God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Jag tror inte att du har recenserat detta äventyr och skulle gärna vilja höra din kommentar kring det. Det är väldigt starkt knutet till tiden det skrevs (1999) och Umeå, men håller det att spelas idag?

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: De överdrivnas arme
Av: Thomas Hämäle, Fredrik Lindborg & Martin Willför
Till: Friform
När: 2000

Y2K har slagit ut allt elektriskt. Men det är mindre viktigt än att en av spelarkaraktärernas döttrar blivit indragen i ROLLSPELANDE! Alltså blodsoffer, gruppsex och liknande. Så en brokig skara av fiender till rollspelsondskan ger sig iväg till syndens näste Uppsala för att rädda henne. Efter att ha konfronterat bland annat lajvare och småbarn blir det då en slutstrid mot Sveroks inre cirkel som just ska till att offra den försvunna dottern på ett altare och frammana djävulen.

Det här är inte mycket till scenariot, det är nästan bara en lång rad väldigt nördiga skämt. Men det är väldigt roliga skämt. De absurda elementen rider högt här och det påminner mer om Infocom spel som Liftarens guide till Galaxen eller Enchanter än något annat. Det är en linjär men väldigt rolig historia med ofattbart nördiga skämt och in jokes. Jag kan inte se att detta skulle göra sig något annat än bra på ett con!

3 av 5
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Scenario: De överdrivnas arme
Av: Thomas Hämäle, Fredrik Lindborg & Martin Willför
Till: Friform
När: 2000

Y2K har slagit ut allt elektriskt. Men det är mindre viktigt än att en av spelarkaraktärernas döttrar blivit indragen i ROLLSPELANDE! Alltså blodsoffer, gruppsex och liknande. Så en brokig skara av fiender till rollspelsondskan ger sig iväg till syndens näste Uppsala för att rädda henne. Efter att ha konfronterat bland annat lajvare och småbarn blir det då en slutstrid mot Sveroks inre cirkel som just ska till att offra den försvunna dottern på ett altare och frammana djävulen.

Det här är inte mycket till scenariot, det är nästan bara en lång rad väldigt nördiga skämt. Men det är väldigt roliga skämt. De absurda elementen rider högt här och det påminner mer om Infocom spel som Liftarens guide till Galaxen eller Enchanter än något annat. Det är en linjär men väldigt rolig historia med ofattbart nördiga skämt och in jokes. Jag kan inte se att detta skulle göra sig något annat än bra på ett con!

3 av 5
Tack för recensionen. Det är svårt att själv göra en objektiv bedömning när mycket av referenserna träffar rätt, handlingen är knutet till ens egen rollspelsgenerations historia (De övergivnas armé och samhällets moralpanik) och ens hemstad.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Tack för recensionen. Det är svårt att själv göra en objektiv bedömning när mycket av referenserna träffar rätt, handlingen är knutet till ens egen rollspelsgenerations historia (De övergivnas armé och samhällets moralpanik) och ens hemstad.
Om du hade skrivit en roman med den här typen av skämt och referenser tror jag att du hade haft en "Ready player one" nostalgi hit. Vampyr lajvaren som försöker använda dominate och är förvånad när det inte funkar skrattade jag hårt åt men jag kan inte förklara det för någon som inte redan är en rollspelare.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Hoppas du kan hitta något mer intressant framöver. Senaste dagarna har jag fått in en hel del intressant material t.ex. Anders Björkelids Cumulunimbus, Peking Apjävlar´s KULT-scenario Calling Baton Rouge och The Good Ole Boys´s Vinterspel, Sommarnöje och Höstmörker. Dragon Den´s Lakefront City Blues samt Gunilla Jonsson och Michael Petersén´s två KULT-scenarion Drömmen om Alice och Noone here gets out alive etc etc etc... (just nu i scannern: AD&D scenariot Vilse i pannkakan) :)
Ping! @God45 :)
 

Hydran

Veteran
Joined
19 Mar 2014
Messages
34
Det känns också som att jag vill veta varför man gjort det. För Night Witches är ett ganska intensivt feministiskt spel och jag vet inte vad jag tycker om att man bara sliter ut allt det med rötterna och ersätter det med (som jag erkänner är supergulliga) gnagare. Är det för att spela det med barn förstår jag det. Men jag vet helt enkelt inte varför man har valt att göra så här och då gnager det på mig.

Betyget här är helt enkelt: Utanför tävlan.
Haha. Ja, Nightwitches är jättebra spel. Förklaringen till varför det blev gnagare var för att Mouseguard också är ett väldigt bra spel, men pbta är favoriserat system. Mouseguard+Nightwitches=Nattsorkarna
Ja, det är även spelat med barn, men vuxna är bättre målgrupp imho.

Arvids motivation till designval var att det skulle finnas scenario på GothCon som gick att spela med barn.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Gula Handskar och Gröna Overaller
Av: Markus Melander
Till: Eget system (som är väldigt BRP)
När: 2013

Spelarkaraktärerna är en grupp ungdomar som har blivit rekryterade till och tränade av en hemlig organisation som det antyds är en del av regeringen. Men egentligen har de rekryterats till Hydra! (Hail Hydra!) och de spelar karaktärer som bor i Marvel universumet.

Jag gillar inte att spelarna inte vet att de är i Marvel universumet direkt. Det kommer bli uppenbart nästan omedelbart men det är ändå en ganska rejäl bait and switch. Förutom den detaljen är setupen perfekt för ett lätthjärtat superskurks äventyr. Spelarkaraktärerna är nämligen ute för att sno källor till superkrafter från flera olika kända ställen runtomkring i Marvel universumet för att göra sig själv till riktiga skurkar och inte bara underhuggare.

Det är upplagt väldigt mycket som en serietidning hade gjort det, det är snabbt runt till en massa platser, en massa action, lätt och tydligt skrivet och med påskägg för nördarna på ett sätt som gör att nybörjare inte missar något. Exempel på vad jag menar:

“The Hand (Onda skuggninjor från Helvetet)”

Så, om du kan serier så vet du vad the Hand är och är du ny vet du ändå. Det är snabbt, det ger dig vad du behöver och det rör sig vidare. Hela äventyret är skrivet på det här enkla och snabba sättet.

Jag älskar att scenariot är från 2013 och har rykande färsk canon från just då! Powerman är chef över The Thunderbolts och The Hand har sin högborg i Hell’s Kitchen. Det gjorde mig glad i alla fall. Beskrivningarna av skurkar och hjältar man stöter på är också guld med detaljer som att Loke kan slåss med alla vapen utom hammare.

Det här är väldigt enkelt, det är väldigt grundläggande, det är väldigt rakt fram och det har ingen egg av pretention eller exklusion. Det här är ett kul, enkelt och snabbt superhjälte äventyr med mycket hjärta. Och Bob: Agent of Hydra.

Så, kan jag ge något en 4:a istället för en 3:a bara för att det gör mig glad?

4 av 5 (HUGG AV ETT HUVUD OCH TVÅ NYA KOMMER VÄXA I DESS PLATS! HAIL HYDRA!)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: De hjerteløses hammer
Av: Morten Greis Petersen Fakkelskov
Till: Hinterlandet
När: 2016

Jag läste det här i fredags och jag har bara inte kommit på hur jag ska formulera hur mycket jag ogillar det här scenariot. Det finns inget speciellt att peka på... och det är kanske det som är problemet?

Man ska lämna tillbaka en pryl till en dungeon för att bryta en förbannelse över omgivningen. So far so good. Men sedan är där bara en tråkig OSR dungeon crawl. Det är saker i rum. Det finns ingenting kul, vackert, tankvärt, intressant eller ens sammanhängande här. Det är saker i rum. SAKER. RUM. SAKERRUMSAKERRUMSAKERRUM. Och jag hatar det. Det är som om någon tagit en random dungeon generator och publicerat resultatet. Fast värre för hade man gjort det hade processen av att behöva förklara varför saker ser ut som de gör skapat ett tunt lager av nyans eller tanke som saknas här. Det här är bara rum och saker. Det är okej skrivet, okej organiserat och har en okej pitch. Det är helt själlöst. Det är som om det vore ett rekvisita äventyr. Det ser ut som ett dungeon crawl äventyr men något saknas uppenbart. Som en pistol som inte kan avfyras eller ett hus man inte kan bo i. Kanske är rollspel inte konst ändå? Kanske är all tid någon någonsin lagt på hobbyn slösad?

Look, det har legat och växt i mitt sinne sedan jag läste det och kanske spelar extern ångest in i min bedömning. Kanske är jag sjukt orättvis. Inget är fel med det här. Det är ett äventyr. Det gör vad det ska. Men jag hatar det och känner att jag inte borde läst det. Jag kan inte rättfärdiga att ge det en 1:a på något objektivt sätt.

Saker i rum.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Hoppets karavan
Av: Carl Cramér
Till: AD&D 2ed
När: 1990

Det här är vansinnigt snyggt och bra layoutat för 1990. Jag har sett professionella produkter från stora företag under den perioden som inte är så här snygga. Karaktärsbladen är bilder av karaktärerna med statsen på dog tags, snygga porträtt av dem och lite föremål som speglar deras personligheter. Det är fan snyggt även ställt mot moderna produkter från lite mindre företag i branschen.

Det här känns väldigt mycket som sakerna som kom från Äventyrsspel under samma period. Mycket känsla, bra skrivna karaktärer och bara oodels canodels av culture gaming invävt i alltihopa. Tyvärr har det också en vanlig achilleshäl från eran, det är helt rälsat.

Man reser med en stor arme där man är ansvariga för en grupp ingenjörer som inte är menade att slåss. En lista saker händer (med lite random encounters att slänga in) och sedan ska man försöka hålla en bro som är omöjlig att hålla. Striden är förutbestämd 100% av äventyret. Och sedan slutar äventyret med att man får skit för att man inte kunde hålla bron. Slut på äventyret. Det är riktigt usel äventyrsdesign. Något som måste pekas ut är dock att det här tydligen är en del i en kampanj med återkommande karaktärer och NPC:er och grejer som spelades varje år. Det gör grejen lite bättre i kontext. Men inte mycket.

Att det är snyggt, stämningsfullt och bra skrivet kan tyvärr inte väga upp för dålig äventyrsdesign… Inte helt och hållet i alla fall. Men om du gillade typ Nidländska reningen är detta för dig.

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Hängd Mans Hämnd
Av: Anders Gillbring & Tove Gillbring
Till: Western
När: 2004

Det här är ett riktigt coolt intrig och brott scenario. Western är alltid bäst när man spelar kriminella och här har ledarens för ens gäng precis kommit ut ur fängelset efter 5 år. Ledaren har en vän som avrättades i fängelset att hämnas och har lovat att ta hand om vännens syster. Det är crime time! Men saker är inte riktigt som de verkar vara. Kan karaktärerna slingra sig ur fällan de befinner sig i medan de samtidigt gillrar en för sitt byte? Det känns lite som en Western version av Leverage.

Alltihop utspelar sig mot bakgrunden av det första valet i Colorado när territorium precis blivit en delstat. Tematiskt är det en spegelbild av vad som pågår i scenariot. Det är fulspel och lögner hela vägen ner alltså.

Det är gott om kartor, bilder och liknande som är användbara när man spelar. Det finns listor för hur man gör en stöt och karaktärer är beskrivna med nyckelord som gör scenariot lättare att spelleda.

Det här är ett solitt, lätt att spelleda äventyr till Western och en bra början på en kampanj.

4 av 5
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Scenario: The book of Lilith
Av: Björn Stegerling
Till: Friform
När: 2001

Jag kanske håller på att bli dum i huvudet av att vara förkyld och det är därför jag inte förstår någonting. Men scenariot själv säger att det är knivigt att spelleda och det känns som en rejäl underdrift. Så det här är lite mer än ett halv-dussin pdf:er med två stycken för spelledaren och en för varje karaktär men färdiga scener att spela ut och händelser att presentera. Det finns meta-lager här och spelarna kommer inte veta vad som är verkligt eller inte, men man är mest på en båt. Scenariot säger typ till spelledaren:”Låt folk balla ut med instruktionerna de har på sina pdf:er, avancera tidslinjen när det måste göras och släpp lite förberedda händelser på spelarna. Oroa dig inte, det löser sig!”. Det är ju inte sant, det finns skit som måste klaffa. Men du kan inte lätt läsa dig till de sakerna utan som spelledare måste du läsa alla handoutsen och jämföra för att fatta vad som ska hända och när.

Premissen är också sällsynt förvirrande i att den menar att lura spelarna. Fuck, jag vet inte ens hur du pitchar det här till någon. Jag antar att det är dålig form att gå ”Det är ett meta twist scenario” men det är inte heller great att gå ”Man är typ på en kryssning”. Scenariot är onödigt höljt i dunkel, är inte så smart som det tror det är, lyckas ÄNDÅ vara för styrt och har ingen riktig krok. Jag har ibland sagt att vissa scenarion vore bättre som en pjäs. Men det här känns mer som en uppvärmningsövning på teatern i ”Go bananas” stil.

2 av 5
Jag tror jag lyckats få loss en uppdaterad version av det här scenariot (ligger på alexandria). Kanske det blivit bättre?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: The Message
Av: Niclas Ohlsson
Till: Centuria
När: 2018

Det här är ett jättecoolt övernaturligt mysterium!

Problem scenariot har:
-Det är dåligt organiserat som en rad lösa filer i en ZIP.

-Det saknas viktiga scener eller information om saker som måste spelas ut om scenariot ska kunna lösas. Men man kan improvisera det från infon som finns så ehhh..


Saker som gör scenariot jättebra!
-Mysteriet som är kärnan i scenario är SÅ BRA!

-Hur informationen om de fruktansvärda brotten presenteras är super effektivt.

-Spelarnas roll i den här coola världen som är mitt på gränsen att välja mellan magi och teknologi gör att man måste utreda på exakt det där klassisk deckare sättet som fungerar så bra.

-En stor fara i scenariot är inte våld eller action eller något sådant. Det är ett specifikt övernaturligt hot som gör det farligt att utreda brotten. Du kan lista ut hotet och vara försiktig men det är inte något som helt skyddar… Men om du inte drar slutsatserna så är gruppen rökta.

-Det här är ett supersvårt mysterium men svårt på ett helt rättvist sätt.


4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag tror jag lyckats få loss en uppdaterad version av det här scenariot (ligger på alexandria). Kanske det blivit bättre?
Det är bättre organiserat och lite tydligare. Men på det stora hela samma scenario. Samma betyg.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Döden kom
Av: Fredrik Ernstson & Robin Ljung
Till: Vampire: The Dark Ages
När: 2014

Det är extremt gotiskt. Det är The Monk nivåer gotiskt. Det är en väldigt kort handling om gruppen bara navigerar genom den men det här är inte ett scenario om att lösa ett problem. Det här är ett scenario där man ska vara arg på Gud, ha känslor om hur din sire försökte få dig att våldta ett barn, svika en furste för att man hatar hans svaghet och ha katolsk ångest över att världen är ond. Karaktärerna har två A4 sidor med invecklad backstory var och det är mer saker där än i själva scenariot.

Jag älskar det.

Alltså, jag borde inte. Jag borde vara här och hålla mitt ”rollspel influencer” brand starkt genom att prata om spelbarhet och grejer. Men fuck that shit. Vill du spela en gotisk vampyr? Vill du rulla runt i en häxcirkel av sex, våld, 1700-tals parodier av katolicism spelade straight, ångest, sjukdom och en romantisk världssyn där en vackert tragisk död är bättre än ett normalt liv? Spela Döden kom!

Döden kom innehåller tjockt med precis sådana saker som fick en puritansk och intolerant klass intellektuella att förfasas över Matthew Lewis bok på sena 1700-talet. Det finns en stark chans att folk reagerar likadant på Döden kom. Så ska du spelleda sätt en trigger varning på hela projektet.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Scenario: Vatten och Eld
Av: Daniel Lehto
Till: Sagospelet äventyr
När: 2013

Jag kan inte recensera det här scenario på något rättvist sätt eftersom det finns ett tack till mig på sidan 1 av det. Men det är riktigt, riktigt bra och ska du spela med de yngsta så är det här ett fantastiskt äventyr.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Önskar en till recension på ett scenario. Jag är en fan av 60-talsfilmen som scenariot bygger på, men har lite knapert med tid för stunden. Lite för många kreativa järn i elden (och sånt där som jobb och familj). Undrar kort och gott om det är värt att offra lite av den lilla fritid jag har till att sätta sig in i detta scenario.

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Önskar en till recension på ett scenario. Jag är en fan av 60-talsfilmen som scenariot bygger på, men har lite knapert med tid för stunden. Lite för många kreativa järn i elden (och sånt där som jobb och familj). Undrar kort och gott om det är värt att offra lite av den lilla fritid jag har till att sätta sig in i detta scenario.

Jag har glömt att göra det här. :( Jag tar tag i det ikväll. Det är en zip-fil så kan inte göra det från mobilen.
 
Top