Nekromanti Game of Thrones säsong 7 SPOILER-diskussion

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Gendry är väl tillbaks av samma skäl som Sams manliga släktingar avlivades: seriens författare tycks vara på väg mot ett slut där så många av de stora husen som möjligt leds av karaktärer som publiken antas sympatisera med. T.ex. kommer Tyrion att bli lord när Cersei och Jaime är döda. Dorne vete fanken vad det blir av, eftersom House Martell verkar vara utdött i serien (i böckerna finns många fler släktingar).

Winterfell-scenerna får mig mest att undra: har inte lorderna sina egna områden att hålla koll på? De verkar se Winterfell som ett slags Versaille... Eller har precis hela nordens befolkning samlats i Winterfell? Verkar osannolikt.

Sedan var det slarvigt att inte ta tillbaks guldet från vakterna de dödade på stranden. Inget DnD party där, inte. ;)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Höll på att glömma: Sam säger till gubbarna att Bran var norr om muren i "åratal". Det kastar ett helt annat sken över tidsperspektivet i serien.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Bolongo;n254869 said:
Ja, han är tekniskt den som står i rakast arvföljd, p.g.a. sexism.
?Ursäkta? Hur menar du nu? Nu vet jag ju inte hur successionsordningen i Westeros ser ut, men här i Sverige kommer, till exempel, prins Oscar före prinsessan Madeleine i tronföljden. Är det också sexism?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Oldtimer;n254873 said:
?Ursäkta? Hur menar du nu? Nu vet jag ju inte hur successionsordningen i Westeros ser ut, men här i Sverige kommer, till exempel, prins Oscar före prinsessan Madeleine i tronföljden. Är det också sexism?
Jag har för ointresserad av svenska kungahuset för att ens veta vem Oscar är.

Vad jag menar är att agnatisk tronföljd är sexistiskt. Det torde väl vara okontroversiellt?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,357
Location
Helsingborg
Det är ju alltså en grej inom modern europeisk succession att tronarvingens barn står över tronarvingens syskon i tronföljden även om tronarvingen dör innan han/hon får tronen.

Så ja. Oavsett om vi praktiserar absolut primogenitur (inte sexistiskt) eller semi-salisk (sexistisk) lag så står Jon Snow före Danaerys i tronföljdsordningen...om vi applicerar europeisk tronföljd.

Det är minst lika logiskt att det äldsta överlevande barnet till den gamle kungen som tar över tronen när den gamle kungen dör (förutom grejen att det uppmuntrat till lönnmord) so... Westeros är dock jävligt sexistiskt ändå, för det har uttryckligen sagts att kvinnor endast finns i tronföljden om det inte finns några manliga arvingar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Bolongo;n254874 said:
Jag har för ointresserad av svenska kungahuset för att ens veta vem Oscar är.
Prins Oscar är Victorias son. Alltså konungens äldsta dotters son?. Och kommer före konungens yngsta dotter i tronföljden.

Vad jag menar är att agnatisk tronföljd är sexistiskt. Det torde väl vara okontroversiellt?
Jag har inte den blekaste om tronföljden i Westeros är agnatisk eller kognatisk. Jag bara undrar hur "Jon ärver tronen före Danerys" leder till agnatisk tronföljd?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Oldtimer;n254877 said:
Prins Oscar är Victorias son. Alltså konungens äldsta dotters son?. Och kommer före konungens yngsta dotter i tronföljden.
OK, då beror det på vad Cybot påpekar om modern svensk tronföljd. Inte så relevant för GoT.

Oldtimer;n254877 said:
Jag har inte den blekaste om tronföljden i Westeros är agnatisk eller kognatisk. Jag bara undrar hur "Jon ärver tronen före Danerys" leder till agnatisk tronföljd?
Det är IOFS sant att Jon skulle gå före även med modern svensk tronföljd, eftersom hans förälder var tronarvingen.

Men jag har heller aldrig dragit slutsatsen i den riktningen du presenterar, utan faktiskt rakt motsatt. Det vill säga att jag genom information från böckerna och intervjuer med författaren redan vet att arvsrätt till Järntronen är exklusivt manlig - åtminstone i teorin. Det betyder att Jon automatiskt har lagen på sin sida (om han inte är oäkting).

Sedan har förstås både Martin påpekat och böckerna (och serien) visat att, precis som i vår världs historia, blir ibland teorin åsidosatt av olyckliga omständigheter eller av den starkes rätt. Men det är en annan diskussion.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
slanfan;n254878 said:
Någon som orkade pausa och läsa på lappen Aria tjuvkollade på?
Det är brevet som Sansa tvingades skriva efter Ned blev avrättad - det där hon ber Robb att komma och knäfalla för Joffrey.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,072
Location
Ereb Altor
Bolongo;n254880 said:
Det är brevet som Sansa tvingades skriva efter Ned blev avrättad - det där hon ber Robb att komma och knäfalla för Joffrey.
Sjukt rejäla brev som korparna flyger runt med. Förstår att de inte använder klena duvor! ;)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Bolongo;n254880 said:
Det är brevet som Sansa tvingades skriva efter Ned blev avrättad - det där hon ber Robb att komma och knäfalla för Joffrey.
Ah, då fattar jag varför Littlefinger uppenbarligen lät Arya hitta det. Smart drag.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
God45;n254861 said:
Äntligen är D&D partyt påväg! Det har tagit en jäkla tid för spelledaren att sätta upp sin backstory men nu har vi en hög fighters, rogues och en Clerik på väg ut för att spöa is-zombier!
Och en paladin tror jag bestämt! Beric Dondarrion är nog en paladin?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Har börjat verkligen ogilla Arya för övrigt. Vad är det för en liten apa som påstår att Sansa vill att Jon ska dö? Vad fan är hennes problem liksom?
Hoppas hon blir påkörd av en traktor.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Bolongo;n254879 said:
Det vill säga att jag genom information från böckerna och intervjuer med författaren redan vet att arvsrätt till Järntronen är exklusivt manlig - åtminstone i teorin.
Och i praktiken. Den enda gången Westeros har försökt sig på att ha en härskande drottning så blev det inbördeskrig utav helvete, trots att hon var namngedd arvinge långt innan den förre konungens död. Järntronen är definitivt exklusivt manlig, än så länge.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bästa avsnittet den här säsongen. Nu hoppas jag bara att Littlefinger dör då han är en grymt tråkig karaktär som inte verkar besitta några svagheter. Skönt att slippa se kapten kuk i ett avsnitt, han får gärna dö också. Daenerys har blivit coolare än jag någonsin hoppats, att grilla sina besegrade fiender precis som hennes far! Nice!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,357
Location
Helsingborg
Mundo;n254921 said:
Har börjat verkligen ogilla Arya för övrigt. Vad är det för en liten apa som påstår att Sansa vill att Jon ska dö? Vad fan är hennes problem liksom?
Hoppas hon blir påkörd av en traktor.
Jag reagerar tvärt emot. När Arya säger sådana saker så vill jag bara hålla om henne och säga att "Det blir okej. Världen är inte bara ondska utan det finns godhet också, speciellt i dina syskon".
 
Top