Nekromanti Frågor om Förmågor

Gerenan

Veteran
Joined
4 Jan 2015
Messages
21
Moberg;n70512 said:
Tack Lilja, och bara för att vara på det supertorra så får du en liten följdfråga på det :) Rustmästare på mästarnivå; om man lyckas med sitt slag får man tillbaka all form av bepansring, inte bara den från rustningen, eller hur?
Lite lustigt moberg, just på sidan innan detta, nästan längst ner besvaras just denna fråga. Och svaret är ja.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Ah, hade väl för mig att jag läst om det nyligen, men hittade inget via sökfunktionen. Tack Gerenan!
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Det här är inte riktigt en fråga, men jag har nämnt det tidigare i andra trådar så jag tänkte vara lite konstruktiv och ge ett förslag till alternativa Gesäll och Mästarnivåer för Stryparkonst. Det har inte blivit så att någon köpt de nivåerna i vår grupp eftersom att de skiljer sig så mycket från Novisnivån som däremot är mycket populär. Kvävarsporer skulle kunna gå att använda som ett vanligt alkemiskt elixir, kanske kan det bli lite dyrare och kräva en högre nivå av Alkemi för att skapa - om det behöver ballanseras.

Jag undrade lite förra gången vi spelade om det kanske var så att Mästarnivån på Akrobatik någon gång varit avsedd för Stryparkonst? Den skulle passa bra eftersom att offret blir fasthållet av stryparen på Novisnivå.

Stryparkonst(alternativa regler)

Gesäll
Passiv
Stryparen har lärt sig det sövande Karangreppet. Ett offer som stryps måste klara ett slag mot sin temporära Tålighet för att inte mista medvetandet. Ett avsvimmat offer är medvetslöst under resten av scenen eller tills det tar skada.

Mästare
Aktiv
Stryparmästaren har lärt sig att utföra förödande strupslag. Strypningen utförs på samma sätt som Novisnivåns stryparattack men kräver inte att stryparen håller fast om sitt offers strupe. Övertag eller överraskning krävs som vanligt.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Otroligt glad att jag inte är den enda som lagt märke till det här. Jag ser nog gärna att dina förslag ersätter Stryparkonstens märkliga utveckling, men framför allt lär jag nog ersätta Mästare i Stryparkonst med Akrobatikens Mästare. Den har aldrig riktigt gjort sinne.
Frågan är då istället vad Akrobatik ska ha i Mästare...
 

jlhg

Veteran
Joined
3 Apr 2015
Messages
1
Snabba frågor angående Hamnskifte som jag inte har sett mycket skrivet om.
1. När man går ur Hamnskifte (novis) har man då på sig sina kläder och kvar sina vapen och ägodelar?
2. Räknas det som övertag om man går ur Hamnskifte (novis) bakom en fiende?
3. Räknas det som en fri handling att gå ur Hamnskifte (novis)?
 

Wenner

Veteran
Joined
15 Jan 2011
Messages
41
Location
SE
En fråga som dykt upp. Får man korruption från ett misslyckat försök att lägga en mystisk kraft?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Har inte böckerna framför mig men vi har kört med att man får det.
 

Wenner

Veteran
Joined
15 Jan 2011
Messages
41
Location
SE
Vet någon var det står? Diskuterade med spelarna och vi tyckte det var oklart
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Sidan 176: "Att använda en mystisk kraft eller ritual: 1T6 temporär korruption."

Det är det enda jag hittar. Kan ju kanske gå att finna svar om man letar på varje sida i boken, men det känner jag inte riktigt för just nu... Men jag har för mig att en Järnringare sagt att man får korruption även om man misslyckas. Är däremot väldigt osäker, så ta inte mitt ord för det.
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Har också tolkat det som att man får korruption oavsett om man lyckas eller ej.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
En av mina spelare som är lite mera personligt involverad i järnpakten vill lära sig tala alviska (har deras språk ett "riktigt" namn?) men eftersom rollpersonen är krigare känner spelaren att lärd till gesällnivå känns lite överdrivet för att enbart komma åt språket.

Funderar på att låta spelaren köpa enbart språket alviska för 10 erf istället. Synpunkter på detta?
 

Rabastes

Veteran
Joined
29 Mar 2014
Messages
7
Min enda invändning är att det nästan känns för dyrt. Tror det i slutändan hänger på hur mycket spelaren kommer få för sina 10 erf. Rollpersonen bör ju ha en skaplig kontakt med (iallfall delar av) Järnpakten. Kommer språket någonsin användas till något annat än att tala med Järnpakten? Om inte skulle jag nog låta rollpersonen lära sig språket utan kostnad (men inte allt för snabbt).

Jämför hur mycket nytta en stridsinriktad rollperson har av till exempel Rustmästare (novis).
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Låt rollpersonen förstå och tala alviska gratis. Men kräv ett slag på Listig i pressade situationer.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jag tycker också att just språkförmågor är en sak som kan växa fram under spel utan erfarenhetskostnad, speciellt då med tillgång till någon att samtala med eller liknande.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
183
Location
Södertälje
Spelaren vill att sin rollperson skall kunna samtala med sin alviska blixtförälskelse nästa gång dom träffas (Kanske skulle skrivit OM, men spelaren kommer i varje fall göra allt i sin makt för att det skall inträffa).

Att lära sig ett språk utan erfarenhetskostnad tycker jag låter lite billigt, Häxan i gruppen får ju betala dyrt för sin Lärd-talang, visserligen innehåller den mycket mera än bara alviska...

Ni har gett mig en del att tänka på.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
Jag har en fråga kring att höja grundegenskaper. En av mina spelare ville att det skulle vara lite billigare eftersom det annars aldrig är ett alternativ (stämmer det?) när det kostar 10,20,30. Hans förslag var att det skulle kosta som det hen höjer till, typ 16 för att höja till 16 + att det skulle finnas olika begränsningar för varje ras. Så en rese kan höja till 20 i stark men 15 i kvick, medan hos en svartalf är det tvärtom. (det skulle då alltså inte finnas någon begränsning för hur många steg hen kan höja en grundegenskap förutom det som bestäms av rasen) Bu eller bä? För mäktigt? Eller rimligt?
 

Wenner

Veteran
Joined
15 Jan 2011
Messages
41
Location
SE
Visst kan man diskutera förändringar där då det i början ger väldigt mycket att skaffa förmågor. Dock tycker jag att det över tid är tillräckligt fördelaktigt att höja grundegenskap för att motivera priset.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Grundegenskaperna är så otroligt viktiga att jag verkligen inte tycker att det ska vara billigare att höja med Exceptionellt Karaktärsdrag. En Karaktär med 15 i ett värde klarar trotts allt 75% av alla sina slag mot en "vanlig människa" (tio i allt).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Opoopo;n89228 said:
Hans förslag var att det skulle kosta som det hen höjer till
Sorry för att vara språkkonservatorn, men varför i hela fridens namn säga "hen" när du själv redan könsbestämt objektet - i samma mening? Skulle det verkligen kostat på att skriva ett gammalt hederligt "det han höjer till"...?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,004
Genie_GM;n89376 said:
En Karaktär med 15 i ett värde klarar trotts allt 75% av alla sina slag mot en "vanlig människa" (tio i allt).
Tyvärr är det i praktiken inte sant. Jag hade jättegärna velat att det var det, men inga vanliga mänskor har "tio i allt".

Av alla publicerade SLPer skulle jag säga en fjärdedel har ett jättehögt värde i den egenskap vi diskuterar (13 eller 15), en fjärdedel har ett jättelågt värde i egenskapen ifråga (5 eller 7)... och av den andra halvan har varannan en tramsig modifikation som inte är plus minus noll.

I praktiken är det lika vanligt att din 75:a blir nära 100 som bara 50. Tyvärr.
 
Top