Nekromanti Förändringar av forumet

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Bologny!

All förändring leder inte till det bättre och även om jag kan förstå vissa av de beslut som de nya forumsredaktörerna har tagit så tycker jag att många av dem är rent ut sagt skitdåliga (för att använda ett milt och diplomatiskt ord).

För det första så är jag medveten om att aktiviteten på många forum har varit mycket låg och att det kanske känns berättigat att stänga ned dem - men att slå igen D&D samt Skräckrollspel är i mina ögon helt galet. I synnerhet D&D som trots allt är det största rollspelet. Nej gör som det föreslogs nedan och skapa ett D20 forum. Dit kan jag gå och ställa frågor - samt gnälla såklart. Skulle till och med föreslå att man öppnade ett Warhammerforum.

Men det andra (och det som stör mig mest) är alla moderatorer som försvunnit. Jag menar - tomasarfert som ändå skapat Saga borde ju vara moderator på sagaforumet. Marco och Ripper som hållit på med Eon och Neotech borde få vara moderatorer där.

Just nu känns det bara som att rollspel.nu håller på att smalna av mot ett analt pretto-community...

Skärpning... det börja lukta bologny om detta!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Bologny!

Dit kan jag gå och ställa frågor - samt gnälla såklart.
Men... det kan man ju fortfarande göra. Det är bara att man gör det i Rollspelsforumet istället. Och är man bara intresserad av att läsa trådar om sitt favvospel så är det ju bara att man söker på det spelet. Det är väl inte så hemskt? :gremooo:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Bologny!

Det är väl inte så hemskt?
Det är det faktiskt...

Och som sagt - om man skall följa ditt argument så kan vi lika gärna ha ett enda stort forum. Varför ens dela upp de till flera?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Bologny!

"Just nu känns det bara som att rollspel.nu håller på att smalna av mot ett analt pretto-community..."

Jag tycker att det är synd att du inte har större förtroende för moderatorkåren eller redaktionen än så. :gremfrown:

Det är ett faktum att aktiviteten på D&D-forumet inte varit särskilt hög den senaste tiden, om den någonsin varit det, D&D:s storhet till trots. Vi har heller aldrig haft separata forum för andra stora rollspel som Vampire, Exalted eller Gurps och det har inte heller ställts några särskilda krav (det har väl hänt att en och annan velat ha ett Vampire-forum, men det har aldrig handlat om någon folkstorm) på att vi skulle skapa sådana forum. Dessutom medför inte ett forums blotta existens att det blir välbesökt och fullt av intressanta diskussioner.

Sedan undrar jag hur wrnu kan bli smalare av färre men bredare forum? Jag rekommenderar ett besök på vårt kära OT-forum om du tycker att vi blivit pretentiösa.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Bologny!

Det är det faktiskt...
Okej.

Och som sagt - om man skall följa ditt argument så kan vi lika gärna ha ett enda stort forum. Varför ens dela upp de till flera?
Tja, nu var det väl inte så mycket ett argument som ett förslag i all ödmjukhet, men om jag inte ska ta din fråga som retorisk (?) så skulle jag föreslå att man tänker sig att svaret är nåt i stil med: Därför att det är för mycket aktivitet här för att ett enda jätteforum skulle vara praktiskt. Sen var man drar gränsen mellan ett enda bautaforum och fyratusen småforum kan såklart vara något man är oense om, men jag är förvånad om ett val man inte gillar på den punkten skulle göra hela forumet jättedåligt.

Men jag vill absolut inte klanka ner på din åsikt eller säga att den är fel på nåt sätt. Och eftersom jag inte är administratör så behöver jag inte heller ta något ansvar för att det ser ut som det gör :)gremgrin:), så det är inte mitt eget beslut jag försvarar eller så. Jag bara tycker det är synd om man blir så arg (eller vad man ska säga) över en sån sak.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Bologny!

Jag tycker att det är synd att du inte har större förtroende för moderatorkåren eller redaktionen än så.
Den del av moderatorkåren jag hade förtroende för har försvunnit.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Lliten fråga om admin & moderatorer.

Moderatorerna för varje forum ser du på forumlistan. Adminsidan (presentationen av redaktionen) är hopplöst föråldrad men vi ska fixa en ny vilken dag som helst nu.


/Dimfrost
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Bologny!

Blasphemy said:
Den del av moderatorkåren jag hade förtroende för har försvunnit.
Du vet allt hur man skaffar vänner …

Dessutom tror jag du menar »baloney«.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Bologny!

gör som det föreslogs nedan och skapa ett D20 forum
Forumet har hetat "d20 och Dungeons & Dragons" i åratal. Hur har du kunnat missa det, om du nu bryr dig så mycket om det forumet?

Skulle till och med föreslå att man öppnade ett Warhammerforum.
Jaså, det finns alltså en massa personer här på forumet som brinner av längtan att få skriva Warhammer-trådar men inte vågar göra det på Rollspelsforumet? Det låter inte så sannolikt.

Men det andra (och det som stör mig mest) är alla moderatorer som försvunnit. Jag menar - tomasarfert som ändå skapat Saga borde ju vara moderator på sagaforumet. Marco och Ripper som hållit på med Eon och Neotech borde få vara moderatorer där.
Det var många år sedan man automatiskt blev moderator för att man har skapat ett spel. Nu för tiden finns det många andra krav på moderatorerna: att moderera aktivt, att vara aktiv på moderatorforumet, att föregå med gott exempel på olika sätt och visa upp ett allmänt gott omdöme. Mer i detalj varför en viss person är eller inte är moderator ser jag inte som något som bör vara offentligt. Vem du anser borde vara moderator är helt ointressant i sammanhanget.


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Bologny!

Jag personligen tycker att det är ytterst märkligt att respektive spelskapare inte får vara moderatorer på "sitt officiella forum". Men jag har ju tidigare fått veta - till min stora förvåning och besvikelse - att jag ALDRIG kan komma ifråga som moderator på SagaGames-forumet.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Lögn och förtal!

Nu får du väl ändå ge dig.

Du fick samma villkor som alla andra spelskapare som har sina forum här. Den policyn finns fortfarande kvar, om än förstärkt idag. Det är absolut ingen skillnad mellan då och nu.

Det är enbart din perception av verkligheten som avviker från den policy som tillämpades både då och nu.

Ingenting annat.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Bologny!

Dessutom tror jag du menar »baloney«.
Nope...
Bologny är ett uttryck från den frusna plats på Jorden som kallas Boden.
Få känner till det och det tas endast fram i tider av absolut nöd...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Re: Bologny!

Du har fått det där förklarat för dig ett antal gånger tidigare, men visst, jag kan göra ett försök till.

Man blir inte moderator för ett spels forum bara för att man har skrivit spelet i fråga. Varför? För att det finns ett antal krav på moderatorerna.

De ska moderera aktivt (och ansvara för något forum med relativt hög aktivitet), de ska vara aktiva på moderatorforumet, de ska föregå med gott exempel och ha visat prov på gott omdöme i allmänhet.

Är det så "ytterst märkligt"? Att vi ställer höga krav på de som har som uppgift att hålla efter användarna? Det är ett förtroendeuppdrag, liksom. Det handlar absolut inte om personlig motvilja mot dig. Jag vet att du och Yyy har haft era duster, men har du verkligen anledning att misstro mig när jag förklarar att det är så här det ligger till?


/Dimfrost
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Lögn och förtal!

Jag frågade, och både du och jag vet vad du svarade. Är det OK att jag lägger ut det här för allmän beskådan?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Bologny!

Jag personligen tycker att det är fel att betrakta moderatorstiteln som någon slags hedersutnämnelse, en medalj som tilldelas folk för deras insatser för rollspelshobbyn. Snarare är det ett obetalt slit för att skapa ett bättre forumklimat och där ser jag inte att spelskapare skulle vara bättre lämpade än andra att vara moderatorer.

I en paradisisk framtid där det finns någon slags mellannivå mellan vanlig användare och moderator, en person med lite mer befogenheter när det gäller att klistra trådar, starta polls och flytta inlägg, så ser jag gärna att spelskaparna får moderera sina egna forum. Men jag ser egentligen ingen anledning till att de skulle få mer inflytande än så.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Bologny!

Det är OK för mig.. jag behöver inte ha insyn i nåt allmänt moderatorsforum (om folk är rädda för det), det enda jag vill är att kunna moderera på SagaGames-forumet.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Bologny!

Jaså, det finns alltså en massa personer här på forumet som brinner av längtan att få skriva Warhammer-trådar men inte vågar göra det på Rollspelsforumet? Det låter inte så sannolikt.
Precis!!! Du har rätt!!! Tack för att du förklarade för mig!!!
Det är därför det finns flera forum alltså?!
För att om det finns flera forum så vågar man skriva i dem... Om det finns ett vågar man inte!

*pust*

Tack för att du berättade för mig. Du har visat mig jesus.

Men... det jag menade var såklart att det inte är fel med olika forumskategorier. Så slipper man leta igenom hela det allmänna forumet för att finna det man vill. Och eftersom D20 och Warhammer ändå är de största utländska spelen så hade det varit berättigade att finnas. Liksom ett White Wolf-forum kanske.

Vem du anser borde vara moderator är helt ointressant i sammanhanget.
Måhända... men tycker ändå att det känns udda att så många av de gamla moderatorerna försvann. Och en utvald liten kompis-klick blev kvar. Prettovarningen känns läskigt hög.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Bologny!

"Det är OK för mig.. jag behöver inte ha insyn i nåt allmänt moderatorsforum (om folk är rädda för det), "

Jag tror knappast det beror på att folk är rädda. Men i dagsläget så kan du inte få det ena utan att få det andra. Det är alltså mer av en teknisk fråga än något annat. Dessutom är väl inte reglerna på Saga-forumet annorlunda än någon annanstans?
 
Top