Moberg;n66246 said:
Inte en fråga om en förmåga egentligen, men bättre att förpassa regelfrågor hit än att skapa en massa extra trådar hit och dit.
Finns det något högsta eller minsta värde på slag i spelet? Alltså, kan man få sämre än t.ex. 5 på att lyckas, eller bättre än 15? har för mig att jag läst in det någonstans, men kan inte hitta det.
Min generella uppfattning är att ja, det kan man. Det är enbart dina karaktärsdrags värden som ej får understiga 5 eller överstiga 15 (då ej inkluderat Exceptionellt Karaktärsdrag).
Min grund för detta är att Järnringen är väldigt tydliga med att hålla samma regler för sina monster som de har för rollpersoner, vilket för övrigt uppskattas rejält då det ger en en känsla för hur det är menat att fungera.
Och det finns vissa monster som ger en -8 eller +8 på att lyckas med anfall. Detta indikerar att om monstret varit en rollperson hade den kunnat slå 18 eller 2 och under för att lyckas. Rent tekniskt sett så om man har modifikationer som nästan alltid tar en över 15, så förefaller det väldigt osannolikt att 15 och 5 är begränsningar vid framgångsslag. Vad är då poängen med Exceptionellt karatärsdrag annat än att kontra motståndare?
Jag har dock själv ingen klarhet om det finns någon regel som säger att du inte kan sänka CL (Chans att Lyckas) under 1 eller över 20.
Jag kör med regeln att 1 är alltid lyckande och 20 alltid misslyckande, oavsett om du så skulle ligga på -3 eller +22 efter modifikation. Enda undantaget är om spelledaren säger annat, vilket i vårat fall jag alltid säger innan slaget ska slå:
"Slå ett slag, 20 är inte ett misslyckande."