God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag har nu blivit offentligt utmanad och fått handsken kastad på mig :p Så jag skapar tråden nu så att jag inte kan förhala längre.

Alla scenariona på Alexandria.dk är inte möjliga att ladda ner, vissa är bara uppskrivna för att de finns eller en gång fanns. Men mycket finns där. Så planen är att arbeta sig igen alltihop. Jag kommer gå vagt i bokstavsordning för att det är lättast men jag förbehåller mig rätten att hoppa till vilket scenario jag vill och recensera det. Har jag redan recenserat något i en annan tråd och kommer ihåg det kommer jag hoppa över det. Om jag inte hoppar något jag redan recenserar har jag nog glömt att jag läst det tidigare och skiljer sig den här recensionen från en gammal så är den nya rätt :p

Nu kör vi!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Scenario: A day in the life

Av: Mikkel Bækgaard

Till: Utan system

När: 2005

Jag läser att scenariot är ett fragmentariskt ensemble spel inspirerat av Magnolia och skriker rakt ut där jag sitter i den mörka, skånska natten. Stormen rasar utanför fönstret och jag sitter med en inledningen till ett scenario där de redan citerat John Lennon flera gånger och där Magnolia är inspirationen. Jag rycker bakåt från PDF:en som Dracula från ett krucifix. Jag är nära att lägga ner hela projektet.

Men det här scenariot har tydligen fått ett pris. Fragment grejen låter lite cool. Så jag plockar fram flaskan med whiskey och pressar på. Det jag finner är ett extremt väldesignat scenario med ett nyskapande upplägg som dock verkar vara vansinnigt otillfredställande att spela.

Så 12 (!) karaktärer/spelare spelar ur små ögonblick och korta scener ur en helt vanlig dag i en storstad. Någonting har hänt och sakta men säkert syns sammanband mellan de olika individerna och en ”huvudhandling” uppenbarar sig. Det är extremt liten kontakt mellan de olika spelarna och väldigt lite faktiskt speltid. Samtidigt måste spelledaren hålla en EXTREM mängd information i huvudet. Jag har sett kampanjer på hundratals sidor med mindre saker att hålla koll på. Det hela är inte så mycket ett rollspel som en pjäsliknande upplevelse. Varenda del är väldigt välputsad och jag är säker på att helheten kan se imponerande ut… Men detta kan inte vara kul att spela.

Tonen är nästa problem. Melankoli över hur ledset och trist det är att leva i det moderna samhället inspirerat av John Lennons texter? Kunde vi inte lämnat det på 1900-talet? Det är… otillfredställande. I en redan väldigt distanserad upplevelse hade det varit bättre att gå med en mer dramatisk ton.

Med all den här kritiken på bordet så är det här ändå ett extremt imponerande scenario. Det är nyskapande och har nya grepp. Det har passion och hjärta. Det är en ny bit imponerande rollspels teknologi fortfarande så här 15 år senare.

3 av 5. Jag är imponerad, men jag vill inte spela det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
God45;n333615 said:
Jag har nu blivit offentligt utmanad och fått handsken kastad på mig :p Så jag skapar tråden nu så att jag inte kan förhala längre.

Alla scenariona på Alexandria.dk är inte möjliga att ladda ner, vissa är bara uppskrivna för att de finns eller en gång fanns. Men mycket finns där. Så planen är att arbeta sig igen alltihop. Jag kommer gå vagt i bokstavsordning för att det är lättast men jag förbehåller mig rätten att hoppa till vilket scenario jag vill och recensera det. Har jag redan recenserat något i en annan tråd och kommer ihåg det kommer jag hoppa över det. Om jag inte hoppar något jag redan recenserar har jag nog glömt att jag läst det tidigare och skiljer sig den här recensionen från en gammal så är den nya rätt :p

Nu kör vi!
Nu gick du från att vara min idol... till att vara min idol... igen... Så sjukt kul att du plockade upp detta.

kan påpeka att jag försöker komplettera så mycket jag kan till den svenska samlingen just nu. Äldre scenarion är svåra att få tag på och i vissa fall helt omöjliga då de försvunnit från författarens hårddisk etc men jag kämpar på för att hålla dig sysselsatt!!! :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Scenario: A death in the family
Av: Alex Uth
Till: Call of Cthulhu
När: 1992

Det här är ett CoC scenario som utspelar sig i modern tid (eller i alla fall gjorde det när det kom). Det är uppföljaren till ett annat scenario som heter The coming of the Sand som tyvärr är förlorat till historien (eller i alla fall inte finns arkiverat där jag kan hitta det. Har du en PDF vill jag ha den!). Scenariot utspelar sig i Danmark och är centrerar runt sex amerikanska karaktärer som lidit av minnesförlust efter en vulkanrelaterad händelse i Utah i USA (det föregående scenariot).

Så det första du märker med det här scenariot är att det är typ omöjligt att läsa på en mobiltelefon. Detta eftersom det är en blandning av maskinskrivna sidor (varav vissa är vända på sned) och handskrivna sidor. Många av de maskinskrivna sidorna har dessutom noteringar på dem med bläckpenna. Så jag var tvungen att laborera lite för att läsa det här scenariot men samtidigt kändes det väldigt rätt för ett Cthulhu scenario.

Tyvärr är scenariot väldigt, väldigt dåligt. Det handlar om att karaktärerna måste fly och undvika myndigheterna. Detta gör att det inte finns något utredande alls i scenariot. Scenariot är super öppet med detta. De säger att scenariot låter NPC:er ge karaktärerna all informationen de behöver ha och leder den till scenariots slutkonfrontarion. Någon har klottrat till med bläckpenna för hand att detta ger en massa utrymme för rollspel men detta är en smutsig lögn. Den större delen av scenariots 46 sidor är nämligen långa monologer som spelledaren ska läsa i NPC:ers röster medan spelarna står där och sedan leds vidare till nästa monolog eller händelse. Det känns som ett av de sämre White Wolf äventyren från tidiga 90-talet och jag tror att det här scenariot var väldigt modernt när det kom.

Nu ser det badass ut med teckningar, inklistrade bilder av Pazuzu statyer och maskinskrivna sidor. Men det är tyvärr det bästa med det här knappt interaktiva scenariot. Det känns som ett peka och klicka spel med färdiga videoklipp. Hade någon som ett retro drag gett ett sådant scenario ett sådant utseende hade jag verkligen älskat det. Men det här går tyvärr inte att älska.

1 av 5.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
God45;n333625 said:
Scenario: A death in the family
Av: Alex Uth
Till: Call of Cthulhu
När: 1992

1 av 5.
Tack för att du besparade mig tiden :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Scenario: A friend in need
Av: Jim Wade och Michael Selinker
Till: AD&D
När: 1991 spelades det men är skrivet 1989

Det här är enligt texten en officiell TSR turneringsmodul men utifrån efterforskningar kan jag inte hitta den listad någonstans som en av turneringsmodulerna. Jag vet dock att det finns en del av dem som aldrig blev upptryckta ordentligt och mer var saker som bara kördes på con. Så jag ser det här som en förlorad skatt!

Det är dock väldigt mycket en con upplevelse. Man spelar magiska skogsvarelser (en kentaur, en fe och några andra) som ska hitta sin försvunna dryad kompis som man skulle ha en picknick med. Det visar sig mest vara ett missförstånd involverande en snygg prins som vill gifta sig med den snyggaste kvinnan i riket, en ond häxa och deus ex random blixtar. Så man har några encounters med full sagostämning och sedan ett lyckligt slut (eller ett lite komplexare men fortfarande ganska bra slut). Det är mysigt men ofarligt. Kul för en one-shot kanske men inget nyskapande eller speciellt.

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Scenario: A-Listen/The A-List
Av: Martin Andreas Dahl Sinding
Till: Eget system
När: 2018

Det här scenariot finns på både engelska och danska vilket är riktigt trevligt! Den engelska översättningen är ganska dålig och danska ord har smugit sig in… Men vem fan bryr sig?! Jag läste scenariot på båda och jag tycker att båda versionerna fungerar.

Spelarna spelar både superskurkar som vill lyckas slå igenom och bli erkända som riktiga hot i sitt serietidningsuniversum och författarna som skriver serietidningarna de är med i. Vi hoppar alltså fram och tillbaka mellan en metanivå och att vara i narrativet. Detta skapar en komisk ton men gör också att vi ser på narrativet på sätt vi inte gör annars. Den spänningen skapar en fantastisk satir av serietidningar som jag inte riktigt sett innan. Författaren som skriver bara supervåldsamma grejer är 100% Garth Ennis och om du är nördig nog att pinga dissen av hans humor som finns är det super kul, men om du inte fattar referensen är det också kul och du missar inget du behöver. Panelerna från mainstream serier som används som illustrationerna är också perfekt valda och jag skrattade bara av att titta på dem.

Systemet är snabbt, lätt att förstå, gynnar spelet genomgående och är också väldigt roligt konceptuellt! Man använder till exempel piktogram till att generera sina superkrafter. Tematiskt är det här kul men säger också saker om vår tids fascination med superhjältar bortom de ytliga analyser som är vanliga.

Du kan spela det här scenariot och få ut lika mycket av det om du:

Älskar serietidningar

Hatar serietidningar

Är en rollspelssystem nörd

Är en indie-hippie

Vill skratta åt Grant Morrison

Vill skratta med Grant Morrison


Och man kan göra det som en blandad grupp!

Det här är fan det bästa i rollspel sammanhang jag läst på länge! Det är kanske ett perfekt konventscenario.

5 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Scenario: Ad Infinitum
Av: Asbjørn Olsen
Till: Sitt eget system, en brädspel hybrid.
När: 2011

Det här scenariot är för hardcore för mig och jag har lite svårt att föreställa mig vem det är till för. Det är ett scenario som är komplext nog att vara sitt helt egna spel. Det innehåller ett brädspel som man löser action med. Det har en massa metatekniker som känns nordic larpiga. Det har en massa improvisation. Allting är staplat på varannat och sammanvävt i ett enda system som medan evokativt ser absolut onödigt komplext ut oavsett hur mycket jag än läser det. Spelet är också, väldigt, väldigt smalt i hur reglerna kan användas på det där sättet som folk finner frustrerande med Apocalypse World fast utan AW:s fördelar.

Också, handlingen är Aliens fast beskrivet av den tråkigaste tjejen från ekonomiavdelningen.

2 av 5.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Gissar att du tar dem i bokstavsordning! Men! Är det så du vill ha det? Eller får en lämna önskemål eller tips på scenarion en skulle vilja läsa om?

För övrigt är det här den bästa tråden, loggar in två ggr per dag bara för att se om du skrivit ngt :p
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
RasmusL;n333917 said:
Gissar att du tar dem i bokstavsordning! Men! Är det så du vill ha det? Eller får en lämna önskemål eller tips på scenarion en skulle vilja läsa om?

För övrigt är det här den bästa tråden, loggar in två ggr per dag bara för att se om du skrivit ngt :p
Jag kör mest i bokstavsordning för att det minskar risken att jag missar något. Men jag är inte gift vid det konceptet. Så vill du att jag recenserar något specifikt som nästa grej så gör jag det :D
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
942
Location
Uppsala
Jag kanske har missat det, men kommer de här recensionerna bara finnas här eller skriver du dem på andra ställen också? Känns annars som att det skulle vara nice att ha en platform där man kan hitta recensioner av olika äventyr som alla kan komma åt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Scenario: Ad ærens vej
Av: Jacob Berg och Thomas Jakobsen
Till: Systemlöst
När: 1994

Det här scenariot har den fulaste framsidan jag någonsin har sett. Alltså, wow. Jag brukar säga “Vore bättre utan en framsida” men det här hade varit bättre om framsidan var en bild av hundskit. Det finns bättre bilder i äventyret! Det gör det värre!

Scenariot är ett AD&D Dragonlance scenario omgjort till att vara regellöst. För att inte komma i vägen för rollspelandet enligt äventyret. Och för att hindra spelarna från att lämna rälsen.

Det är som om någon lyssnade på när jag klagade över vargarna och huggormarna i min trädgård och bestämde sig för att avla ihop dem till en enda extra dåligt monstervarelse. Dragonlance och rälsat regellöst blandat? Det är som om någon hade blandat pitbulls och hippies.

Man är riddare på det där “ALLA VET HUR MEDELTIDEN VAR!!!!” sättet och man ska lösa äventyret helt utan våld för det här är 1994 och det var nytt och edgy…

Det finns inget av värde här. Jag är ledsen. Jag försöker att inte vara så här negativ längre.

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Celledor;n333920 said:
Jag kanske har missat det, men kommer de här recensionerna bara finnas här eller skriver du dem på andra ställen också? Känns annars som att det skulle vara nice att ha en platform där man kan hitta recensioner av olika äventyr som alla kan komma åt.
Jag skriver den bara här. Vet inte något bra annat ställe att göra det på.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
942
Location
Uppsala
God45;n333922 said:
Jag skriver den bara här. Vet inte något bra annat ställe att göra det på.
Hade jag haft mer tid så hade jag skapat en sådan... får kolla så att det inte redan finns men då borde nog någon här veta om det ;)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
God45;n333922 said:
Jag skriver den bara här. Vet inte något bra annat ställe att göra det på.
Skall höra med alexandria om man kan tänka sig att skapa en recensions-funktion. Nackdelen någonstans är (det som vissa påpekat för mig) att vissa scenarionskribenter tycker det är pinsamt att bli recenserade för sina "gamla synder" och väljer att inte lägga upp material på sajten och det skulle ju såklart vara väldigt synd.

Jag skulle förresten gärna se att du recenserar "Vasen Road" när du får tid...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Scenario: Vasen (även kallat Vasen Road)
Av: Mikkel Bækgaard
Till: Systemlöst
När: 2010

Det här scenariot finns både på danska och på engelska.

Vasen Road är en “realistisk spökhistoria” eller vad jag brukar kalla socialsekreterare skräck. Det är full socialrealism med bara ett par övernaturliga inslag och de är bara där för att visa vad den verkliga skräcken är. Det är det bästa verket producerat i genren oavsett media, det finns inte en bok eller film som ens kommer nära.

Det här scenariot handlar om sexuella övergrepp mot barn och det är absolut fasansfullt. Men det är smakfullt gjort. Övergreppen spelas inte ut och vi får aldrig se dem. Orden som förblir osagda är en stor del av scenariot. Det finns ingen delad sanning här, varje spelare ska själv bilda sig en uppfattning om vad det är som hänt och händer i scenariot. Det finns meta-regler som förstärker det och de är så viktiga och noggrant skrivna att det nog egentligen är fel att kalla scenariot för systemlöst.

Scenariot spelas ut genom färdigsatta scener. Ingen “äger” en viss karaktär utan spelarna har primära karaktärer de för det mesta spelar. Det gör att det inte egentligen finns några hemligheter i scenariot men det finns fortfarande stora skillnader i handling beroende på hur spelarna väljer att porträttera vissa karaktärer och händelser.

Jag brukade arbeta som en socialsekreterare ute på landet och jag vet inte om det bidrar till att scenariot träffar mig som en blyklump rakt i magen. Men det här är ett absolut skräckinjagande och hopplöst scenario som är mer emotionellt sant än något rollspelsscenario jag någonsin har läst. Det är också skrivet av någon som förstår hur de här övergreppen händer och hur systemet kan och inte kan göra något åt dem.

Delen av scenariot som heter “The climax” är det mest brutala och fruktansvärda jag läst i ett rollspel i all sin hopplöshet.

Jag har spelledit det här scenariot tidigare och det är ännu mer effektivt runt ett bord än i text. Och det är fruktansvärt effektivt i text.

6 av 5.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
God45;n333957 said:
Scenario: Vasen (även kallat Vasen Road)
Av: Mikkel Bækgaard
Till: Systemlöst
När: 2010

Det här scenariot finns både på danska och på engelska.

Vasen Road är en “realistisk spökhistoria” eller vad jag brukar kalla socialsekreterare skräck. Det är full socialrealism med bara ett par övernaturliga inslag och de är bara där för att visa vad den verkliga skräcken är. Det är det bästa verket producerat i genren oavsett media, det finns inte en bok eller film som ens kommer nära.

Det här scenariot handlar om sexuella övergrepp mot barn och det är absolut fasansfullt. Men det är smakfullt gjort. Övergreppen spelas inte ut och vi får aldrig se dem. Orden som förblir osagda är en stor del av scenariot. Det finns ingen delad sanning här, varje spelare ska själv bilda sig en uppfattning om vad det är som hänt och händer i scenariot. Det finns meta-regler som förstärker det och de är så viktiga och noggrant skrivna att det nog egentligen är fel att kalla scenariot för systemlöst.

Scenariot spelas ut genom färdigsatta scener. Ingen “äger” en viss karaktär utan spelarna har primära karaktärer de för det mesta spelar. Det gör att det inte egentligen finns några hemligheter i scenariot men det finns fortfarande stora skillnader i handling beroende på hur spelarna väljer att porträttera vissa karaktärer och händelser.

Jag brukade arbeta som en socialsekreterare ute på landet och jag vet inte om det bidrar till att scenariot träffar mig som en blyklump rakt i magen. Men det här är ett absolut skräckinjagande och hopplöst scenario som är mer emotionellt sant än något rollspelsscenario jag någonsin har läst. Det är också skrivet av någon som förstår hur de här övergreppen händer och hur systemet kan och inte kan göra något åt dem.

Delen av scenariot som heter “The climax” är det mest brutala och fruktansvärda jag läst i ett rollspel i all sin hopplöshet.

Jag har spelledit det här scenariot tidigare och det är ännu mer effektivt runt ett bord än i text. Och det är fruktansvärt effektivt i text.

6 av 5.
Bra recension! Definitivt inte min kopp te, men jag blir alltid glad över att det finns högkvalitativa produkter, och helt gratis också!

Är detta första gången som ett äventyr spränger 5/5 skalan?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Tant Ragnar;n333958 said:
Bra recension! Definitivt inte min kopp te, men jag blir alltid glad över att det finns högkvalitativa produkter, och helt gratis också!

Är detta första gången som ett äventyr spränger 5/5 skalan?
Ja, jag har aldrig gått över 5 tidigare. Jag känner att det är befogat i det här fallet, det här är verkligen något extra som använder formen av rollspel till något mer.

Sedan är det inte ett scenario för alla. Det här är hårda och fruktansvärda saker behandlade för att de ska göras max ont utan att direkt visa något.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
God45;n333918 said:
Jag kör mest i bokstavsordning för att det minskar risken att jag missar något. Men jag är inte gift vid det konceptet. Så vill du att jag recenserar något specifikt som nästa grej så gör jag det :D
Wooohooo! Jag har massor med önskemål! :D En del som jag spelat men inte läst och som jag är intresserad av att höra ditt omdöme kring, en del som jag är sugen på att spela och en del som jag läst och ba "vad ÄR det här!?" :D

Kommer fylla på lite under vägs gång, men börjar pitcha dessa! (de är alla från 2018-2019)

Spelat men inte läst:

Trump

https://alexandria.dk/en/data?scenarie=5686


Save Some Light for Me

Awards
Fastaval - Otto Under the Sea (2019)
Vinder, Bedste Roller [+]
Nomineret, Juryens Specialpris [+]

https://alexandria.dk/en/data?scenarie=5674

Joan the Vampire Slayer


Awards
Fastaval - Otto i Eventyrland (2018)
Vinder, Bedste Fortælling [+]
Vinder, Deltagernes Pris (Delt førsteplads)
Nomineret, Bedste Formidling [+]
Nomineret, Bedste Scenarie [+]

https://alexandria.dk/en/data?scenarie=5353



Sugen på att spela:


The Gates of Remembrance

Awards:
Fastaval - Otto Under the Sea (2019)
Nomineret, Bedste Scenarie [+]
Nomineret, Bedste Fortælling [+]
Nomineret, Bedste Virkemidler [+]

https://alexandria.dk/en/data?scenarie=5661


Remember the Amazons

Awards
Fastaval - Otto Under the Sea (2019)
Nomineret, Bedste Roller [+]

https://alexandria.dk/en/data?scenarie=5671

Vad fan är det här!?

The Black Pill

Awards
Fastaval - Otto Under the Sea (2019)
Nomineret, Bedste Virkemidler [+]

https://alexandria.dk/en/data?scenarie=5681
 
Top