God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Mörkt regn
Av: Mårten Forsmark
Till: ?
När: 2003

Så, ja, som sagts i gruppen är det skrivet som en absolut räls och med saker som ”Bara den här karaktären märker X” och ”Karaktär Y känner detta”. Men det är lätt att ta bort så att det här är ett standard mysterium (med ledtrådarna trevligt utpekade) och det spelades inte så. Eftersom jag har den informationen i förväg kommer jag inte låta det påverka betyget.

Det är en väldigt low tech noir framtid för att vara en noir framtid. Det är typ 90% noir och 10% framtid. De 10%en är dock creepy nazikomnunist psychics som vill döda alla normala människor. Det är en genuint kul skurk för medan psychicsen har alla de genremässiga markörerna för att vara en ondskefull politisk konspiration så har de också en poäng. Framtiden de vill ha är dyr men kanske inte värre än den nuvarande noir framtiden. Men den nyansen ligger bakom ett lager av väldigt standard noir troper.

Det här är helt okej, det har en kul skurk. Men det gör inget nytt och du behöver inte det för att spelleda ett noir scenario. Det är lite för standard och lite för redan gjort utan att göra något extra bra.

2 av 5

Som filmmanus är det dock väldigt roligt och bra skrivet för en extremt låg budget! Kräver inte mycket miljöer, gör mycket genom korthand/visuella saker som är billiga och har karaktärer som visar inte berättar. Och skurken är badass men kräver 0 kr i special effekter.

4 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Men det är komedi Cthulhu :( Det är den 4e värsta rollspels genren...

Okej då... Men jag är tveksam redan från början.
Jag tycker det låter hur härligt som helst. Nån slags Dansbands-Cthulhu känns ju som ett lite oväntat grepp.

Dr.Frank blev jag nog mest nyfiken på utifrån korsningen romantisk såpopera vs. splatter :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
@God45 : Insåg precis att pingen på pingen inte sa speciellt mycket om vad det var jag menade :)

"Anders Björkelids Cumulunimbus, Peking Apjävlar´s KULT-scenario Calling Baton Rouge och The Good Ole Boys´s Vinterspel, Sommarnöje och Höstmörker. Dragon Den´s Lakefront City Blues samt Gunilla Jonsson och Michael Petersén´s två KULT-scenarion Drömmen om Alice och Noone here gets out alive etc"
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Du inser att du måste skriva ut vilka topp 3 är nu, va?
Extremt personlig lista här. Men:

1: Lidande/Ledsenhets porr. Typ: ”Vi ska spela folk som dör av spanska sjukan och har ångest”. Avskyr det.

2: Är inte barndomen magisk?! scenarion. *Kräks*. Det här innefattar en massa Changeling scenarion skrivna av folk som inte förstår spelen exakt som jag gör det.

3: Låt oss spela i min utopi! Tycker ni inte exakt som jag politiskt är ni monster! MONS

4: Komedi Cthulhu.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
1: Lidande/Ledsenhets porr. Typ: ”Vi ska spela folk som dör av spanska sjukan och har ångest”. Avskyr det.
Någonstans känns det här som vanligare förekommande i danska scenarion? Waiting for Flight GO901 och Manden med barnevognen är två typiska sådana. Skulle även säga att Vasen tillhör denna kategori, även om det är ett fantastiskt undantag till regeln?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Någonstans känns det här som vanligare förekommande i danska scenarion? Waiting for Flight GO901 och Manden med barnevognen är två typiska sådana. Skulle även säga att Vasen tillhör denna kategori, även om det är ett fantastiskt undantag till regeln?
Jag tycker att Vasen inte gör det. Alltså, ämnet är hemskast men man snaskar inte ner sig i det. Lidande porren stinker alltid av ”Här är en ursäkt men jag tycker det här är snaskigt”. Men Vasen och många andra scenario hanterar svåra saker utan sådant.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Extremt personlig lista här. Men:

1: Lidande/Ledsenhets porr. Typ: ”Vi ska spela folk som dör av spanska sjukan och har ångest”. Avskyr det.
Jag upplever att de här scenarierna rätt mycket försvunnit från rollspelen och sprungit in till Nordic LARP-svängen istället. Stämmer det tror du?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Jag upplever att de här scenarierna rätt mycket försvunnit från rollspelen och sprungit in till Nordic LARP-svängen istället. Stämmer det tror du?
ja, känns så.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Dr. Frank
Av: Jakob Ebbensgaard, Mette Finderup och Jakob Kirk
Till: Basic Roleplaying
När: 1994

Så där är i alla fall ingen mythos här så det är bra. Men jag fattar inte grejen. Det här scenariot är först ”Spela såpopera sjukhus tv-serie” och så lite scener för det. Sedan slutar det vara särskilt såpoperaigt och till sist flippar en snubbe ut och mördar folk med blodtyp B för han är crazy. Slut på scenariot.

Är det inneboende komiskt att det är en såpopera? Nej. Tycker författarna att det är det? Jag vet inte. Är det läskigt eller obehagligt? Nej. Ska det vara der? Jag VET INTE. Tonen är överallt och ingenstans. Är det trope play? Eller ska man bete sig som om man ska utreda saker? Båda verkar fel och oavsett vad leder ingen approach någonstans. Där är en rad scener som händer som spelarkaraktärerna är med i och sedan är det slut.

Folk kan flippa ut mörda folk i såpoperor. Jag hade hellre sett ett helt scenario om att spela en såpopera istället för dem här nedlåtande flinande grejen där skämtet verkar vara att såpoperor finns och författarna ser ner på dem.

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Efterfesten
Av: Erik Nolander och Otto Wintzell
Till: Gurps discworld
När: 1999

Det är The Hangover med trollkarlar i Ankh-Morpork.

4 av 5

Nej, fuck you det är nog av en recension! Scenariot fångar Ankh-Morpork känslan. De försöker inte göra ordskämten för de fungerar inte i rollspel men de fångar stämningen och det roliga kaoset i Rincewind the wizzard böckerna. Det är great! Det är skrivet innan the Hangover också vilket gör hela grejen mer imponerande för mig. Scenariot avslutas med orden ”The Slutet”! Vad mer behöver du din kräsna jävel?!

Plot pointen där man trollat bort någon genom att åka tillbaka i tiden och ligga med hans mamma innan hon träffade hans pappa är en helt jävla fantastisk ide. Att det kompliceras av att man var för packad för att minnas att man gjorde det är magiskt bra.

Det känns som ett Infocom spel, typ Enchanter eller Liftarens Guide, på det bästa sättet.

Det är inte en 5:a pga att det är för anpassat för konvent, man kan bara förlora på ett ställe och det är inte en hel kampanj! GE MIG EN HEL KAMPANJ! Jag kräver det!

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Jag drömde om blod i natt...
Av: Maria Lindvall
Till: World of Darkness
När: 1998

Det här är ett väldigt 90-tals World of Darkness scenario. Vi får generationer och klaner på alla vampyrerna fastän det är helt poänglöst att veta och det handlar mest om NPC:er som man inte kan påverka.

Så… Det här är nästan meningslöst att spela. Det finns den här intrigen med en ung flicka och flera vampyrer. Den är flera sidor lång, är super förvirrande, har en massa gotiskt stuff och all that good Twilight shit. Men man spelar random ungdomar som känner den mänskliga tjejen och så får man se/uppleva att saker händer som man inte kan påverka. Men shit, man kanske kan lyckas bli äten/dödad genom att vara dum.

Det här känns väldigt mycket som något som är bättre vid bordet med författaren. Men det är extremt förvirrande skrivet och man spelar inte de viktiga personerna i scenariot.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: The Hospitaliy
Av: Tova Gerge, Ebba Petrén och Gabriel Widing
Till: Lajv/Teater
När: 2014

The Hospitality är en rollspelsinspirerad teaterföreställning om förlust och kollektivt handlande med rörelse/dans som en huvudkomponent. Det är alltså inte ett rollspel och har en publik (som i och för sig spelar roller) istället för spelare. Föreställningen är dock väldigt mycket i stilen av ett mer konstnärligt lajv och jag tror att det går att använda som ett vanligt lajv.

Karaktärerna har inte namn utan istället nummer och en kort beskrivning av hur de ska spelas. Det finns 30 stycken av dem och alla är tematisk pusselbit för att förmedla vad scenariot handlar om/utforskar. Det finns en ”historia av choreocracy” som är bilder av människor i dans och/eller rörelse genom tiderna från antiken som alla beskrivs närmare i scenariot (under Franska revolutionen högg man av fötterna på folk istället för huvudena). Det finns rekvisita i form av tydliga kort och skyltar.

Scenariot spelas ut genom en blandning av rollspel och dans/rörelse där alla beslut fattas genom olika rörelser. Det här är den intressantaste delen av scenariot där gruppen ska fatta beslut bland annat om vilka viktiga föremål karaktärerna tagits med sig som ska replikeras eller förstöras. Målet med beslutsprocesserna beskrivs vara att omkontextualisera hur vi tänker på att vinna och förlora i förhållande till andra människor. Vid slutet av scenariot går något fel oavsett vad karaktärerna väljer och alla måste fly i små flyktkapslar där spelarna ska ligga på golvet och meditera.

Något som är intressant med scenariot är att det inte verkar vilja få spelarna att leva sig in i sina roller helt, distansen mellan spelaren och rollen är alltid närvarande och pekas nästan direkt ut på flera ställen i scenariot. Det är meningen att vara lite komiskt enligt scenariot, det ska inte göra så ont att förlora saker.

Det här är väldigt intressant, jag tycker det är spännande att se den här typen av hybrider mellan rollspel och andra konstformer. Den stora behållningen är dock att rörelserna tillför något till bitarna som är bra rollspels design och rollspels designen gör också saker för rörelse momenten. Det är inte lika lätt att gå ”Det här är ett intressant val som jag bara väljer” när du måste agera ut det fysiskt.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Evil Overlords inc.
Till: Friform
När: 2002
Av: Anna Svensson

Så det här är mer eller mindre ett komediscenario, men det gör den grejen genom att sätta upp en absolut absurd värld och sedan spela den helt straight. Karaktärer i det här scenariot inkluderar bland annat: Satans Faster, Voldemort, Tengil, Dart Mål och en spelarkaraktärer som är ett ont geni vars karaktärsbild är Einstein.

Karaktärerna spelar onda löjtnanter till den mörka herren Dart Mål som tagit makten över en planet som alla de onda herrarna också vill ha. Det finns dokusåpa inslag med omröstningar, det finns rådslag där man måste lista ut bästa onda planerna, det finns arga brev från rådet av riktigt dåliga killar, Tengil anfaller, företaget som skickat hjältarna har mutat karaktärernas chef, Dart Mål, så att han ska lägga sig och mer vansinne. Det är fullt gonzo och den här förstärkaren går till 11 hela vägen igenom.

Det kräver sina förberedelser att spelleda ska vi vara på det klara med. Det är inte som att saker är nonsens och inte hänger ihop. Nej, saker är planerat och kalkylerat nonsens som bygger en specifikt handling. Det är väldigt Douglas Adams, och det är inte en liten komplimang. Men det kräver att spelledaren har koll på allting.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Kontraktet
Till: HârnMaster
När: 1997
Av: Jimmy Berggren och Fredrik Thorstensson

Det här är ju sjukt bra!

Det här scenariot tar den klassiska låg level questen ”Onda kultister gömmer sig i överklassen” och vänder den på huvudet. Man är kultister som får 13 månader av välstånd för att utföra människooffer efter att man slutit en pakt med den lokala motsvarigheten till Satan. Offrar de ingen ny inom de månaderna kommer de dö och plågas i helvetet, men förlänger de pakten genom offer får de mer välstånd. De har gjort detta ett dussin gånger och nu är de trötta på det. De planerar att genomföra en ritual för den mörka herren mot att de är kvitt efter det. Men att lyckas göra detta utan att bli påkomna är allt annat än enkelt. Scenariot använder tidshopp för att skildra scenariots påverkan på karaktärernas hela liv.

Tonen här är bäst, många scenarion tror att en seriös ton vid bordet kräver en seriös ton i scenariot trots att bara spelledaren ska läsa det. Vilket är nonsens och gör saker svårare än nödvändigt att använda. Det här scenariot gör inte den grejen, den onda guden karaktärerna har en pakt med beskrivs just som (typ Satan). Saker är pedagogiskt upplagda och lätta att använda för spelledaren.

Det här är dock inte bara en smart lek med kända tropes från andra scenario utan ett intrigfyllt och riktigt spännande scenario. Scenen där spelarna konfronteras av en senator är en sådan cool pulshöjare att det är svårt att inte bli kär i den.

4 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Scenario: Kontraktet
Till: HârnMaster
När: 1997
Av: Jimmy Berggren och Fredrik Thorstensson

Det här är ju sjukt bra!

Det här scenariot tar den klassiska låg level questen ”Onda kultister gömmer sig i överklassen” och vänder den på huvudet. Man är kultister som får 13 månader av välstånd för att utföra människooffer efter att man slutit en pakt med den lokala motsvarigheten till Satan. Offrar de ingen ny inom de månaderna kommer de dö och plågas i helvetet, men förlänger de pakten genom offer får de mer välstånd. De har gjort detta ett dussin gånger och nu är de trötta på det. De planerar att genomföra en ritual för den mörka herren mot att de är kvitt efter det. Men att lyckas göra detta utan att bli påkomna är allt annat än enkelt. Scenariot använder tidshopp för att skildra scenariots påverkan på karaktärernas hela liv.

Tonen här är bäst, många scenarion tror att en seriös ton vid bordet kräver en seriös ton i scenariot trots att bara spelledaren ska läsa det. Vilket är nonsens och gör saker svårare än nödvändigt att använda. Det här scenariot gör inte den grejen, den onda guden karaktärerna har en pakt med beskrivs just som (typ Satan). Saker är pedagogiskt upplagda och lätta att använda för spelledaren.

Det här är dock inte bara en smart lek med kända tropes från andra scenario utan ett intrigfyllt och riktigt spännande scenario. Scenen där spelarna konfronteras av en senator är en sådan cool pulshöjare att det är svårt att inte bli kär i den.

4 av 5
Så vad hindrar 5 av 5 ? :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Scenario: Bitande iskyla
Till: AD&D
När: 1995
Av: Daniel Roupé

Det är ett standard narrativt D&D äventyr. Man ska gå till ett ställe, göra lite grejer och sedan firar folk om man lyckas. Det är enkelt men inte så mycket på ett elegant sätt. Det här är mest primitivt. Det finns monster och skatter och vildmark och faror. Inget nytt.

Jag vill nämna teckningarna som är kul marginalia och ser ut som något någon klottrat i marginalen av ett d&d äventyr. För det är exakt vad som hänt!

Det finns ingen anledning att läsa eller spelleda det här. Men det finns ingen anledning att använda en sked arkeologer hittat från bronsåldern heller. Vi kan göra bättre skedar nu. Men det är ändå coolt att titta på den gamla skeden.

2 av 5
 
Top