Nekromanti Frågor om Förmågor

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Jag förstod Liljas svar som att utöver de med Lärd på mästarnivå så kan även alla ordensmagiker använda dem?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Min tanke är den som Paal fångat upp i min lätt kryptiska beskrivning, att ordensmagiker kan skapa dem och att ordensmagiker samt personer med Lärd kan använda dem.

Formelpergament kommer att få regler kring sig i Spelarnas handbok. Utkastet ser ut så här idag - vad tror ni om det? Not: Artefaktmakare är en ny förmåga som Ordensmagiker kan lära sig (eller kommer att kunna lära sig i och med Spelarnas handbok) och formelpergament är en sak artefaktmakare kan skapa.
Formelpergament: Artefaktmakaren har bundit en mystisk kraft på novis-, gesäll- eller mästarnivå (beroende på nivå i pergamentet), som sedan kan läsas och aktiveras av någon annan som behärskar Ordensmagi till rätt nivå (samma som pergamentet eller högre) eller Lärd (minst gesällnivå). Den som använder formelpergamentet drabbas av temporär korruption som vanligt, dvs om kraften inte ingår i användarens tradition eller om användarens nivå i traditionen är densamma som formelpergamentet eller högre.
Artefaktmakaren måste inte själv behärska kraften men behöver ha någon med sig som gör det när pergamentet skapas. Pergamentet förbrukas när det används.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Jag tänker att det hade varit vettigare med en korruptions lindrigare eller korruptions befriad formelmagi. Som gör dom extremt åtråvärda men dom är ju fire-and-forget.
 

KassRos

Veteran
Joined
27 Jan 2015
Messages
11
tvilling attack + naturlig krigare + överlevnadsinstinkt?

en av killarna i min grupp har nu en svart alf med överlevnadsinstinkt (mästare) naturlig krigare (gesäll) och tvilling attack. som jag har förstått det får han då göra 8 attacker per runda och alla kan ökas i skada med till exempel järn näve, bärsärk eller naturlig krigare (mästare) stämmer detta? i sådana fall är det löjligt mycket skada
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Så tolkar jag inte det. Jag tycker det ser ut som att med Överlevnadsinstinkt får han vid ett tillfälle under striden göra en extra stridshandling. Naturlig krigare gäller bara obeväpnad som jag har förstått det och Tvillingattack ger två attacker per runda med ett enhands och ett kort vapen. Naturliga vapen är Kort.

Så som jag har förstått det så får han, om han slåss med enhandsvapen och andra handen obeväpnad, totalt 3 attacker. En Vanlig, en med Korta som råkar vara Naturliga Vapnet här och en extra från Naturlig Krigare Gesäll. 1T8 på första, 1T6 på andra och 1T6 på tredje.
En gång under striden får han ytterligare en Stridshandling där han kan göra om allt detta. Den rundan får han totalt 6 anfallsslag. Så tolkar då jag det.
Edit: Ser nu när jag läser ännu nogrannare att båda verkar ha "Handling: Aktiv" och det antar jag att man måste välja om man vill göra dubbel-obeväpnad eller dubbel-beväpnad. Men jag skulle nog köra med 3 Attacker, för det tycker jag är "lagom", men det är nog min egen husregel.

Den andra frågan om att Järnnäve, Bärsärk och Naturlig Krigare Mästare buffar alla dessa slag? Japp, det gör dem. Men en sak att tänka på: Alla, förutom den extra stridshandlingen från Överlevnadsinstinkt, måste vara mot samma fiende. Har fienden då Massor i rustning så behöver den det. Har den inte det så är det bara slöseri med en Extra stridshandling.

Sedan vet jag inte om jag tycker det är så mycket mer löjligt än en tvåhandsbärsärksjärnnävsrese.

Robust Mästare. +1T8 på en attack.
Järnnäve Mästare: +1T8 på alla attacker.
Tvåhandskraft: 1T12 och ett bonusslag om man missar.
Bärsärk: +1T6

Alltså slår den resen 1T12+2T8+1T6 på attackslaget. Missar den för den slå igen dock bara med 3T8+1T6(jag räknar alltså att Robustbonusen inte ärförbrukad). Och dessutom så bör man tänka att all skada är i en attack, så rustningen räknas bara en gång. Och råkar man ha Tvåhandskraft Mästare, så finns det ingen Rustning. Kanske även Naturlig Krigare Mästare kan lägga till 1T6 på attacken också om man nu känner att man behöver det. Men eftersom det är bara i undantagsfall nått har 18 i Tål, så kommer den Bärsärkaresen slå ihjäl allt på ett slag. Ärketroll och sånt kanske det tar 2 slag om han inte har Tvåhandskraft Mästare. Men det är inte heller så konstigt. Personen är 3 meter lång, väger ett halv ton, svingar ett svärd på 1-1½meter som den är jävligt bekant med och är jävligt arg. :)

Bonus på Builden. Skaffa Rustmästare Novis, så har du 1T6+1T8 i rustning. Och Bärsärk Gesäll så får du ytterligare +1T4 :)
 

KassRos

Veteran
Joined
27 Jan 2015
Messages
11
jo jag håller med fast det står aldrig specifikt om den obeväpnade attacken är med vapen eller ej. det enda som står är att man på novis nivå får attackera med en T6 skada i obeväpnad attack.

sen igen är krigare över huvud taget väldigt starka i detta spel
joo vi har 2 rese krigare som går åt det hållet samt båda har exceptionellt styrka på mästare så de har 18 i stark så de missar typ aldrig
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Ni är på rätt spår, men missar en viktig aspekt; flera av de förmågorna ni nämner har nivåer som är Aktiva. Endast en aktiv handling kan göras per stridshandling. Svartalfen kan alltså göra flera attacker men inte addera alla förmågorna samtidigt.

Exemplevis:
Robust Mästare: +1T8 på en attack. Aktiv - kan inte kombineras med andra aktiva förmågor.
Järnnäve Mästare: +1T8 på alla attacker. Aktiv - kan inte kombineras med andra aktiva förmågor.
Tvåhandskraft: 1T12 och ett bonusslag om man missar. Reaktiv - kan alltså kombineras med en aktiv förmåga i samma handling.
Bärsärk novis: +1T6. Fri, adderas till alla attacker varelsen gör.
Naturlig krigare Gesäll: Två attacker, obeväpnad (eller naturligt vapen), mot samma mål. Aktiv -kan inte kombineras med andra aktiva förmågor.
Naturlig krigare Mästare: +1t6 på varje attack. Aktiv, men ska läsas som att den adderar 1t6 till Gesällnivåns två attacker, d v s Reaktiv ska den vara.

Svartalfen kan alltså göra många attacker, en runda per scen dessutom två stridshandlingar genom sin Överlevnadsinstinkt Mästare, men inte lägga alla förmågor på varandra.

Hoppas detta klargör mer än det fördunklar.
 

KassRos

Veteran
Joined
27 Jan 2015
Messages
11
Lilja;n68125 said:
Ni är på rätt spår, men missar en viktig aspekt; flera av de förmågorna ni nämner har nivåer som är Aktiva. Endast en aktiv handling kan göras per stridshandling. Svartalfen kan alltså göra flera attacker men inte addera alla förmågorna samtidigt.
jaha det hade jag och de andra helt missat, det var väldigt dåligt av oss. tack så mycket! plötsligt blev det inte lika märkligt längre.

tack så mycket!
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
*kollar ingenom boken och erratan*
Ahh... Nu förstår jag. Fast Lilja, det stämmer inte ;)

Robust: Det står Speciell och att ger extra skada på en attack.
Järnnäve: Gesällnivån ger +1T4 på ALLA attacker. Medan Mästarnivån ger en Extra attack enligt erratan, men då tappar man +1T4 på båda. Om jag förstått det rätt. Men Mästarnivån är Aktiv precis som du säger.
Tvåhandskaft: Stämmer bra. Men Mästare är Aktiv, då man ignorerar pansar.
Bärsärk: Jepp.
Naturlig Krigare Gesäll: Damn! Jag vill köra min Brawler-Rese! Nåja, det tror jag att jag husreglar. Två vapen + Naturlig Krigare Gesäll ger 3 attacker :)
Naturlig Krigare Mästare: Jepp :)

Så Svartalfen kan alltså få använda Tvillingattack Eller Naturlig Krigare Gesäll var Stridshandling. Men Järnnäve Gesäll räknas in ;)

Och Resen får använda Robust på en attack, Tvåhandskraft, Bärsärk och Järnnäve Gesäll. Så 1T12 + 1T8 +1T4. Det räcker ändå ganska långt, om man dessutom är i Övertag så ytterligare +1T4. Och Lönnstöt(Reaktiv, jag har kollat) +1T4 till +1T8. Men även Ryttarkonst är Reaktivt. Mer tärningar! Jag behöver fler! +1T10.

Så en Robust Mästare, Rese med Tvåhandskraft Gesäll, Järnnäve Gesäll, Bärsärk Novis, Lönnstöt Mästare, Ryttarkonst Mästare i Övertag gör alltså: 1T12 +1T10(Ryttar)+1T8(Robust)+1T8(Lönnstöt)+1T6(Bärsärk)+1T4(Järnnäve)+1T4(Övertag) och så blöder den också :) Kanske ska köra ett Vandråp och Giftbrukare också just for the lolz!

Skämt å sido. Det var mest en övning för att se vilka som går ihop. Har jag räknat rätt? För det där är ganska exakt en Shit-load med skada. Inte för att det någonsin kommer att funka. Bara en sån där enkel sak som Robust Mästare gör det ju lite svårt att rida. Och Bärsärk och Lönnstöt ser jag vissa tematiska problem med om man inte då ser det som en välriktad attack då som man kanske kan använda om man håller huvudet kallt. Sen är det ju en REJÄL mängd XP det handlar om också.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Japp, din tvåhandsviftande bärsärkarese blir i sanning fruktansvärd, enligt reglerna. Men svartalfen med massor av attacker måste husreglas för att överleva i den version som beskrivits här. Den kan bli effektiv men inte riktigt så überjävlig som ovan.
Haha, ja släng in Ryttarkonst mm och få till ett bra övertag, då ligger även den svartaste urstyggelse illa till. :)

Mer seriöst Robust III och Ryttarkonst är nog svåra att få ihop, om resen inte rider på en koloss eller liknande. Däremot är Bärsärk och Lönnstöt kompatibla, dock inte med ett tvåhandsvapen. Och som du säger, det kostar en del erfarenhet.

Ett litet sidospår av möjligt intresse; systemet är designat i andan av "perfect imbalance". , D v s en spelare med tillräcklig mängd erfarenhet att tillgå kommer att kunna bygga en rad olika mycket farliga rollpersoner. Att ge massiv skada är mycket tillfredställande och det finns flera vägar dit, men med den mängden Erf som behövs kan du med säkerhet också skapa rollpersoner som kan bromsa, blocka, paralysera och generellt bara sabba nästan allt fiender tar sig för, liksom det går att skapa starkt defensiva och reaktiva krigare som är väldigt jobbiga att komma åt för Davokars stackars monster. Det är i alla fall tanken med systemet.

Min erfarenhet i spel är dock att rollpersoner sällan blir så optade när de spelas fram; det är nämligen ganska tråkigt att ta sig hela vägen dit - i alla fall verkar mina spelare tycka det. ;) Men om man startar med massor av Erf, eller bara gör det som ett tankeexperiment, så är det fullt möjligt.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jo, samma här. Mina spelgrupper gillar visserligen att Powergamea. Men de lyckas sällan så bra, de faller dit för den där: "Men det är ju mer logiskt att min karaktär lär sig skriva och läsa"
Jag tycker inte det är nått dåligt att det är så, snarare bra. Perfect Impalance faller mig i smaken.

*drömmer dock fortfarande Robust III Resen som rider in i strid på en Mammut*
 

Lime

Veteran
Joined
7 Feb 2015
Messages
1
Välsignad sköld - Läggs den magiska skölden till normalt skydd på samma vis som Robust gör? Ex. lätt rustning och välsignad sköld novis ger 2 T4 pansar.
Behandlar man tillika välsignad sköld som normalt pansar vid pansarbrytande attacker? Låter man det då påverkas av Rustmästaregenskapen att slå för kvick att undvika pansarbrytande effekt?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
@Lime;

Välsignad sköld - Läggs den magiska skölden till normalt skydd på samma vis som Robust gör? Ex. lätt rustning och välsignad sköld novis ger 2 T4 pansar.

Ja, de läggs ihop.

Behandlar man tillika välsignad sköld som normalt pansar vid pansarbrytande attacker?

Ja, pansarbrytande attacker ignorerar allt pansar, även mystiskt sådant.

Låter man det då påverkas av Rustmästaregenskapen att slå för kvick att undvika pansarbrytande effekt?

Ja, man slår Rustmästare för att undvika pansarbrytande effekter om man bär rustning, och Välsignad sköld räknas som pansar.
 

KassRos

Veteran
Joined
27 Jan 2015
Messages
11
Mystiska Kraften "svavelkaskad" på gesäll nivå.

"tar målet full skada får mystikern försöka styra den flammande energin till ett ytterligare mål" betyder det att man måste göra 12 i skada för att lyckas eller betyder det att man ska helt enkelt lyckas på sitt viljestyrka slag?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
@KassRos: Det senare, när mystikern lyckas med [Viljestark-Kvick] och målet tar 1t12 i skada så får mystikern försöka träffa ett nytt mål.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Har jag tolkat det rätt att man kan ha ett vapen i samma hand som man har en Bucklare? Dvs kan man köra två vapen, parerdolkar, och två bucklare? För en total bonus på Försvar med +4?
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Se sida 2 i denna tråd. Där fick vi svar på bucklare och parerdolkar.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Kanske har frågats förr, men förmågor som kringgår bepansring, ignorerar de även naturlig bepansring, skydd från bärsärk, robust osv.? eller gäller det endast just rustningar? Finns ju både tvåhandskraft på mästarnivå samt vissa monstruösa särdrag som ignorerar bepansring.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
@Moberg: så är det tänkt, förmågorna du nämner ignorerar all bepansring oavsett källa.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Tack Lilja, och bara för att vara på det supertorra så får du en liten följdfråga på det :) Rustmästare på mästarnivå; om man lyckas med sitt slag får man tillbaka all form av bepansring, inte bara den från rustningen, eller hur?
 
Top