God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Trump
Av: Stefan Skriver Lægteskov
Till: Sitt eget system
När: 2019

Så det är ett ploj spel där man spelar folk nära Trump som kämpar för att best rådgiva Trump. Spelarkaraktärerna är politiska kändisar så som Jared Kushner och Steve Bannon. Rekvisitan man behöver för att köra scenariot är bland annat en munk. Scenariot hävdar att man ska försöka ta scenariot på dödlig allvar men det är uppenbart bara menat att vara något man ska göra “in character”.

Jag gillar inte spelet. Det är fyllt med en massa toxiskt innehåll som sexism och antisemitism… Vilket nog är där för satiriska syften men fuck om jag är säker på det. Spelet är också ett ganska tomt politiskt skämt som jag inte finner roligt. Tonen är verkligen “Wackity-Smackity” nonsens och bara för att det är baserat på verkliga händelser gör det inte grejen ok. Tonen av “Haha, amerikanerna är så dumma” är också fucking outhärdlig. Som om Europeisk politik inte är påväg åt helvetet också.

Mekaniken där man ska försöka få Trump att lita på en utan att någon skit hamnar på en själv är intressant och ganska komplex utan att vara tung. Och scenariot är vansinnigt snyggt med tweets och tidningssidor använda väldigt snyggt

2 av 5
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
God45;n333969 said:
Scenario: Trump
Av: Stefan Skriver Lægteskov
Awesome! Synd att det inte var bättre, tycker att temat är spännande men med halvdassigt utförande så...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
God45;n333957 said:
Scenario: Vasen (även kallat Vasen Road)
Av: Mikkel Bækgaard
Till: Systemlöst
När: 2010

6 av 5.
Kan bara hålla med. Misären och ångesten känns så otroligt dansk på något sätt, och det luktar Vinterberg och von Trier. Oklart om jag någonsin kommer spela detta då flera i min spelgrupp är känsliga för betydligt lättsammare scenarion och skulle sannolikt behöva terapi efter det här, men kan oavsett omöjligt sluta fascineras av berättelsekonstruktionen och hur författaren lyckas utvinna känslor av äckel och vidrighet via det outtalade.

Ren och skär perfektion!

...och tack igen för att du recenserar...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Joan the Vampire slayer
Av: Mads Brynnum och Kristoffer Rudkjær
Till: Eget system
När: 2018

Det är Buffy the Vampire slayer! Det är 50-tal och the Slayer heter Joan.

Äventyret är upplagt för att man ska spela en hel säsong av tv-serien under en session (det använda metatekniker effektivt för det här så man spelar inte varenda avsnitt). Detta görs genom att spelarnas val mer påverkar hur saker händer än om de händer. Saker händer snabbt och det är ofta upplagt som: “Det här händer (beskriver komplex situation). Vad gör du?”. Karaktärerna är också väldigt strama och riktade till att utforska vissa teman.

Så jag borde hata det här? Och alltså, det är inte uppläggsmässigt min grej alls så jag vill inte att någon annan härmar det här fast för andra tv-serier… Men det här är fucking Buffy och det ska bara handla om att dra skämt med varenda grej någon säger. Jag ser varför allting ska vara så här styrt och jag hade lagt till en regel där man får minuspoäng om man säger något som inte är ett skämt eller max melodrama (gärna båda). Så någon har tittar på Buffy och sedan konstruerat något som känns som Buffy! Det är ändå något jag måste belöna. Jag gillar inte bitarna, men jag hade haft kul om jag spelade det här under en kväll.

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Henke;n333984 said:
Är intresserad av att höra vad du tycker om Vaek och Closed Court (Laaste Døre). Finns även en genomgång av dansk scenario-tradition som hänvisar till scenarion som skulle vara intressant att höra mer om.

https://www.fastaval.dk/wp-content/...n-the-world-the-danish-scenario-tradition.pdf
Jag vill bara stanna upp här och säga att artikeln du länkade till här är ett jättebra exempel på rollspelsjournalistik/historia. Danskarnas fokus på scenarion/äventyr är det bästa med deras rollspelsscen för det har lett fram till mest utveckling av mediumet. Betydligt mer än ett fokus på att skriva en massa rollspel hade gjort. Vi är fortfarande så väldigt tidigt i det här mediumets historia och all potentialen finns. Det är nu vi borde fokusera på att utveckla regionala stilar. Att skriva på våra egna obskyra språk och bara översätta de bästa grejerna hjälper med det.

Att de började ge ut den där pingvinen för äventyr var ett fucking master stroke också!

Jag lägger till scenariona du nämnde på "Recensera snart" listan :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
God45;n334051 said:
Jag vill bara stanna upp här och säga att artikeln du länkade till här är ett jättebra exempel på rollspelsjournalistik/historia. Danskarnas fokus på scenarion/äventyr är det bästa med deras rollspelsscen för det har lett fram till mest utveckling av mediumet. Betydligt mer än ett fokus på att skriva en massa rollspel hade gjort. Vi är fortfarande så väldigt tidigt i det här mediumets historia och all potentialen finns. Det är nu vi borde fokusera på att utveckla regionala stilar. Att skriva på våra egna obskyra språk och bara översätta de bästa grejerna hjälper med det.
Exakt så! Jag är osäker på om jag egentligen vill ha så mycket fler rollspel, jag vill ha coola scenarion!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Henke;n334097 said:
Exakt så! Jag är osäker på om jag egentligen vill ha så mycket fler rollspel, jag vill ha coola scenarion!
Wrnu-prisutdelning med galamiddag? ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Save some light for me
Av: Evan Torner
Till: Friform
När: 2019

Briljant framsida! Den är handgjord med utklippta bokstäver vid en första anblick men är egentligen helt ritad.

Så det här är ett spel inspirerat av 80-tals tecknade tv-serier och sword & sorcery… Men mest He-Man. Det har ett soundtrack av 80-tals power ballads (bokstavligt talat). Det handlar om polyrelationer och man spelar queera poly karaktärer i en He-Man fantasivärld där man ska besegra en ond skurk och samtidigt känna grejer. Det är ett semi-lajv med ett strikt tidsschema och max pretentiös friform. Det är för 5 till 10 spelare plus spelledare.

Så ja, karaktärerna är beskrivna med sexuella kinks och fantasy ras/klass. Vill du inte spela en undergiven ödlemanspräst? Eller en dominatrix krigarprincessa? Det är queer as fuck.

Det är också rälsat as fuck med långa onödiga delar där spelledaren ska läsa saker och direkt “Välj en av dessa 3” delar för spelarna.

Det är också onödigt fyllt med drama elev nonsens där man ska ha en debrief genom att stå i en cirkel och föreställa sig saker eller sitta tyst eller…

Så här är grejen. Set-upen och fiktionen och karaktärerna och queer innehållet är jättebra! Det är för plojigt för att faktiskt vara sexigt men det är en genre grej. Alla de sakerna är bra… Men det här scenariot hade varit massivt bättre om du bara körde det i D&D.

Du kan spela en dominatrix prinsessa i D&D också, fuck jag gborde det precis. Du kan avsluta en badass session genom att spela Pat Benatar. Det här systemet är bara ivägen och scenariot hade varit bättre om det var mer organiskt.

2 av 5 (men du borde läsa det)


P.S.
DEN HÄR FÖRFATTAREN HAR SKRIVIT SCENARIOT UWE BOLLS BIG GAY WEDDING MEN DET FINNS INTE PÅ HEMSIDAN! EN PÅHITTADE HÄST TILL DEN SOM KAN FIXA EN PDF TILL MIG!!!!!!!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Henke;n333984 said:
Är intresserad av att höra vad du tycker om Vaek och Closed Court (Laaste Døre). Finns även en genomgång av dansk scenario-tradition som hänvisar till scenarion som skulle vara intressant att höra mer om.

https://www.fastaval.dk/wp-content/...n-the-world-the-danish-scenario-tradition.pdf
Det här är ju det coolaste jag hört, ground-breaking, underground konstnärs-grupper som skriver rollspel! Blir så avis. Älskar för övrigt den här tråden även om många scenarios känns lite too much för mig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: The Gates of Remembrance
Av: Troels Ken Pedersen
Till: Minneslek
När: 2019

Man spelar medlemmar av en påhittad subaltern grupp i ett alternativt sent 1800-tal. Look, spelet behöver en sidebar för att förklara att det här inte handlar om det judiska folket under Nazisterna och den sidebaren är dum för det här är exakt en väldigt tunn fantasy version av exakt det. Storyn här handlar mer eller mindre om förtrycket av en judiskt kodad minoritet av en central europeiskt kodad majoritet, det handlar om vardagen under förtrycket istället för om massakrer eller liknande men det är ändå en upprörande historia som skapar en nedtryckande känsla. Men du har sett det här tidigare. Det är inte det spännande med spelet!

Det spännande med spelet är att innan det börjar ska man memorera en rad kulturella och religiösa historier och uttalande. Man klarar utmaningar i spelet genom att komma ihåg dessa! Detta är för att simulera pressen som spelarkaraktärerna är under. Spelarna är pressade av att behöva komma ihåg för att annars lider deras karaktärer vilket leder till en massa bleed. För att hjälpa spelarna komma ihåg, och bara för att det är en bra färdighet att ha i livet, lär scenariot ut grundläggande minnespalats tekniker och att spela det är en övning i att använda de teknikerna. En riktigt bra och kul övning till och med!

Scenariot i sig är lite meh, men spelmekaniken är AMAZING! Det här är det bästa pedagogiska rollspelet jag någonsin har sett. Och bleed potentialen är massivt hög!

Reglerna har också så mycket potential. Sure, här lär man sig minnespalats tekniken så man ska minnas påhittade saker. Men reglerna här kan användas för att lära ut nästan vad som helst.

4 av 5. Fantastiska regler med ett okej scenario.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
.Per.;n334243 said:
Vilken fantastisk tråd, tack God45 !
Tack så mycket :) Vill du ha något särskilt scenario recenserat säg till bara så lägger jag det på priolistan :)
 
Top