God45;n253761 said:
Ja så jag håller inte med om den posten alls. För Game of Thrones är en dekonstruktion av fantasy genom ett nihilistiskt perspektiv. Vem som är "kompetent" har aldrig varit en egentlig faktor. Också? Den som skrivit postens definition av kompetens är jävligt märklig och frikopplad från hur människor faktiskt beter sig i serien. Serien har aldrig presenterat sig som kompetens porr och jag har svårt att förstå hur någon kan läsa den som det.
Jag tolkar det inte alls posten det sättet. Faktum är, ordet kompetens används inte en enda gång av postaren, så kompetensporr vet jag inte om det ska tolkas som.
Jag tolkar det som att misstag och dåliga beslut straffas, varesig de misstagen är en kompetent felbedömning (se Stannis anfaller King's landing på ett kompetent sätt, men motståndaren gör något oväntat och spränger halva hans flotta i luften), personlighetsdrag eller beslut som egentligen inte är politiskt eller strategisk vikt förutom indirekt.
I tv-serien kan folk bete sig som idioter utan att någon egentlig effekt kommer från det. Ramsey är ett lysande exempel, som kunde mörda sin far, tortera sina undersåtar, förolämpa sina bannermän och höja skatterna utan någon egentlig backlash.
I böckerna så har Boltons det skitjobbigt politiskt, och måste förlita sig på Freytrupper för att kontrollera sina egna län (för att de var as som mördade Robb och torterar sina undersåtar). En konsekvens av deras handlande. Tv-serien har, sedan storyn ligger helt i D&Ds händer, börjat sakna konsekvenser.
Kan du verkligen föreställa dig att i böckerna som 'dekonstruerar fantasy', att Cersei spränger den viktigaste religiösa byggnaden i luften, dödar tusentals (bland andra flera ledare för viktiga adelshus) utan att få några politiska negativa effekter? Det värsta som hänt är att Hot Pie inte gillar henne, allianser får hon ändå, där är inga upplopp i King's landing och hennes egna soldater har inte heller några problem med det, utan slåss lojalt och troget.
För att citera slutklämmen som summerar det.
'Every ruthless and immoral act that should have a cost, comes cost-free. It feels like D&D read through the Red Wedding, and thought the point was "good people always lose." When the real point is "people suffer the consequences of their mistakes."
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Slutligen vet jag inte om jag håller med om att serien skrivs nihilistiskt, varken TV eller bok. Serien innehåller trots allt lika mycket amoralism och meningslöshet som den innehåller hopp och heder. I en sann Nihlistisk story så hade väl Ramsay besegrat Jon, Littlefinger besegrat Ramsay och sen kommer White walkers och dödar dem alla.
Jag är övertygad att slutet av serien kommer vara något annat än is-zombies som vandrar runt i hela Västerås (vilket vore ett mer nihilistiskt slut än säg, Jon och Dany vinner).