Nekromanti Game of Thrones säsong 7 SPOILER-diskussion

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Summering av episoden.

Ärligt talat? Bästa episoden på länge - om man bara skiter i plotdumheter såsom att alla flytter sig jättefort osv.

* Äntligen lite scener med känslor i, Sansa/Arya, kort som det var, tyckte jag var skitbra. Sansa reaktion när hon först tror att det är ett skämt och sen träffar Bran och inser att det inte var ett skämt tyckte jag var skitbra.
* Golden company känns som ett namedrop. Jag trodde ärligt att Stannis hade hyrt dem, eftersom de pratade om soldater och behovet av lån, och sen gick till järnbanken, fick cash och sen invaderade the North. Men ja, en snabb show-wiki visade på att detta inte var golden company.
* Jon Snows teckningar... Alltså, var de verkligen där innan han gick in i grottan?
* Skitskumt argument mellan Dany och Jon. Båda två bygger på argumentet 'Ah men durå?'. Iofs lite uppfriskande, utan en övertydlig "Jag är god och du är ond". Nästan en throwback till GRRM, men bara nästan.
* Stör mig på 'modern-speech' från Bronn. "Didn't they teach you that in fancy-school?" Va fan är en 'school' för någon bonde/commoner i Westeros? De har inget system med skolor. Det närmsta du kommer är citadellet, alternativt en maester som utbildar dig. Nästa säsong kommer de prata såhär. Stör mig även på att Arya halv-vinner/vinner sparring mot Brienne, som mer eller mindre confirmed är den bästa slagsskämpen i Westeros. Inte nog med att det är en tråkig fantasytrop att gå i ninjaskola i ett år gör dig bättre än någon som hållit på med det hela livet, dessutom är hennes kroppsstorlek ett ENORMT underläge för strid med närstridsvapen, speciellt om du som liten person väljer att slåss med ett ovanligt kort vapen.
* Stridsscenen var helt awesome, trots lite logiska felbeslut. Tex, varför låta din drake bränna upp all mat när du tidigare i samma episod klagar på er brist på mat, istället för att grilla soldater?
* Är det bara jag som tycker Bran är skittråkig? Man somnar liksom till varje gång han är i en scen för att prata. Istället för att göra lite skit och vara nyttig (Littlefinger dödade vår pappa, Jon är en Targaryen, Eurons flottposition är här) så sitter han mest och pratar om hur viktig han är och hur mycket han vet.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Bolongo;n254181 said:
(...)
* Jaime använder en historisk term för ballistan, som nästan är korrekt - en scorpio var i själva verket mindre än så, men close enough. Min poäng är: det tyder på att det är en känd vapentyp, så vad var egentligen Qyburns snilledrag? "Vi kan använda den här grejen som varenda soldat redan borde kommit på att använda!"
?Jag tror de struntade i olikheterna som finns mellan ballista och scorpio till fördel för ett ord som låter bättre när det sägs på engelska. Sen tror jag att det var en halvt bortglömd teknologi eftersom de inte använts på länge när serien börjar. Det fanns nog rätt få anledningar att använda sig av dem när man hade tillgång till vanliga armborst, långbågar och liknande, och - viktigast av allt - inte behövde strida mot drakar. Så när Q visade upp den för Cersei kände hon nog redan till att de använts tidigare för att dräpa drakar. Det kan också vara en fråga om en "bortglömd teknologi" på det vis att många vet att de funnits, men få kunde bygga en sån maskin med tillräcklig slagkraft. Tur att Red Keep har sin Q.

***

En annan sak jag tänkte på under slaget i avsnitt fyra var att det troligtvis var en vink till "The Field of Fire" under "Aegon's Conquest". Slagfälten verkar ligga på ungefär samma plats geografiskt (även om det är lite oklart exakt var Field of Fire-slaget ägde rum), och precis som under Field of Fire-slaget fick Lannister's armé pisk av drakar. Jag gillar denna vink väldigt mycket, och det skulle vara väldigt märkligt om det inte var avsiktligt.

I övrigt angående avsnittet:
+ Vi slapp Euron.
?+ Riktigt snygg strid med flera intressanta händelser inbakade.
?+ Draken blev träffad och sårad.
?- Draken dog inte.
?- Dany blev inte skadad. Inte ens lite.
?- Vi fick inte se vad som händer hos Sam.
?- Det var lite för mycket "hand-waving"-känsla över hela striden. Plötsligt säger Tyrion att drottningen inte är kvar, och av någon märklig anledning har hon lyckats ta sig i land med en Dothraki-hord som säkert krävde tre-fyra båtar (kanske mer!). Euron och hans super-ninja-flotta har alltså inte hunnit tillbaka från Casterly Rock. Och om det fanns någon typ av utkik eller vakt på vägen skulle troligtvis draken satt stopp för den, så det faktum ATT de lyckades ta sig i land har jag inga större problem med. Det gick däremot jävligt fort. Och speciellt för Tyrion som hinner säga att drottningen är bortrest, men som sen hinner infinna sig på slagfältet lagom till finalen. Det borde ju inte vara möjligt... Om han inte red dit på en drake själv förstås (men det känns som att D&D och GRRM skulle velat göra en stor grej av hans första drakritt, om det blir någon). Nåja, vi kanske får svar på det så småningom, eller så är det helt enkelt "hand-waiving" som de helt enkelt bara struntar i att förklara eller underbygga logiskt.
?- Jag hade svårt att på något sätt sympatisera med Daenarys vid sista slaget. Känns ju som hon hade kunnat bränna LITE färre människor levande. Känns som att hon hade kunnat inse rätt tidigt att slaget var vunnet, och därmed kanske hon INTE hade behövt bränna HELA Lannisters förråd (även om specialeffekterna var rätt coola). Hon verkar ju inte fatta alls vad "winter is coming" innebär.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,359
Location
Helsingborg
Jag tror också att Qyburn har gjort en del förbättringar:
1. Armar av stål (framför allt) istället för trä.. Det krävs en mästare i metallurgi för att få stål med rätt renhet och flexibilitet. Qyburn är helt enkelt en sådan Maester. Märk att i princip alla andra kastmaskiner har använt rep eller trä för att lagra den kinetiska energin (och är därför för klumpiga för att vara effektiva mot drakar)..
2. Större än en traditionell scorpion och med flera finesser som ökar slagkraften.

Allt det betyder att den kanske har dubbla eller tredubbla kraften hos en traditionell scorpion, och det är precis nog för att vara effektiv mot en drake. Hade de haft 3 eller 4 sådana maskiner istället för bara en hade draken varit en ex-drake.
Så varför byggde inte Gamla Valyrien sådana här maskiner? Det kanske de gjorde, men de kanske inte var tillräckligt bra. Och kanske (då deras militärmakt byggde på magi, drakar och valyriskt stål) så kunde kanske de inte ens kunde bygga maskiner som var kraftfulla och rörliga nog, vem vet hur flexibelt valyriskt stål är?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag personligen hade gärna sett att någon "named" dog. Jag älskar Bronn och Jaime Lannister men om en av dem dött, helst då Bronn så skulle slaget varit bättre. Dels skulle det dela publiken i att inte enbart se Daenerys som hjältinnan då Bronn är omtyckt av tittarna och det skulle skala bort lite "plot armour". Hade Jaime Lannister dött så hade jag vrålat av överraskning och först tyckt blää men efter lite eftertanke så skulle hans död ha varit awesome.

Sen så gillade jag konstigt nog ballistan, men jag tyckte den var alldeles för lätt att sikta med samt ladda om. Eldhastigheten på den är nu nästan mer orealistisk än drakar. Det skulle behövts mer folk för att ladda samt rikta den. Och så får man ju säga att det var tur att Lannister hären hade med EN ballista... för den hade gjort grym nytta mot tre drakar...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Cybot;n254236 said:
Jag tror också att Qyburn har gjort en del förbättringar:
1. Armar av stål (framför allt) istället för trä.. Det krävs en mästare i metallurgi för att få stål med rätt renhet och flexibilitet. Qyburn är helt enkelt en sådan Maester. Märk att i princip alla andra kastmaskiner har använt rep eller trä för att lagra den kinetiska energin (och är därför för klumpiga för att vara effektiva mot drakar)..
2. Större än en traditionell scorpion och med flera finesser som ökar slagkraften.

Allt det betyder att den kanske har dubbla eller tredubbla kraften hos en traditionell scorpion, och det är precis nog för att vara effektiv mot en drake. Hade de haft 3 eller 4 sådana maskiner istället för bara en hade draken varit en ex-drake.
Så varför byggde inte Gamla Valyrien sådana här maskiner? Det kanske de gjorde, men de kanske inte var tillräckligt bra. Och kanske (då deras militärmakt byggde på magi, drakar och valyriskt stål) så kunde kanske de inte ens kunde bygga maskiner som var kraftfulla och rörliga nog, vem vet hur flexibelt valyriskt stål är?
Jag tror säkert Valyrierna byggde liknande maskiner och ännu bättre. Men vem vet hur drakarna var rustade när Valyria stod i zenit. Kolla boken "A World of Ice and Fire", Valyriernas städer ser ut att vara hämtade ur någon av Faeruns mest magiska platser.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Minimoni;n254250 said:
Jag personligen hade gärna sett att någon "named" dog. Jag älskar Bronn och Jaime Lannister men om en av dem dött, helst då Bronn så skulle slaget varit bättre. Dels skulle det dela publiken i att inte enbart se Daenerys som hjältinnan då Bronn är omtyckt av tittarna och det skulle skala bort lite "plot armour". Hade Jaime Lannister dött så hade jag vrålat av överraskning och först tyckt blää men efter lite eftertanke så skulle hans död ha varit awesome.

Sen så gillade jag konstigt nog ballistan, men jag tyckte den var alldeles för lätt att sikta med samt ladda om. Eldhastigheten på den är nu nästan mer orealistisk än drakar. Det skulle behövts mer folk för att ladda samt rikta den. Och så får man ju säga att det var tur att Lannister hären hade med EN ballista... för den hade gjort grym nytta mot tre drakar...
Jag hade gärna sett Bronn dö, men inte för att jag tycker om han särskilt mycket... Tvärtom faktiskt. Skulle gett mer "impact". Är inte särskilt övertygad att Jamies liv är i fara, han kommer nog upp ur den där avgrundsdjupa floden snart nog.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mundo;n254253 said:
Jag hade gärna sett Bronn dö, men inte för att jag tycker om han särskilt mycket... Tvärtom faktiskt. Skulle gett mer "impact". Är inte särskilt övertygad att Jamies liv är i fara, han kommer nog upp ur den där avgrundsdjupa floden snart nog.
Är helt säker på att Jaime kommer överleva. Slutet var på det sättet inte ens spännande. Men som sagt, jag vill ha fler dödsfall bland de vars namn vi vet. Bronns död hade i alla fall skappat någon form av hämndbegär hos de som håller på "team Lannister" och ifrågasatt om Daenerys verkligen är en så god drottning som alla hittills tyckts tro. Jag personligen vill att Jon Targaryen och Daenerys Targaryen får avsluta hela serien i en incestuös kärlekssaga!
 

SiggeX

Veteran
Joined
7 Oct 2016
Messages
44
Nu tycker jag ni klagar lite väl mycket... Tyrion sa inte att drottningen är borta det var Jon som sa det... Tyrion var inte med i den scenen. ??
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Ja, äntligen ett bra avsnitt! Det var fan på tiden!

Angående Ballistan så var det ju lite mesigt där i källaren i förra avsnittet, men nu såg man ju verkligen vad det var som var speciellt med det; den kan med lätthet hanteras av en enda person! Fatta vilken avancerad mekanism! Men jag hejar på drakarna! Så jävla coola! Vill ha en!!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Bästa avsnittet hittills, av skäl som flera nämner ovan. Egentligen inga dåliga scener, kan till och med leva med förflyttningen av dothraki-truppen till fastlandet. Det är åtminstone inte en fullständig orimlighet att de kunnat hinna.

- Hade vela ha en scen som placerar Brotherhood without banners längs vägen liksom lite om läget vid Eastwatch by the sea.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
Armeerna i Westeros använder sig aldrig av scouter va? Eller, inte längre åtminstone. Alla slag hitills har varit bakhåll, och då snackar vi inte 20 pers i en dunge längs vägen utan armador, härar och drakar???

Och det stör mig att borgar bara är stora hus. Ingen verkat fatta hur de funkar, och hur en drake skulle kunna påverka det.

Saknar GRRM. Där fattade man sånt åtminstone.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,109
Location
Tindalos
Äsch! Snygg avslutning med lite krig men hade gärna sett en förvånad, förkolnad Jamie "The One Hand" för en ny oväntad handling. Vi kommer inte få se något sådant längre...
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,075
Location
Ereb Altor
PAX;n254309 said:
Äsch! Snygg avslutning med lite krig men hade gärna sett en förvånad, förkolnad Jamie "The One Hand" för en ny oväntad handling. Vi kommer inte få se något sådant längre...
Jag var osäker ett tag faktiskt, och under de sekunder han stormade fram hann jag besluta mig för att Jamie inte tillför serien något längre (till skillnad från en hel drös som sprängdes i luften...).
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Tyckte avsnitt 4 var ett riktigt bra avsnitt. En av de bästa avsnitten i hela serien faktiskt. :)

Just nu minns jag inte helt vilka andra avsnitt som ligger här uppe med den, för sist jag såg andra avsnitt var ju för över 1.5 år sedan (och jag har bara sätt alla avsnitten en gång än så länge... så mitt minne för dem är inte så starkt).

Edit:

Hela den biten med Bran, att han är så konstig som han är, osympatisk, "aloof", och allt sådant... beror ju på att han har blivit den han har blivit... den nya "Three-eyed Raven".

Hans skalle har ju blivit smockfull med information... han kan se dåtid, nutid, och framtid, på samma gång... och i nuläget så är den ju till och med inte ens fulländad, där han inte kan se allt än heller (vilket ju delvis förklarar varför han kanske inte verkar vara helt medveten om Littlefingers involvering i diverse grejer... eller så vet han men att det inte längre har så där jättestor betydelse för honom pga vad jag skriver nedan).

Så hela hans personlighet, hela hans egna liv, och alla hans känslomässiga förmågor, har ju liksom trängts undan och "vattnats ut" pga den asboluta mängden utav information som konstant bombarderar honom.

Och är där också inte en viss hint från ett tidigare avsnitt att det inte bara är att han "minns" de här händelserna, utan att han kanske faktiskt är i händelsen när den händer när han "minns tillbaka" till den? Och om jag minns rätt om att han faktiskt också är på platsen när han liksom "minns" händelserna, så betyder ju det att han på något sätt måste hantera faktumet att en mer eller mindre oändlig mängd med tidlinjer utspelar sig samtidigt, och konstant, som alla andra gör, och att han är på alla dessa platserna på exakt samma tidpunkt för honom.

Om det här är fallet, då har jag svårt att se hur han någonsin skulle kunna fungera "normalt" socialt sätt.

På många sätt och vis så påminner han mig om Doctor Manhattan från Watchmen... åtminstone med de bitarna som hanterar att han vet allt som hänt, händer och kommer hända... och att han också har blivit allt mer och mer effekterad, och förändrad, pga det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Avsnitt 5 då. Helt ok, lite sämre än 4:an men i alla fall. Tycker alla intrig-delar funkar hyfsat även om det uppskruvade tempot ibland gör att det känns krystat. Bra scener med Sam i Oldtown, kul referens i förbifarten till Rhaegars upplösta äktenskap. Betyder det att Jon egentligen är ätten Targaryens arvinge?

Negatitvt: Gendrys plötsliga återkomst och målmedvetenhet. Tycker det kunde räckt med att låta Davos möta honom och säga åt honom att lämna staden. Har i nuläget svårt att se poängen med att återföra honom till berättelsen. Vidare hela grejen med att fånga en gengångare. Alltså planen i sig är väl i sammanhanget faktiskt inte helt orimlig men upplägget... jag vet inte. Sju vågade livet liksom. Vad hände med resten av Brödaskapet? Ytterligare några vildingar som kan terrängen hade väl inte varit fel. Rimmar inte heller riktigt med händelserna i Winterfell (som är bra i övrigt) där de inte verkar veta vad Jon pysslar med. Borde han inte åtminstone meddelat Winterfell utvecklingen på Dragonstone? Det där korparna verkar ju vara pålitliga.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,559
Äntligen är D&D partyt påväg! Det har tagit en jäkla tid för spelledaren att sätta upp sin backstory men nu har vi en hög fighters, rogues och en Clerik på väg ut för att spöa is-zombier!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,359
Location
Helsingborg
God45;n254861 said:
Äntligen är D&D partyt påväg! Det har tagit en jäkla tid för spelledaren att sätta upp sin backstory men nu har vi en hög fighters, rogues och en Clerik på väg ut för att spöa is-zombier!
Det är också ett riktigt DnD party där typ hälften är ärkefiender med varandra. Vissa pga nuvarande handlingar, andra pga fiendeskap genom generationer.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,920
Location
The Culture
Dessutom har vi den mest rollspeliga scenen hittills i serien, när Davos ljuger för vakterna. (Märkligt nog i ett försök att övertyga dem om att han visst är en riktig smugglare.)

För övrigt den bästa episoden den här säsongen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Bifur;n254826 said:
kul referens i förbifarten till Rhaegars upplösta äktenskap. Betyder det att Jon egentligen är ätten Targaryens arvinge?
Ja, han är tekniskt den som står i rakast arvföljd, p.g.a. sexism.
 
Top