Nekromanti Frågor om Förmågor

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
CapnZapp;n46198 said:
Tänk på att Symbaroum inte är ett av de fantasyspel där valet mellan att slåss i och utan rustning är ett meningsfullt val. Symbaroum är inte ett spel som uppmuntrar swashbuckler-arketypen utan mer ett jordnära fantasyspel där rustning är den självklarhet den var i verkligheten.

Med andra ord: "bepansrade mål" är inte bara en av många sorters fiender. Bepansrade mål är ALLA (nåja) lite farligare fiender. Jag skulle provspela först innan jag negerar naturliga vapens effektivitet såpass mycket i spelet. (Och då tänker jag inte främst på rollpersoner, dvs mänskliga stridsmän med knytnävar och fötter; utan mycket mer på allehanda klo- och bitbestar som spelet erbjuder, där jag ser en klar poäng med att deras attacker inte ska vara extra sårbara för att dra på sig extratungt pansar)
Nja, håller inte riktigt med, visst är de flesta bepansrade, men de tyngre formerna av rustning ger ju rejäla avdrag på ens försvar vilket blir ett meningsfullt val tycker jag. En av mina spelare har redan avstått från tyngre former av rustning för att han är rädd om sitt försvarsvärde.

Detta gör dock Rustmästare till en väldigt viktig förmåga, hade gärna sett fler och andra förmågor kopplade till försvar/bepansring för att det inte ska finnas en universallösning.

Men du har en bra poäng med att alla varelser med klor och liknande inte behöver försämras mot bepansrade mål. Enkel husregel blir nog isåfall att om man INTE har särdraget Naturligt vapen så räknas extraskadan från Naturlig krigare III endast när man trängt igenom eventuell rustning med ordinarie skada. I princip gäller det bara människor... :)
 

Avslagen

Veteran
Joined
27 Oct 2014
Messages
1
Jag har en liten fråga gällande spjut och andra långa vapen.

Som jag förstår det så när man använder vapen med kvalitén "lång" (har inte boken här så det kan vara så att det heter något annat) så får man ett gratisslag när man går in i närstrid. Men det finns även en förmåga anpassad för spjut (kommer inte ihåg vad den heter ursäkta för det) som ger en ett gratisslag när man går in i närstrid med ett långt vapen. Hur är det tänkt här? Antar att det inte riktigt var meningen att få två gratisslag när man går in i närstrid.

Säg till om ni vill ha exakta referenser så får jag försöka fixa det när jag har boken i närheten.
pappa said:
Om du har ett Långt vapen får du ett frislag när en motståndare med kortare vapen kommer in i närstrid med dig, men bara en gång, mot en fiende, per runda. Har du förmågan Stångverkan på gesällnivå får du med Långa vapen göra såna här frislag mot hur många motståndare som helst.
Paal said:
Men fortfarande bara när någon på nytt kommer in närstrid med en väl? Inte med folk man redan är i närstrid med?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Jag minns det som att spjutets kvalité "långt" låter en slå frislag mot fiender som går in i strid mot en själv (på deras initiativ).

Medan förmågan ger en frislag även när man själv går in i ny närstrid (på ditt eget initiativ).

Men jag har inte boken framför mig och kan ha fel.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Eftersom kvaliteten Långt har lett till en del frågor så försöker vi förtydliga i den kommande erratan:
Kvaliteten Långt ger rollpersonen ett frislag mot en fiende med kortare vapen, vare sig fienden rör sig mot rollpersonen eller om det är tvärt om, att det är rollpersonen som angriper. Frislaget gäller när stridskontakten inleds, men inte följande rundor om striden fortsätter.
Notera ett frislag, mot en fiende, per runda. För att få göra fler krävs ett vapen med kvaliteten Långt samt förmågan Stångverkan på minst gesällnivå.
Om två personer, båda med långa vapen, möts i strid får ingen av dem frislag mot den andre.

Hjälper det er att förstå kvaliteten, eller kan vi vässa förtydligandet på något vis?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Lilja;n46600 said:
Eftersom kvaliteten Långt har lett till en del frågor så försöker vi förtydliga i den kommande erratan:
Kvaliteten Långt ger rollpersonen ett frislag mot en fiende med kortare vapen, vare sig fienden rör sig mot rollpersonen eller om det är tvärt om, att det är rollpersonen som angriper. Frislaget gäller när stridskontakten inleds, men inte följande rundor om striden fortsätter.
Notera ett frislag, mot en fiende, per runda. För att få göra fler krävs ett vapen med kvaliteten Långt samt förmågan Stångverkan på minst gesällnivå.
Om två personer, båda med långa vapen, möts i strid får ingen av dem frislag mot den andre.

Hjälper det er att förstå kvaliteten, eller kan vi vässa förtydligandet på något vis?
Vad sägs om:

Kvaliteten Långt ger rollpersonen maximalt ett frislag per runda, dock enbart mot en fiende med icke långt vapen, och enbart i den runda du och fienden möts. Du kan utdela frislaget både på din egen handling (om du flyttar intill fienden) och på fiendens (om fienden flyttar intill dig).

Gesällnivån på Stångvapen upphäver begränsningen på ett frislag per runda. Du får dock fortfarande bara frislag den runda du och fienden möts, och fienden får fortfarande inte själv ha långt vapen.


Mästarnivån på Stångvapen ger också upphov till frågor. Eller snarare, är inexakt beskriven. "Utnyttja sitt frislag" avser ju bara de frislag du gör på fiendens/fiendernas tur, inte det frislag du eventuellt själv åstadkommer på din egen tur. Vidare säger min analys att förmågan bara varaktigt kan hålla borta en fiende i taget, eftersom du normalt bara kan träffa med en attack per runda - gesällförmågan kommer väl inte i spel här: mästarnivån hindrar fienderna från att "alls angripa", men det står inget om att de hindras alls "inleda stridskontakten" (för att använda ovanstående språkbruk)?

Med andra ord:

Mästarnivån på Stångvapen innebär att de av dina frislag du gör på fiendernas handling som träffar också avbryter respektive fiendes anfall. Fienden räknas dock fortfarande som att ha mött dig; dvs för att fortsatt förhindra fienden från att anfalla dig måste du aktivt anfalla (och träffa) denne.

Stämmer nu detta?

En sista fråga: man kan tolka regeln (sista meningen av mästarnivån) "får denne inte angripa rollpersonen i närstrid" som att du blir immun även mot frislag. Om du exempelvis drar dig ur närstriden ifråga; får fienden sitt sedvanliga frislag eller inte?

Jag tror inte det var tänkt så, men det är ingen orimlig regeltolkning. Blir du immun mot närstrid (och därför frislag) kan du som Stångvapen-Mästare använda strategin att hela tiden retirera: du behöver inte bekymra dig för frislagen för att du drar dig ur närstrid, samt du får nya frislag varje gång fienderna följer efter dig... Så länge du alltid träffar dör nog fienderna undan rätt snabbt!

Lilja said:
Tack för dina förslag till förtydliganden, stjäl dem till erratan med ett par smärre slipningar.
Man blir inte immun mot frislag, så det ska adderas till erratan.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
Skulle detsamma gälla två bucklare, alltså att de gemensamt ger +2 i Försvar?
Kan man ha en bucklare och en parerdolk på samma arm som då ger +2 i Försvar? Kan man ha dubbla uppsättningar av detta och då få +4 i Försvar?

Jag tycker personligen att man bara kan tillgodoräkna sig ett +1 per arm, så totalt +2 i olika kombinationer.

Vad säger ni andra?
Genie_GM said:
Ytterligare om Parerdolkar och Bucklare:
Får man bonusen även om man använder en förmåga som byter vilket Karaktärsdrag man slår Försvar?

Jag tänker på bågskytten med Sjätte Sinne och en drös bucklare och parerdolkar.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
@Paal; en parerbonus per arm/hand låter rimligt, så har man bucklare och parerdolk på samma arm/i samma sidas hand får man bonus av en av dem. Har man bucklare på ena armen och parerdolk i andra handen skulle jag ge bonus av båda.

Man får bonus från utrustning till Försvar oavsett vilket karaktärsdrag som används.
 

Manqs

Veteran
Joined
7 Nov 2014
Messages
10
Undrade lite över Ledare. På Novis står det att rollpersonen får använda Övertygande istället för Viljestark. Även vid användandet av mystiska krafter. Gäller det också när man beräknar Korruptionströskel? Om det inte gäller så blir ju Ledare en aningen svag eftersom man nu behöver två karaktärsdrag för att hantera mystiska krafter på ett effektivt sätt. Men å andra sidan så blir Ledare aningen stark om det gäller eftersom man då kan helt ignorera Viljestark, och placera dessa poäng någon annanstans, och dessutom skaffa Gesäll- och Mästare-nivåerna som grädde på moset.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Manqs: Om inte Järnringen säger annorlunda hade jag fortsatt räkna Korruptionströskel (och Tålighet etc) precis som vanligt.

Dvs svaret är "nej, hade förmågan gällt även korruptionströskel hade det stått med"
 

trogburn

Veteran
Joined
19 Sep 2014
Messages
1
Jag har en fråga om förmågan Taktiker:

På Gesällnivån låter den rollpersonen använda Listig istället för Kvick för att beräkna försvar.

Om man har en begränsande rustning till det, får man fortfarande minus i försvar, trots att det står att det är Kvick som rustningen begränsar?
 

Manqs

Veteran
Joined
7 Nov 2014
Messages
10
CapnZapp;n49137 said:
Manqs: Om inte Järnringen säger annorlunda hade jag fortsatt räkna Korruptionströskel (och Tålighet etc) precis som vanligt.

Dvs svaret är "nej, hade förmågan gällt även korruptionströskel hade det stått med"

Hittade svaret i en annan tråd om helt andra grejer. Och du har rätt. Korruptionströskeln ska fortfarande beräknas på Viljestark om inte spelledaren och gruppen beslutar sig för en egen husregel.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Den magiska kraten Tankelyft säger att användaren kan förflytta sig ett "Steg" i sidled per runda. Vad betyder det? Ett steg som ett fotsteg, eller längre?
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Lärd.
Hur fungerar denna förmåga på gesällnivån? Den säger att man kan aktivera artefakter med listig istället för viljestark. men det finns väl ingen regel som säger att man måste lyckas med ett viljestark för att aktivera en artefakt? betyder detta helt enkelt att man kan aktivera artefakter utan att binda dem till sig? eller hur är tanken?

Akrobatik.
Min grupp mötte en smidig andeväktare som jag hade gett förmågan akrobatik och stångverkan för att kunna hoppa undan i striden och få frislag på alla i gruppen när de anföll igen, ungefär som de spjutbärande sommaralverna. Funderingen uppkom då väktaren var tvungen att lyckas med ett kvick för att undkomma frislag från spelarna. Eftersom SL i regel inte ska slå så många slag vill man ju att spelarna själva ska slå detta slag, men det blir lite bakvänt då de får slå för att misslyckas med väktarens kvick. Är det tänkt att man ska göra så? eller har jag missat något? kan tycka att ett [kvick <- träffsäker] skulle fungera bra som som grundregel för akrobatik, men det var inget jag kom på i stridens hetta.

Gift.
Hur står man emot gift? på det monstruösa särdraget giftig står det att giftet verkar tills det att någon applicerar ett motgift och lyckas med ett listig. på förmågan ståndaktig står det att man får en andra chans att motstå exempelvis gift, vilket antyder att man måste haft en chans att motstå det från början. gäller detta endast mot gift från t.ex. giftbrukare, eller finns det någon grundregel för hur man hanterar förgiftning som jag missat?

Särdrag.
Finns det någon möjlighet för spelare att förbättra sina särdrag? om resen t.ex. vill få robust 2, eller bortbytingen förväxling 2. Jag hittar inget som tyder på att det är möjligt. så jag utgår ifrån att det bara är SLPs som kan nå de högre nivåerna i särdragen. stämmer detta?

Svärm.
Jag ser inte riktigt syftet med särdraget på nivå 1. Svärmen tar halv skada, men man behöver bara göra hälften av dess tålighet för att den ska fly. Det finns säkert några tillfällen där detta är intressant, men överlag gör väl denna nivå ingen större skillnad? På nivå 2 och 3 blir det dock mer intressant. Även om nivå 2 också kan kännas lite underväldigande, fast det skulle nog passa bra som nivå 1.Jag kommer sannolikt modda lite och flytta nivåerna ett steg, så nivå 1 blir nivå 2 osv. och kanske hitta på något lite bättre på nivå 3. vad tror ni andra om detta särdrag?
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Moberg;n61318 said:
Särdrag.
Finns det någon möjlighet för spelare att förbättra sina särdrag? om resen t.ex. vill få robust 2, eller bortbytingen förväxling 2. Jag hittar inget som tyder på att det är möjligt. så jag utgår ifrån att det bara är SLPs som kan nå de högre nivåerna i särdragen. stämmer detta?
Jag tolkar det som att de särdrag som har flera nivåer går att öka med hjälp av erfarenhetspoäng såsom förmågor. Jag grundar det på att det står i ingressen att "En del av särdragen har endast en nivå, vilket gör att de automatiskt och utan kostnad följer med släktet. Andra fungerar som förmågor knutna till ett visst släkte och kostar följaktligen som en förmåga.".
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Prokke;n63120 said:
Jag tolkar det som att de särdrag som har flera nivåer går att öka med hjälp av erfarenhetspoäng såsom förmågor. Jag grundar det på att det står i ingressen att "En del av särdragen har endast en nivå, vilket gör att de automatiskt och utan kostnad följer med släktet. Andra fungerar som förmågor knutna till ett visst släkte och kostar följaktligen som en förmåga.".
Exakt. Särdrag är i princip förmågor knutna till släkten. Din rese kan bli mer robust med tiden med hjälp av Erfarenhet.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
@Moberg:

Lärd.
De artefakter som kräver att man slår Viljestark för att aktivera en kraft låter den lärde använda Listig istället. Lärd påverkar inte hur man binder artefakter till sig.

Akrobatik.
Spelarna slår i så fall monstrens slag, så är det tänkt. En del tycker det känns bakvänt, ffa i början, men min erfarenhet säger att det lättar rätt snart.

Gift.
Förmågan Ståndaktig ger en andra chans att lyckas med slag mot gift, det inkluderar slag när man gulpar i sig ett motgift mot särdraget Giftig. Vid förmågan Giftbrukare fungerar det som du säger, att man får en andra chans att motstå effekten.

Särdrag.
Det kanske är otydligt, men tanken är att spelarsläktena kan öka sina särdrag med erfarenhet.

Svärm.
Svärm på nivå 1 är inte så mäktigt som du säger, det är främst svårt att ta monstret/kollektivet av daga, inte så svårt att fördriva det från platsen.

Hoppas det förtydligade mer än det fördunklade! Stödjer helt att du husreglar där så passar dig, det är helt i linje med hur jag spelar och gärna ser att andra spelar.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Det förtydligar en hel del, tack Lilja!

Hur har ni tänkt att man som spelledare ska hantera en svärm? mina spelare stötte på etterskaror i senaste spelsessionen, och jag använde dem egentligen som alla andra typer av varelser. De överraskade spelarna och spindlarna gick till attack ovanifrån och kröp och klättrade över spelarna från runda 1.

Men en robust rese med bastardsvärd och bärsärk tar ju kål på en etterskara på ett slag utan problem, även om man kan tänka sig att bara några spindlar förgås av attacken blir ju skadan ändå så hög att resten sticker illa kvickt. Här borde man ju kanske som SL se till att spelarna bara kan attackera med korta vapen, eller utan vapen helt, men det var inget jag kom på för stunden heller. men det hade troligtvis varit det mest logiska.

Men är er tanke att man kan hålla en bit av svärmen utanför striden, och bara låta några få delar av den anfalla, för att på så vis låta svärmen bli väldigt seglivad?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Jag har använt svärm som du säger, Moberg, som en ettrig och seglivad fiende - inte så farlig men svår att bli av med. Bäst tycker jag det passat när svärmen är en del av en större grupp fiender, ex andra farligare spindlar och sedan en etterskara.

Idén med korta vapen är också bra, har inte kört så men kommer göra det!

Prova gärna och berätta hur det gick.
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Lilja;n63428 said:
Gift.
Förmågan Ståndaktig ger en andra chans att lyckas med slag mot gift, det inkluderar slag när man gulpar i sig ett motgift mot särdraget Giftig. Vid förmågan Giftbrukare fungerar det som du säger, att man får en andra chans att motstå effekten.
En fråga här bara för att förtydliga. Om du blir förgiftad av gift av någon som inte är giftbrukare, som typ Ashfrau i äventyret Nidningsnatt, så får man inte motstå detta på något sätt utan motgift?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
För att använda gift på ett vapen behövs förmågan Giftbrukare; det har inte Ashfaru.

Mystikern i Nidingsnatt kastar ju som bekant giftet i sin magiska gryta och sprider den till alla i omgivningen - dessa drabbas om de misslyckas med [Viljestark-Viljestark] (se beskrivning av artefaktens kraft).
De som förgiftas på detta sätt behöver ett motgift precis som du säger för att få slå något motståndsslag mot det pågående giftet.

Hoppas det förtydligar!
 
Top