Paal
Imaginär fantast
Nja, håller inte riktigt med, visst är de flesta bepansrade, men de tyngre formerna av rustning ger ju rejäla avdrag på ens försvar vilket blir ett meningsfullt val tycker jag. En av mina spelare har redan avstått från tyngre former av rustning för att han är rädd om sitt försvarsvärde.CapnZapp;n46198 said:Tänk på att Symbaroum inte är ett av de fantasyspel där valet mellan att slåss i och utan rustning är ett meningsfullt val. Symbaroum är inte ett spel som uppmuntrar swashbuckler-arketypen utan mer ett jordnära fantasyspel där rustning är den självklarhet den var i verkligheten.
Med andra ord: "bepansrade mål" är inte bara en av många sorters fiender. Bepansrade mål är ALLA (nåja) lite farligare fiender. Jag skulle provspela först innan jag negerar naturliga vapens effektivitet såpass mycket i spelet. (Och då tänker jag inte främst på rollpersoner, dvs mänskliga stridsmän med knytnävar och fötter; utan mycket mer på allehanda klo- och bitbestar som spelet erbjuder, där jag ser en klar poäng med att deras attacker inte ska vara extra sårbara för att dra på sig extratungt pansar)
Detta gör dock Rustmästare till en väldigt viktig förmåga, hade gärna sett fler och andra förmågor kopplade till försvar/bepansring för att det inte ska finnas en universallösning.
Men du har en bra poäng med att alla varelser med klor och liknande inte behöver försämras mot bepansrade mål. Enkel husregel blir nog isåfall att om man INTE har särdraget Naturligt vapen så räknas extraskadan från Naturlig krigare III endast när man trängt igenom eventuell rustning med ordinarie skada. I princip gäller det bara människor...