliga händelser och strapatser händer och de inser att de alla är från olika platser, tider och länder. Är de döda? Det hela verkar vara psychosexuellt metaforiskt...

Förutom fuck you för det finns en ond nekromantiker med zombie pirater som lever på sjöjungfruhjärnor på slutet och allting är en del av hans onda plan för att leva för alltid.

Fucking rad.

4 av 5
Najs att du börjat recensera igen!!!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: The Batcave
Till: Larp
När: 2020
Av: Gerrit Reininghaus

Ingen Batman utan faktiska fladdermöss!

Det här är ett Zoom anpassat lajv där man spelar fladdermöss. Man vänder skärmen upp och ner för man är ju fladdermöss som hänger från taket! Det finns slumptabeller för att generera en fladdermus att spela. Man stänger av kamerorna när man flyger men lämnar mikrofonerna på så man kan göra fladdermus ljud till varandra. Man försöker hitta en ny grotta tillsammans.

Det är ett fantastiskt formexperiment och ett långfinger i ansiktet på pandemin.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Last Words
Till: LAOG (Live Action Online Game)
När: 2020
Av: Gerrit Reiningghaus

Har en actual play vilket alltid är superkul! :D

Okej, så den här nya typen av lajv/rollspel som inte bara är anpassat efter att spelas över nätet men som är baserat på det är en spännande utveckling som kommit under pandemin. Last Words ger en stark grund och är en riktigt bra introduktion till stilen.

Själva scenario är en stillsam historia där en ängel försöker ge avslut till en person som dött och någon de lämnat efter sig. Det träffade mig lite för hårt just nu, men det visar att det är skrivet från ett genuint ställe.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Otäcka gubben
Till: World of Darkness spelat med friform
När: 2002
Av: Lina Andersson

Det här är ett av de där meta scenariona som World of Darkness verkar inspirera så många att skriva + ett spela barn scenario. Man är barn som tror att en man som bor i samma hus som karaktärerna är en vampyr. Barnen ska tro att han är som i Dracula, spelarna att han är en World of Darkness vampyr. Sedan är han egentligen en vampyrjägare som spelar vampyr i en pjäs och det finns en annan, orelaterad vampyr, i huset.

Scenariot hänger på att spela barn på ett väldigt ”barn som de är i fiction” sätt och att spelledaren ska hetsa dem till att vara beredda att döda killen de tror är en vampyr. Scenariot är fyllt med meta grejer (det finns lajvare) och lurande av spelarna. Ett spelarkaraktär barn byts tex ut mot vampyren som använder vampyrkrafter utan att spelaren vet om det.

Om du inte har en grupp som är helt insnöade på World of Darkness innan 5ed kommer de vara helt bortkollrade och scenario kommer inte fungera. Det är max en sak av sin tid och mer än artefakt från när Vampire var kungen över rollspelen än något som faktiskt borde spelas idag. Men även för tiden är inte humorn eller spela barn grejerna särskilt bra.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Through the Fire and Flames - A Heavy Metal Odyssey
Till: Eget system (kortbaserat)
När: 2021
Av: Martin Andreas Dahl Sinding och Paul Sinding

På planeten Metallica, skapad av Satan, måste fyra mäktiga hjältar ge sig ut på ett desperat uppdrag! De är The Blind Guardian, The Iron Maiden, The Judas Priest och The Manowarrior! Bilderna är så jävla, jävla snygga och det är gott om dem! Allting, allting, allting är en referens och det är låttexter överallt. The Iron Maiden är beväpnad med: Rayguns of a possible future, Armor of the fallen angel och The Book of souls! Scenariot handlar om att leva upp till metallens värderingar medan man rör sig igenom en rad färdiga scener som navigeras genom rollspelande och en enkel kortmekanik med egna, snygga kort, och det är rakt som en järnvägsspik. Men vem fan bryr sig?

Jag hade hellre sett ett scenario till ett mer traditionellt rollspel med den här stämningen, bilderna och designen. Men man kan inte få allt.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Enda vägen ut...
Till: Drakar och Demoner Expert
När: 1995
Av: Christer Carlsson

Äventyrarna sitter i fängelset i en gammal borg med en fruktansvärd gonzo dungeon under den som brukade vara ett slott. Äventyret handlar om att de försöker fly genom dungeonen vilket är riggat mot dem. Det är omöjligt att överleva dungeonen eller att ta sig genom den på de fyra timmar som man har på sig att spela det… Men om äventyrarna ändå gör det finns det ingen väg ut, bara en spak som kollapsar dungeonen på dem och dödar alla. Klassisk tävlingsmodul, målet är att komma så långt som möjligt innan man dör.

Så det här är en helt vanlig dungeon (förutom den elaka twisten) med inget rim eller reson med lagom kluriga pussel och okej strider. Inget speciellt men inget dåligt. Det är en standard rollspelsmodul. +1 svärdet av rollspelsmoduler.

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Sky Pirate
Till: Nordic Freeform
När: 2021
Av: René Toft

Jag hatar det här scenariot jättemycket. Scenariot säger att det är magisk socialrealism vilket jag inte har någon kommentar om utom att det här mest handlar om självmord och döda barn. Spelarna är barn i en familj där pappa har begått självmord efter en lång tid av psykisksjukdom, familjen har blivit fattig och mormor vägrar erkänna för barnen (ett av dem hittade kroppen) att deras pappa är död. Så mormor berättar sagor om att pappa är i molnlandet och är luftpirat. Sedan brinner barnen till döds i en elbrand. Men de vaknar i molnlandet med pappa. På vägen är där en hög foreshadowing med en magisk katt och ett ouijabräde.

Det är inte interaktivt, slutar med barn som brinner till döds, den enda vettiga vuxna (mamman) svartmålas och det framhålls som fint med psykisk sjukdom. Som att mani är fantasi och optimism och att hålla det barnet levande. Det påminner om de värsta delarna av hur folk spelade Changling: The Dreaming. De ”gulliga” pappa leker med barnen bilderna är värst.

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Dödsvandrarnas dal
Till: OSR
När: 2021
Av: John A. Jonsson och Amanda Wallgren

Ett OSR äventyr. Det finns en dålig plats man kan gå in i och äventyra.

Så här skriver du ett dungeon rum:

”Detta rum är täckt i exkrementer från slemmasken som finns i rummet bredvid. Exkrementerna är likt ett rött, fränt doftande pulver som väldigt lätt färgar av sig. Att gå igenom det gör att karaktärerna lämnar röda fotspår efter sig resten av dagen om ingen påpekar att de försöker ta bort färgen. Om någon av karaktärerna får färgen på sina kläder kommer de röda småtrollen tro att de är vänligt inställda. Då blir SN för att vara diplomatisk med småtrollen SN 4 istället.”

Det finns en random lista med dåliga ordskämt! 22 stycken, allihop av kvaliteten: "Vilken äventyrare är drakens favoritmat. Paladinen, för han är god."! Det är hur man skriver en NPC.

Allting bara heter vad det är, inga onödiga namn och ingen onödig prosa.

Tyvärr är det inte färdigt, bitar saknas (och det är utmärkt att de saknas) och det kunde vara lite mer saker på vissa ställen, men det här är fortfarande solitt. Jag vill gärna läsa något lite mer genomarbetat av författaren

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Törnesnår
Till: Drakar och Demoner Expert
När: 1995
Av: Christer Carlsson och Veronica Carlsson

Törnesnår är menat att testa spelarnas förmåga att inte använda våld eller andra onda medel för att klara sig ur en svår situation. Det är ställt i direkt kontrast till ”Enda vägen ut” som spelades på samma konvent och som skulle lösas genom hack & slash taktiker. Scenariot är bara 6 sidor långt och väldigt enkelt: Spelarkaraktärerna är soldater fast bakom fiendens linjer efter ett förlorat fältslag, de behöver ta sig tillbaka till sin egen sida utan att dö. På vägen stöter de på en rad problematiska situationer som testar deras moral och list. Jag tänker få igen ett exempel här nedan:

Spelarkaraktärerna håller på att svälta till döds. De kommer förbi en fåraherde som bara är en pojke och som vaktar sina får. Karaktärerna är skickliga soldater och skulle lätt kunna döda eller övermanna pojken. Kanske skulle de kunna stjäla ett av de få fåren. Men kan de hitta ett sätt att lösa problemet på där ingen blir skadad?

Poäng sätts efter hur mycket karaktärerna lyckas undvika aggression och våld.

Det här är en intressan idé men i det här utförandet verkar det ärligt talat skittråkigt. Ingen situation är egentligen särskilt klurig och vad man ska göra moraliskt ”för att få poäng” är alltid solklart. Klurigare problem med den här strukturen hade dock haft rejäl potential! Ett annat problem är att systemet inte gör någonting här, så det kan lika bra vara systemlöst.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: When Our Destinies Meet
Till: Black Box Larp
När: 2009 (men har spelats många gånger)
Av: Petter Karlsson och Morgan March

Man vet att man kommer ha en apokalyptisk dålig tid när någon nämner Bertold Brecht och hans ”verfremdungseffekt” i rollspel. En typ av inställning där man ska vara super medveten hela tiden om att en pjäs är just det för att aldrig sluta analysera är en sak, där finns ”risken” att man ”lever sig in” och uppskattar pjäsen passivt iställer för att analysera. Men rollspel är redan ett interaktivt medium så det greppet är helt onödigt. Det är som att någon i en film skulle använda tekniker från romaner som man använder eftersom man inte kan spela musik. Du kan spela musik för fan! Inte för att jag är ett fan av Brecht i film eller teater heller. Jag tänker inte sitta här och låtsas att jag uppskattar att känna mig alienerad från fiktion.

I alla fall, det här scenariot öppnar med två hela sidor om Brecht. Två sidor av totalt 14.

Oh, och sedan är det inte ett scenario utan man ska som spelare hitta på hela scenariot under två timmar och sedan spela det under två timmar. Men oroa dig inte! Man får lite ”ödesbestämda konflikter” och sociala roller att hänga upp saker på! Man måste bara hitta på allt annat. Och sedan aldrig någonsin leva sig in i det!

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: The Ninja Mission Conundrum
Till: Fiasco
När: 2013
Av: Jens Wistbacka

Det är ett Fiasco playset där man spelar in en Ninja film 1984 i Småland. Listorna är bra, solida konfliktdrivare, men inte specifika nog för temat. Det är helt okej.

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Flygt - en Space Hulk mission
Till: Space Hulk
När: ?
Av: Lars Wagner Hansen

Ett scenario till Space Hulk där målet för Space Marinsen är att fly med ett föremål utan att ta mer än hälften av sina enheter i förluster medan en ostoppbar mängd genestealers försöker FUCKA UP dem. 2 en jätteliten karta och vidriga xenos mellan Kejsarens änglar och målet.

Här är vad som gör det här korta, korta scenariot så jävla bra. Om Space Marinesen försöker springa igenom som fegisar utan att slåss så dör de. Försöker de befästa en position dör de. Enda vägen igenom är en Kill the Xenos cover is for the weak I am the tip of his spear KNOW NO FEAR öppen fight med fiender som man inte kan hoppas att besegra och att offra hälften av sina Space Marines för att komma igenom. Det får en att känna att man spelar Space Marines. Amazing minimalistisk design!

5 av 5
 
Top