Nekromanti Förändringar av forumet

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Inte ser det snyggt ut med massa gamla låsta forum. Sånt finns bara på gamla vittrade web platser som sett sina bästa dagar, är det verkligen den signal ni vill sända ut?
Ja, vi har alltid verkat för att sidan ska verka som om den sett sina sista dagar. Skämt åsido, vad är problemet? Det är ju inte så att forumen är låsta så att man inte kommer åt dem. Meningen med att ha dem där är ju för att man ska kunna läsa och komma åt dem och om de då dessutom står sorterade under "Arkiverade forum" ser jag inte alls problemet. Jag kan se en marginell fördel med Hans förslag att ha en separat sida för det, men det har ju inget med ditt uttalande att göra? Eller menar du att sidan skulle se mindre förlegad ut om de arkiverade forumen fanns i en egen lista?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Kommentar

Hellre än att hårt låsa de gamla forumen, hade man inte kunnat blocka så att man bara inte kan starta nya trådar, men fortfarande kan svara på dem? Då och då så kommer det faktiskt intressanta svar på gamla trådar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: We love you Hunk!

Å andra sidan kan man inte rimligtvis ha alla tänkbara spel inlagda som märkningar. Om jag vill diskutera något som rör till exempel Artesia eller Reign kan jag mycket väl lägga in en sådan märkning -- men har man färdiga märkningar för dessa måste man ha fler sådana för alla möjliga småspel.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg
Re: We love you Hunk!

Å andra sidan kan man inte rimligtvis ha alla tänkbara spel inlagda som märkningar. Om jag vill diskutera något som rör till exempel Artesia eller Reign kan jag mycket väl lägga in en sådan märkning -- men har man färdiga märkningar för dessa måste man ha fler sådana för alla möjliga småspel.
Fast det skriver jag väl inte? Ok, man kan kanske tolka det som så, men jag tog d20 som exempel då det är ett spel som med största trolighet kommer att diskuteras. Annars brukar ju folk själva skriva vilket rollspel tråden handlar om, om rollspelet är ovanligt förekommande.

/Han som dock tycker att förslaget att integrera en liten del av en annan kategoriseringsstil är rätt kasst, så han vill inte diskutera detta mer
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med dig Hunk, inte för att D&D är mitt huvudspel, eller att jag skriver så mycket på det, men jag har alltid LÄST inläggen med stort intresse. Dessutom så har forumet faktiskt fått mig att börja spela D&D igen.

Och SÅ inaktivt har det väl inte varit? Höstdimma och Staden är ju kvar till exempel, fast de är betydligt mer inaktiva (inget fel i det, de får gärna vara kvar för mig, men jämför antalet trådar och inlägg.)

Hoppas strykningen inte hade med smak att göra.

Jag vill ha D&D-forumet tillbaka. Det känns viktigt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: We love you Hunk!

Jag är övertygad om att du har rätt.. diskussionerna om D&D kommer minska och/eller flytta någon annanstans..
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: We love you Hunk!

Jag gjorde samma observation om antal trådar i forumen... och tycker väl att dina val av onödiga forum (som Krönikor och spelrapporter eller WoW-forumet) stämmer med vad jag tycker... Jag är även helt ointresserad av "Staden". Men som sagt, folk är olika, live and let live. Jag kan leva med att den finns kvar, om en handfull tycker om den...
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: We love you Hunk!

Det vore bra om man kunde kategorisera med hjälp av märkningar, typ "OT", "NT", "D20" och så vidare som man fick välja ur en meny när man skapar inlägget (tänk bloggar och gmail),. Å andra sidan känns det som ett torftigt substitut och egentligen hade jag gärna helt skippat forumskategorier och helt ägnat forumet åt märkningar istället.
Det är något som diskuterades och i princip beslutades om för flera år sedan. Dock är implementationstiden här omkring inte den snabbaste, vilket innebär att det inte förverkligats. Fanns väl en artikel uppe som gick igenom allt som skulle förändras och av de sakerna är väl inga gjorda ännu?

Just forumförändringen är ingen hemlighet. Den har postats om i åratal nu.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Tak höjden i Forumrollspel

Ingen aning, jag har inte läst de trådarna. Kan du länka till vad du menar? Jag klargör gärna vår hållning. Spontant skulle jag säga att det mesta är tillåtet in character, så att säga.


/Dimfrost
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Varför står de officiella forumen först? För om det nu är tanken att de flesta diskussionerna skall föras i Rollspel så borde väl i rimlighetens namn också Rollspel vara det forum som kommer först?

Dessutom tycker jag att de borde heta "Rollspelsforum", dvs utan "Övriga".
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Om man går efter aktivitet är OT överlägset störst, och det ska knappast ligga överst för det. Marcos synpunkt är vettig och det är något jag ska fundera på. Den nuvarande placeringen är som den är för att det är resterna av hur det alltid har varit.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Och SÅ inaktivt har det väl inte varit? Höstdimma och Staden är ju kvar till exempel, fast de är betydligt mer inaktiva (inget fel i det, de får gärna vara kvar för mig, men jämför antalet trådar och inlägg.)

Hoppas strykningen inte hade med smak att göra.
Många verkar ha missförstått väldigt mycket när det gäller hur forumsstängningarna har motiverats. Smak har ingenting med det hela att göra: i så fall hade det kommit ett antal väldigt stora förändringar innan jag hade stängt D&D-forumet, det kan jag garantera. Jag är väl inte känd för att hata D&D?

Det finns tre giltiga argument för att ett forum ska ha ett existensberättigande.

Först har vi de forum som är officiella i den mening att spelskaparen har valt att ha spelets enda officiella forum här. Alltså har Eon, Fenix, Gondica, H&T, Neotech, Rävsvans, Saga och Western ett existensberättigande.

Sedan har vi de forum som har så mycket aktivitet att mer allmänna trådar skulle drunkna i mängden, alltså forum som skulle dominera över även ett sammanslaget rollspelsforum. Det enda som är i närheten av detta är Eon, och det omfattas redan av ovanstående kriterium.

En annan anledning att ha kvar ett forum är att dess existens leder till diskussioner som annars inte skulle förekomma alls. Hit räknar jag Krönikeforumet, för det skrivs mycket fler krönikor nu än innan det forumet fanns. Jag pratar alltså bara om specifika rollspelsforum nu, men i annat fall kan man inordna övriga forum (kultur, övriga spel, köp & sälj, evanemang, OT, zinescene, rollspel.nu) här. Och antaligen makarforumet också.

Argumentet att diskussioner riskerar att drunkna bland andra diskussioner på det allmänna rollspelsforumet köper jag inte riktigt. Varför löper diskussioner om skräckrollspel eller D&D den risken, men inte diskussioner om till exempel Exalted eller historiska rollspel? Om man nu nödvändigtvis är intresserad av bara något enstaka spel eller enstaka genre och inte orkar kolla forumet tillräckligt ofta får man väl göra en sökning på det man är intresserad av med jämna mellanrum.

Ovanstående är en sammanfattning av den här tråden och mestadels ordagrant taget ur ett inlägg på moderatorforumet (för de som känner igen det).

Att blanda in Staden och Höstdimma här är alltså helt befängt. De forum som nu kallas övriga och tidigare var indierollspelsforum (med vissa smärre förändringar) är till för pågående projekt. De existerar på helt andra grunder än andra forum för specifika spel, och där är det okej att ha lägre aktivitet och mindre allmängiltiga ämnen (jämför Disciples of Shagul).

Är det klarare nu?


/Dimfrost
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ett vettigt argument, dock, för berättigandet av smala rollspelsforum är kanske att man då får en given plats att söka sig med sina frågor. Tex; när jag började designa en kampanj till D&D, som är ett obscent krångligt rollspel, kändes det somehow...tryggt, att kunna vända mig till D&D-forumet, där jag visste att kompetens att besvara mina invecklade frågor fanns. Jag misstänker starkt att det kommer bli svårare att få svar på dylika frågor nu, för jag är rätt övertygad om att en del D&D-nördar helt kommer skita i det allmänna rollspelsforumet, och andra som bäst ägna det flyktig uppmärksamhet.

Men men, det är ju inte som jag bryr mig egentligen. Liksom, D&D... :gremsuck:

- Ymir, mest en tanke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Visst. Jag har aldrig sagt att det enbart är fördelar med förändringen. Jag anser det vara bättre nu, men det är inte optimalt, och det är inte strikt bättre än det var tidigare. Det tror jag att man alltid måste leva med, oavsett hur man gör.


/Dimfrost
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,285
Location
Örebro
Enkelt!

Se till att lägga allt i ett underforum bara, då syns ett enda ofrum istället öfr massor.

Fast det här kanske är ännu en av de funktionaliteter som inte finns förrän den långt efterlängtade uppdateringen av forumet kommer? I alla fall, då det sker så kan det vara en tanke att överväga.

I övrigt är jag skeptisk till hur förändringarna skedde och problemen borde ha lösts med undeforum istället. Det märks att scriptet hit är daterat. :gremfrown: Men jag ska ge det en chans och troligen kommer inte mitt användande forumet bli så förändrat.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Här händer det saker ja..

Well, min första tanke var när jag loggade in här: Vad i hela friden är detta !!
Det första intrycken har väll väll börjat smälta in lite.. Tror att det kan bli bra. Antar at det komemr att ta en liten stund innan alla har vant sig med det.
Antar at det kan vara lite ovant i början, men så ärdet väll med alal förändringar.

Huursomhelslt, kör hårt hörrni !!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Mitt förslag är att ni återinför D&D-forumet, men byter namn på det till "d20". För det finns inget annat regelverk som är så spritt och med så många kopplingar. Då tycker iaf jag att det har ett existensberättigande.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Lliten fråga om admin & moderatorer.

En undran ifrån min sida, kommer vi at få se en helfräch uppdataering om vilka som är adim & vilka som är moderatorer på sidan ?
 
Top