RECENSION God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

Estet-Conan
Du har helt rätt. Scenariot har jag tyvärr inte lyckats få tag på, utan bara karaktärerna. Har även haft kontakt med Klas Lundqvist som tyvärr inte hade något kvar alls.
Noll kritik, synd att saker försvunnit i historiens dimmor bara. :(

God45

Estet-Conan
Scenario: Life Lessons
Till: LARP London style
När: 2018
Av: Mo Holkar

Man spelar folk som deltar i en kurs där man ska måla av en levande model. Men man målar inte på riktigt utan man sitter och tittar på spelledaren som sitter på en stol. Man ska göra det sex gånger med olika musik spelandes och sedan ska man säga någon sanning om sin karaktär relaterat till temat för varje omgång. Samtalande eller ens interaktion mellan spelarna är minimal utanför att hitta på saker man gjort med någon mellan kurstillfällena.

Det känns som en halvfärdig kreativitetsövning och det hela känns djupt underlägset att, jag vet inte, faktiskt måla något? Vad är poängen med detta och vad ska man få ut ur det? Man spelar knappt en roll, man gör inget och det finns inget spelelement alls.

1 av 5

God45

Estet-Conan
Är spelledaren åtminstone naken, som så ofta när det vankas faktisk kroki?
NEJ! Hade spelledaren faktiskt varit naken så hade det här varit en 3:a! Men spelledaren bara sitter där och ska säga ”Ni kan föreställa er mig naken om ni vill” vilket är sjukt töntigt.

God45

Estet-Conan
Scenario: The Best Medicine
Till: LARP
När: 2017
Av: Mo Holkar

Okej, så ibland faller saker på grundkonceptet. Så det här är ett scenario där man spelar komiker som ska åka och sprida askorna efter en död komiker som kremerats. So far so good. Men hela grejen med scenariot är tesen att fejkade skratt är lika bra som riktiga skratt så istället för att vara spelarna ska dra skämt ska man bara säga ”Jag säger något roligt om X” och hålla upp mellan 1 och 5 fingrar för att visa hur roligt det var. Sedan ska de andra spelarna (jag antar medan deras själar dör) låtsas att det var roligt. Det finns inte egentligen något annat innehåll här. Så det är bara den här fruktansvärda mekaniken som ska bära tre 25 minuter långa scener.

Det här är det enskilt värsta komediscenariot jag någonsin läst. Det är aktivt mindre roligt än ens ett det mest seriösa eller deppiga normala rollspelsscenariot för de tvingar mig inte att låtsas skratta.

1 av 5