Nekromanti Game of Thrones säsong 7 SPOILER-diskussion

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag tyckte att den här säsongen var klart godkänd. Ska bli kul att se slutet.

Positiva saker och frågor (bara TV, bok bryr jag mig inte om):

Cersei fortsätter att vara min favorit och får sitta kvar på tronen! jag var väldigt orolig för hennes hälsa. Tråkigt nog verkar hon ju inte ha någon moraliskt intressant person kvar på sin sida, bara skurkar. Likväl, jag håller på henne.

Daenerys är på plats, äntligen. Men för att ha sett oändligt med död och misär är hon jävligt gnällig när en av hennes ungar dör. Cersei har ju för fan förlorat 5-30? Likväl, det är ju upplagt för episk slutstrid mellan två hjärtlösa drottningar :D

Vilken sida kommer Bronn avsluta på?

Clegaine bowl confirmed!

Systrarna Starks reaktion på Daenerys kommer bli spännande.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
För övrigt, för er som funderar på Winterfell-storyn, med Arya/Sansa så har Brans skådespelare svarat på lite frågor i en intervju...

Quote:
Q: It’s clear after Sansa turns the tables on Littlefinger that she has had some sort of conversation with Bran, but we don’t get to see it. When did it take place?
A: We actually did a scene that clearly got cut, a short scene with Sansa where she knocks on Bran’s door and says, “I need your help,” or something along those lines. So basically, as far as I know, the story was that it suddenly occurred to Sansa that she had a huge CCTV department at her discretion and it might be a good idea to check with him first before she guts her own sister. So she goes to Bran, and Bran tells her everything she needs to know, and she’s like, “Oh, s—.”
Så som jag tolkar det här så trodde alltså både Sansa och Arya att den andre var en onding och de ville döda varandra ända fram tills sista avsnittet. Det fanns inga hemligheter off-screen där Arya och Sansa egentligen visste vad som pågick. Deras konflikt bör tas på "face-value".

Scenen där Bran avslöjade allt för Sansa var tänkt att ta plats mellan hennes scen med Littlefinger och rättegången.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Mundo;n255955 said:
Så som jag tolkar det här så trodde alltså både Sansa och Arya att den andre var en onding och de ville döda varandra ända fram tills sista avsnittet. Det fanns inga hemligheter off-screen där Arya och Sansa egentligen visste vad som pågick. Deras konflikt bör tas på "face-value".
Ja, den tolkningen är den som bäst passar med kända fakta.

Vilket å ena sidan betyder att det inte skedde något berättartekniskt fusk. Å andra sidan betyder det att Sansa och Arya var rätt korkade rätt länge.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Bolongo;n255958 said:
Å andra sidan betyder det att Sansa och Arya var rätt korkade rätt länge.
Om inte Deus Ex Bran hade varit där hade Sansa förmodligen dödat Arya... Eller tvärtom. Rätt korkade ja.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,330
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag kom att gilla säsongen mer och mer medans den flöt på. Jag gillar att Jaime äntligen insett hur dum i huvudet hans syster är. Jag spår att Euron kommer mörda Cercei och själv försöka ta kronan samt att Jaime dör hjältedöden i norr och får sin "karma" balanserad. Jon/Aegon Stark/Targaryen kommer att få barn med Daenerys Targaryen men de båda föräldrarna kommer att dö för att deras barn skall kunna sluta upp på Järntronen. Sansa kommer bli ledare för ätten Stark och Warden of the north, Tyrion får Casterly-Rock och blir warden of the west. Clegane mma med svärd och liknande kommer innebära båda brödernas död, men the hound kommer tycka att det är värt att dö för. The night king kommer bli dödad av Jaime då han redan är en kingslayer och kommer att vara det än en gång. Så ser mina profetior ut för framtiden i säsong åtta.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
597
Lite trådnekromanti här, men sjutton dagar senare är väl tråden fortfarande lite ljummen?

Jag var lite kluven till den här säsongen. Stundtals magnifik, stundtals ovärdigt korkad.

Jag älskar GoT och föredrar fortfarande serien framför böckerna, men jag kan ju inte blunda för de mest korkade inslagen under de senaste två-tre säsongerna sedan intrigmaterialet från bokförlagorna börjat ta slut. Intriger som Martin fått vrida och vända på i X antal år har manusförfattarna till serien behövt skriva en tv-version av på bara några månader, och dessutom verkar de som alltför många andra film- och tv-skapare underskatta sin breda mångmiljonpubliks intellekt.

Det var väl speciellt den där episoden "Beyond the Wall" som drog ner helhetsintrycket för säsong 7. Visuellt häftigt, men mycket knepiga manushål.

Med små justeringar hade det kunnat bli så oändligt mycket bättre. Vi är ju många som i efterhand gärna skriver om materialet i våra huvuden, eftersom vi tydligt ser bristerna, och som lite tidsslösande egenterapi tänkte jag ge er "Beyond the Wall, the alternative and adjusted version, screening in your mind only".

Japp, jag ägnar lite tankekraft åt det här "what could have been"-scenariot... Det är ju allmänt känt att "Battle of the Bastards" skulle haft ett annat mer intrikat slut, som de inte hade dagar och budget till att filma, så regissören improviserade en hel del under de sista dagarna, även om det är oklart huruvida originalversionen var tänkt att inkludera hur Umber och de andra nordiska lorderna vände sig emot Ramsay under striden och visat konsekvensen av hans vanstyre, eller om originalversionen bara skulle ha fokuserat mer på sidornas kavallerimanövrar.

Hursomhelst, här har ni "Beyond the Wall, the alternative and adjusted version, screening in your mind only".

Replikskiftet rörande Daenarys resa till The North i episod 7 tidigareläggs till episod 5, där hon vill följa med Jon för att säkerställa odött bevis åt Cersei men Jorah påminner om att trakten är ännu osäkrare för henne eftersom hennes släkt är allmänt avskydd där sedan Robert's Rebellion. Hon insisterar ändå på att delta i expeditionen, ty de kommer behöva hennes drakar (etablera alltså att de är en planerad del av evakueringen om något går snett), och då föreslår Jon att hon kan undvika fastlandet genom att lägga ankar med sina skepp och sina drakar vid ön Skagos, tillräckligt långt norrut för att vara någorlunda nära händelseutvecklingen.

"If we don't make it back on foot... Come for us."

Dessutom kanske det bör förtydligas lite extra varför just den numera högt uppsatte Jon MÅSTE riskera sig genom att hänga med på expeditionen. Kanske något mer om Stark-heder ("the man who passes the sentence...") och att han faktiskt blivit en av världens mest erfarna rangers beyond the Wall.

Sedan kunde infångandet av zombien skötts otroligt mycket bättre. Ett tydligare spaningsarbete över större avstånd, räcker med att en av wildling-krigarna kommer nerklättrande från ett berg och säger "I've spotted something moving a mile from here, could be walkers..."

Kanske en kul throwback till tidigare säsonger med repliken "Missing Orell and his eagle now, don't we?" från Tormund till Jon.

Vill man etablera faktumet att zombies sprängs när deras skapare blir dräpt kunde man åtminstone låta tre-fyra bli kvar när walkern förintats och inte bara en enda... Det hade tagit två-tre extra sekunder speltid av action att radera det överdrivna sammanträffandet och stryka den eye-rollen från oss kritiker.

När de sedan ser stormen närma sig skickar de sina ravens. Självklart har de med sig ett par burar ravens, som sticker iväg med extraction-ordern. Jag gillade visserligen delvis idén om Gendrys marathon-löpning tillbaka till muren, men inte sättet som den framställdes i sin avståndsföraktande snabbversion. Hade det varit en mer dramatisk payoff på scenen, där Gendry dör av utmattning i Davos armar, hade jag gillat det bättre. Istället kunde ett par ravens flyga lågt mot muren i ovädret, jagade av de ökande vindarna. En eller två av fåglarna går under, den sista når precis fram till porten där den stupar i snön med meddelandet. Alla älskar väl modiga djur?

Under tiden har expeditionen påbörjat tillbakavandringen, stressade av den annalkande stormen som de vet bär med sig The Night King, men med hoppet att nå tillbaka till muren innan den odöda armén hittar dem.

Förmodligen hade jag förlagt Coldshands (Benjens) uppdykande till här nånstans, att de råkar på honom i ödemarken.

"I've been tracking footprints for a day, I thought it was wights. I never expected to see living men again. I'll show you a quicker path to the pass. You still have time."

De når den frusna sjön och bedömer ön som bra ståndpunkt för natten.

"Why are we stopping? We should carry on through the night", säger Jorah.
"The night up here will kill you as easily as the dead", svarar Tormund. "We need rest and we need a fire."
"She'll find us easier with a fire", kanske Jon säger förtroligt till Jorah.
"If she's coming", säger väl Sandor bistert.

De spenderar natten på ön, och Jon får ett litet känslofyllt replikskifte med sin älskade onkel.
Först i gryningen ser de att de blivit omringade av de dödas armé, som bara står och väntar. Detta ger alltså Daenarys mer rimlig tid att färdas från det mer närliggande Skagos till deras position.
Under striden vill jag se nån karaktär faktiskt dö och öka tragiken. Om det bara skulle få bli Thoros, låt honom överleva natten och låt honom vara den som blir nerdragen i isvaken UTAN att bli räddad. Vilken fasansfull död det hade varit för en karaktär. Och Benjen blir såklart nerdragen av massa wights under striden, sist kvar på platsen.

Sedan, när Daenarys anländer (alltså utan att ha rest i 50 000 km/h med GPS, utan efter att istället förmodas ha rest i en till två dagar från en närmare bas och rimligen efter att ha flugit runt och letat i en halv dag) har hon självklart en drakryttarsadel (vilket etablerats redan tidigare under säsongen, att hon har skaffat en ordentlig episk sadelutrustning) och gärna en huva uppdragen över huvudet, det är ju för fan flera minusgrader och hon har levt hela sitt liv i Essos. Kanske är hon nerfrusen och eländig, och därmed extra handlingsförlamad av vädret.

Så hade kanske jag skrivit om manuset, om jag varit lektör eller storykonsult hos HBO...

Bolongo;n254181 said:
(P.S. apropå listan så är alla på den antingen döda eller så dyker de fortfarande upp då och då i serien, med ett undantag - vad har hänt med Ilyn Payne?)
Det kanske bara var en retorisk fråga, men om det inte var det så fick skådespelaren cancer och drog sig tillbaka. Av hänsyn till honom strök man karaktären från handlingen, alltså utan att tillsätta någon ny i rollen som man ju gjort med både Daario och Gregor.
Men vafan, det hade kunnat skötas otroligt mycket bättre med följande korta replikskifte för att berätta för oss:

"Where's Ser Ilyn?"
"He's been sent to X to deal with the Y. I don't expect him back any time soon."


Inte bara stryka hans existens utan minsta kommentar.

***

Avslutningsvis vill jag tillföra lite positiv energi och säga att jag till skillnad från en del andra här älskar Euron!! Visserligen en av få karaktärer som jag under säsong 6 tyckte var oändligt mycket häftigare i bokförlagan, men han växte till en ny favorit under säsong 7. Gillar skådespelaren och karaktären skarpt! Och vilka kläder! Wow!!
 
Top