God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Stålhjul
Till: Drakar och Demoner Gigant (rymdmod.)
När: 2013
Av: Daniel Björk

Det är tyvärr inte ett scenario här. Det finns vad jag tänker beskriva som ”De enklaste möjliga spelledar anteckningarna” och de hånar mig. Vi återkommer strax till varför. Blå text mot vit bakgrund. Aktivt smärtsam att läsa. Men väldigt kort, som sagt. Omöjligt att spelleda för det är för lite här.

Jag hade i vanliga fall inte recenserat något som så uppenbart inte är det färdiga scenariot. Men du förstår, där är texten. Vad lite som texten beskriver får det här att låta som en Dune inspirerad Sci-Fi intrig. De ”Tre styrelsesätten” nämns men också övernaturliga medvetanden som kan ta över maskiner. Det låter som ett intrigfokuserat spel med höga politiska stakes… Och sedan är bilden i 100% kontrast.

FÖR DET HÄR ÄR BILDEN OCH FUCK ER ALLA JAG MÅSTE VETA VAD DET HÄR HANDLAR OM!!!!/

https://download.alexandria.dk/files/scenario/8969/cover.jpg


Vad är stålhjulen? Jag vet INTE!!!!

Varför åker en cyberpunk strippa sci-fi snowboard i ett scenario som verkar handla om politiska överläggningar? Jag VET INTE!!!!

Scenariot verkar ha en stark politisk identitet där konsensus är den enda hållbara formen av styrelseskick och att alternativet är den starkes lag. Eller så är det inte alls så men det går inte att utläsa.

Det finns en skurk med onda mustacher. Han antyds gilla sci-fi staden men kommer ändå förstöra den. ”Med känslan hos en man som ska skjuta sin favorithund för att den varit olydig.”. Det är en mening som antyder ett djupt karaktärsporträtt skilt från världen bilden utspelar sig i. Eller är han super ond? Eller är sandsnowboarden metaforisk?

Det finns ett faktiskt metalhjul på bilden men i texten antyds de vara metaforiska.

Det finns en karta också: https://download.alexandria.dk/files/scenario/8969/Stålhjul-karta.jpg

På den verkar mannen med mustaschen ha faktiska stålhjul. Men är de där för att kommentera på hans ideologi eller är hjul bara fräna? Är hjulen besatta av de övernaturliga medvetandena eller är de bara maskiner? Hatar de sandboard strippor?

Jag tänker tolka det hela som en briljant sci-fi politisk allegori där man skapar sin egen mening genom att kombinera bilden och det antydda välfärdsbygget försämrat bara av att det är för avante garde. Ni kan inte bevisa att det inte är så!

Bilden får 3 av 5. Jag kan inte recensera äventyret.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Scenario: Stålhjul
Till: Drakar och Demoner Gigant (rymdmod.)
När: 2013
Av: Daniel Björk

Det är tyvärr inte ett scenario här.
Bilden får 3 av 5. Jag kan inte recensera äventyret.
Alltså, det här är mitt fel att jag varit otydlig i beskrivningen på alexandria. Det här äventyret spelades aldrig då arrangören blev sjuk, MEN det innebar också att det jag publicerade är författarens fragment av det halvfärdiga äventyret.

Borde halvfärdiga grejer ligga tillgängliga på alexandria? Jag vet inte. Jag tycker kanske det då det är coolt att även ofärdiga scenarion som aldrig blev klara finns att kika på. Kanske mest som historiska dokument och möjligen inspiration (se bara så mycket frågor bilden väcker) :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Alltså, det här är mitt fel att jag varit otydlig i beskrivningen på alexandria. Det här äventyret spelades aldrig då arrangören blev sjuk, MEN det innebar också att det jag publicerade är författarens fragment av det halvfärdiga äventyret.

Borde halvfärdiga grejer ligga tillgängliga på alexandria? Jag vet inte. Jag tycker kanske det då det är coolt att även ofärdiga scenarion som aldrig blev klara finns att kika på. Kanske mest som historiska dokument och möjligen inspiration (se bara så mycket frågor bilden väcker) :)
Jag älskar att de finns där! :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Med stort ansvar...
Till: LARP
När: 2011
Av: Marcus Brissman och Caroline Holgersson

Lajvet handlar om en grupp på fem superhjältar som är i gruppterapi. En spelare är psykologen som leder gruppen, en spelare per superhjälte spelar den aktiva delen av varje superhjälte och en spelare per superhjälte spelar det som plågar superhjälten. Den skuggande spelaren ska stå bakom hjälten och viska till henom om dennes misslyckande.

Hela scenariot är 7 sidor långt och fem sidor av det är beskrivningar av superhjältarna.

Hjältarna är det intressanta här. Beskrivningarna är kul och har lite djup, men inte så mycket att vi lämnar genren eller det blir dekonstruktion. Vi har:

Alpha: Är stålmannen stand-in:en som precis låtit bli att rädda sin mordiska nemesis som därför fallit till sin död. Skurken var en massmördare och hade rymt från superfängelset en massa gånger för att döda fler. Men Alpha mår ändå dåligt över det hela, samtidigt som han känner att det var det mest produktiva han gjort.

Ask/Embla: Är en tonårshjälte från en dynasti av superhjältar. Hon vill inte vara en hjälte utan leva ett normalt liv men känner press från sina föräldrar. Hennes kusin som också var en tonårs superhjälte har dött och det har skapat en oro för att även hon kommer dö om hon fortsätter.

Cyklotron: Vet alltid när folk är i knipa. Plågas av att inte kunna rädda alla. Har också destruktiva supersnabbhetskrafter och är osäker på när han ska använda dem och inte. Har utvecklat ett sjukligt kontrollbehov.

Rösten: Har samma krafter som Purpleman från Jessica Jones. Alla gör vad han säger. Han känner att han är helt ensam, att ingen känner honom och han har noll självförtroende för han kan inte ha en äkta social relation.

Sol: Är en fejk hjälte som inte egentligen har superkrafter. Är rädd för att avslöjas och rädd för att hamna i trubbel på riktigt för att någon tror han är en superhjälte. Det här är den svagaste av karaktärerna för varför är han i gruppterapi? Hela hans grej är att han inte kan avslöja sin hemlighet.


Så vi har ett intressant persongalleri. Men vi har inget annat. Det finns inga scener, förslag på frågor till psykologen eller annat. Det är verkligen bara 5 starka personligheter med problem. Känslan är att det här inte är hela scenariot men att det som finns här är väldigt bra.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Maffia
Till: Är sitt eget konversationsspel
När: 2002
Av: Juna Henriksson, Nils Bryntesson, Björn Thalén, Jakob Törneke, Mauricio Arias, Henrik Steensland, Andrea Borgström och Johannes Wretljung Persson.

Det är ett mobbningsspel för sadistiska psykopater som tycker om att ljuga, underminera andra människor och bråka. Det är som Diplomacy fast det finns inget riktigt skicklighetmoment förutom att vara ett monster mot sina medmänniskor så effektivt som möjligt. Jag förstår inte varför du skulle spela Maffia med någon, varför inte bara slå dem i ansiktet och hoppa direkt till slutet av processen? Maffia är ett memetiskt virus menat att föra de som deltar i det närmare den mörka triaden av personlighetsdrag. Det är ett fult spel som tar fram det fula i spelarna. Det här är skiten de borde ha skrivit ”De övergivnas armé” om. Att spela Maffia är ibland värre än fysisk smärta. Förra gången jag bröt en tå var det bättre än förra gången jag spelade Maffia.

Man borde förstöra varenda version av reglerna. Ingen borde spela det.

1 av 5
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Scenario: Maffia
Till: Är sitt eget konversationsspel
När: 2002
Av: Juna Henriksson, Nils Bryntesson, Björn Thalén, Jakob Törneke, Mauricio Arias, Henrik Steensland, Andrea Borgström och Johannes Wretljung Persson.

Det är ett mobbningsspel för sadistiska psykopater som tycker om att ljuga, underminera andra människor och bråka. Det är som Diplomacy fast det finns inget riktigt skicklighetmoment förutom att vara ett monster mot sina medmänniskor så effektivt som möjligt. Jag förstår inte varför du skulle spela Maffia med någon, varför inte bara slå dem i ansiktet och hoppa direkt till slutet av processen? Maffia är ett memetiskt virus menat att föra de som deltar i det närmare den mörka triaden av personlighetsdrag. Det är ett fult spel som tar fram det fula i spelarna. Det här är skiten de borde ha skrivit ”De övergivnas armé” om. Att spela Maffia är ibland värre än fysisk smärta. Förra gången jag bröt en tå var det bättre än förra gången jag spelade Maffia.

Man borde förstöra varenda version av reglerna. Ingen borde spela det.

1 av 5
... Så varför inte 0 av 5?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag blir lite osäker av din rescension. Vad är slutbetyget? Gillar du det här spelet?
Jag hatar det här spelet. Det sätter broder mot broder och mor mot dotter. Det är en bestarna som omnämns i uppenbarelseboken. Det är ett dåligt spel som korrumperar mänsklighetens moral. Det är på top 100 listan över de värsta grejerna som Sovjetunionen gjorde.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Scenario: Maffia

1 av 5
Nu blir jag lite nyfiken kring din smak på antagonistspel. Tycker du lika illa om Junta och Swärje? Jag har alltid gillat Junta för det är kul att hugga motspelarna i ryggen (Swärje däremot var inte riktigt min grej).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Nu blir jag lite nyfiken kring din smak på antagonistspel. Tycker du lika illa om Junta och Swärje? Jag har alltid gillat Junta för det är kul att hugga motspelarna i ryggen (Swärje däremot var inte riktigt min grej).
Jag har inte spelat dem. Diplomacy och Maffia klargjorde att jag inte tål genren av spel alls. Jag kan spela sådant i rollspel om jag får distans genom att spela en karaktär. Men jag kan inte tänka mig att utsätta mig själv för Junta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Bara för att vara tydlig: Jag tror att alla förstår att Maffia/Werewolf är bra om det är vad de vill ha från ett spel. Det är gratis och superkänt. Men jag hatar det och jag kan inte tänka ett faktiskt spel jag vill spela mindre. Vill någon recensera Maffia och skriva om vad de gillar med Maffia får ni gärna göra det här :)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Ja ja, bla bla, vidare med recensionerna så jag får se om jag får en
tvåa
eller inte!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: Häxan i Highstone
Till: Saga
När: 2014
Av: Anders Bohlin

Scenariot är som nämnts i tråden tidigare i formen av spelledar anteckningar, det är väldigt kort men det innehåller allting som behövs för att spelleda äventyret. Det är ett fantasy äventyr lämpligt för en one-shot.

Det finns två väldigt bra saker i det här äventyret:

-Den första är att allting fungerar hårt på Arthuriansk legend eller sagologik. Allting är internt konsistent men det är inte ”realistiskt” i vår verklighet. Jag har aldrig sett en typ av random encounter som bara triggas av någon är en riddare och därför utmanas av den gröna riddaren förut. Men det är genuint ett briljant sätt att förmedla känslan i äventyret.

-Scenariots startskott är en luring och det finns en annan orsak till problemet. Men det är gjort på ett sätt som gör att spelarna aldrig gör bort sig eller känner sig dumma. Istället är det ett mysterium som man organiskt kommer in i och löser vilket leder till lösningen på problemet.

Det här har mycket stämning och en bra grund. Men det är tyvärr för lite här för att det verkligen ska lyfta sig över mängden tillgängliga fantasy äventyr. Jag läser gärna något längre i samma stil av författaren.

3 av 5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Bara för att vara tydlig: Jag tror att alla förstår att Maffia/Werewolf är bra om det är vad de vill ha från ett spel.
Så varför skriver du då "Man borde förstöra varenda version av reglerna. Ingen borde spela det."?

Det är onödigt provocerande, kategoriskt och rätt utsagt korkat att tillskriva ett spel en åsikt du inte står för. "Edgelord" är en bra titel för dig, för när du har en sådant här attityd gör dig till en av två väldigt aktiva forumiter som är anledningar till att jag funderar på att lämna forumet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Scenario: I en död poets sällskap
Till: Gondica
När: 1999
Av: Anders Blixt

Det är alltid kul när personen som skrivit spelet också skriver ett äventyr. Det tycker jag ger en chansen att se mer av projektets hela vison. Med det här scenario följer också en ”light” version av grundreglerna så det här är ett riktigt bra startpaket om man vill se närmare på Gondica.

Stilen som scenariot är skrivet på är en aning tungrott, det märks att det är från 90-talet när en annan estetik var inne. Detta kommer dock inte i vägen i det här ganska korta äventyret och är mer en fråga om tycke och smak än något objektivt. Karaktärerna som följer med scenariot är inte skrivna så dock. De har precis lagom mycket information, lite kopplingar till varandra och äventyret och lite personlighet. Men det är kort och koncist och så kan man börja spela.

Själva äventyret är en ganska kul och enkel äventyrshistoria. En död släktings episka dikt leder till en gömd skatt! På vägen finns faror, problem och mysterium. Det är enkelt och förmedlar grunderna för hur ett äventyr kan skrivas i Gondica. Det är ett kul men enkelt introduktionsäventyr till spelet.

3 av 5
 
Top