Nekromanti Frågor om Förmågor

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Opoopo;n89228 said:
eftersom det annars aldrig är ett alternativ (stämmer det?) när det kostar 10,20,30.
Prova att spela ett slag innan du ändrar detta. Helst till du delat ut åtminstone 100 XP (tio sittningar eller mer).

Jag vill påstå minst en av dina spelare kommer att ha börjat köpa höjningar vid det laget, och har jag fel kan du minska kostnaden då.

Men inte nu.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jag har säker nämnt det innan i andra trådar, men så som jag brukar sätta ihop mina SLP-er så brukar de inte ha skyhöga värden. Men ja, 75% har man sällan i spelet direkt ur boken.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
CapnZapp;n89382 said:
Sorry för att vara språkkonservatorn, men varför i hela fridens namn säga "hen" när du själv redan könsbestämt objektet - i samma mening?
Skulle det verkligen kostat på att skriva ett gammalt hederligt "det han höjer till"...?
Nja, spelaren vill ju alltså göra det till en allmän lag. Det är hans förslag men den gäller ju alla spelare i min grupp som består av både kvinnor och män, således det allmänna "hen". Om jag skulle skrivit han där så skulle det låtit som han bara pratade om sig själv och det stämmer ju inte.

Snyggare skulle nog varit om jag skrivit: Hans förslag var att det skulle kosta som det spelarna höjer till.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lilja;n63843 said:
För att använda gift på ett vapen behövs förmågan Giftbrukare; det har inte Ashfaru.
Så som förmågan beskrivs kan Giftbrukaren applicera gift på ett vapen.

Detta ger upphov till frågor:

Menas sitt vapen, dvs du måste själv ta Giftbrukare för att applicera gift på dina vapen (du kan inte låta din svartalfskompis med Giftbrukare stryka gift på dina vapen före strid?) I slutändan: kan en rollperson ta Giftbrukare för att sedan förse alla i gruppen med förgiftade vapen? Eller är tanken att bara just du som själv tagit förmågan ska få åtnjuta förgiftade vapen? Att alla andra är klumpiga och okunniga nog att lika gärna förgifta sig själva som sina fiender när striden väl börjat även om du som Giftbrukare förberett allt enligt konstens alla regler?

Menas bokstavligen ett vapen, dvs inte alla dina vapen utan bara just ett? (Ska tjejen med två dolkar kunna applicera gift på bägge dolkar? Ska killen med pilbåge kunna applicera gift på alla dussinet pilar i sitt koger?)

Vidare: handlingen (att applicera gift på vapen) är "Fri". Är tanken att giftbrukaren ska använda denna handling i strid, Lilja? Dvs exempelvis dra en pil, bestryka den med gift, och sedan skicka den mot fienden, allt i en och samma runda?

Grundläggande fråga: giftdoser, de är väl inte kumulativa? (Om jag hugger dig två gånger med dolk som har svagt gift; ska du sedan slå 1t4 eller 2t4 i giftskada?)



Tillägg: skiljer sig användandet av "Elementaressens" på något avgörande sätt från gifter? Beskrivningen är ju kortfattad, och det ligger nära till hands att dra slutsatsen att Elementaressens är strikt bättre än (svagt) gift:

Priset är samma. Tillgängligheten är (i brist på mer info) samma. Men ingen förmåga krävs för att använda Elementaressens?!? (Eller Giftbrukare innefattar ALLA alkemiska smörjor?)

Vad hindrar, enligt er på Järnringen, min karaktär från att köpa/tillverka Elementaressens istället för gifter, och därmed säga till gruppen "strunt i förmågan Giftbrukare"...?

Har jag missat någonting och isåfall vadå? :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lilja;n67123 said:
Den som använder formelpergamentet drabbas av temporär korruption som vanligt, dvs om kraften inte ingår i användarens tradition eller om användarens nivå i traditionen är densamma som formelpergamentet eller högre.
Men så är väl inte den vanliga regeln?

Den är väl

"dvs om kraften inte ingår i användarens tradition eller om användarens nivå i traditionen är lägre än formelpergamentet."
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lönnstöt Gesäll: Min kompis läste "Rollpersonens lönnstöt gör extra skada (+1T4)..." som att gesällnivån ger extra skada utöver vad du redan har, dvs novisnivåns extra skada.

Själv gissar jag att formuleringen enbart hänvisar till den extra skada Novisnivån ger.

Vad är korrekt?

Ger en Gesälls lönnstöt
T4 för övertag
T4 för novisnivån
T4 för gesällnivån plus "åderlåtning"
dvs vapnets skada plus 3T4 i skada plus "åderlåtning"?

eller

Ger en Gesälls lönnstöt
T4 för övertag
T4 för novisnivån
"åderlåtning" för gesällnivån
dvs vapnets skada plus 2T4 i skada plus "åderlåtning"?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Med risk för att detta redan besvarats någonstans...:

Erratan said:
Projektilvapen i närstrid
Förtydligande: Ett projektilvapen kan inte avfyras i närstrid. Skytten måste antingen välja att Bryta närstrid (s 161) eller byta vapen (en förflyttningshandling för de flesta vapen, dock inte vapen med kvaliteten Kort vilka dras som en fri handling). Försvar påverkas inte av att befinna sig i närstrid med ett projektilvapen i händerna.
Detta gäller således specifikt projektilvapen, alltså inte kastvapen?

Mao: jag kan använda kastvapen i närstrid?

Jfr regelboken sid 148:
"De [kastvapen] används ofta innan närstrid inleds, ..." (min emfas)

Ofta? Inte uteslutande?

Mao: jag kan använda kastvapen i närstrid?

Yes? No? :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
CapnZapp;n41737 said:
Och så en direkt regelfråga från diskussionstråden om Bjäran och andra medhjälpare:
Ett Skyddshelgon (se ritual sid 145) har "ljusgissel" som vapen. Har ett "ljusgissel" kvaliteten "ledat"? (Om inte, varför gavs skyddshelgonet då ett vapen med "gissel" i namnet?)
Vill bara notera att ett svar har indirekt givits i erratan:

Rättelse: Skyddshelgonets vapen (ljusgissel) ska däremot ha kvaliteten Länkat. Dessutom ska ljusgisslet göra 1t8 i skada, inte 1t6.
(En gång gavs ett annat svar, men det har forumet ätit upp. Och lika bra är väl det...)
 

Starcrow

Veteran
Joined
10 May 2015
Messages
28
Jag har några frågor angående Hamnskifte.

Kan man använda alla förmågor som en best? Finns det några restriktioner? Exakt hur fungerar förmågan Naturlig Krigare tillsammans med monstruösa särdraget Naturligt Vapen, skadan ökas men på vilket sätt? Har bestar en grundskada eller använder man sin egen skada för obeväpnad attack som icke-best dvs 1T6 med förmågan Naturlig Krigare?

Kan man använda mystiska krafter som en best? Om det inte går att använda krafter som kräver material går det ändå att använda Förhäxa som bara kräver ens blick?

Och slutligen vad händer om du har en rustning på dig när du skiftar till en best? Gäller det skyddet fortfarande när du tar skada eller räknas den inte?

Någon annan som har funderingar kring detta?
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Såhär skulle jag spelleda Hamnskifte:
En person som är Hamnskiftad kan inte hantera vapen (alltså inte använda vapenFörmågor eller göra anfall med vapen, men kanske bära ett vapen med sig), och utrustning och rustning den bär med sig när den skiftar smälter in i den nya formen. Den kan plocka upp och bära föremål efter att den har skiftat. Med Hamnskifte - Novis kan personen bara bära mycket små föremål.
Jag skulle också säga att en Hamnskiftad person har svårt att utföra ritualer (de tar lång tid, och det är svårt att tända mysbelysningen med klor) och använda Mystiska Förmågor då de kräver material. I vissa fall kanske det skulle passa att låta personen använda vissa förmågor ändå.

Naturlig Krigare tillsammans med Naturligt vapen ökar tärningen man använder för att slå Skada. 1T4 i grund (oavsett vilken form personen är i) blir 1T6 med Naturligt Vapen och 1T8 med Naturlig Krigare - Novis. Om personen inte är Skiftad får den alltså bara 1T6 i skada.

En Hamnskiftande Rese kan göra ohyggliga mängder skada i närstrid. o_O
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Vandråp!

Hur fungerar detaljerna med Vandråp - Gesäll egentligen...
När man petar ihjäl någon med ett Vandråpsvapen för man en ny kompis, en Dragoul, som har ett standardiserat formulär enligt mosterkapitlet. Får man samma Dragoul om man dödar en Svartalf som ett Ärketroll? Eller varför inte en Ekorre? Hur länge får man behålla Dragoulen? Antingen så ramlar den sönder när striden är slut eller så går man omkring och mördar barn och grundar en odöd armé, och springer omkring och shankar döende vänner.
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Genie_GM;n91133 said:
Vandråp!

Hur fungerar detaljerna med Vandråp - Gesäll egentligen...
När man petar ihjäl någon med ett Vandråpsvapen för man en ny kompis, en Dragoul, som har ett standardiserat formulär enligt mosterkapitlet. Får man samma Dragoul om man dödar en Svartalf som ett Ärketroll? Eller varför inte en Ekorre? Hur länge får man behålla Dragoulen? Antingen så ramlar den sönder när striden är slut eller så går man omkring och mördar barn och grundar en odöd armé, och springer omkring och shankar döende vänner.
Nu är jag hård, men det är lite tröttsamt att Järnringen släpper ut sådan här otydliga och helt ärligt ganska ogenomtänkta regler, det kräver så mycket tankearbete för mig som SL. Jag gillar inte att tänka på saker i onödan! Hursomhelst. Jag tolkar det på texten som att man kan väcka hur många som helst och att alla återkommer som monstret Dragoul, oberoende av vilka de var i livet. Så länge det är en kulturvarelse skulle jag vilja lägga till. Det står i regeln att de dör på riktigt efter scenens slut.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jamen dåså, då är det bara att ha med sig en säck fyraåringar och snabbt skära halsen av dem när striden börjar. Då är frågan: räknas det som ett Anfall att mörda unge i säck?
 

davalt

Veteran
Joined
30 Dec 2013
Messages
50
Genie_GM;n91158 said:
Jamen dåså, då är det bara att ha med sig en säck fyraåringar och snabbt skära halsen av dem när striden börjar. Då är frågan: räknas det som ett Anfall att mörda unge i säck?
Jag ser bara en lösning: RP skaffar Vandråp = Döda RP.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Sen kanske man inte är hemskt välkommen i Tistla Fäste om man stryker runt på nätterna och samlar småbarn.

I all ärlighet så tycker jag Vandråp funkar bra som SLP-Förmåga, men att den (som många av de andra Svartkonstförmågorna blir underliga i händerna på spelare.
 

Massher

Keyboard Warrior
Joined
25 Apr 2014
Messages
42
Alltså lite sunt förnuft får ju gälla med vandråp och jag litar på att mina spelare rollspelar istället för att jobba på sätt att missbruka sina krafter. Dragouler begränsar jag till humanoider enbart och ifall det mot förmodan skulle vara barn så hade jag gett Dragoulen negativa modifieringar eftersom en icke fullvuxen kropp omöjligt kan ge en lika stark Dragoul. Med det sagt så tycker jag att vandråp funkar om rätt rollperson har den i rätt sorts grupp... i de flesta grupper med äventyrare är det nog inte så speciellt välkommet att man återuppväcker de döda skulle jag tro. Tumregeln jag använder som SL är att det ska vara en karaktär som inte blir utkastad/lynchad/lemlästad av övriga i gruppen (vad som händer i spel är en annan sak men man behöver ju inte lägga in förutsättningar som gör att man oundvikligen kommer att hamna i en dålig situation som inte genererar en bra spelupplevelse för gruppen). När det gäller karaktärsskapande så är jag också så jobbig som SL att jag vill att valen av förmågor ska gå att motivera. Nedan finns två exempel på när vandråp kan funka på en rollperson:

* Spelar man en grupp med mindre hederliga individer som mest är ute efter makt och rikedom så kan en riktigt creepy svartkonstnär med vandråp funka.

* Spelar man en grupp med vetenskaps-magiker (exempelvis en utbrytargrupp från ordo magika) som ser svartkonst/nekromanti som ytterligare ett område att utforska så behöver inte etik hindra användandet av vandråp.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Jo, alltså självklart skulle jag mecka och utveckla och husregla så som krävdes för min egen grupp, men jag stör mig ändå på slarvigt skrivna regler.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Fast jag tror Järnringens spel är fel för dig som vill ha "oslarvigt" skrivna regler.

Dels tror jag de ser reglerna som "öppna" snarare än "slarviga", dels har Järnringen aldrig varit särskilt bra på hela den här regeladvokatsvängen.

Vilket i detta sammanhang inte ska ses som kritik, utan mer som att det är lika bra att de inte ens försöker skapa den sortens regler. (Mycket bättre att de lägger krutet på sina äventyrskampanjer än regeljox!)

Vad gäller Vandråp orkar jag inte kommentera. Är dina spelare omogna regelryttare är den givna lösningen att enbart låta SLPs få förmågan.

Att försöka "skärpa till" Järnringens "slarv" vore ett oändlighetsarbete som 1) jag inte är intresserad av 2) att göra åt dem men viktigare 3) gör inte spelupplevelsen nämnvärt bättre.

Antagligen är det mina år med d20/3e som fått mig bli mycket mera relaxad i denna fråga. Att husregla bort oklarheter känns jävligt frestande, men löser i slutändan väldigt litet.

(Notera att inget av detta är ett försvar av Järnringen; bara att jag har gått nedför "stringens"-vägen och avrekommenderar er från att göra detsamma)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Starcrow;n90785 said:
Jag har några frågor angående Hamnskifte.

Kan man använda alla förmågor som en best? Finns det några restriktioner? Exakt hur fungerar förmågan Naturlig Krigare tillsammans med monstruösa särdraget Naturligt Vapen, skadan ökas men på vilket sätt? Har bestar en grundskada eller använder man sin egen skada för obeväpnad attack som icke-best dvs 1T6 med förmågan Naturlig Krigare?

Kan man använda mystiska krafter som en best? Om det inte går att använda krafter som kräver material går det ändå att använda Förhäxa som bara kräver ens blick?

Och slutligen vad händer om du har en rustning på dig när du skiftar till en best? Gäller det skyddet fortfarande när du tar skada eller räknas den inte?

Någon annan som har funderingar kring detta?
Det finns inget Rätt Svar. Vad tycker du själv?

Personligen hade jag inte låtit den hamnskiftade karaktären använda "intellektuella" eller finmotoriska färdigheter. Erfarenheter från D&D-druider som alltid är i bestform avskräcker. Låt hamnskiftet vara ett kombatmonster, men att karaktären måste återvända till sin naturliga form för allt som har med mystiska förmågor, läsa/skriva, sociala sammanhang etc...
 
Top