Lilja;n63843 said:För att använda gift på ett vapen behövs förmågan Giftbrukare; det har inte Ashfaru.
Mystikern i Nidingsnatt kastar ju som bekant giftet i sin magiska gryta och sprider den till alla i omgivningen - dessa drabbas om de misslyckas med [Viljestark-Viljestark] (se beskrivning av artefaktens kraft).
De som förgiftas på detta sätt behöver ett motgift precis som du säger för att få slå något motståndsslag mot det pågående giftet.
Hoppas det förtydligar!
Prokke;n63871 said:Sen hade jag önskat att informationen om skada av gift fanns samlad på ett ställe, gärna under "Skada och läkning" i Spelarens Regler. Nu blev det regeldiskussioner när en RP blev biten av ett giftigt monster, jag fick läsa på fyra ställen innan jag bestämde mig för att köra med husreglerna för att komma vidare.
Paal;n64030 said:Bortsett från att man inte kan blanda olika magitraditioner hursomhelst...
Paal;n65067 said:Kättare! Han vanhelgar våra heliga läror, bränn honom! Eeeeh vänta nu...![]()
Moberg;n66246 said:Inte en fråga om en förmåga egentligen, men bättre att förpassa regelfrågor hit än att skapa en massa extra trådar hit och dit.
Finns det något högsta eller minsta värde på slag i spelet? Alltså, kan man få sämre än t.ex. 5 på att lyckas, eller bättre än 15? har för mig att jag läst in det någonstans, men kan inte hitta det.
Lilja;n66148 said:Angående formelpergament; sådana skapas av skickliga ordensmagiker, och låter andra ordensmagiker (med förmågan Ordensmagi) kasta krafterna utan att behöva lära sig dem. Ungefär som elixir fast enbart för ordensmagiker med andra ord. Rollpersoner kan hitta dem som skatter, regler för hur rollpersoner kan skapa dem kommer att presenteras i ett senare skede.