Nekromanti Frågor om Förmågor

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Tack!

Det förtydligar om än det även gör Artefaktet så mycket mäktigare än jag föreställt mig. Tror dock jag missade detta om att de måste slå Viljestark för att inte motstå. Men, men, då vet jag det iallafall.
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Lilja;n63843 said:
För att använda gift på ett vapen behövs förmågan Giftbrukare; det har inte Ashfaru.

Mystikern i Nidingsnatt kastar ju som bekant giftet i sin magiska gryta och sprider den till alla i omgivningen - dessa drabbas om de misslyckas med [Viljestark-Viljestark] (se beskrivning av artefaktens kraft).
De som förgiftas på detta sätt behöver ett motgift precis som du säger för att få slå något motståndsslag mot det pågående giftet.

Hoppas det förtydligar!
Mja, men det blir lite konstigt. Säg att giftet kom från ett monster, om det monstret använder giftet kan man använda motgift (och Listig) för att avbryta effekten. Däremot pågår effekten bara ett visst antal rundor, beroende på giftets styrka.

Om en giftbrukare använder samma gift kan man däremot inte använda motgift utan då är det Giftbrukarens [Listig-Stark] som avgör hur länge effekten pågår.

Tre effekter med samma gift. Nu kan man visserligen räkna bort Mystikern eftersom denne använder en artefakt som påverkar effekten, men i de andra fallen blir det konstigt. I fallet med monstret måste man dessutom använda motgift för att stå emot effekten, det känns som att om man har motgiftet borde det inte spela någon roll hur Listig Giftbrukaren är. Råkar Giftbrukaren skära sig själv vore det trevligt om motgiftet funkade...

Det blir lite house rules när jag kör med gift. Jag har kört modifikationer på Styrka beroende på hur starkt giftet är.

Svagt + 5
Normalt +0
Starkt -5

Sen hade jag önskat att informationen om skada av gift fanns samlad på ett ställe, gärna under "Skada och läkning" i Spelarens Regler. Nu blev det regeldiskussioner när en RP blev biten av ett giftigt monster, jag fick läsa på fyra ställen innan jag bestämde mig för att köra med husreglerna för att komma vidare.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Prokke;n63871 said:
Sen hade jag önskat att informationen om skada av gift fanns samlad på ett ställe, gärna under "Skada och läkning" i Spelarens Regler. Nu blev det regeldiskussioner när en RP blev biten av ett giftigt monster, jag fick läsa på fyra ställen innan jag bestämde mig för att köra med husreglerna för att komma vidare.
Kan instämma här, hände exakt samma sak för oss senaste gången. Men jag kommer nog också skriva ner lite husregler för gift, strömlinjeforma det lite.

Exempelvis: Giftbrukare måste lyckas med ett slag för att applicera gift. Den förgiftaden kan dricka (?) ett motgift för att stoppa effekten direkt, eller försöka motstå med: svagt +-0, normalt -2, starkt -5. Monster med särdraget giftig behöver inte lyckas applicera ett gift, då det sker automatiskt vid skada.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Vi har också kört på husregler när det gäller gift. Har faktiskt inte insett skillnaderna mellan Giftbrukare och särdraget giftig, men det blir onekligen lite rörigt med olika regler.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Får man göra en RP med vilka Förmågor som helst? Eller är Förmågorna kopplade till Arketyperna, alltså att bara Krigare kan ha Sköldkamp exempelvis (enligt listan på sidan 115)?

Jag gissar att Järnringen har tänkt att man får välja fritt, vilket jag i varje fall tycker är bäst. Men jag har inte läst hela regeltexten så noga och vill gärna veta vad Järnringen har tänkt sig här.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Bortsett från att man inte kan blanda olika magitraditioner hursomhelst (utan väldigt bra bakgrundsförklaringar) så är det i princip fritt att välja bland novis-nivån på förmågorna. Vill man välja högre nivå måste man först välja novisnivån osv.

Begränsningar kan ju göras av SL, eller av ens koncept, men Arketyperna är mest till för att ge inspiration och exempel.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Paal;n64030 said:
Bortsett från att man inte kan blanda olika magitraditioner hursomhelst...
Har funderat en del på det. Jag kan alltså endast som ickeskolad-mystiker blanda krafter och ritualer från de olika skolorna? Alltså, jag kan inte som Ordensmagiker välja att skaffa en förmåga som i regelboken står under Häxkonst. Är det så det är tänkt rent regeltekniskt? Det känns allt för begränsat för mig. Det finns inte nog med krafter för att det ska bli roligt. Som Svartkonstnär, till exempel, är du begränsad till ett ytterst få antal krafter och ritualer, där två av dessa dessutom är starkt kopplade till varandra och nästan kräver att du har båda.

Har faktiskt inte skapat en mystiker än, men jag känner att mina spelare kommer få välja fritt bland krafterna, oavsett skola, när det blir dags för en ny RP. Man kommer ju ändå inte få nån bonus om man använder sig av krafter utanför sin skola.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Jag håller med dig PjåtrimKaj, om det står att man inte kan blanda så har jag missat det. Tycker att korruptionen man drar på sig från att inte använda en magiskola man behärskar är straff nog. Kan inte minnas att det finns någon begränsning på hur många skolor man kan lära sig heller, men det kanske det gör? Skulle ju annars vara ett alternativ för den som vill blanda; kostar mer XP men skyddar mot korruptionen.

Eftersom att en spelare när som hellst kan välja att skaffa sig en mystisk tradition ser jag inga problem med att kunna flera.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
572
Location
Skogen
Du kan lära dig vilka mystiska krafter som helst, men bara om du tillhör kraftens specifika tradition kan du undslippa korruptionen som kommer när du använder den. Jag kan ha fel, men regelmässigt finns det inget som hindrar att en rollperson att tillhöra flera mystiska traditioner heller.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Det kanske är min egen tolkning, men har svårt att se en person som är skolad i mer än en tradition ut en ren story-synpunkt, men det är klart, en Ordo Magica-mystiker som fallit för korruptionen och börjat studera svartkonst är ju inte otänkbart.

Att välja mystiska krafter utanför sin tradition är inga problem, men de innefattas ju då inte av de bonusar man har för sin tradition (alltså kostar mer korruption). Enda problemet ur story-synpunkt kan väl vara Teurger som skyr korruption utöver det vanliga.

Med det sagt så ska ju rollpersoner gärna vara något utöver det vanliga, så har de bara ett bra resonemang så hade jag nog tillåtit fler traditioner, men får ändå intrycket att det hade varit väldigt ovanligt.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Paal: Såklart är det väl ovanligt att gå åt det hållet storymässigt, och det är konstigt över huvudtaget att folk håller på med magistudier "lite sådär vid sidan av". Jag vet inte vad motsvarigheten i verkligheten skulle vara, typ att kunna jättemånga olika vetenskaper eller vara hjärtkirurg men också konsertpianist. Att alla förmågor kostar lika mycket har ju alltid varit konstigt (i alla spel) - varför inte bli läkare om det nu kostar lika mycket som att slåss med sköld?

En av våra spelare är Självlärd magiker och har lärt sig offereld (eller vad ritualen heter) för att kunna bränna korruptionen ur kroppen, så han kommer lite från andra hållet in i Teurgin.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Kättare! Han vanhelgar våra heliga läror, bränn honom! Eeeeh vänta nu... :)
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Som några av er skriver så finns det inget som hindrar en rollperson från att lära sig några förmågor, mystiska traditioner eller mystiska krafter; om det passar den rollperson du vill spela, kör på.
När det gäller mystiska krafter och ritualer gäller - som också påpekats - att rollpersonen får permanent korruption för sådana som inte ingår i mystiska traditioner rollpersonen behärskar. Men återigen, det finns inget som säger att man inte kan välja dem ändå, bara man betalar priset.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Tack för svar!

Jag har själv inte hittat något i reglerna som säger att man inte får välja krafter fritt, men heller inget som säger att man får, därav funderingar. Det hela är för mig, något som har kommit att bliva allt för vanligt för min smak, ett Symbaritiskt fall av "Du måste läsa mellan raderna på 10 olika sidor utspridda i hela boken för att få en tydlig uppfattning om vad som stämmer".
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Paal;n65067 said:
Kättare! Han vanhelgar våra heliga läror, bränn honom! Eeeeh vänta nu... :)
Haha! You can not lose!

Lilja: Det är bra att det kostar erfernhet att bli av med korruption så att spelaren offrar någonting för att vinna tillbaks någonting annat. I det här fallet pasade det väldigt bra storymässigt också, efter hemskt dungeon crawl där karaktären var den ende överlevaren med massiv korruption som bara vill glömma och därför lägger nästan alla erfarenhet på att bränna bort svärtan och minnena.
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Jag tror min nästa RP kanske blir en magiker med Lärd, som strävar mot Mästare förmågan, den kan vara riktigt kraftfull.

Fråga om Lärd - Mästare

RP kan som erkänd formeltydare kasta magi från formelpergament utan skolning i en mystisk tradition. Innebär det att den Lärde kan kasta besvärjelsen på valfri nivå (typ läsa Svavelkaskad nivå Mästare)?

Och, borde inte detta gälla även ritualer?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Förmågan Lärd på mästarnivå kan läsa formelpermanent, inte ritualer. Den lärde kan inte kasta förmågan på högre nivå än den skrivits på formelpergamentet; om det är skrivet av en gesäll blir nivån på formelpergamentet gesäll, och kraften kastas på den nivån. Mästaren i Lärd kan alltså inte uppgradera formelpergamentet.

Angående formelpergament; sådana skapas av skickliga ordensmagiker, och låter andra ordensmagiker (med förmågan Ordensmagi) kasta krafterna utan att behöva lära sig dem. Ungefär som elixir fast enbart för ordensmagiker med andra ord. Rollpersoner kan hitta dem som skatter, regler för hur rollpersoner kan skapa dem kommer att presenteras i ett senare skede.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Inte en fråga om en förmåga egentligen, men bättre att förpassa regelfrågor hit än att skapa en massa extra trådar hit och dit.

Finns det något högsta eller minsta värde på slag i spelet? Alltså, kan man få sämre än t.ex. 5 på att lyckas, eller bättre än 15? har för mig att jag läst in det någonstans, men kan inte hitta det.
 

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Moberg;n66246 said:
Inte en fråga om en förmåga egentligen, men bättre att förpassa regelfrågor hit än att skapa en massa extra trådar hit och dit.

Finns det något högsta eller minsta värde på slag i spelet? Alltså, kan man få sämre än t.ex. 5 på att lyckas, eller bättre än 15? har för mig att jag läst in det någonstans, men kan inte hitta det.

Min generella uppfattning är att ja, det kan man. Det är enbart dina karaktärsdrags värden som ej får understiga 5 eller överstiga 15 (då ej inkluderat Exceptionellt Karaktärsdrag).

Min grund för detta är att Järnringen är väldigt tydliga med att hålla samma regler för sina monster som de har för rollpersoner, vilket för övrigt uppskattas rejält då det ger en en känsla för hur det är menat att fungera.

Och det finns vissa monster som ger en -8 eller +8 på att lyckas med anfall. Detta indikerar att om monstret varit en rollperson hade den kunnat slå 18 eller 2 och under för att lyckas. Rent tekniskt sett så om man har modifikationer som nästan alltid tar en över 15, så förefaller det väldigt osannolikt att 15 och 5 är begränsningar vid framgångsslag. Vad är då poängen med Exceptionellt karatärsdrag annat än att kontra motståndare?


Jag har dock själv ingen klarhet om det finns någon regel som säger att du inte kan sänka CL (Chans att Lyckas) under 1 eller över 20.

Jag kör med regeln att 1 är alltid lyckande och 20 alltid misslyckande, oavsett om du så skulle ligga på -3 eller +22 efter modifikation. Enda undantaget är om spelledaren säger annat, vilket i vårat fall jag alltid säger innan slaget ska slå:
"Slå ett slag, 20 är inte ett misslyckande."
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Lilja;n66148 said:
Angående formelpergament; sådana skapas av skickliga ordensmagiker, och låter andra ordensmagiker (med förmågan Ordensmagi) kasta krafterna utan att behöva lära sig dem. Ungefär som elixir fast enbart för ordensmagiker med andra ord. Rollpersoner kan hitta dem som skatter, regler för hur rollpersoner kan skapa dem kommer att presenteras i ett senare skede.
Om jag förstår dig rätt är det bara ordensmagiker som kan skapa och använda formelpergament.

Stämmer det så går det emot regelboken, där behöver man inte tillhöra någon magiskola alls. Jag citerar från beskrivningen av Lärd på mästarnivån : "Rollpersonen kan som erkänd formeltydare med ett lyckat slag i Listig kasta magi från formelpergament utan skolning i en mystisk tradition."

Är det som i regelboken blir det betydligt mer attraktivt att välja Lärd, bara man kan få tag på rätt formelpergament kan man använda magiska krafter från vilken mystisk tradition som helst. Det tror jag skulle få fler att välja förmågan.
 
Top