Nekromanti Forumsspel: Gotham City

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Svar på alla inlägg

Skärpning! Hur tänker ni som röstar på Nightowl? Var vi inte överens om efter förra partiet att dom som röstades ut först var de som stack ut hakan och anklagade folk? Varför i hela friden skulle då Nightowl börja med att anklaga någon om han vet att det lär leda till att han själv dör?

Dessutom den här planen med att döda folk i bokstavsordning, kanske ser bra ut på pappret men jag har en bättre plan, vi dödar våra fiender istället. På så sätt så vinner vi mycket enklare än om vi dödar i bokstavsordning, omvänd bokstavsordning eller kranks "slump", jag litar förövrigt inte ett dugg på att krank slumpade och att då bara rösta utan att ge några argument tycker jag är misstänkt beteende. (misstänkt inte avgörande)

Herr Nils kommer nu med en ny plan som han vill genomföra, det är en mycket intressant idé som kanske skulle kunna funka, problemet som jag ser det är väl mest att så många är för dumma för att jag med gott samvete skulle kunna följa dom. Tills vidare så ställer jag mig därför avvaktande till den idén.

Det är i vanliga fall som påpekats väldigt misstänkt att snabbt hoppa på en anklagelse och jag noterar att marco, anderså och vicotnik alla ligger på min dåliga lista för dylikt beteende. Betänk dock att både anderså och vicotnik hade röster på sig själva, så eventuellt är det bara dåligt spel för att dom vill överleva. Även om det inte är helt tematiskt korrekt så måste folk inse att målet med det här spelet inte är att överleva utan att vinna! Det är ändå fel att göra muppdrag som att rösta ut sig själv (som herr Nils gjorde i förra) men det är ännu sämre att bara rösta på någon för att man vill överleva.

Nu är det tyvär så att ni som helt i blindo och av väldigt dåliga anledningar kastat er över Nightowl har rätt, det är han vi ska hänga, men nu vill jag att någon annan berättar _varför_ Nightowl är misstänkt, jag vet varför, och det är ett ruskigt bra skäl (så bra så att om det är fel tänker jag låta det bli en läxa för Nightowl och inte för nån annan) men det vore intressant att se vem mer som har upptäckt det skälet.

Så, ja, Nightowl ska dö, vilket tyvärr gör att er som jag misstänkte från början inte alls är nästan misstänkta (man hoppar inte på tåget mot en av sina kompisar) men OM jag av någon märklig anledning skulle ha fel angående Nightowl så är det marcus, anderså och vicotnik eventuellt tillsammans med krank (om fienderna kan kommunicera med varandra så lät nämligen den av dom var skyldig krank lägga fram anklagelsen för att inte behöva göra det själv)

Så där, nu ska jag ge några personliga svar också, sen sova lite, men när jag kommer tillbaka så vill jag att skälet till att hänga Nightowl har lyfts fram, det kommer ge pluspoäng i min bok.

(btw, när Nightowl har dött så är det Herr Nils som är på tur, men det kan vi ta imorrn)
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: DETTA ÄR VAD SOM MÅSTE GÖRAS!

Detta förefaller mig vara en synnerligen tveksam plan. En klar ledare som övriga blott följer gör det tvärtom lättare för ulvarna att dölja sig i fårskocken, eller i det aktuella fallet kanske fårhundarna att dölja sig i ulvaflocken. Det är först i diskussion och oenighet som det kan utrönas vilka oenigheter som bör misstänkliggöras.

Däremot stödjer jag—så länge bättre kandidater saknas—helhjärtat eliminerandet av de improduktiva element som inte bidrar till debatten och därmed inte utgör någon signifikant förlust även om de skulle visa sig, om ni ursäktar ett skämtsamt ordval, "oskyldiga". (Dock så är det förstås ännu allt för tidigt att yttra sig kring vilka stämmor som kommer att förbli åhörda.)
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Svar på alla inlägg

...eller så vet du något som vi andra inte vet, som vilka som är "rättvisans män" och att Anders Å är en av dessa och du nu febrigt försöker styra bort genom att förgifta våra sinnen, sötnos?

Jag skulle hellre se att att Anders Å berättar för oss varför han inte är misstänkt? Något kreativt kanske, tihi.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: DETTA ÄR VAD SOM MÅSTE GÖRAS!

Nej, Herr nils var inne på fel spår i förra spelet och då hängdes han (efter ha röstat på sig själv). Inte för att det spelar någon som helst roll, poängen är väl att han är inne på ett spår.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Ojoj

Här var det mycket hormoner som flyger i rummet. Nå, hur länge ska man behöva vänta på eld här? *viftar irriterat med cigaretten*
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Spelet är riggat

Om vi antar att spelet är riggat, vilket jag tycker verkar vara en väldigt rimlig antagan så länge så finns det några saker som jag vill påpeka.

Coffe och Lindenius är då på den goda sidan (brottslingar alltså) han skulle inte göra dom till maffia igen.

Herr Nils är på den goda sidan (Rising är nyfiken på vilka teorier Herr Nils har byggt upp till den här omgången och vill låta honom pröva det).

Jag är på den goda sidan (det vet jag ju iofs att jag är men för argumentet varför se min ordväxling med Herr nils i annan deltråd)

Jag har svårare att se vilka som rising skulle vilja se som onda men av någon anledning dyker magoos namn upp som en bra gissning i det här sammanhanget.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Metaspel (Drag 1)

Har tre dött kan vi börja jaga seriemördare
Fast hur jagar man en seriemördare? Följer seriemördaren de regler som Rising beskrivit i tidigare trådar så kan ju inte en siare upptäcka denne, och han/hon snackar inte in sig med Batco heller...

Klurigt.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Spelet är riggat

Ta det lugnt, nej det finns inga argument där än, jag sitter och skriver på det inlägget, simultanförmåga du vet :gremsmile:

Dessutom drar du förhastade slutsatser om att jag inte skulle betrakta dig som misstänkt, detta inlägget handlade OM utifall spelet var riggat.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Rättelse (röst)

Det var verkligen en intressant reaktion det här, det är tyvärr för tidigt att tolka den än men helt klart något för alla att lägga i minnet att Herr Nils gick igång på alla tolv cylindrar när jag i förbifarten och utan argument anklagade honom.

Sen tänker jag inte lägga ner för mycket tid på att försvara mig själv, det ger så lite spelutrymme om man hela tiden ska befinna sig i en defensiv position men lite här behöver redas ut.

Ja, det var ett logiskt drag att rösta på sig själv om du hade väldigt starka skäl att tro att basse var siare, säg att du kände det som så att det var kanske upp mot 50% att han var siare och ner mot 20% att han var maffia visst då var det logiskt. Men i allmänhet så är det logiska att det är bättre att döda en maffia än en bybo och bättre att döda en bybo än en siare, men eftersom du själv visste om att du var bybo så hade du (allt annat lika) dubbelt så stor chans att basse var maffia än att han var siare, dessutom tror jag du var en värdefull bybo så att då offra sig själv var fel drag. Men det här är inte så intressant egentligen, min poäng var inte att anklaga dig utan att i allmänhet få folk att förstå att rösta på sig själv om man är bybo nästan alltid är ett dåligt drag och inte ett bra.

Om du tänker ett steg till så inser du nog också att det här att jag pekar ut dig inte berodde på att jag kände mig säker på att du var maffia, för då hade jag velat hänga dig idag, utan snarare för att få en reaktion, vilket man verkligen kan säga att jag fick.

Och så angående metaspelet, jag har själv som sagt arrangerat en massa såna här partier och det som man är mest rädd för är att det ska bli en oerhörd slagvikt åt ena sidan. Vore jag Rising skulle jag tycka det var tråkigt om varulvarna vann varje parti, så när nu första partiet var en sån storseger åt varulvarna så skulle jag rigga det åt andra håller och således ge ulvrollerna till några jag trodde skulle förlora med dom.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Spelet är riggat

För att rising vill att skurkarna vinner (och vet att det här som du snackar om att någon smart redan första dagen skulle kunna peka ut hjältarna och förstöra spelet är en imaginär risk som är helt obefintlig)
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Svar på alla inlägg

Jag har då verkligen inte hakat på någon anklagelse. När jag skrev mitt röstinlägg fanns inte kranks inlägg. Jag var således övertygad om att jag var först att rösta på nightowl.
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: ok

Inget får igång en diskussion som att hota lite med ett saftigt järnrör. :gremsmile:.

Jag skulle säga att sannolikheten att den rösten ligger kvar till deadline är ca. 20 %, om inte fler argument för att rösta ut nightowl påpekas givetvis.

Argument som du säger dig sitta inne på utan att delge för att bygga någon sorts bild av dig själv som någon som är lite över oss andra, lite skickligare, lite bättre. (rising har hjälp till med den här bilden i kommentarstråden till förra omgången givetvis).

Vore du nu rent hypotetiskt hjälte (vilket ditt nick, Björn den Gode, antyder) skulle du såklart försöka använda den här imagen till din fördel. Genom att vi andra sätter lite högre tillit till din strategi än andras. Det vore dock lite väl genomskinligt att implicera att du har bra skäl att slå ihjäl nightowl utan att alls säga vilka. (förutsatt nu att nightowl i det här hypotetiska scenariot inte är en hjälte)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Rättelse (röst)

Men finns det ett logiskt fel i argumentationen så slår turbojeten till.
Men hur kunde det finnas ett logiskt fel i argumentationen när jag inte förde någon argumentation alls?

Fast nä, egentligen är jag inte så jätteintresserad av att föra den här diskusisonen vidare, jag kan ärligt säga att jag inte har någon aning om ifall din reaktion var en ulvs eller inte, den var lite väl extrem för att vara en ulvs nämligen samtidigt som den defensiva reaktionen oftast pekar mot en ulv eftersom bybon inte alls är lika rädd för att bli utpekad, så vi får se imorrn helt enkelt ifall jag fortfarande tycker du ska dö. (Om nu vi båda lever, jag skulle inte satsa pengar på det direkt :gremsmile:

För att återgå till ett antagligen konstruktivare spår så ska jag svara på inlägget om mitt skäl för att döda nightowl ovan.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Svar på alla inlägg

Så där, nu ska jag ge några personliga svar också, sen sova lite, men när jag kommer tillbaka så vill jag att skälet till att hänga Nightowl har lyfts fram, det kommer ge pluspoäng i min bok.
Jag är också väldigt intresserad av att se ett enda skäl till att hänga mig! (eller andra former av övervåld)

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: ok

Argument som du säger dig sitta inne på utan att delge för att bygga någon sorts bild av dig själv som någon som är lite över oss andra, lite skickligare, lite bättre.
Om Björne verkligen är bättre än oss alla andra bör han visa det och berätta varför jag är skäligen misstänkt, hur han fått reda på det (han kan inte ha använt några hemliga superduperkrafter än). Om inte bör han berätta varför han inte kan säga det rent ut.

Erik
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Argumentet för att hänga Nightowl

Argument som du säger dig sitta inne på utan att delge för att bygga någon sorts bild av dig själv som någon som är lite över oss andra, lite skickligare, lite bättre. (rising har hjälp till med den här bilden i kommentarstråden till förra omgången givetvis).
Ja, visst är jag dryg, det erkänns. Saken var bara den att det hade kunnat ge en del info ifall någon annan faktiskt hade sett argumentet och framfört det, men det ger iofs också en del info att dom inte gjort det, om än inte lika bra.

Argumentet för att döda Nightowl var att när frågan om att börja anklaga folk det första man gjorde kom upp så skrev Lindenius:
Jag upplevde ganska snart att de som pratade mest och var snabba med att anklaga en hel radda med folk tenderade att bli hängda snabbt. Jag tror det beror på en så simpel sak som att folk blir förbannade/misstänksamma på den personen och givetvis föröker få bort dem först.
Det vill säga att dom som anklagar folk blir hängda snabbt. På detta svarade Nightowl senare att:

Mitt främsta argument mot pratmakarna var att alla pratmakare verkade så oerhört lynchlystna. Det verkade för mig som en mycket vettig varulvsstrategi.
Ok, för att repetera så att ingen missar sammhanget här. Nightowl anser att det är en mycket vettig varulvsstrategi att vara oerhört lynchlysten - i detta parti har Nightowl varit oerhört lynclysten, varför skulle han använda vad han själv anser vara en vettig varulvstrategi om han inte var varulv?

(Hurvida det är en vettig varulvsstrategi (vilket det i allmänhet inte är) är helt ointressant, det viktiga här är vad nightowl själv anser)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Argumentet mot att hänga Nightowl: han är för dum!

Nightowl anser att det är en mycket vettig varulvsstrategi att vara oerhört lynchlysten - i detta parti har Nightowl varit oerhört lynclysten, varför skulle han använda vad han själv anser vara en vettig varulvstrategi om han inte var varulv?
Jag kom inte ens ihåg att jag gjort det där inlägget... du överskattar min hjärna grovt (hån- :gremsmirk:)

Men från den begränsade horisont som du kommer med förslaget så förstår jag att det verkade vettigt, så du slipper en lynchröst från mig den här omgången.

Vad jag mindes däremot var att det gällde att vara aktiv och om sig och kring sig för att få något gjort. Alltså var jag aktiv, och i brist på bättre (eftersom ingen av oss individuella psykopater är så jäkla nyttiga) förslog jag en turordning baserad på slumpen.

kranks förslag är helt förkastligt eftersom vi inte kan se vad han slår och vi vet inte om han är hjälte som lurar oss.

Arvidos förslag är däremot helt OK - fast märk att han liksom jag själv kan ha dolda motiv (jag har inga dolda motiv men jag förstår om man tror det) eftersom vi bägge står nära motsatta änden till den som vi föreslog man skulle lyncha folk i.

Erik
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Re: Kom och hjälp till att spöa en av hjältarna.

Alltså du får förstås rösta på mig om du vill, och du verkar dessutom tycka dig ha goda skäl att misstänka mig. Tyvärr är det så att du har fel både i sak och metod, vi tjänar ingenting på att allt fokus hamnar på ifall jag är god eller ond och att du driver det så rabiat gör mig faktiskt lite misstänksam.

Det är inte så att jag har något emot att tjafsa med dig, även om jag gärna ser att du aktar lite på blyröret men det blir så lätt för hjältarna att gömma sig om vi bara fokuserar på mig, dessutom vet du ju att du antagligen har fel om mig ifall du bara tänker efter lite. Men visst, om du försöker driva upp mobben mot mig så försöker jag driva mot hjältarna :gremwink:, kan nog ge en hel del intressant information om vem som ställer sig på vilken sida.
 
Top