Nekromanti Förändringar av forumet

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Förändringar av forumet
I och med att Dimfrost och Snigel tillträder som forumredaktörer har det skett en större omvandling av forumet. Vår förmodan är att det ska leda till att Rollspel.nu blir en ännu bättre webbplats för allt som har med rollspel att göra.



Till att börja med är reglerna omarbetade och utökade. Alla användare uppmanas att läsa igenom dem så man vet vad det är som gäller i fortsättningen. Även samtliga introduktionsinlägg på forumen har ändrats eller ersatts och beskriver numera tydligare vad det... (2580 fler tecken)

Gå till artikeln
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Det ska bli intressant vad just forums-indelningen innebär. För mig själv så gör det lite ont i hjärtat att DoD- och skräckforumet har fått stryka med men har full förståelse av detta. Jag tror att det kommer bli en himla massa rabalder kring att ett annat forum "försvann", så det tar jag inte upp, även om jag är lite tveksam till Zinescene- och Forumrollspel existens. Den senare tror jag kommer vara rätt död i framtiden och det finns andra sidor som enbart behandlar dessa, men tiden får väl utvisa om detta. Kul att det testas i alla fall.

En sak jag funderade på var om de "döda" forumen kunde få en egen länk uppe i menyn som gick till en separat sida. Då kunde man stryka alla de forumen från den nuvarande sidan.

/Han som säger "Yay!" till egna titlar, även om han snart hade varit framme vid Gud

PS. Forumsrollspel och Övriga spel visar hela tiden att de har nya inlägg, trots att jag besökt dem (och till och med efter att jag har loggat ut och in igen) DS.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Wooohooo!

En av de viktigaste dagarna i wrnu's historia! Idel ändringar som jag tycker är smarta, befogade och som vi länge väntat på och önskat oss.

Kärlek!

När länken för snabbsökning på senaste dygnets inlägg kommer upp så kommer jag ta fram tandkrämstuben, om ni förstår vad jag menar.

Och avdelningen för Forumsrollspel kommer förstås att bli det nya knarket. Jag hoppas att ingen avskräcks från att starta nya sådana trådar nu, bara för att ett varulvsspel är igång.

/Rising
dricker lite gravöl för Skräckrollspel och hoppas att det kommer att spöka ordentligt för oss.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Det ska bli intressant vad just forums-indelningen innebär.
Jag tror att det var ett misslyckat drag att arkivera en massa forum. Visst, trafiken var kanske begränsad på dem, men det bidrog till att skapa en tydlig profil på siten. Nu finns det bara några få rollspelsforum kvar i en mängd mer generella forum, och man får nästan en känsla av att rollspelsforumen är tillagda som en eftertanke.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Moderatorkåren har organiserats om från grunden, speciellt när det gäller vem som modererar vilket forum, och det kommer förhoppningsvis leda till piggare modereringar i fortsättningen. Nu ska alla forum ha tillräckligt många aktiva moderatorer.
Finns det hopp om att detta även innebär saneringar i moderatorkårens sammansättning också?
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Ja, det här ser ju betydligt prydligare ut. Grattis!
:zeppelinare:



/Feliath — morgonkortfattad :tekopp:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Om man en gång ändrar titel, kan man då aldrig byta tillbaka och sätta sig in i den normala rotationen igen?

I övrigt verkar det fresh även om jag håller med om att det var lite halvtråkigt att slakta så många forum av de som var "profilgivande".
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Det är redan förändrade medlemmar i moderatorkåren

Om du listar alla forumen ser du de nya och gamla moderatorerna.

Ett gäng gamla själar är försvunna och ett fåtal nya har tillkommit. Tror inte det här förändrar någonting dock.

Det mest intressanta att få reda på är om de förändrat normer och policies som moderatorer måste uppfölja också.

Och vad var det som tog så lång tid, det var ju klart redan under LinCon vilka som skulle ta över forumet?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Jag är väl den enda som är negativ till förändringarna. Den främsta anledningen till att jag började besöka rollspel.nu och tillslut registrera mig var att den hade den bästa platsen för D&D-diskussioner på svenska. Nu kommer diskussioner om världens största och därmed bästa rollspel att drunkna bland tramsrollspel :gremmad:. Nåväl, jag får väl helt enkelt vänja mig vid att minska min närvaro här och öka den på amerikanska forum. Det kan ju ha den positiva bieffekten av förbättrade engelskkunskaper...

Så kort och gott - förändringarna suger, men det är inte mycket jag kan göra åt dem.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
I och med att Dimfrost och Snigel tillträder som forumredaktörer har det skett en större omvandling av forumet. Vår förmodan är att det ska leda till att Rollspel.nu blir en ännu bättre webbplats för allt som har med rollspel att göra.
Lycka till som nya forumredaktörer!!

en personlig åsikt om forumsindelningen, jag framför denna min åsikt och förstår om det inte finns någon annan som delar den, se den som en kommentar av en forumit.

Jag tycker det är dåligt att forumet för specifika rollspel försvunnit, även dem som inte är offciella forum speciefikt för denna sida.

För min del handlar det speciellt om D20 forumet, men även drakar forumet berörs ju.

I mitt tycke blir det en försämring när man specifikt ska tala om d20, eller dod eller ....

Jag kan förså det teoretiska resonemanget kring att man bara vill ha offciella forum, men jag tycker inte det verkar bra.

dock kan jag ju mycket väl ha fel, och då blir vi alla glada...

lycka till igen och som nån klok person sa, det här ska nog gå bra :gremlaugh:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Forumsrollspel och Övriga spel visar hela tiden att de har nya inlägg, trots att jag besökt dem (och till och med efter att jag har loggat ut och in igen)
Ja. Jag har ingen aning om varför. Det måste jag nog fråga Yassilus om, och han har ingen internettillgång för tillfället, så det är möjligt att vi får leva med det tills vidare. Kanske är det något inläg som har blivit fångat i limbo vid flytten som spökar. Man måste nog trixa med databasen för att fixa det i alla fall.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Om man en gång ändrar titel, kan man då aldrig byta tillbaka och sätta sig in i den normala rotationen igen?
Det räknar jag med. Det har inte varit något problem tidigare att återställa titeln till default för folk som lämnar redationen, till exempel, och det bör vara samma sak som kodas här.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: Det är redan förändrade medlemmar i moderatork

Och vad var det som tog så lång tid, det var ju klart redan under LinCon vilka som skulle ta över forumet?
Först tog det en del tid att skriva om alla regler, introinlägg och så vidare. Sedan väntade vi ett bra tag på att se om Gardener skulle få tid att genomföra den tekniska biten samtidigt med resten. Till slut kom vi fram till att det var bäst att genomföra det hela i två omgångar, för att Gardener inte skulle behöva känna sig stressad och för att vi ville få vår del gjord.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
En ambition är att integrera webbplatsens olika klientel lite mer. Jag tror det är positivt om fler ser och kan delta i D&D-trådarna, till exempel. Jag tycker det var negativt för rpg.net när de lyfte ut d20-trådarna till ett eget subforum. Här hoppas jag att diskussionen om D&D snarare blir mer aktiv när inte bara de insnöade ser dem.

Det är synd att du inte vill stanna kvar här och diskutera D&D på det allmänna rollspelsforumet, att i alla fall ge det en chans, men du gör ju som du vill.


/Dimfrost
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Forumrollspel

Jag tror också att det kan bli lyckat, men alla bör vara medvetna om att det är ett experiment och att vi inte vet riktigt om reglerna fungerar bra. Naturligtvis hoppas vi det, men det är svårt att veta. Därför är det bra om ni säger till om ni har bra idéer, antingen genom att skicka dem till mig som varandes moderator på forumet eller som inlägg på Rollspel.nu-forumet precis som vilket annat förslag rörande sidan som helst. Annars är det bara tuta och spela (eller tuta och fortsätta spela i ert fall).
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Jag gillar förenklingen av rollspelsforumkategorin.
Men finns det något sätt att slippa se de arkiverade forumen i forumslistan? De kommer ju snart att vara helt inaktuella.

Gordeg
 
Top