God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Scenario: Remember the Amazons
Av: Johannes Busted Vestergaard
Till: Sitt eget system
När: 2019

Det här är ett scenario om det första kvinnliga Blood Bowl laget i kejsardömets historia! Det är alltså Remember the Titans i Warhammer Fantasy! :D Det är kanske den bästa pitchen jag någonsin har hört för ett scenario!

Så det finns två stora delar av scenariot. Matcherna av fantasy gladiator rugby och att försöka hantera sexismen man utsätts för i den patriarkala och sexistiska fantasy världen. Systemet för matcherna är snabbt och kul men tynger inte ner scenariot. Det politiska temat är med lagom mycket men är väldigt tydligt. Och den svarta Warhammer humorn är ÖVERALLT. Det känns som en Warhammer fantasy sportfilm.

Karaktärsbilderna som finns på karaktärsbladen är supersnygga! Det finns inte så mycket andra bilder, men att de som finns är superdetaljerade och riktad mot spelarna är ett smart drag.

Är det här ett djupt eller viktigt scenario? Nej. Men är det ett superkul scenario som jag verkligen, verkligen vill spelleda? JA!!!

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Scenario: The Black Pill
Av: Taylor Stokes
Till: Friform
När: 2019


Vill inte.

På riktigt, det var min första reaktion. Jag vill inte läsa någonting om det här, inte en artikel, inte en bok och inte ett rollspelsscenario. Jag vill inte veta någonting mer om dem här riktiga våldsbejakande nihilist rörelsen än jag redan gör. Internet var ett misstag. Men det här är ett scenario om någonting viktigt och skrämmande. Konst ska kunna hantera sådana ämnen. Rollspel är konst. Så jag öppnade PDF:en.

För er som inte vet så är Red pill rörelsen en reaktionär rörelse/ideologi som hävdar att kvinnor styr världen genom att kontrollera tillgången till sex. Medlemmar av rörelsen hävdar att vissa män på grund av detta aldrig kommer kunna finna kärlek eller få ha sex och att dessa är ”incels” eller ofrivilligt celibata. Det är en sexistisk rörelse med en farlig och trasig ideologi. De är kopplade till Mens rights och alt right rörelserna. The Black Pill är en mer extrem form som blandar den här ideologin med nihilism och våldsbejakande både av självmord och av våld mot andra. Det har förekommit ett par masskjutningar kopplade till rörelsen under de senaste åren.

Det här scenariot är extremt välskrivet, det har bra och noggrann research bakom sig, det etablerar säkerhetstekniker noggrant och det behandlar ämnet med den gravitas och det allvar som man bör behandla ämnet. Det här är ett seriöst konstprojekt.

Jag kräktes nästan när jag läste det. På sidan 22 och 23 finns det en övning där man som en spelgrupp ska meditera över en våldsam mord och våldtäktsscen som spelledaren beskriver. Jag är ingen duvunge men jag hade en fysisk reaktion till att läsa det som jag inte trodde jag skulle ha.

Hela scenariot leder realistiskt till ett våldsdåd. Det är fruktansvärt.

Det här är konst. Men jag kan absolut inte tänka mig att vara i en grupp som spelar det. Jag kan inte tänka mig en grupp som faktiskt spelar det.

Jag kan inte ge det här scenariot ett nummervärde. Jag är fel person. Jag vill inte tänka på det här scenariot eller vad det säger om vårt samhälle eller maskulinitet. Scenariot säger till mig att jag borde tänka på varför och det kommer jag. Jag borde kunna hantera det här men det kan jag inte. Jag kanske kommer tillbaka om ett par dar eller en månad och ger scenariot en 1:a eller en 5:a eller en 3:a. Jag vet inte.

? Av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Scenario: Adams venner
Av: Michael Erik Næsby
Till: Systemlöst
När: 2011

Det här scenariot handlar om en pojke som håller på att växa upp och måste göra sig av med sina låtsaskompisar (som är olika aspekter av honom). Det är väldigt, väldigt, väldigt freudianskt. Det finns tyvärr inte mycket mer att säga om scenariot och med den här pitchen vet du vad du kan vänta dig. Du vet att här är ett pseudo-sexuellt motiv, modern som urkraft och en låtsaskompis som tycker om att tortera djur.

Det är väldigt, väldigt styrt med så utskrivna karaktärer att det finns extremt lite rörelseutrymme. Karaktärerna är också väldigt olika i hur mycket ”screen time” de realistiskt kan tänkas få. Det finns en twist om att spelledaren inte ska läsa baksidan av karaktärsbladen och därför inte veta allt om rollerna, men det är inte super oväntat vad som står där.

Det här är tyvärr ganska torrt och tråkigt. Jag har sett det här förr och det finns ingen kul twist eller spelmekanik.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Scenario: Afglans
Av: Kasper Risbjerg Eskildsen
Till: Systemlöst
När: 1996

Det är för mycket bakgrundshistoria här och det är jävligt otydligt hur jag ska förmedla den till spelare som inte också läst den eller är experter på akademiska konflikter i Danmark under upplysningen. Sedan är scenariot superlinjärt och varje scen är en liten lavin av text som översköljer mig och som jag omöjligt kan läsa upp rakt av eller förmedla på något vettigt sätt. Det är också rälsat på det där sättet där spelarna utan att mena eller förstå det kan få hela scenariot ohjälpligt av rälsen.

Låt mig ge ett exempel på varför scenariot inte fungerar. Det finns detaljer om juristutbildningen på Köpenhamns universitet på 1600-talet som absolut inte har med scenariot att göra. Men det är där och spelledaren kan inte vet om det är viktigt utan att läsa hela scenariot.

Handlingen som handlar om det ockulta i den akademiska världen under 1600-talet är ganska kul. Det här hade kunnat bli en ok bok. Men det är bara om man är mycket generös ett spelbart rollspelsscenario.

2 av 5.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Nya recensioner i den här tråden har rollspelsmässigt blivit dagens höjdpunkt för mig just nu.

(Har förövrigt fått en tvångstanke att besöka Black Pill recensionen minst nån gång per dag för att se om du lagt ett slutgiltigt betyg) :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Henke;n334338 said:
Nya recensioner i den här tråden har rollspelsmässigt blivit dagens höjdpunkt för mig just nu.

(Har förövrigt fått en tvångstanke att besöka Black Pill recensionen minst nån gång per dag för att se om du lagt ett slutgiltigt betyg) :)
Tack så mycket :)

Jag lovar att göra en ny post om jag kommer på ett betyg till Black Pill.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Scenario: Aftenstjerner
Av: Mikkel Bækgaard
Till: Friform
När: 2009

Det här scenariot släpptes samma år som rollspelet Fiasco kom ut och har samma inspirationer. Det är Coen bröderna inspirerat och till för att spela ut ett tragikomiskt noir scenario. Det finns ett väldigt kul jul tema som påminner mig om hur julen används både i Lethal Weapon och i Die Hard och karaktärerna är välskrivna… Men försöken att få spelarna att skapa en bröderna Coen stämning inom en bestämd akt struktur känns krystat. Jag vet att det här är extremt orättvist men det här känns som en väldigt bra häst i en värld av bilar. Det finns verkligen ingenting här som inte görs bättre av Fiasco och scenariot känns som resultatet av en tidigare era utan samma verktyg som vi har nu. Det har inte åldrats med värdighet alls.

Hade jag låtsas recenserat scenariot jämfört med det som fanns på marknaden när det kom hade det fått ett högre betyg. Men som det är nu är det tyvärr omöjligt att rekommendera scenariot. Det känns tungt och gammal, dess resultat är sämre och det kräver så mycket mer text att läsa och memorera.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Scenario: I betraktarens öga och Med Rötterna i Mörkret
Av: Magnus Myrberg, Martin Svahn och Janna Öström-Berg
Till: Friform
När: 2004 och 2005

Det finns vissa hemligheter inom rollspelsvärlden precis som det finns inom bok- och filmvärlden. Saker som är klassiker för de “in the know” men som inte är brett konsumerade. Saker som det inte bara går att köpa eller ladda ner lätt från internet utan som kräver grävande eller kontakter för att ens höra talas om. Dessa får ibland nästan ett mytiskt skimmer över sig. De är verk såsom The Time of Man av Elizabeth Madox Roberts eller Lucifer Rising av Kenneth Anger.

Den kanske mest mytiska av de här rollspelen är den så kallade “Uppsala sviten” som består av tre friform Cthulhu scenarion av Anders Björkelid. Varje gång man ska prata om de bästa kampanjerna någonsin eller de mest inflytelserika svenska rollspelsverken är det alltid med på listorna. Alltid satt där av en gammal räv eller en djupdykare i de obskyra svenska texterna. Det är inte så många som läst Uppsala sviten men alla som gjort det har gått vidare och skrivit sina egna rollspel eller scenarion.

Men här är grejen. Uppsalasviten är bra trots sig själv. Dens upplägg borde vara trögt och träigt, svårt att komma in i men materialet är så ofattbart hårt träffande och djupet så närvarande att det fungerar. Det är bra nog att de stilistiska och uppläggsmässiga delarna smälter bort.

I betraktarens öga och Med Rötterna i Mörkret är kraftigt inspirerade av Uppsala sviten både de bra och de dåliga aspekterna. Problemet är att medan Uppsala sviten kryper in bakom ögonen på dig och får dig att känna så mycket att problemen försvinner så är de här scenariona mycket mer “bara” bra Lovecraftianska rollspelsscenarion. De är nedtyngda av att vara för tunga, för långa och till och med bitvis för tråkiga. Men lite av magin finns där, lite av glöden och en stor del av kärlek till både cosmic horror och svensk historia. Det här är bra men klumpigt, ett tidigt verk som visar mycket potential. De är också tydligt roligare att spela än att läsa.

3 av 5. De är inte Uppsala sviten men det finns mycket bra här.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
God45;n334361 said:
Scenario: I betraktarens öga och Med Rötterna i Mörkret
Av: Magnus Myrberg, Martin Svahn och Janna Öström-Berg
Till: Friform
När: 2004 och 2005

Det finns vissa hemligheter inom rollspelsvärlden precis som det finns inom bok- och filmvärlden. Saker som är klassiker för de “in the know” men som inte är brett konsumerade. Saker som det inte bara går att köpa eller ladda ner lätt från internet utan som kräver grävande eller kontakter för att ens höra talas om. Dessa får ibland nästan ett mytiskt skimmer över sig. De är verk såsom The Time of Man av Elizabeth Madox Roberts eller Lucifer Rising av Kenneth Anger.

Den kanske mest mytiska av de här rollspelen är den så kallade “Uppsala sviten” som består av tre friform Cthulhu scenarion av Anders Björkelid. Varje gång man ska prata om de bästa kampanjerna någonsin eller de mest inflytelserika svenska rollspelsverken är det alltid med på listorna. Alltid satt där av en gammal räv eller en djupdykare i de obskyra svenska texterna. Det är inte så många som läst Uppsala sviten men alla som gjort det har gått vidare och skrivit sina egna rollspel eller scenarion.

Men här är grejen. Uppsalasviten är bra trots sig själv. Dens upplägg borde vara trögt och träigt, svårt att komma in i men materialet är så ofattbart hårt träffande och djupet så närvarande att det fungerar. Det är bra nog att de stilistiska och uppläggsmässiga delarna smälter bort.

I betraktarens öga och Med Rötterna i Mörkret är kraftigt inspirerade av Uppsala sviten både de bra och de dåliga aspekterna. Problemet är att medan Uppsala sviten kryper in bakom ögonen på dig och får dig att känna så mycket att problemen försvinner så är de här scenariona mycket mer “bara” bra Lovecraftianska rollspelsscenarion. De är nedtyngda av att vara för tunga, för långa och till och med bitvis för tråkiga. Men lite av magin finns där, lite av glöden och en stor del av kärlek till både cosmic horror och svensk historia. Det här är bra men klumpigt, ett tidigt verk som visar mycket potential. De är också tydligt roligare att spela än att läsa.

3 av 5. De är inte Uppsala sviten men det finns mycket bra här.
Notera att en tredje del var på gång men blev aldrig färdigställd.pratade med författaren igår och kanske kanske man borde tjata sig till den där delen med 15 års erfarenhet rikare skribent. Skulle kunna bli hur bra som helst.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Henke;n334364 said:
Notera att en tredje del var på gång men blev aldrig färdigställd.pratade med författaren igår och kanske kanske man borde tjata sig till den där delen med 15 års erfarenhet rikare skribent. Skulle kunna bli hur bra som helst.
Fuck ja! Jag vill se en tredje del av en mer erfaren version av samma författare/rollspelare. Det är så mycket potential i del 1 och 2. Jag vill se vad de skriver nu!

Getting the band back together time! :D
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,380
Scenario: Against the Night
Av: Nathan Hook
Till: Veritas systemet
När: 2007

Det här är ett Babylon 5 lajv. Det säger att du inte behöver veta något om Babylon 5 för att spela det men som någon som inte sett Babylon 5 måste jag erkänna att jag inte fullt är med på noterna.

Hela scenariot är det här. Mänskligheten håller på att förlora ett rymdkrig. Alla som kan flyga ett rymdskepp har kallats in för ett sista desperat slag. Utomjordingarna kan inte besegras och Jorden kan inte räddas. Alla som slåss mot utomjordingarna kommer dö. Men för varje person som offrar sig mot horden av onda utomjordingar vinner skeppen som ska evakuera de civila till ett säkert ställe 10 minuter.

Går du igenom dörren som leder till en säker död mot utomjordingarna för ett nobelt syfte eller dörren som leder till en flykt och bara en potential död?

Det är hela lajvet.

Jag tycker det här är tråkigt. Valet mellan “Gör det rätta eller förklara varför din karaktär är omoralisk” är tråkigt. Jag vet inte om man får mer kontext till valet om man sett tv-serien? Men i så fall har jag inte den kontexten.

2 av 5.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
God45;n334367 said:
Fuck ja! Jag vill se en tredje del av en mer erfaren version av samma författare/rollspelare. Det är så mycket potential i del 1 och 2. Jag vill se vad de skriver nu!

Getting the band back together time! :D
Exakt så! Vi får kanske starta en namninsamling?
 
Top