Nekromanti Game of Thrones säsong 7 SPOILER-diskussion

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,364
Location
Helsingborg
IMHO. 2 och 3 kommer ju inte gå ner. De har demonstrerat varför de inte bara kan elda upp norrland, men sen kommer inget mer komma av det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,679
Location
Eslöv
gorillotaur;n255267 said:
Vilket deus ex machina-marathon denna serie har blivit.
Yep. Senaste avsnittet var en hel serie av deus ex machina händelser. Riktigt billigt faktiskt.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Om de vill överraska lite skulle de ju bara EN gång kunna låta räddningen komma INNAN absolut sista sekunden.

Nu blev det inte ens spännande, eftersom det var upplagt så att alternativen var:
1) Hela gänget dör
2) De blir räddade av en drake, för inget annat kan rimligtvis rädda dem ur den knipan.

Men bonuspoäng för att vi äntligen fick en zombiedrake.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Såååå... Han missade den andra Draken med vilje så att han får vara den enda som rider en zombie drake eller hur? Man såg hur besviken löjtnant killen som gav honom spjut 2 var :p
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillade avsnittet, deux ex machina eller inte! Tyckte aktionen var bra och gillade mer eller mindre allt. Tyckte synd om Draken :-( och fällde en tår eller två. Dock så kommer Bran att kontrollera Zombiedraken i den sista säsongen och vända den mot sina egna herrar.

I en värld där det går legender om att en ledare för "Nattvakten" skall ha gift sig med en white-walker så finns det väldigt få kvinnliga white-walkers... Eller så ser de helt enkelt ut som män, men kan vara kvinnor. Har dock personligen svårt att se en white-walker "slå" på sitt färdighetsvärde i förföra och lyckas mot någon oavsett kön.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,570
Minimoni;n255306 said:
Jag gillade avsnittet, deux ex machina eller inte! Tyckte aktionen var bra och gillade mer eller mindre allt. Tyckte synd om Draken :-( och fällde en tår eller två. Dock så kommer Bran att kontrollera Zombiedraken i den sista säsongen och vända den mot sina egna herrar.

I en värld där det går legender om att en ledare för "Nattvakten" skall ha gift sig med en white-walker så finns det väldigt få kvinnliga white-walkers... Eller så ser de helt enkelt ut som män, men kan vara kvinnor. Har dock personligen svårt att se en white-walker "slå" på sitt färdighetsvärde i förföra och lyckas mot någon oavsett kön.
De är kanske.... Iskalla charmörer!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,119
Location
Göteborg
Tja, huvudstoryn (Jon-Dany-drakar-whitewalkers) avancerade på precis det sätt man kunde förutse efter säsongens tidigare avsnitt. Hela planen var och är fortfarande korkad, men whatever. Vid det här laget handlar det bara om att ställa upp pjäserna för finalen så fort som möjligt.

Det som verkligen frustrerar mig är storyn i Winterfell. Visst, Arya har en poäng i att Sansa fortfarande har svagheter i sin rustning. Men hon är själv fortfarande inte så smart som hon tror att hon är. Och alltihop är väldigt konstruerat på det där såpa-viset där folk inte pratar med varandra som riktiga människor utan bara går runt och blänger.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Min enda invändig var att Sansas "brev" är en bagatell som ingen i Norden skulle ta så hårt på, då pappa Ned Stark också skrev på nåt erkännande, eller har jag drömt det?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Arfert;n255313 said:
Min enda invändig var att Sansas "brev" är en bagatell som ingen i Norden skulle ta så hårt på, då pappa Ned Stark också skrev på nåt erkännande, eller har jag drömt det?
Jepp, han sa det dessutom inför Kings Landings samlade pöbel och annat folk.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,085
Location
Ereb Altor
Så nu kan man springa till The Wall från Zombikungens armé, skicka en korp till Dragonstone, flyga upp med sina drakar och elda upp zombies på bara några timmar?

Jag hade köpt det om serien utspelade sig på typ Bornholm... Jag hade kanske köpt det om inte allt annat också var så jävla dumt. Skitserie. Men som sagt, en zombiedrake är ju aldrig fel!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Måns;n255324 said:
Så nu kan man springa till The Wall från Zombikungens armé, skicka en korp till Dragonstone, flyga upp med sina drakar och elda upp zombies på bara några timmar?

Jag hade köpt det om serien utspelade sig på typ Bornholm... Jag hade kanske köpt det om inte allt annat också var så jävla dumt. Skitserie. Men som sagt, en zombiedrake är ju aldrig fel!
Tydligen utspelar sig böckerna i ett fantasyland som heter Westeros men TV-serien i en svensk stad som heter Västerås, därmed alla snabba förflyttningar och annat som passar bättre i Star Trek än i GoT. Hatar att personer, skepp och korpar har warp-drive i serien.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,679
Location
Eslöv
Arfert;n255313 said:
Min enda invändig var att Sansas "brev" är en bagatell som ingen i Norden skulle ta så hårt på, då pappa Ned Stark också skrev på nåt erkännande, eller har jag drömt det?
Jo, det känns verkligen som om serieförfattarna gör allt de kan för att skapa en konflikt mellan Sansa och Arya... När du helt ärligt inte behöver något som ett brev. Deras personligheter är så grymt olika att vilka vardagssituationer som helst kan leda till en konflikt mellan dem - du behöver inte sådana saker som brevet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Det är två saker som jag upplever är problemet med den här säsongen:

1) De är totalt värdelösa på att visa hur lång tid som förflyter.
2) De är lite för förtjusta i att överraska.

Och "de" i det här fallet är producenterna/manusförfattarna/regissörerna.

Jon och gänget måste ha suttit på den lilla ön i flera dagar för att ge korpen en rimlig chans att komma fram till Dragonstone? Hade det inte blivit mer realistiskt om man visat det på något sätt? De har gjort en lägereld? De pratar om att maten snart är slut? De säger att de har väntat si eller så länge? De påpekar att det är tur att det är milt, så det kommer att ta lite tid innan isen fryser till igen? Någonting?

Och det går att överraska utan att teleportera arméer över hela kontinenten. Låt Cercei sända iväg Jamie, men vi får inte veta varför. Se honom samla ihop armén, men vi får inte veta vart de ska. Lura oss att han förbereder försvaret av Casterly Rock, när de egentligen är på väg därifrån. Någonting!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
gorillotaur;n255346 said:
Problemet är att serieskaparna glömt att bra tv kräver mer än att bocka av plot points.
Håller med, dock gillar jag serien fortfarande trots att det verkligen är tydligt att den här säsongen är helt olik de andra. Mindre bra dialog och mer stressande mellan händelser. Tycker tex att The Reach och Dorne knappast borde ha ramlat ihop och dött bara för att deras ledare dött/försvunnit. Dorne borde ha blivit ännu vredare och vandrat mot Kings Landing med spjuten i högsta beredskap. The Reach borde ha haft många hus på sin sida då Olenna var född Hightower om jag inte minss fel och därmed borde ett större inbördeskrig vara det minsta man kan vänta sig.

Vi som tittare behöver inte se allt detta, men det borde nämnas av Cercei att Dorne har rest en här och är på väg norr, The Reach är ännu inte under kontroll och att låt detta skapar problem. Hela det vanliga folket tyckte tydligen att det var ok att Lannister dödade och sprängde de heligaste männen/kvinnorna och platsen i hela Westeros. De var nästan på gång att göra uppror när Jeffrey var kung men nu är tydligen allt förlåtet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Gurgeh;n255331 said:
Det är två saker som jag upplever är problemet med den här säsongen:

1) De är totalt värdelösa på att visa hur lång tid som förflyter.
2) De är lite för förtjusta i att överraska.

Och "de" i det här fallet är producenterna/manusförfattarna/regissörerna.

Jon och gänget måste ha suttit på den lilla ön i flera dagar för att ge korpen en rimlig chans att komma fram till Dragonstone? Hade det inte blivit mer realistiskt om man visat det på något sätt? De har gjort en lägereld? De pratar om att maten snart är slut? De säger att de har väntat si eller så länge? De påpekar att det är tur att det är milt, så det kommer att ta lite tid innan isen fryser till igen? Någonting?

Och det går att överraska utan att teleportera arméer över hela kontinenten. Låt Cercei sända iväg Jamie, men vi får inte veta varför. Se honom samla ihop armén, men vi får inte veta vart de ska. Lura oss att han förbereder försvaret av Casterly Rock, när de egentligen är på väg därifrån. Någonting!
Sjön borde fan vara bottenfrusen, och inte ha tunn is (manusförfattarna kanske bor i LA och aldrig sett snö). Fast det kanske fanns en varm källa i botten på den, vilket hade kunnat förklara varför de inte frös ihjäl.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
De måste ha varit på den lilla ön skitlänge. Och det är ok, men det hade varit en mycket bättre scen om de odöda gått framåt tills första ledet gått igenom, sen väntat till sjön frös, sen gått framåt till andra ledet gick igenom, sen väntat till isen frös, gång på gång. Då hade det varit klart att tiden gick, och att de odöda var helt jävla obevekliga, och att de kanske hade en krigslist att locka dit drakarna (annars borde han ju gått och hämtat fyra spjut till och sen bara kastat ned varenda jävel på ön).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,337
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tre solar;n255360 said:
De måste ha varit på den lilla ön skitlänge. Och det är ok, men det hade varit en mycket bättre scen om de odöda gått framåt tills första ledet gått igenom, sen väntat till sjön frös, sen gått framåt till andra ledet gick igenom, sen väntat till isen frös, gång på gång. Då hade det varit klart att tiden gick, och att de odöda var helt jävla obevekliga, och att de kanske hade en krigslist att locka dit drakarna (annars borde han ju gått och hämtat fyra spjut till och sen bara kastat ned varenda jävel på ön).
Jepp, precis vad jag sa om att kasta en massa spjut samtidigt. Men kanske det bara är The Night King som är mästare i kastspjut bland white-walkers. De andra white-walkers kanske föredrar konståkning och det var därför de var så arga att isen förstördes!?
 
Top