Nekromanti Game of Thrones säsong 7 SPOILER-diskussion

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
God45;n253580 said:
Men sedan skiter jag ett stort stycke i hur långa sträckor är, det har aldrig etablerats så varför bry sig?
Fast varenda gång du tittar på serien får du se en mega-karta medan de spelar den episka musiken som går typ... DUN DUN, DUN DUN DUN, DUUUUUUUN DUUUUUUUUUUUUUUUN DUNDUNDUNDUUUUN!

Så visst har långa sträckor etablerats. Det är till och med en plotpoint i säsong 1, 2 och 3 hur lång tid det tar för Stannis att flytta sina trupper för att invadera kings landing, och hur lång tid det tar för Tywin/Robb att åka runt varandra och förstärka olika platser som behöver mer trupper.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Problemet med att täcka långa sträckor snabbt är att det känns som vad som helst kan hända. När Jamie i ena läget är i kingslanding och nästa attackerar en borg så blir det jävligt osammanhängande.

Om i förra avsnittet Jamie blev ivägskickad så hade det varit mer legit enligt mig. Det hade också lett till det som serien saknar mest av allt just nu och det är spekulationerna mellan avsnitten. Som jag nämde tidigare så löser sig alla problem som dyker upp innan avsnittet är slut.

Jon kommer fram till Dragonstone, en kvart senare får han mina dragonglas
Sam stöter ihop med Jorah, direkt har han ett botemedel
Cersei får problem med iron banken och direkt hittar hon ett sätt att betala (medveten om att detta tagits upp tidigare, men ändå känns det att det kom från ingenstans)

Börjar faktiskt gå så långt att jag knappt gillar serien längre, den känns så otroligt neddummad mot vad den var en gång. (och då har jag inte ens läst böckerna)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Vill ni verkligen att det ska gå långsammare? Speed it up! Jag är här för drama, krig och tortyrscenerna! Inte för logistiken!
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Det är inte så mycket tempot i sig det är mer det logiska. Alting känns rörigt nu när folk kan vara på andra sidan jorden nästa scen. Man kan trycka in lika mycket content men göra det mer logiskt (tex behövde Jamie vara i Kings landing det här avsnittet, kunde inte han bli ivägskickad förra avsnittet?)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Mundo;n253737 said:
Här är en grymt bra serie tankar om vad problemet är. Tackar användaren för dessa tankar som formulerade vad jag kände.

https://www.reddit.com/r/asoiaf/comments/6quk4r/spoilers_extended_missing_the_point_and_rewarding/
Ja så jag håller inte med om den posten alls. För Game of Thrones är en dekonstruktion av fantasy genom ett nihilistiskt perspektiv. Vem som är "kompetent" har aldrig varit en egentlig faktor. Också? Den som skrivit postens definition av kompetens är jävligt märklig och frikopplad från hur människor faktiskt beter sig i serien. Serien har aldrig presenterat sig som kompetens porr och jag har svårt att förstå hur någon kan läsa den som det.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
God45;n253761 said:
Ja så jag håller inte med om den posten alls. För Game of Thrones är en dekonstruktion av fantasy genom ett nihilistiskt perspektiv. Vem som är "kompetent" har aldrig varit en egentlig faktor. Också? Den som skrivit postens definition av kompetens är jävligt märklig och frikopplad från hur människor faktiskt beter sig i serien. Serien har aldrig presenterat sig som kompetens porr och jag har svårt att förstå hur någon kan läsa den som det.
Jag tolkar det inte alls posten det sättet. Faktum är, ordet kompetens används inte en enda gång av postaren, så kompetensporr vet jag inte om det ska tolkas som.
Jag tolkar det som att misstag och dåliga beslut straffas, varesig de misstagen är en kompetent felbedömning (se Stannis anfaller King's landing på ett kompetent sätt, men motståndaren gör något oväntat och spränger halva hans flotta i luften), personlighetsdrag eller beslut som egentligen inte är politiskt eller strategisk vikt förutom indirekt.

I tv-serien kan folk bete sig som idioter utan att någon egentlig effekt kommer från det. Ramsey är ett lysande exempel, som kunde mörda sin far, tortera sina undersåtar, förolämpa sina bannermän och höja skatterna utan någon egentlig backlash.

I böckerna så har Boltons det skitjobbigt politiskt, och måste förlita sig på Freytrupper för att kontrollera sina egna län (för att de var as som mördade Robb och torterar sina undersåtar). En konsekvens av deras handlande. Tv-serien har, sedan storyn ligger helt i D&Ds händer, börjat sakna konsekvenser.

Kan du verkligen föreställa dig att i böckerna som 'dekonstruerar fantasy', att Cersei spränger den viktigaste religiösa byggnaden i luften, dödar tusentals (bland andra flera ledare för viktiga adelshus) utan att få några politiska negativa effekter? Det värsta som hänt är att Hot Pie inte gillar henne, allianser får hon ändå, där är inga upplopp i King's landing och hennes egna soldater har inte heller några problem med det, utan slåss lojalt och troget.

För att citera slutklämmen som summerar det.

'Every ruthless and immoral act that should have a cost, comes cost-free. It feels like D&D read through the Red Wedding, and thought the point was "good people always lose." When the real point is "people suffer the consequences of their mistakes."

----------------------------------------------------------------------------------------------------


Slutligen vet jag inte om jag håller med om att serien skrivs nihilistiskt, varken TV eller bok. Serien innehåller trots allt lika mycket amoralism och meningslöshet som den innehåller hopp och heder. I en sann Nihlistisk story så hade väl Ramsay besegrat Jon, Littlefinger besegrat Ramsay och sen kommer White walkers och dödar dem alla.
Jag är övertygad att slutet av serien kommer vara något annat än is-zombies som vandrar runt i hela Västerås (vilket vore ett mer nihilistiskt slut än säg, Jon och Dany vinner).
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Alltså, jag trodde att Lannister borgen skulle se mycket coolare ut. Det är det enda jag är besviken på, de har teasat oss om den i hundra år och så är det en vanlig jävla borg. Efter som det bara finns fyra fem platser i västerås så gör det mig inget att de kan teleportera. Några borgar, ett värdshus och en isvägg man ju inte ta upp mer platts än kanske skåne, tänker jag. (Ja, jag vet att kontinenten ska vara typ lika stor som europa, men det är ju inte rimmligt, då skulle den ju rymma mer än fem platser och ett par tjog adelsmän).
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Att det inte finns konsekvenser är bara nys. Om det räknas som att nåt dåligt händer Dany när hon inte alls slutar vara drottning och måste slå ned ett uppror måste det räknas som att nåt dåligt händer Ramsay (dör) och Cersei (barnen och ätten dör).

Nya säsongen är säkert sämre än de första två, men det har de flesta säsonger varit. Men den som vill kommer alltid hitta nån sorts orsak och verkan i det som sker, pga att det är en berättelse.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Tre solar;n253841 said:
Att det inte finns konsekvenser är bara nys. Om det räknas som att nåt dåligt händer Dany när hon inte alls slutar vara drottning och måste slå ned ett uppror måste det räknas som att nåt dåligt händer Ramsay (dör) och Cersei (barnen och ätten dör).
Ramsay var på sin politiska topp när han dog. Han dog inte som en konsekvens av sitt handlande, han dog trots konsekvenserna av sitt handlande.

Den negativa konsekvensen av Cerseis handlande var att hennes son begick självmord, vilket i och för sig är en personlig tragedi (som hon kommer över ganska fort, men whatever) men inte en konsekvens av politisk magnitud.

Jag tar ett exempel: I säsong två höll Joffrey, Sansa och halva Kings Landings adel på att bokstavligen talat slitas i stycken av folket på gatorna. Varför? För att Stannis är påväg att invadera, folk gillar inte Joffrey (samt att Roberts bastarder, typ två dussin stycken, har mördats i Kings landing av stadsvakten) och det är någorlunda ont om mat.


Hur tror du upploppen skulle se ut om Cersei styr staden (känd senast som någon de kastade bajs på för att hon hade incest-sex med sin bror) och spränger deras religiösa centrum i luften. Ett religiöst centrum som vuxit enormt i popularitet sedan kriget startade.

Det någorlunda logiska borde vara dagliga upplopp, med livsfara för någon typ av adel eller stadsvakt om de råkar befinna sig på allmän plats. Lannistersoldater borde desertera och gå till skogs för att aldrig ses igen, alternativt gå över till andra stridande grupper som hyrsvärd.

Istället jublar staden som om de vore Gudar för att de lyckas besegra några ironborn, och Lannistersoldater kampanjar lojalt mot dess fiender.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Jag tycker det väldigt tydligt känns som att det nu mycket mer handlar om att etablera en dramatisk kurva där de "onda" (Cersei, Euron) vinner allt fler segrar över de "goda" (Dany, Jon) och att detta kommer fortsätta tills allt ser hopplöst ut för att hålla spänningen vid liv. Då kan man inte bry sig om sånt "tråkigt" som att befolkningen borde antingen vara superskraja för Cersei med anhang och därför jubla falskt alternativt i öppen revolt (och hur som helst inte ha fest på King's Landings gator). Jag bara väntar på den här dödsmördarfighten vid Eastwatch som ytterligare kommer befästa den här dramatiska kurvan till de "godas" nackdel. Sedan kommer det väl vända i sista två avsnitten typ. Men jag hoppas innerligt på att bli överraskad och att den här serien ska sluta vara förutsägbar.
 

Snoken

Veteran
Joined
15 Apr 2016
Messages
52
God45;n253761 said:
Ja så jag håller inte med om den posten alls. För Game of Thrones är en dekonstruktion av fantasy genom ett nihilistiskt perspektiv.
Om det är ansatsen så känns det väl lite halvt misslyckat. Särskilt i de senaste säsongerna...
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Varning

Game of thrones episod 4 har läckt. Undvik youtubekommentarer och forum där folk diskuterar ämnet - det spoilas helvilt.

Jag föreslår att vi inte postar något om episod 4 här innan Måndag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Mundo;n253977 said:
Varning

Game of thrones episod 4 har läckt. Undvik youtubekommentarer och forum där folk diskuterar ämnet - det spoilas helvilt.

Jag föreslår att vi inte postar något om episod 4 här innan Måndag.
Varför? Det här är en spoiler tråd.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
MODERERING

Om någon lyckas se ett avsnitt, eller få information om ett avsnitt, som ännu inte visats av HBO så får de skriva om det avsnittet i en ny tråd, inte i den här.

Tack så mycket!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
God45;n253993 said:
Varför? Det här är en spoiler tråd.
Det är en skillnad på "ärliga" spoilers, alltså för avsnitt som släppts av HBO alternativt för böcker som publicerats samt utdrag som GRRM lagt upp på sin hemsida, och "läckta" spoilers för avsnitt som inte sänts än, läckta manus, o s v. De förra är enligt min tolkning OK, men inte de senare.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Staffan;n254029 said:
Det är en skillnad på "ärliga" spoilers, alltså för avsnitt som släppts av HBO alternativt för böcker som publicerats samt utdrag som GRRM lagt upp på sin hemsida, och "läckta" spoilers för avsnitt som inte sänts än, läckta manus, o s v. De förra är enligt min tolkning OK, men inte de senare.
I egenskap av trådstartare instämmer jag i detta. Inte för att jag ensam bestämmer det, såklart, men jag tycks få medhåll även från moderatorer, så...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Så, episod 4, "The Spoils of War".

* Börjar bokstavligen med krigsbytet. Bronn visar varför han fortfarande är med i serien - han är den ende i den gruppen av karaktärer som kan tala sanning till de mäktiga.
* Järnbankens utsände tar upp Golden Company igen. De har nämnts då och då tidigare i serien, men jag tvivlar på att de kommer att ha samma funktion som i böckerna. Det vore litet sent att introducera en ny arvinge nu.
* Scenen mellan Bran och Littlefinger är intressant och välspelad - men vet inte Bran att Littlefinger förrådde Ned? Hans visioner är väldigt plot convenient, tycks det.
* Hejdå Meera. Skall du hämta farsan, så han kan bekräfta Jons ursprung? Jag tror inte så många kommer att acceptera det bara för att creepy Bran säger det. Scenen befäster i alla fall att Bran inte bara är Bran längre - det är möjligt att han har ärvt de tidigare siarnas minnen.
* Åh fy fan, Arya gör precis det jag hoppades att hon INTE skulle göra. Knallar fram till Winterfell och berättar för alla vem hon är, och sedan avslöjar hon sin nya färdighet i strid så att alla kan se. Jag fick kolla upp, för jag mindes inte exakt, men nej - Arya vet inte om Littlefingers förräderi, och han är inte på hennes lista. (P.S. apropå listan så är alla på den antingen döda eller så dyker de fortfarande upp då och då i serien, med ett undantag - vad har hänt med Ilyn Payne?)
* Exposition genom grottkräl. Det är litet lustigt att bilderna av white walkers är oerhört mycket mer realistiska än de andra streckgubbarna.
* Det som klingar litet falskt är när Dany tror att Jon inte vill knäböja av stolthet, och han inte säger emot. Jag har hela tiden fattat det som att han inte vill vara kung, men att lorderna skulle hoppa av om han inte var det. Kan han inte bara säga till henne att "OK, om vi vinner det här kriget så lovar jag att abdikera, så kan du utse någon annan till Warden of the North."
* Tur att Tyrion säger rakt ut att det verkar finnas någon attraktion mellan Jon och Dany - för annars hade jag inte märkt något. Det kommer definitivt inte fram genom skådespel... Men kul att Tagaryens fortfarande är keeping it in the family, fin gammal tradition.
* Mer teleporterande arméer. Okej, slaget sker inte så långt från King's Landing, uppenbarligen, så avståndsmässigt är inte detta den tokigaste förflyttningen. Men finns det skepp nog kvar för alla dothraki? Och var går man i land tillräckligt nära staden, utan att det märks?
* Framför allt: var fan kom Tyrion ifrån? Han var ju kvar på Dragonstone efter att Dany dragit iväg.
* Bronn saves the day again. Först lyckas han skada en drake med ballistan, sedan räddar han Jaime undan drakelden. Det ser ut som han i alla fall - jag ser inte ansiktet, men klädseln stämmer.
* Jaime använder en historisk term för ballistan, som nästan är korrekt - en scorpio var i själva verket mindre än så, men close enough. Min poäng är: det tyder på att det är en känd vapentyp, så vad var egentligen Qyburns snilledrag? "Vi kan använda den här grejen som varenda soldat redan borde kommit på att använda!"
 
Top