Nekromanti Forumsspel: Gotham City

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Re: DETTA ÄR VAD SOM MÅSTE GÖRAS!

Herr Nils said:
föreslår jag att vi utser en lynchledare eller blyrörsmaestro. Vi andra röstar som honom för att då sätta tryck på en person i taget, att förklara varför denne inte är en brottsbekämpare.
Rätt så. Förra partiet spretade rösterna iväg och ledde till att slumpen valde offer två dagar. Det får inte hända den här gången. Vi måste sätta skräck i en person åt gången, få honom att skaka i sina stövlar och försäga sig om han är en läderlapp. Och kan personen i fråga inte svara för sig trots oskuld är det antagligen en meningslös "bybo" vi lynchar iallafall.

Men tänk om Batman blir lynchledare, invänder säkert någon listig person (kom ihåg att notera vem). Jo men vi kommer att utse lynchledare från de som föreslår sig vara lämpliga, de som vill vara lynchledare kommer att utsättas för svåra förhör och utfrågningar, så risken att försäga sig som buttman och Co är allt för stor.
Jag har ett elakare förslag. Som du säger kommer någon av Robin, Batman, Huntress, Spoiler, Oracle eller vilka lappar som nu finns i omlopp att anmäla sig, men det är inte säkert att vi avslöjar dem. Säkrare då att vi väljer en ledare, låter den motivera varför den inte är en läderlapp, och följer dess ledning sen. Då sätter vi ordentlig press på minst två personer varje timme, vilket känns som mer än om vi bara ska slänga anklagelser omkring oss. Åtminstone i början när vi inte har statistik.

Jag nominerar Herr Nils till järnrörsmaestro. Håller ni med om min flumplan har vi nu en RL-dag på oss (torsdag) att bekräfta eller vederlägga alla misstankar om honom innan vi under hans ledning slår ihjäl någon på fredag.

Och för att visa att jag följer min egen plan tänker jag tills vidare rösta som honom. Rösten kan förstås ändras om Herr Nils ändrar sig eller blir outad som läderlapp.

Röst: Björn den gode
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: DETTA ÄR VAD SOM MÅSTE GÖRAS!

Som förste påhoppare av Herr Nils plan i föra varulvsspelet (och dessutom varulven själv). Så är det precis en sådan plan vi bör följa! Jag stöttar dig Herr Nils då det nu är i mitt intresse som riktig ärkebrottsling att utröna vilka som är rödhake- och fladdermusfetischister här i dårbingen.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Spelet är riggat

Coffe och Lindenius är då på den goda sidan (brottslingar alltså) han skulle inte göra dom till maffia igen.
Exakt! Vilket alltså gör att jag och Lindenius är primärmål för fladderfjanten och hans kalsongviftande lille stjärtkompis. Ju fortare jag och Lindenius ryker desto fortare skickare de hela gruppen av oss galna psykopater till total osäkerhet om vem som är vad och vilket som är varför och öhm, ja ni fattar.

Ju snabbare de "säkra skurkarna" försvinner desto snabbare blir hela skurkgruppen osäker. Med andra ord så ligger det oss psykopaters intresse att jag och Lindenius överlever så länge som möjligt. Så om någon har en "väktar"-liknande kraft, använd isåfall er kraft till att skydda mig eller Lindenius (eller båda två) från angrepp från de goda fjantarna.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Vilket kön är du?

Jag vill å det bestämdaste dementera att jag är kvinna, det borde vara tydligt för alla och envar. Jag tycker dock fortfarande att vi bör välja en kvinnlig ledare.

Sen kan vi ju alltid slå ihjäl en av de andra, jämställt och bra.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Jag är man

Och givet att Björne och magoo talar sanning finns det tvärtemot vad magoo säger ett incentiv att inte utse magoo, Björn eller de andra två töserna till ledare. Det skulle då vara 25% chans att nominera en med läderunderkläder till ledare, om vi tabbar oss med anställningsintervjun.

Jag är inte mindre misstänksam mot Björn, ska tilläggas. Att han får kvinnornas specialförmåga ut i allmän kännedom kan vara ett riskfritt sätt att framställa sig som brottsling. Hade inte han gjort detta hade någon annan gjort det.

Och jag tror absolut vi kan tro på de som säger sig vara kvinns. Får vi fem kvinnor så blir det för invecklat för den som ljuger.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Min tidsplanering

Vissa av oss har storslagna planer som sträcker sig utanför detta rum, planer som tar en del tid. Jag kan förstås inte avslöja dessa planer här men de innebär en hel del koncentration från min sida och jag beräknar därför endast kunna deltaga onsdag kväll och fredag runt 18-snåret.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Jag är man

Woah, woah, Magoo är man. Och oddsen att välja en hjälte bland männen är kanske nästan lika höga?

Det var en intressant uppgift Björn berättade om, jag skulle vilja se någon annan bekräfta den.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Re: Vilket kön är du?

magoo said:
Jag vill å det bestämdaste dementera att jag är kvinna, det borde vara tydligt för alla och envar. Jag tycker dock fortfarande att vi bör välja en kvinnlig ledare.

Sen kan vi ju alltid slå ihjäl en av de andra, jämställt och bra.
Du smet in medan jag skrev mitt förra inlägg. Okej, bara en outad kvinna.

Rent matematiskt har du dock fel. Väljer vi en kvinna till ledare har vi 25% risk att välja Huntress/Oracle/Spoiler. Väljer vi en man har vi 13% (2 manliga hjältar / 15 män) eller 20% (3 manliga hjältar) risk att välja en brottsbekämpare. Däremot kan vi, av samma skäl, gärna banka på ett kvinns.

Min röst på Hr. Nils som lekledare och Björn som piñata kvarstår tills vidare.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Re: Vilket kön är du?

Rent matematiskt har du dock fel. Väljer vi en kvinna till ledare har vi 25% risk att välja Huntress/Oracle/Spoiler. Väljer vi en man har vi 13% (2 manliga hjältar / 15 män) eller 20% (3 manliga hjältar) risk att välja en brottsbekämpare. Däremot kan vi, av samma skäl, gärna banka på ett kvinns
Uhm, förutsätter vi nu att de som är kvinnor IRL även är kvinnor i detta spel? Eller har jag missat något?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: DETTA ÄR VAD SOM MÅSTE GÖRAS!

Hummm, visst.. Vi kan testa det min gode Herr Nils, dock så kan deta mycket väl gå överstyr. Så det är bästa tt man går lungt & metodiskt framåt.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,453
Location
Köping
Re: Vilket kön är du?

Coffe_Kanon said:
Uhm, förutsätter vi nu att de som är kvinnor IRL även är kvinnor i detta spel? Eller har jag missat något?
Du har missat Björn den godes inlägg.

Björne said:
Alla kvinnor vet att det finns fyra kvinnor varav exakt en är hjälte och tre är skurkar.
The rest, as the say, is lågstadiematematik. :gremwink:
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Vilket kön är du?

Batman är svag för kvinnor och de för honom, det vet alla. Med en kvinna som ledare och en som första offer kommer Batman att avslöja sig.
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Vilket kön är du?

Stopp där, bäste Hellzon! Sen när vet vi hur många hjältar det finns? Antingen drar du siffror väldigt mycket ur luften och trollar därmed fram meningslös statistik baserad på komplett instabila grunder, eller så sitter du inne på information du inte borde ha och kan därmed anses å det synnerligaste misstänkliggjord.

Eftersom jag som tidigare redogjort finner Herr Nils plan synnerligen suboptimal finner jag det även ytterligare misstänksamt att du är så snar att haka på den. Kanske är du en schlem välgörare som försöker rida i rocksvansen av Herr Nils mer solida skurkrykte, kanske är ni till och med båda läderfetishister i maskopi?

Du har fortfarande gott om tid på dig på dig att förklara dig (och vi åväntar ju ännu de första yttrandena från flera deltagare) men åtminstone för stunden har mina personliga misstankar skarpt riktats mot att du antingen är aktivt på änglarnas sida eller i annat fall en belastning för sällskapet. Följaktligen:

Röst: hellzon
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Vilket kön är du?

Det stämmer, att hänga en erkänd kvinna ger högre chans att träffa rätt än att hänga en man, men det är inte enda fördelen, för säg att siaren hittare en erkänd kvinna som hjälte, då är vi övriga kvinnor automagiskt skurkar, tex.

Det vore därför väldigt bra om alla kunde svara på det här med kön eftersom det enbart hjälper oss skurkar, och så länge som inte någon skurk ljuger om sitt kön så spelar det egentligen ingen roll om hjältarna gör det.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Svar på alla inlägg

Well, måste säga at jag håller med dig här. Känns som det är lite väl tidigt att lägga ut röster här. Låt oss istället ta det lungt & se vad som händer dag för dag.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Woah

Eget beröm luktar illa, dessutom var det fortfarande ett stort OM här, OM rising har riggat spelet så ser jag dig som mer skurkaktig än ulvaktig men det vet vi inte, han sa ju trotts allt att han inte skulle göra det. Du är sannerligen ingen säker skurk och om du vore det så vore det dessutom inte bra att gå ut och säga det redan nu (det vore bättre att vänta så att inte hjältarna tog kål på dig utan du istället kunde lägga fram ditt avgörande argument när det verkligen spelade roll eller när du var på väg att bli hängd), men det är du inte så det är lugnt.
 

johoohno

Warrior
Joined
5 Sep 2004
Messages
389
Location
Nykvarn
Re: Metaspel (Drag 1)

Öh? Seriemördare? Ha'ru lust å förtydlia va sånna gör å hu're fungerar (en som inte kan spelets alla finesser än).
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Vilket kön är du?

Om det är sant som du säger—det vill säga att alla kvinnor fått veta denna statistik—torde ju detta dessutom vara synnerligen lätt att få relativ säkerhet i om de övriga bekräftar detta. Det i sin tur gör att det tycks mig som att det är alldeles för potentiellt lättgenomskådat för att vara en lögn.

Följaktligen, de kvinnliga skurkarna torde inte ha något att förlora på att avslöja sig (kliver bara tre fram kan det kännas hyfsat säkert att det är hjältinnan som döljer sig; blir det åas fler så har vi åtminstone en pöl av skarpt misstänkta att börja gräva i).

(Jag inser att jag nu bara snackar utan att komma med något nytt argumentmässigt, men vill alltså instämma i vädjan till damerna att avslöja sig och bekräfta Björns påstående.)
 
Top