God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Shrouded
Av: Johan Eklund
Till: Vampire the Masquerade (V20)
När: 2013

Det här är uppföljaren till Vipers in the Night. Men medan VitN är ett ganska sansat scenario är Shrouded balls to the wall crazy. Det verkar inte vara så crazy först men det här eskalerar snabbt till en mardrömsfärd genom ett spökhus för att stoppa vampyrer för extrema för Sabbaten från att slita sönder barriären mellan verkligheten och dödsriket. Det är supercoolt!

Ett problem Vampire inte har som skrivet spel men som det fått genom spelarbasen är att folk inte tror att det går att gå loud med Vampire utan att det blir dåligt. Men det här är ett sätt att göra det på där du inte förlorar någon del av Vampires potential bara för att det också är enorma odds och en hel del ös.

Det är inte perfekt, vissa karaktärer har märkliga motiv och strukturen är inte helt lufttät. Men scenariot fungerar! Att sätta upp spöken som en stor fiende sätter vampyrerna i positionen där det finns väldigt lite de kan göra med alla sin styrka. Det här är ett kul och solit Vampire äventyr.

3 av 5
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Hur skulle du betygsätta dem om man spelar dem i följd? Hur fristående är del 2 från del 1 tex? Skulle betyget kanske bli högre om man ser på helheten?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Hur skulle du betygsätta dem om man spelar dem i följd? Hur fristående är del 2 från del 1 tex? Skulle betyget kanske bli högre om man ser på helheten?
Man kan nog spela dem helt fristående. Det ger lite bonus kunskap om man kör 1:an först men det är nog ärligt talat inte super viktigt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Guess who’s back
Av: Thom Jönsson och Ulf Sankala
Till: Feng Shui
När: 1999

Det här är exakt den typen av Bill & Ted om det var en actionfilm scenario som Feng Shui gör bäst. Det finns missiler, kampsport, gamla borgar, döden själv (i bästa Ingvar Bergman skämt style), teleporters och ett spirituellt prov om lugn. Det är skrivet avslappnat men mer som ett återberättande av ett scenario som redan körts än något annat vilket gör att det är väldig lätt att förstå hur det ska spelledas. Det är mest en sak och sedan en annan sak och sedan en till sak. Det finns absolut inget djup men mycket fart och mycket att göra. Det är som en bergodalbana mer eller mindre. Det är på räls, sure, men det är så snabbt att det inte spelar någon roll.

Scenariot har problemet att det är helt utan djup eller estetisk vision. Det är saker som händer, det tar upp 2 till 4 timmar. Ingen borde vara missnöjd eller känna att deras tid är slösad. Det är en solklar 3:a. Men! Där är ett extremt sunkigt homofobiska skämt encounter och jag tänker rycka en hel poäng på grund av det.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Skyddsrum 22
Av: Peter Haraldsson
Till: Dread
När: 2018

Det här är en ganska kul och annorlunda användning av Dread. Spelarkaraktärerna är överlevare som gömt sig i ett skyddsrum medan en märklig virus/konventionellt krigsföringattack äger rum. Ljuden av strid har tystnar och regeringen säger på radion att det finns en säker plats. Spelarkaraktärerna ger sig av, omtöcknade och vilse, ut i en förstörd värld de en gång kände till för att försöka ta sig till den säkra platsen. Vad de finner är en mardröm fylld med djur drivna vansinniga av rabies, människor som agerar som galningar och att något börjar bryta ner deras sinnen. Scenariot kan utspela sig var som helst men utspelar sig samtidigt i Stockholm. Detta bidrar på ett bra sätt till den märkliga verkligt fast inte känslan.

Så fantastisk ide! Och ett innovativt användande av Dread. Scenariot har bra saker som händer men det är inte skrivet särskilt väl, språkbruket är väldigt grundläggande och beskrivningarna är inte bäst. Det kommer inte märkas vid bordet när det tolkats av spelledaren men det gör det lite segt att läsa trots att det är väldigt kort. På något sätt fungerar det, istället för att gå in i äckliga detaljer eller försöka fråga psykologiskt kval går scenariot bara: Fakta! Händelse! Fakta! På ett sätt som gör att världen runt karaktärerna blir lite onaturligt klinisk.

Den svagaste delen av scenariot är en bit där spelarkaraktärerna blir tillfångatagna och inte kan göra något åt det (vilket jag alltid avskyr). Det är den absolut svagaste delen av scenariot eftersom det inte leder till något alls. De lär sig inget och det finns knappt mer än en tanke skriven här om hur de ska fly. Den starkaste delen är sluter där alltihop visade sig vara en meningslös och grym lögn om säkerhet

3 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Ett skepp kommer lastat...
Av: Björn Kauppi
Till: Drakar och Demoner
När: 1995

Nu snackar vi om gömt guldkorn. Okej, så layouten är icke-existerande och det är uppenbart skrivet mest för att författaren själv ska kunna spelleda scenariot. Men det här är briljant! Vad som skulle kunna vara en enkel segeltur till ett annat äventyrsområde kompliceras av:

-Spelarna är, utan att någon på båten de är på vet det, smugglare.

-Det finns andra orelaterade smugglare de inte vet om och som inte vet om spelarnas smugglande. På samma båt.

-Tre separata men alla livsfarliga grupper har varsin båt och är av olika anledningar påväg efter båten som spelarkaraktärerna är på.

-Det är tjockt med intriger på båten spelarkaraktärerna är på.

-Alla NPC:er är någonstans moraliskt mellan Jack Sparrow och Carlos Schakalen. De är alla och alltid backstabbing motherfuckers.

-Alla är tungt beväpnade.

-Det finns ingen lag på havet!

-Planen (som spelarkaraktärerna inte är med på) är att krascha skeppet rakt in i havsbottnen i ett annat lands hamn för att bilda en extraterritoriell zon att sälja smugglade varor från.

Det kommer vara absolut brinnande kaos! :D

5 av 5
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Scenario: Ett skepp kommer lastat...
Av: Björn Kauppi
Till: Drakar och Demoner
När: 1995

Nu snackar vi om gömt guldkorn. Okej, så layouten är icke-existerande och det är uppenbart skrivet mest för att författaren själv ska kunna spelleda scenariot. Men det här är briljant! Vad som skulle kunna vara en enkel segeltur till ett annat äventyrsområde kompliceras av:

-Spelarna är, utan att någon på båten de är på vet det, smugglare.

-Det finns andra orelaterade smugglare de inte vet om och som inte vet om spelarnas smugglande. På samma båt.

-Tre separata men alla livsfarliga grupper har varsin båt och är av olika anledningar påväg efter båten som spelarkaraktärerna är på.

-Det är tjockt med intriger på båten spelarkaraktärerna är på.

-Alla NPC:er är någonstans moraliskt mellan Jack Sparrow och Carlos Schakalen. De är alla och alltid backstabbing motherfuckers.

-Alla är tungt beväpnade.

-Det finns ingen lag på havet!

-Planen (som spelarkaraktärerna inte är med på) är att krascha skeppet rakt in i havsbottnen i ett annat lands hamn för att bilda en extraterritoriell zon att sälja smugglade varor från.

Det kommer vara absolut brinnande kaos! :D

5 av 5
Jag håller med. Ett helt underbart scenario som jag hade missat om inte för denna recension. Tack @God45 för att du förgyller min vardag genom att hitta såna här guldkorn.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Där änglar dansar
Av: Terje Nordin och Mattias Närvä
Till: Call of Cthulhu
När: 2003

Det är är 1351 i Sverige. Det är pest. Många tror att världen håller på att gå under. Ett pestdrabbat samhälle har blivit botade över en natt av Herrens änglar. Spelarna antar sig rollerna av folk från kyrkan som ska se närmre på det hela. Det här är ett Call of Cthulhu scenario så det går dåligt. Det går Sjunde inseglet möter The Whisper in Darkness dåligt.

Det bästa med det här scenariot är att det tar Mi-Go, kosmisk skräck styggelser, och ger dem ett ganska enkelt och logiskt mål som bara inte tar någon hänsyn till människor eller deras värderingar alls. Sedan går människorna fucking nuts på det genom att tolka det genom sin kulturella lins. Anklagelsen hänger i luften här som en smocka och den lyder: “Vår kultur är lika tom och meningslös. Vi kan förstå universum inte ett dugg bättre än de här stackars medeltida bönderna.”. Att så mycket möda uppenbarligen lagts på att få detaljerna med år 1351 rätt och att man sedan bara låter alien svamp-insekter vara där och spotta på det hela är vansinnigt snyggt.

Det näst bästa är att Mi-Gosen bara gett bromsmediciner och inte botat någon från pesten. Så även om spelarkaraktärerna lyckas stoppa alltihopa så dör alla. Det här är inte så mycket smockan som knogjärnet som sitter på den: “Även om vi förstår vad som händer runt oss spelar det ingen roll.”

Rent spelmässigt är det här ett klassiskt “Något är fel med stället” Call of Cthulhu scenario. Det finns ganska många sätt, både socialt och intellektuellt att ta sig fram till en lösning. En meningslös lösning. Men kanske en där gruppen inte bli obönhörligt sinnessjuka. Stämningen av att inte ens undergången eller en sjukdom som kanske dödar oss alla har någon mening är ständigt närvarande någonstans halvvägs in i äventyret.

Det är ett extremt 2020 äventyr. Det känns väldigt märkligt att det skrevs 2003. Jag hade försökt spela det i år om jag var du.

5 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Vad kul att du gillade äventyret! Jag minns att vi hade kul med det men var inte säker på att det fortfarande höll.
Jag gillar det super mycket! Jag brukar tycka att Mi-Go blir märkliga men ni har använt dem på ett sätt där de är super, super creepy!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Nattsorkarna
Av: Arvid Silvermark & Marie Louise Sjögren
Till: Hackat Night witches
När: 2017

Det är Night witches fast man spelar super gulliga små gnagare. Man kan spela en motherfucking dvärgkanin! Eller en hamster, Bisamråtta eller flera andra. De har supergulliga porträtt. Men det är fortfarande mest Night Witches.

Så… Jag vet inte? Jag kommer inte sitta här och recensera Night Witches, jag recenserar scenarion här. Det är i alla fall ett väldigt bra spel. Men är det värt ett högt ett betyg om man tar ett bra spel och skinnar om det? Fuck, jag vet inte. Det känns också som att jag vill veta varför man gjort det. För Night Witches är ett ganska intensivt feministiskt spel och jag vet inte vad jag tycker om att man bara sliter ut allt det med rötterna och ersätter det med (som jag erkänner är supergulliga) gnagare. Är det för att spela det med barn förstår jag det. Men jag vet helt enkelt inte varför man har valt att göra så här och då gnager det på mig.

Betyget här är helt enkelt: Utanför tävlan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Bødlerne
Av: Jacob D. Jaskov & Max Möller
Till: Friform
När: 1996

Okej, dags att inte hålla med någon annan människa igen… Scenariot var vinnare i Scenarieskrivningskonkurrencen så andra gillar det. Men jag tycker att det bara väldigt knappt ens är ett rollspelsscenario.

Terrorister med en vag men dum agenda sätter spelarkaraktärerna i en bunker, ger dem en pistol och några kulor och säger att de måste rösta fram vem av dem som ska dö och sedan avrätta den personen. Twist! (Fast inte för ni visste att det skulle hända) Det slutar inte efter den första dött utan när bara en är kvar. Det är hela scenariot. Så det är ett varulvsspel utan varulv. Bara börja skjuta så att vi kan gå hem! Vad är grejen? Det finns lite karaktärer med som man ska spela men de gör inte saker mer spännande.

Det hänger en doft av ”Det här är viktigt! Det betyder något! Vi är edgy och säger saker om världen!” över hela grejen som är djupt oförtjänt. Det känns som handlingen till en film gjord av universitetsstudenter. Det är det dåliga med 90-talet.

1 av 5.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Hundolja
Av: Claes Gerleman & Kristian Larsson
Till: Werewolf the Apocalypse
När: 1997

Scenariots framsida är prydd med en ruta med texten ”Inga jävla bilder!”. Det här är ett splatterpunk scenario där spelarna dödar fascister och nazister. Det är precis vad Werewolf ska vara! Onda nazistvarulvar, en blandning av Sword of Heimdal och Black Spiral Dancers, dödar folk de inte tycker om och gör medicin av deras kroppar som det onda företaget Pentex sedan säljer. Mörda dem som nazist avskummet de är!

Sverige behandlar Sveriges allt annat än föredömlig agerande under andra världskriget men också vart samhället var på väg 1998. Författaren har skrivit i texten till spelledaren att: ”Jag skrev scenariot för att jag känner mig rädd inför det samhället som vi lever i. Fascism, rasism och nazism är verklighet. Acceptera aldrig att din omgivning lider av fördomar.” Så här 23 år senare känns det som att vi svek honom.

Scenariot innehåller också en jättebra, kort och lättförståelig introduktion till Werewolf the Apocalypse. Det här är ett ganska bra ställe att börja spela Werewolf på.

4 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: When the Last Sun Dies
Av: Mads Egedal Kirchhoff
Till: Friform
När: 2016

Man ska inte bara sitta och vara tyst och försöka vara ledsen. Man ska också sitta och titta på folk som är tysta och försöker vara ledsna. Och kanske krama dem. Jag känner mig stressad bara av att föreställa mig det. Det är vad de utsätter djurplågare för i helvetet. Den här typen av grejer? Det här är vad som ger ”pretentiösa” lajv ett dåligt rykte. Det är inte den guidade meditationen eller ”njut av den fantastiska tystnaden om folk inte har något att säga” instruktionerna. Alltså, jag avskyr de sakerna men jag avskyr dem för att de är trams som inte leder till något eller tillför något. Hade de hjälpt till att skapa en upplevelse hade jag varit för dem. Eller nej, det hade jag fortfarande inte varit, men jag hade förstått dem.

Så scenariot är att den sista solen i universum håller på att slockna och man är de sista personerna och snart kommer bara en vara kvar. Den siste spelaren kommer då sitta och rollspela med sig själv medan resten tittar på. Det ska vara LEDSET.

Okej, så det enda intressanta här är hur din karaktär och/eller du reagerar på att vara sist kvar i ett universum som upphör. Men det är inget vi kommer utforska egentligen för scenariot gör det vansinnig klart att det ska vara LEDSET.

LEDSET!!!

1 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Rorschach Redemption
Av: Stefan Skriver Lægteskov
Till: Pathfinder (en karaktär är gjord i D&D 3.5 av ingen anledning)
När: 2011

Jag vill verkligen gilla det här! Men det når inte riktigt fram… Problemet scenariot har kan sammanfattas så här. Om du skriver ett intrig rollspel där spelarna byter roller fram och tillbaka mellan att var fångvaktare och fångar i ett fängelse där de inte alltid är på samma sida… Gör inte det i crunchiga dungeon crawling spelet Pathfinder med hög level karaktär! Hur saker ska gå till är inte riktigt utplanerade, karaktärerna är inte ordentligt balanserade, strukturen är otydlig och det hänger inte ihop. Karaktärerna är också väldigt osympatiska med få undantag och man har använt för kända skådisar i för kända roller som bilder på dem… Men det hela har hjärta! Det här vill vara ett coolt scenario med grit och hjärta. Det känns som en av de där dåliga actionfilmerna från 80-talet som inte är bra men man ändå måste gilla.

Det här scenariot vill för mycket. Det är en synd men den bästa typen av synd.

2 av 5
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Fuglene over Kranieklippen
Av: Morten Greis Petersen Fakkelskov
Till: Hinterlandet
När: 2017

Det här dungeon crawlet har tagit stora delar rakt av från LotFP dungeon crawlet Death Frost Doom. Vi har galningen som varnar äventyrarna, vi har det extremt djupa hålet mitt i dungeonen, vi har en liknande förbannelse över hela äventyrsplatsen och vi har en arme som kan släppas loss och förstöra kampanjvärlden. Det är liksom reskinnat, armen är inte lagrade odöda här. Men det är uppenbart var allting är taget ifrån. Det är som att se den Turkiska ripoffen av Rambo eller något.

Det finns egna bra bitar här, som att dungeonen är en enorm dödskalle som är SEXHUNDRAMETER HÖG!!! Men det hjälper liksom inte. Frågan är hela tiden, “Varför skulle jag inte bara köra Death Frost Doom?”. Jag tror det enda svaret där är att man inte kan läsa engelska men kan läsa danska.

2 av 5
 

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,385
Scenario: Brev fra Noctus
Av: Ryan Rohde Hougaard
Till: Hinterlandet
När: 2019

Det här är ett barnscenario för spelare mellan 9 och 11 år. Och det är fantastiskt pedagogiskt! Det finns en checklista som visar var i äventyret man är, varje rum i dungeonen är på sin egen sida och den lilla dungeonen kan ha väldigt lätt layout eftersom den har en gimmick där det finns två versioner av varje rum i eftersom det finns ett sätt att resa mellan verkligheten och en annan dimension med hjälp av ett rum.

Gimmicken är genuint superkul utöver att den gör äventyret lättare att spelleda. Det känns som en lite mindre fasansfull version av the otherworld i Silent Hill.

Det här är inte heller för simpelt för att spelleda för vuxna om de inte är härdade dungeon crawlers redan. Ett genuint jättebra scenario för nybörjare på båda sidor av spelledare skärmen.

4 av 5
 
Top