God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
God45;n334346 said:
... det här känns som en väldigt bra häst i en värld av bilar.
Ett uttryck som jag kommer börja använda i alla möjliga sammanhang!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Act V
Av: Signe Løndahl Hertel
Till: Friform
När: 2017

I det här scenariot spelar man fångar på ett amerikanskt fängelse som är med i en aktivitet där de ska spela upp Hamlet (därav namnet på scenariot). Scenariot bygger på ett sammanlänkande av det som händer i pjäsen med det som händer i fängelset. Den extrema detaljrikedomen och realismen i skildrandet av fängelselivet och att scenariot är så detaljerat att man faktiskt spelar upp Hamlet och att majoriteten av de 100 sidor scenariot är på består av manus till pjäsen gör det här till extremt bra läsning.

Det gör det också absolut ospelbart. Herregud, det här är inte ett rollspelsscenario. Det här hade varit en väldigt bra roman. Men det är omöjligt komplext, omöjligt och absolut rälsat och ospelbart. Det är fantastisk läsning. Jag fick genuint ut saker av att läsa det. Men det är också ett katastrofalt misslyckande som en rollspelsprodukt.

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Beast woman returns
Av: August Undin
Till: Action!
När: 2019

Spelarna hyrs in för att utreda märkligheter på inspelningen av en tv-serie som är en parodi på Xena och hamnar snabbt i korselden i en fejd mellan skådisen som spelar inte-Xena och skådisen som spelar inte-Vampyrella. Scenariot har en kul pitch och nog med saker för att spela det, men strukturen fungerar bara eftersom det faktiskt är så lite material här och upplösningen är lite av en besvikelse. Det här är ett av de där scenariona där man läser det och går ”Här är generöst spelat 30 minuter av material, sen då?”. Inget är dåligt, men det ger tyvärr inte så mycket att jobba med.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Alice
Av: Nina Runa Essendrop
Till: Eget system
När: 2014

Wow vad framsidan är cool! Den är gjord helt för hand med en blyertspenna men den är snygg, obehaglig och lyckas förmedla den övergripande känslan i scenariot.

Det finns tre spelare i det här scenariot. Alice, dröm och verklighet. Dröm och Verklighet beskriver världen och vad som händer och genom hur de använder språket försöker de knuffa Alice mot att vara kallt förnuftig eller nyckfull och impulsiv. Spelledaren är The Cheshire cat och en joker i leken, mer på Alice sida än de andra två.

För det här är ett scenario om förtryck genom språket. Härskartekniker och manipulation. Både Verklighet och Dröm är monstruösa krafter. Verklighet är här för att använda skuld och minnen för att krossa Alice självkänsla och förslava henne till samhällets moral. Dröm vill driva henne rakt in i ett permanent psykotiskt tillstånd genom att dissociera henne från hennes bakgrund och omgivning. Målet för Alice är att svepas med och kanske att välja sin egen väg.

Det är ett riktigt bra och snyggt scenario som använder att rollspel är ett medium baserar på språkbruk till att skapa själva spelupplevelsen. Det enda smolket i bägaren är att scenariot av någon anledning har en stor mängd “workshop” material där man ska lyssna på viss musik och vissa ljudfiler medan man ligger på golvet och liknande. Sådan görs sällan bra men det är verkligen inte bra här. Jag tänker hävda att det är aktivt i vägen för vad scenariot vill göra och inte bara distraherande. Det sänker tyvärr betyget ett steg.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Aliens: Det frisiske korps
Av: Morten Greis Petersen Fakkelskov
Till: BRP
När: 2010

Nu hoppar jag lite i galen tunna här. För medan “Det frisiske korps” är högst upp i den alfabetiska listan är det scenario 2 i en kampanj bestående av 4 länkade scenarion där del 1 är “Morgenglorie”. Men pitchen för det här scenariot lät så fucking badass att jag ville läsa det direkt. Så jag gjorde det. Jag har också noterat att en av delarna i den här kampanjen inte finns på hemsidan. Men åtminstone det här scenariot säger specifikt att det kan spelas utan att ha spelat del 1. Så vill du skrika på mig om min metodologi är det här din chans att göra det.

Det är Aliens (i världen med filmer med Xenomorpher!) och man spelar Space Marines. Det finns en galen kult som dyrkar Xenomorpherna som är super crazy som man skickas för att deala med. Sedan går saker åt helvetet. Det är perfekt Aliens.

Det är ganska skönt att vara tillbaka till ett extremt klassiskt scenario efter att ha läst en massa Avant Garde konstnärs grejer. Det här är BRP och utspelar sig i en franchise alla känner till. Det här är helt enkelt ett riktigt bra scenario för att rulla tärningar, skrika “Game over man! Game over!” och panga aliens. Det är ett kärleksbrev till franchisen och speciellt den andra filmen.

4 av 5
 

Munkholt

Veteran
Joined
9 Jan 2005
Messages
30
Location
København
God45;n334419 said:
Scenario: Act V
Av: Signe Løndahl Hertel
Till: Friform
När: 2017
Disclaimer: Jeg har ikke læst scenariet, så det er ikke en holdning specifikt til Act V.

Men jeg snubler alligevel lidt over ospelbar/uspillelig-vurderingen. Du bruger selv benævnelsen "avant garde", og mange scenarier fra Fastaval-kongressen er klart noget andet end hvad vi forstår ved "klassisk" rollespil. Men spil-ledere og spillere er "vokset" i takt med udviklingen, og det er meget ofte sådan på Fastaval, at de mest "out there" scenarier også er dem der giver de største oplevelser. Ikke en kritik af din holdning, blot en konstatering af "actual play". (Om det gælder Act V ved jeg som sagt ikke).
 

Munkholt

Veteran
Joined
9 Jan 2005
Messages
30
Location
København
God45;n333705 said:
Scenario: A-Listen/The A-List
Av: Martin Andreas Dahl Sinding
Till: Eget system
När: 2018

Det här scenariot finns på både engelska och danska vilket är riktigt trevligt! Den engelska översättningen är ganska dålig och danska ord har smugit sig in… Men vem fan bryr sig?! Jag läste scenariot på båda och jag tycker att båda versionerna fungerar.
Endnu en lille fodnote: Fastaval har efterhånden en del udenlandske gæster, så som en service til forfattere og deltagere, tilbyder kongressen en "rough and ready" oversættelse. Oversættelserne udføres af en frivillig "Translator Task Force", ofte med meget kort deadline. Målet er klart tilgængelighed frem for et formfuldent engelsk.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Munkholt;n334476 said:
Endnu en lille fodnote: Fastaval har efterhånden udenlandske gæster, så som en service til forfattere og deltagere, tilbyder kongressen en "rough and ready" oversættelse. Oversættelserne udføres af en frivillig "Translator Task Force", ofte med meget kort deadline. Målet er klart tilgængelighed frem for et formfuldent engelsk.
Det här är riktigt coolt och det visste jag inte! Då ska jag inte kritisera översättningarna något mer. :)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Munkholt;n334475 said:
Disclaimer: Jeg har ikke læst scenariet, så det er ikke en holdning specifikt til Act V.

Men jeg snubler alligevel lidt over ospelbar/uspillelig-vurderingen. Du bruger selv benævnelsen "avant garde", og mange scenarier fra Fastaval-kongressen er klart noget andet end hvad vi forstår ved "klassisk" rollespil. Men spil-ledere og spillere er "vokset" i takt med udviklingen, og det er meget ofte sådan på Fastaval, at de mest "out there" scenarier også er dem der giver de største oplevelser. Ikke en kritik af din holdning, blot en konstatering af "actual play". (Om det gælder Act V ved jeg som sagt ikke).
Men avant garde =/= ospelbart. Jag upplever inte att God45 kritiserar formen i allmänhet utan endast det aktuella exemplet. Smak är såklart en faktor, och jag läser den här tråden med God45:s övriga ställningstaganden på forumet i åtanke, men bland så många scenarion är det närmast omöjligt att undvika att några av dem är riktigt dåliga :)
 

Munkholt

Veteran
Joined
9 Jan 2005
Messages
30
Location
København
RasmusL;n334478 said:
Men avant garde =/= ospelbart. Jag upplever inte att God45 kritiserar formen i allmänhet utan endast det aktuella exemplet. Smak är såklart en faktor, och jag läser den här tråden med God45:s övriga ställningstaganden på forumet i åtanke, men bland så många scenarion är det närmast omöjligt att undvika att några av dem är riktigt dåliga :)
Enig! Og det er fint. Det er uanset hvad fantastisk at han gider og giver os sit personlige perspektiv.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Aliens: Kold sol och Morgenglorie
Av: Morten Greis Petersen Fakkelskov
Till: BRP
När: 2008 och 2009

De här båda delarna är väldigt mycket mer av samma som i Korps i att det är bra klassiska rollspelsscenarion. Här finns det dock mer fokus på utredande och skräck än i Korps delen av kampanjen. Jag finner det lite synd att sista delen av kampanjen, Ild og Vand, inte finns uppladdad. Mest för att jag vill läsa den och inte så mycket för att jag tror att jag har så mycket att säga om den. Det här är solida, traditionella, traditionellt nördiga och nästan gammaldags scenarion. De är nästan OSR.

De här båda scenariona visar dock fler inspirationer från både Alien serietidningarna (och resten av det expanderade universumet) och mer inspiration från Lovecraft och Geiger. Man använder religion som ett sätt mänskligheten kan föreställa sig Xenomorpherna på samma sätt som kapitalism var det i de två första filmerna. Det är samma arbetarklass anda över det hela och den fungerar mycket bra. Scenariona känns skitiga och som om någon bott i dem.

Utan att ha sett sista delen är jag beredd att rekommendera det här som en riktigt bra mini-kampanj.

I rymden kan ingen höra dig skrika.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
All about love är nästa scenario på listan alfabetiskt men det scenariot ligger också på Scenariobiblioteket och är därför redan recenserat.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Bag masken/Behind the mask
Av: Max Møller och Klaus Meier Olsen
Till: Friform (men utspelar sig i Fusions setting)
När: 2017

Det här är ett superhjälte scenario om giftig maskulinitet och hur den driver individer till att använda våld. Masken, den rent bokstavliga masken som superhjältarna har på sig, är en metafor för samhällets maskulinitetsideal. Masken riskerar alltid att ta över och helt styra individen. Scenariot utspelar sig i en nära framtid där saker är mer dystopiska än de är nu. Sociala orättvisor är värre, ekonomin är värre, säkerhetsstyrkor har tagit över stora delar av polisens arbete och våldet är vanligare. Det är mot den bakgrunden karaktärerna sätter på sig en mask och ger sig ut för att försöka använda ännu mer våld för att göra saker bättre. Stämningen är inte realistisk men saknar både den ironiska distansen och den mytiska stämningen som brukar finnas i superhjälte media.

Det finns tre spelare i scenariot utöver spelledaren. En spelar den lite ljusare ”officiella” superhjälten Vogteren, en spelar den lite mörkare hämnaren Bødlen och en spelare spelar viktiga sidokaraktärer. Det finns meta-regler för att få de båda superhjältarna att framstå annorlunda från varandra och meta-regler för dem båda (som den briljanta regeln ”inget våld utan mask”). Scenariot använder symboler väldigt effektivt. Den brinnande bilen är kanske den kraftigaste av dem. Den finns på bild, i texten och i handlingen. Den är samhällets misslyckande utan att göra det för uppenbart.

Jag tycker om det här användandet av superhjälten som en symbol för att utforska våra attityder till våld och många av scenerna är väldigt bra. De dilemman som dyker upp är också kul och intressanta.

Den stora negativa aspekten av scenariot är att spelaren som spelar en grupp sidokaraktärer har en mycket mindre intressant roll än de andra två. Spelledaren skulle kunna fylla den rollen eller så hade scenariot kunnat ha tre superhjältar.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Frostbid
Av: Thomas Jakobsen
Till: Vampire the Dark Ages: Wolves of the sea
När: 1999

Jag hoppade runt lite i arkivet och tänkte, ”Undrar om det finns några World of Darkness grejer här”? Skriver in Vampire i sökrutan och upptäcker att inte bara finna det ett Vampire scenario, men det är till Wolves of the sea! Nu, är du inte en inbiten World of Darkness nörd har du nog aldrig hört talas om just Wolves of the sea för det är en väldigt obskyr bok. Premissen är denna: ”Tänk om vi tar den mest animalistiska och brutala gruppen av vampyrer och skriver en bok om hur de är vikingar?!”. Så du vet hela grejen där Vampire handlar om att vara blek, sexig, ledsen och bråka med andra vampyrer i politiska spel för att åtminstone känna något i sin tomma evighet? Ja, fuck det, det här är ett heavy metal omslag där man spelar bloddrickande bärsärkar som plundrar Europa!

Det här scenariot går ändå ganska hårt på andra saker än just våld (även om här är våld) som är coolt med vikingarna i World of Darkness och på riktigt. Man börjar med ett ting där man får döma i twister, gå i enkamp med folk och förhandla med konstiga svartalver. Sedan får man slåss mot kristna riddare (vilket är uppdelat i många olika delar med moraliska dilemman och känslofyllda scener och inte bara slakt) och sedan följer ett öppet avslut på scenariot. Tyvärr finns det inget slut alls här och det här är mycket mer en snabbstart än ett helt scenario.

Författaren gör ändringar i World of Darkness världen (vampyrer kan gå i solljus bland annat) och förespråkar att man inte ska använda reglerna. Så det här fungerar bra till andra spel om vampyrer också. Det hade med väldig få omskrivningar varit ett ganska bra Svart av kval, Vit av lust scenario.

Det här är ett väldigt smalt scenario som inte är riktigt genomarbetat nog och som faktiskt inte är färdigt. Men det är sprakande fullt med känsla och stil. Det finns väldigt mycket potential här.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Bag lukkede døre
Av: Martin Svendsen
Till: Vampire the Masquerade
När: 2004

Det här scenariot är super komplext på väldigt få sidor och lyckas med det konststycket genom att fördela ansvaret för scenariot väldigt jämt över spelarna och spelledaren. En viktig vampyr har blivit mördad och spelarkaraktärerna har under kaoset förhörts i anslutning till detta. Nu kommer den nya makthavaren och försöker reda ut vad som hände och vad den förra utredningen visade.

Här är det briljanta. Minnen i Vampire är inte helt pålitliga på grund av vampyrers magiska krafter. Så karaktärerna har riktigt minnen som inte stämmer, falska minnen som stämmer, riktiga minnen som stämmer och helt konstgjorda minnen. De vet inte skillnaderna. Sedan spelas scenariot både i nutid och dåtid med flera versioner av dåtiden i full Rashomon stil.

Så spelarna har alla luckor (två stora luckor är överlappande för alla karaktärerna) och måste försöka navigera vad de tror de vet och vad de de faktiskt tror är sant. Fångade mellan någon som kan vara vem som helst och någon som kan ändra deras minnen så att de inte kan avgöra vad som är sant eller har hänt. Vad som faktiskt har hänt är öppet men kommer kristalliseras ut beroende på vad spelarna väljer att göra och tro är sant.

Det här är briljant användande av Vampire.

5 av 5
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
God45;n334507 said:
Scenario: Bag lukkede døre
Av: Martin Svendsen
Till: Vampire the Masquerade
När: 2004

Det här scenariot är super komplext på väldigt få sidor och lyckas med det konststycket genom att fördela ansvaret för scenariot väldigt jämt över spelarna och spelledaren. En viktig vampyr har blivit mördad och spelarkaraktärerna har under kaoset förhörts i anslutning till detta. Nu kommer den nya makthavaren och försöker reda ut vad som hände och vad den förra utredningen visade.

Här är det briljanta. Minnen i Vampire är inte helt pålitliga på grund av vampyrers magiska krafter. Så karaktärerna har riktigt minnen som inte stämmer, falska minnen som stämmer, riktiga minnen som stämmer och helt konstgjorda minnen. De vet inte skillnaderna. Sedan spelas scenariot både i nutid och dåtid med flera versioner av dåtiden i full Rashomon stil.

Så spelarna har alla luckor (två stora luckor är överlappande för alla karaktärerna) och måste försöka navigera vad de tror de vet och vad de de faktiskt tror är sant. Fångade mellan någon som kan vara vem som helst och någon som kan ändra deras minnen så att de inte kan avgöra vad som är sant eller har hänt. Vad som faktiskt har hänt är öppet men kommer kristalliseras ut beroende på vad spelarna väljer att göra och tro är sant.

Det här är briljant användande av Vampire.

5 av 5
Ooooo, just det här äventyret låter superintressant.

Jag filar som bäst på en Chronopia one-shot med inslag av olika intressen/information för olika rollpersoner, och enligt vad du skriver kommer jag att hitta en bra exempel på hur det kan göras på ett bra sätt!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,484
Scenario: Isabelle
Av: Lars Kaos Andresen
Till: Vampire the Masquerade
När: 2015 (och 1994)

Första versionen av det här scenariot är från 1994 och den uppdaterade versionen är från 2015. Båda två finns på hemsidan. Versionen från 1994 är sammanställd och gjord till en elektronisk version 2005 men har bara en enda förändring från originalet från mitten av 1990 talet och det är att en överflödig spelarkaraktär har tagits bort. I övrigt är det en trogen version av första utgåvan. Versionen från 2015 är omarbetad mer substantiellt och är ett mer modernt scenario.

Inget av scenariona använder egentligen World of Darkness världen eller ens särskilt mycket från Vampire. Författaren är tydlig med att han bara läst grundboken till 1ed Vampire och är ointresserad av att läsa mer. Men han har plockat element från spelet såsom blodbandet och ger det elementet så mycket utrymme att det verkligen får skina.

Handlingen är hög gotisk melodrama med krossande sorg och hatfylld kärlek. Den är väldigt, väldigt bra. Men här är skillnaden. I versionen från 1994 är detta en rälsad historia presenterad som ett scenario från 90-talet. Det är styrt och ger inte rätt detaljer eller information. Medan den nya versionen tar samma solida stomme och historia fylld med känsla och använder 20 års utveckling av rollspelteknik till att göra presentationen perfekt. Scenerna är väl valda och börjar på rätt ställen. Karaktärerna man spelar är väl avvägda och djupa nog utan att bli för styrda. Det är verkligen en mer erfaren hand som kommit tillbaka och gjort ett bättre scenario från samma grund.

5 av 5 (2015 versionen)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
God45;n334480 said:
Scenario: Aliens: Kold sol och Morgenglorie
Av: Morten Greis Petersen Fakkelskov
Till: BRP
När: 2008 och 2009

Jag finner det lite synd att sista delen av kampanjen, Ild og Vand, inte finns uppladdad. Mest för att jag vill läsa den och inte så mycket för att jag tror att jag har så mycket att säga om den. Det här är solida, traditionella, traditionellt nördiga och nästan gammaldags scenarion. De är nästan OSR.

Utan att ha sett sista delen är jag beredd att rekommendera det här som en riktigt bra mini-kampanj.
På ovanstående begäran lade jag ut en förfrågan kring scenariot som fångades upp av ingen mindre än Morten Greis själv som letade rätt på scenariot och som nu Peter "Alexandria" Brodersen gjort tillgängligt nedan. At your service God45! :)

https://alexandria.dk/sv/data?scena...vfTjvdUaKIADom0AGB7JCDe-q3l0dA9YJAfVRuCqx05S0
 
Top