Nekromanti Forumsspel: Gotham City

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Här kommer vi att spela forumsspelet Gotham City.

Regler:

1. Endast deltagare med levande roller - samt jag - får skriva i denna tråd. Utomstående och deltagare med döda roller får inte hjälpa till på något vis med gissningar, och bör inte heller skriva inlägg direkt i denna tråd. (Ni får däremot när som helst skicka ett PM till mig där ni skriver vilka ni misstänker - den förste som prickar in alla kvarvarande fiender till brottslingarna kommer att firas)

2. Man får inte diskutera spelomgången med varandra privat, om inte ens rollbeskrivning uttryckligen tillåter det. Skriv inte något om vilka ni misstänker i vrållådan eller liknande, tack, utan ta allt öppet här i tråden. Det är givetvis inget som jag kan kontrollera, men det blir roligare så för alla.

3. Ni har fått era rollbeskrivningar. Ni kan välja att avslöja vilka ni är och vilka förmågor ni har om ni önskar (eller ljuga er blå i ansiktet om ni så föredrar), men ni får inte direkt citera de PM ni fått av mig. Ni måste använda era egna ord.

4. Man får i vanlig ordning inte editera det man skrivit i efterhand. Råkar du skriva något dumt - låt det stå kvar. Gå inte ens in och ändra stavfel eller liknande i efterhand.

5. Under spelet så kommer ni att lägga fram era röster på vem ni vill lyncha. Skriv då Röst: Alias i fetstil, så att jag enkelt kan hitta det.

Typ Röst: Ingen eller Röst: caligula. Lägg inte röster på eventuella rollnamn som avslöjats - eftersom dessa kan vara lögner.

Man får byta vem man lägger sin röst på hur många gånger man vill. Det är enbart ens senaste röst som räknas.

När tiden närmar sig slutet på draget (sker klockan 21.00 varje måndag, onsdag och fredag, med start nu på fredag) så kommer jag dock att skriva "STOPP!" i ett inlägg, för att sedan gå tillbaka och räkna röster, och därefter skriva ett litet inlägg där jag sammanfattar vem som blivit lynchad och vem som blivit knockad av mörkrets riddare, osv. Jag kommer då enbart att titta på varje ensild deltagares senaste röst, och inte att bry mig om röster som kommit in efter mitt STOPP!-inlägg.

6. Om du vid någon tidpunkt känner att du inte längre kan vara med, försvinn då inte bara, utan meddela detta till mig, så letar jag upp en ersättare. Du behöver dock inte känna någon press på dig att vara superaktiv. Man behöver inte posta varje dag, men man bör absolut se till att man kan posta varje drag.

7. Jag kommer vilja att alla skickar något PM till mig varje drag. De av er som har förmågor skickar förstås in sina respektive instruktioner - ni övriga kan bara skicka ett meddelande som säger "jag är med" eller whatever. På så vis undanröjs misstankar mot de som behöver kommunicera med mig. Jag kommer svara alla med ett PM. De av er som saknar rollförmågor kommer få ett meningslöst PM - det är bara till för att (återigen) undanröja misstankar. De som har förmågor som riktas mot särskilda användare får gärna ange multipla val. Typ "1. Nisse, 2. Arne" om Nisse skulle bli lynchad. Man kan alltid anpassa sig till lynchningarna, däremot går det inte att anpassa sig till förmågor som används mellan dragen.

8. Skriv era meddelanden i rätt deltråd. Jag kommer att skapa en deltråd för varje drag. Svara inte direkt på det här inlägget.

9. Ha kul. Bli inte arg eller ledsen om du åker ut på en gång.

10. Om något strul uppstår så dömer jag, så gott jag kan. Det här har varit ett ganska komplicerat spel att arrangera, men förhoppningsvis kommer inga regelbuggar att uppstå. Det går utmärkt att ställa regelfrågor både öppet i tråden såväl som hemligt till mig via PM eller mail.

---

Jag tar det viktigaste en gång till: Speldragen slutar klockan 21.00 varje måndag, onsdag och fredag.

Det första speldraget är dock lite längre - det börjar så fort som jag skrivit ett introduktionsmeddelande, och det slutar på fredag.

---

Och här kommer en lista på deltagarna, i bokstavsordning:

Anders Åstrand
Andersson
Arvidos
Basenanji
Björn den Gode
Coffe_Kanon
flurtis
hellzon
Herr Nils
Johan K
Johoohno
krank
Lindenius
magoo
Marco Behrmann
Nightowl
Orfeus
thark
Vicotnik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 21:00

Det var ett ljusskyggt sällskap som hade träffats i källaren på den dunkla byggnaden. Fladdrande fackelsken kastade hotfulla skuggor på de våta tegelväggarna, och från ovanvåningarna hördes en kakofoni av skrikande röster, pistolskott, ångestladdade rop på hjälp och galningars skratt och tjut. Dårarna hade tagit över och barrikaderat Arkham Asylum, och Gothams stolta poliskår stod maktlösa inför det vansinniga spektakel som utspelade sig på dårhuset.

Detta oväsen kunde ha skrämt vilken sund människa som helst från vettet. Några sådana stod dock inte att finna i den källarvåning där denna berättelse skulle komma att utspelas...

De som samlats i källaren var alla klädda i långa läkarrockar eller tvångströjor, och de dolde sina ansikten under olika former av ansiktsskydd och masker. Någon började tala:

"Vi vet alla varför vi samlats här ikväll. Vi vet alla varför vi ständigt, om och om igen infångas och infängslas här i Arkhams dårhus. Trots våra förmågor, våra styrkor och vår genialitet; så motarbetar vi varandra, medan somliga lyckas tillförskaffa sig allt större rikedomar och inflytande i staden."
"Jokern!" väste någon i mörkret.
"Ja, Jokern!" fräste någon annan.
"Förbannelse över honom!" gurglade en tredje.
"Erm... Var är snittarna? Du sade att det skulle finnas snittar," undrade en fjärde.
"Eh, ja. Jokern, som sagt. Vi är alla trötta på hans särställning inom Gothams undre värld. Men om vi skulle samarbeta, och slå ut Jokern, för att sedan ta över hans organisation..."
"Seriöst, var är snittarna?"
"...så skulle vi sedan kunna få det andrum vi behövde för att organisera oss, och ta itu med resten av våra fiender."
"Polischef Jim Gordon!" spottade någon ur sig.
"Nightwing!" harklade sig en annan.
"Robin!" grimaserade en tredje.
"Oracle!" lipade en fjärde.
"Stålmannen!" försökte en femte.
"Nej, Batman, din idiot!" gormade någon.

"Just det... Batman..." sade den förste.
"Är det verkligen bara jag som är besviken för att det saknas snittar?"
"Jag kommer snitta upp dig om du inte slutar pladdra om de där förbaskade snittarna! Det viktiga är att vi gemensamt hittar på en plan som... öh, va? Vad var det där? Hörde ni?"

De tog alla och skruvade på sig, och försökte lyssna åt olika håll i den lilla lokalen.

"Där!" ropade någon, "det ligger någon där borta!"

Ja. I ett hörn låg en av männen; utslagen, avsvimmad och bakbunden. Någon rusade fram ur folksamlingen och lyfte av denne masken.

"Bane!" sade den förste.
"Det är Bane!" sade en andre.
"Det är ingen annan än Bane!" sade en tredje.
"Men... Bane var ju satt att vakta trappen, så att ingen skulle kunna komma ner hit... Varför skulle någon av oss slå ut Bane?"
"Det skulle vi inte! Vi måste således ta för givet att det är någon eller några andra som slagit ner honom... Någon eller några som i detta nu skulle kunna vara mitt bland oss, och försöka bida sin tid med att långsamt och systematiskt slå ut oss en efter en - tills vi blivit så få att de kan överrumpla oss allihop!"

De begrundade detta, och flämtade.

"Varför hade Bane en mask på sig? Han har ju alltid en mask på sig. Han vore svårare att känna igen om han tog av sig...", började någon att invända, men de andra hyschade åt honom innan han hann avsluta.

"Vi måste misstänka det värsta; att självaste Batman --"
"-- är det bara jag som föredrar att kalla honom Läderlappen?"
"-- hysch! Att det är Batman som infiltrerat oss. Möjligen också med någon eller några av hans trofasta sidekicks."
"Värst vad du vet mycket... Det är väldigt misstänksamt, tycker jag. Det kanske är du som är Batman?"
"Vad var det för en snabb anklagelse? Sånt förväntar jag mig bara att höra från den verklige Batman!"
"Det är du som är Batman!"
"Nä du!"
"Nä, du!"
"Var är han som frågade efter snittar? Jag tror det är han som är Batman!"
"Ja, honom kan vi döda!"

---

Så började de alltså att alla misstänka varandra. Varje timme som följde, så valde de ut någon som de pucklade på med blyrör, knogjärn och olika former av tillhyggen som fanns att tillgå. Sedan lyfte de på dennes mask för att se om de hade lyckats välja någon av de förhatliga hjältarna, eller om de i sin desperation och galenskap råkat lyncha en vanlig hederlig brottsling.

Det här är historien om vad som sades under den första av dessa dramatiska timmar:

---

Varsågod att börja spela. Första "timmen" tar slut fredag, klockan 21:00.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 21:00

Hihihihi, vem skall smaka blyrör härnäst?
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 21:00

Jag skulle gärna smaka på några av dedär omtalade snittarna.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Re: Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 21:00

Här ska inte läggas några händer på någons snittar grabbar, vi har viktigare saker att tänka på.

Batman och Robin.

Jag lovar att om Batman är här, så är Robin här också. Denna oförfalskade kalsongnisse och hans osnutna sparvunge. Jag säger: låt oss hitta den som luktar milkshake och risifrutti och sedan banka skiten ur denne.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 21:00

Kan inte göra mer än att hålla med dig.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Re: Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 2

Batman, Robin, och Huntress! Batman må vara farlig, men ni tror väl inte att han nöjer sig med en medhjälpare mot så här många ädla skurkar?

(Metaspel: Vore jag Rising skulle jag antagligen slänga in åtminstone en "smittbärare" bland Läderlappens medhjälpare. Hursomhelst har vi nog minst tre hjältar att tas med, och orakelanaloger kan inte lita 100% på att folk de undersökt förblir det de avslöjats som.)
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
förtydligande. (ANT)

Både denna och min tidigare post är att betrakta som metaspel!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: förtydligande. (ANT)

Först: Försök svara på de inlägg som skrivits i deltråden "dag ett" så att det blir ett mer strukturerat spel. Vi kommer säkert alla att läsa med platt visning ändå, men det skulle ändå underlätta.

Sedan: Det här är ett dolt spel. Från början vet ni endast vad som sägs i er egen rollbeskrivning och sånt som jag meddelar i den här tråden. Fråga gärna de andra vad de vet/tror.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Hihihi, givet antalet personer som är här i källaren så misstänker iaf jag att minst fyra slemmos finns bland oss.

Slemmos...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 21:00

En prekär situation... påminner mig om en gammal film... nåväl.

Mina herrar och... damer, det är lite svårt att avgöra med alla förklädnader här inne, i brist på bättre föreslår jag en viss systematik, en metod i vår gemensamma galenskap, så att säga. Det gäller att arbeta snabbt här! Därför föreslår jag att vi tills vi vet bättre slår varandra sönder och samman i bokstavsordning efter de alias vi använt här!!!

Jag vet inte vad ni säger, men ett till fall av grov misshandel alt. dråp gör inte mig varken till eller från, och vi måste börja någonstans! Därför föreslår jag (jag är givetvis öppen för alla andra, eventuellt mer vettiga förslag, så länge de inte involverar skrattande fiskar):

Röst: Anders Åstrand

Erik, funderar på var han hört Marcos fnitter förut...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Slemmos...
Slem-mos...

Nä, men för att vara lite mer allvarlig, och sätta lite fart: Om vi inte börjar snacka snart så kommer vi inte att få till något överhuvudtaget. Som Rising skrev, det är i "bybornas" intresse att prata mycket.

Däremot förstår jag att folk är lite försiktiga med att kasta anklagelser omkring sig såhär i början - det är ett bombsäkert sätt att verka misstänkt. Annars hade jag i det här inlägget försökt få lite fart på ruljansen genom att helt enkelt peka ut någon på måfå. Lite för lite information att gå på just nu. Vi får väl slå en d20 i listan och se vem vi ska spöa ner =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 2

i brist på bättre föreslår jag en viss systematik, en metod i vår gemensamma galenskap, så att säga. Det gäller att arbeta snabbt här! Därför föreslår jag att vi tills vi vet bättre slår varandra sönder och samman i bokstavsordning efter de alias vi använt här!!!
Inte alls en dum idé, och helt klart ett sätt att sätta lite blåslampa på folk. Tyvärr blir det ju bara blåslampa på en i taget, men det kanske man kan leva med...
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Re: Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 21:00

Ja, och då kan ju batman & co plocka ut oss nedifrån då de vet att vi dödar alla i alfabets ordning.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,918
Location
Sandukar
Re: Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 21:00

Nightis, sötnos, din plan är god som någon, jag gillar den. Så jag hjälper dig.

Röst: Anders Åstrand
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kontraförslag (Drag 1)

Systematiskt. Jag gillar det, även om vissa av oss drabbas hårdare, och snabbare, än andra. Dock...

*biter hårt om en cigarr*

Antag att du är Batman i förklädnad, Nightowl. Skulle du och dina kumpaner befinna sig i slutet av listan så skulle det vara ett väldigt fördelaktigt och samtidigt oskyldigt förslag att komma med, i den mån man kan tala om oskuld i den här lokalen. Kanske kommer det hålla oss upptagna länge nog för Batmans (hypotetiskt din) plan för att gå i lås.

Därför föreslår jag en enkel modifikation av tillvägagångsättet: Vi börjar i slutet, och arbetar oss bakåt istället. På så sätt är det ingen risk att den som kommer med förslaget samtidigt lyckas gillra en fälla för oss.

Såvida inte du använder omvänd psykologi, eller den som kommer med motförslaget, det vill säga mig, också är i maskopi med Batman, men jag anser ändå att min metod är betydligt säkrare.

*blåser förnöjt en rökring*

Alltså: Vi spöar Vicotnik!
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 21:00

Det är smällar vi får ta. Det blir ju bara du som hamnar i kurran eller stolen i sådana fall - och ditt offer bevisar att du har rätt!

Det finns gott om fiskar i havet, som generalen säger i Tolv För Dumma Män.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Kontraförslag (Drag 1)

Skulle du och dina kumpaner befinna sig i slutet av listan...
Jag är i mitten av listan, som du kanske ser... Och du är nära början...

Men... visst!

Jag är mycket flexibel, kanske till och med formbar!

Så... jag ändrar mig för din skull, min bäste Arvidos!

Röst: Vicotnik

Erik
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Re: Möte på Arkham Asylum. Drag 1. Slutar fredag 2

Hm. Du har faktiskt rätt. Den ende som får blåslampa under röven är den som är högst på listan, alla andra kan känna sig lugna och säkra.

Jag föreslår därför en alternativ metod, som jag redan nämnt: En d20. På så vis kan ingen påverka riktningen för utgallrandet.

Nu ska vi se... *rullar* Min tärning säger... Nightowl.

Ska jag nu vara konsekvent, och det är det ju bra om man är, så:

Röst: Nightowl
 
Top