Nekromanti Förändringar av forumet

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Stängning av D&D-forumet

Här hoppas jag att diskussionen om D&D snarare blir mer aktiv när inte bara de insnöade ser dem.
Du kan få rätt och jag få ha rätt... Vi får helt enkelt se om det kommer att vara någon levande D&D-diskussion här framöver eller ej. Jag inser också att D&D-forumet inte har varit det allra mest aktiva det senaster året, men tror att det hade förändrats i och med 4th ed.

Det är synd att du inte vill stanna kvar här och diskutera D&D på det allmänna rollspelsforumet, att i alla fall ge det en chans, men du gör ju som du vill.
Jag kommer fortsätta att besöka forumet - framför allt för att veta vilka indiespel som diskuteras och därmed förhoppningsvis är värda att ta in till min butik. Om jag i framtiden skulle dyka på vettiga D&D-diskussioner vid mina besök här är det troligt att jag ger mig in i dessa. Om inte så funkar EnWorld och Necromancer Games forum rätt OK (även om jag föredrar att skriva inlägg på svenska - alltför många gånger har jag börjat skriva engelskspråkiga inlägg, men inte orkat skriva klart dem då min formuleringsförmåga på engelska är allt annat än god).

Efter att jag läste att D&D-forumet hade stängts här i morse var min reaktion väldigt negativ, men eftersom det finns ett rollspelssubforum på Underdark.se, så kan det förhoppningsvis ha möjligheten att bli det ledande svenska D&D-forumet om diskussionen försvinner härifrån.

Jag är fortfarande negativt inställd till beslutet, men eftersom jag inte har aktiverat mig i redaktionen så har jag samtidigt frånsagt mig möjligheten till inflytande. Jag kan väl i alla fall säga att chansen till att jag skulle öka min sponsringsdos till webplatsen nu har minskat drastiskt...
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Applåderar

Jag applåderar förändringarna som verkar väldigt bra och vettiga, men jag i ifrågasätter att ha forumet "Foumspel" placerat bland huvudforumena. Fourmspel är en kul grej men inte ett diskussionsforum som passar in bland de andra, skulle man inte kunna smyga in den i "Övriga forum" eller något annat?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
We love you Hunk!

"Jag är fortfarande negativt inställd till beslutet, men eftersom jag inte har aktiverat mig i redaktionen så har jag samtidigt frånsagt mig möjligheten till inflytande. Jag kan väl i alla fall säga att chansen till att jag skulle öka min sponsringsdos till webplatsen nu har minskat drastiskt..."

Jag förstår inte riktigt din fixering vid ett enskilt forum, särskilt ett som har haft en tämligen begränsad aktivitet de senaste åren. Och när det har varit som mest aktivt så har det mestadels varit på grund av gräl. Möjligheten att diskutera D20 återstår fortfarande, enda skillnaden är att nu bjuds även resten av forumet in på att annat sätt än tidigare. Ett utmärkt tillfälle att diskutera över gränserna och värva anhängare alltså.

Jag skulle i alla fall sakna dig och dina insiktsfulla inlägg om spelbranschen om du valde att gå i exil. :gremfrown:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: Stängning av D&D-forumet

Vår ambition är naturligtvis inte att D&D-diskussionen ska försvinna härifrån till Underdark eller något engelskspråkigt forum. Om jag förstår dig rätt är ditt argument följande: "det är så få trådar i ämnet att de drunknar bland alla andra trådar, så de som är intresserade hittar dem inte". Problemet är att det inte håller. Det skulle kunna användas för att rättfärdiga forum om vad som helst. Om vi har en tråd om Exalted i halvåret är det desto större anledning att samla dem i ett särskilt forum så att Exaltedfansen kan hitta dem när de väl kollar forumet. Dito SLA Industries, Castle Falkenstein, Skyrealms of jorune och Parabellum. Brist på aktivitet kan inte vara en anledning att ha ett eget forum, egentligen.

Om D&D4 innebär en varaktigt avsevärt förhöjd aktivitetsgrad är det definitivt möjligt att vi öppnar forumet igen.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
OBS: felskrivning

bland annat ska numera äventyrsskrivande diskuteras på rollspelsforumet och inte på rollspelsmakarforumet
Det ska naturligtvis vara precis tvärtom. Annars hade det ju inte varit någon skillnad mot hur det är i dag. Jag ska be Snigel ändra det i artikeln senare i dag. Forumbeskrivningarna är också korrekta, så jag hoppas att ingen blir alltför förvirrad. Jag beklagar slarvet.


/Dimfrost
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: We love you Hunk!

Jag förstår inte riktigt din fixering vid ett enskilt forum, särskilt ett som har haft en tämligen begränsad aktivitet de senaste åren. Och när det har varit som mest aktivt så har det mestadels varit på grund av gräl. Möjligheten att diskutera D20 återstår fortfarande, enda skillnaden är att nu bjuds även resten av forumet in på att annat sätt än tidigare. Ett utmärkt tillfälle att diskutera över gränserna och värva anhängare alltså.
Mitt skäl till att fixera mig vid ett enskilt forum är närmast av emotionell natur. Det var D&D-forumet som förde mig hit och det är också det som jag under de år som gått har funnit mest intressant. Det hela har givetvis sin grund i att D&D är det enda spel jag spelar regelbundet (har förvisso gjort några försök med Mutant, Burning Empires, My Life With Master, Castles & Crusades och WFRP de senaste åren, men det har alltid slutat med en återgång till originalet). Tror att chansen att "värva anhängare" framför allt skulle ha ökat om D&D-forumet hade varit lika aktivt som det en gång var och därmed dra till sig folk (och enligt min rena mening har det funnits perioder då forumet varit aktivt utan att en massa gräl förekommit - t.ex. i 3rd editions gryning då jag lurkade här). Jag tror dock att diskussionen kring D&D kommer att minska i och med borttagandet av det separata forumet. Jag kan ha fel och ingen vore gladare än jag om det inte bleve så.

Min hyfsat realistiska förhoppning är i alla fall att rollspelsdiskussionen kommer att ta fart på Underdarks forum i stället.

Jag skulle i alla fall sakna dig och dina insiktsfulla inlägg om spelbranschen om du valde att gå i exil.
Jag har inga som helst bojkottsplaner. Däremot är chansen mindre att jag besöker rollspel.nu dagligen. Dessutom tillhör jag knappast dem som leder postningsligan här, så jag tror inte att särskilt många skulle märka om jag besökte forumet var fjärde dag i stället för nästan varje.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
finns det något sätt att slippa se de arkiverade forumen i forumslistan? De kommer ju snart att vara helt inaktuella.
Inte egentligen. Stör de verkligen när de ligger längst ned utan något aktivt under sig? Då behöver man ju inte skrolla dit så ofta. Jag vill att de ska vara tillgängliga att söka i; när Övriga spel-forumet var stängt och borttaget störde det mig mest av allt att man inte kunde leta reda på gamla inlägg där. Alternativet var att flytta över alla inlägg till andra forum (så gjorde vi till exempel när Kaleidoskop skapades och när Gemini togs bort) men det tycker jag är sämre: man ska kunna dra nytta av att man minns att en viss tråd låg på DoD, till exempel, eller bara bläddra igenom gamla klassiska skräcktrådar.

Om det finns något sätt att låta användarna välja att dölja kategorier känner jag i alla fall inte till det. I så fall kräver det säkert kodning, och det finns massor av saker som har högre prioritet.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: Applåderar

jag i ifrågasätter att ha forumet "Foumspel" placerat bland huvudforumena. Fourmspel är en kul grej men inte ett diskussionsforum som passar in bland de andra, skulle man inte kunna smyga in den i "Övriga forum" eller något annat?
Jo. Vi var lite tveksamma var vi skulle lägga det forumet, och det är en smal sak att flytta det. Jag kan fundera mer på saken.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Applåderar

jag i ifrågasätter att ha forumet "Foumspel" placerat bland huvudforumena. Fourmspel är en kul grej men inte ett diskussionsforum som passar in bland de andra
Tycker du att krönikeforumet är ett diskussionsforum?

Jag anser att Forumsspel och Krönikeforumet är extremt lika varandra, åtminstone tror jag att de kommer att vara det när det väl börjar samberättas på Krönikeforumet: Det kommer skrivas samma typ av små söta, skönlitterära inlägg på dem båda.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Stängning av D&D-forumet

Det skulle kunna användas för att rättfärdiga forum om vad som helst. Om vi har en tråd om Exalted i halvåret är det desto större anledning att samla dem i ett särskilt forum så att Exaltedfansen kan hitta dem när de väl kollar forumet. Dito SLA Industries, Castle Falkenstein, Skyrealms of jorune och Parabellum. Brist på aktivitet kan inte vara en anledning att ha ett eget forum, egentligen.
Den stora skillnaden är att jag inte bryr mig överhuvudtaget om de uppräknade spelen (det enda av dem jag någonsin har tittat på är Skyrealms of Jorune och det var nog 15 år sedan). Jag menar likväl att aktiviteten på D&D-forumet har varit högre än det hade varit om ovannämnda spel hade haft egna forum. Men också där kan jag ha fel. Huvudanledningen till mitt gnäll är dock att jag och ingen annan vill slippa leta igenom allmäna rollspelsforumet för att finna D&D-relaterade trådar. SLA Industriesfansen kan förhoppningsvis föra sina egna strider...

Vill, innan jag blir kategoriserad som forumets värsta rättshaverist, poäntera att jag fullt accepterar redaktionens beslut. Om jag hade fått bestämma hade beslutet dock blivit annorlunda. Tycker att det finns många skäl till att just D&D skall ha ett eget forum på Sveriges största rollspelsforum. Världens första och fortfarande klart mest spelade rollspel borde helt enkelt förtjäna positiv särbehandling!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: We love you Hunk!

"Dessutom tillhör jag knappast dem som leder postningsligan här, så jag tror inte att särskilt många skulle märka om jag besökte forumet var fjärde dag i stället för nästan varje."

It's not the size, it's how you swing it. :gremsmile:

Men jag tror att du underskattar den synergi-effekt som uppstår tack vare wrnu:s storlek. Jag tror mer på D20-diskussioner här, där så mycket rollspel ändå diskuteras av så många personer, än ett ensamt forum som enbart fokuserar på ett enskilt spel. Det finns gränser för hur många forum som folk faktiskt orkar besöka regelbundet. Sedan tror jag att ett eget forum nog snarast blir internt för redan invigna. Jag tror mer på att nyfikna rollspelare beger sig till en generell rollspelssida än en av många småsidor som internet kryllar av.

Men ge det nya systemet en chans i alla fall, det hoppas jag att alla gör. Om inte annat så ses vi väl på nästa DanCon eller GothCon?
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: We love you Hunk!

Jag förstår inte riktigt din fixering vid ett enskilt forum, särskilt ett som har haft en tämligen begränsad aktivitet de senaste åren. Och när det har varit som mest aktivt så har det mestadels varit på grund av gräl.
Jag var inte den du vände dig till här men jag gör ett inlägg ändå, hoppas du inte tar illa upp.

Det du tar fram är med att det förekommit gräl på D20 forumet är något jag har tyckt varit ganska jobbigt och det har också varit ett skäl att jag ibland hållit en lägre profil här än vad jag annars skulle ha gjort.

men jag tycker att grälen numera är mer sällsynta, fler nyanserade diskussioner har förts (tycker jag) och jag har sett med tillförsikt på diskussionsklimatet här.... det har inte varit så dåligt på d20 forumet den senaste tiden.
Det har blivit bättre tycker jag helt enkelt.

Gräl har ju även förekommit på andra håll än d20 forumet.

jag tycker precis som hunk att det är tråkigt att d20 forumet slås ihop med det allmänna rollspelsforumet, det blir (för mig) en annan känsla, det känns svårare (för mig) att posta väldigt specifika detaljerade d20 inlägg, det känns (för mig) som om man ska hålla sig mer generell på ett generellt rollspelsforum.

Att det blir fler läser inläggen tror jag inte blir effekten, Möjligen att det kan färre detaljerade diskussioner. men det är som sagt bara min egen gissning och ingen sanning.

Tråkigt tycker jag hursomhelst det är.

men jag hoppas som sagt att det kanske kan gå att få tillbaka d20 forumet.... hoppas hoppas....

men lycka till med hela värvet på rollspel.nu... jag förstår att det är ett stort ansvar och att mycket arbete så jag har full respekt för att en del svåra frågor kommer komma framöver.

Bombu
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Re: We love you Hunk!

det känns (för mig) som om man ska hålla sig mer generell på ett generellt rollspelsforum
Min förhoppning är att folk inte ska känna så här. Annars var det tidigare bara tillåtet att posta detaljerade frågor om de rollspel som har egna forum, och det rimmar illa med ambitionen att vara ett stort och allmänt rollspelsforum. Det är fritt fram att posta hur detaljerade inlägg som helst på rollspelsforumet!


/Dimfrost
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Applåderar

Nja. Krönikeforum är ett forum som ger underlag till diskussioner och frågeställningar på ett annat sätt än vad forumspelsforumet gör i min åsikt.Om vi skall diskutera rollspel så tycker jag att ha någonstans att sätta upp rapporter om vad som hände på specifika rollspelmöten har en plats.

Däremot ser jag forumspelsforumets majoritet av inlägg handlar om tex hur man skall rösta i varulvspel och så vidare, vilket jag tycker inte har samma relevans i många fall som en spelmötesrapport har. Nog för vad som sägs där och nog för att de är rollspel och det kan väcka intressanta frågeställningar, men jag tycker den sjuka mängd inlägg som postas inte är ett dugg relevanta. Det är spelande, inte en analys eller sammanfattning av spelande som på samma sätt kan ligga till grund som diskussioner.

En spelrapport från en omgång av forumspelen om hur det gick och hur det funkade tycker jag däremot skulle vara intressant att posta på körnike och spelrapportsforumet.

Dessutom kommer alla som inte är insatta hur vi bedriver forumspel här på forumet se ut som levande frågetecken om det går in där och ha svårt att se kopplingen till bordsrollspel.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Applåderar

Precis som Dimfrost redan sagt är det inte uppenbart vad som är bäst, men motiveringen till att det ligger där det ligger är att forumspel generellt inte är tänkt att vad diskussion. Att just det här spelet (varulvsgrejen) innehåller mycket diskussioner tycker jag inte är ett problem i sig. Att sortera det under "allmän diskussion" känns ändå rätt märkligt, så jag tycker att det ligger bra där det ligger.

Som parentes kan jag säga att vi spenderat ganska mycket tid på kategoriseringen, men om någon har någon bra och genomtänkt förslag är det förstås välkommet. Att säga "döp om det till 'Övriga forum'" eller liknande kommer inte ha någon effekt dock (nu menar jag inte att du gjort det, men jag pratar i allmänna ordalag här).
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Applåderar

Här är ett forumsspelsforum...

Precis som spelkrönikor kan de "offlajv"-trådar som jag räknar med kan förekomma till vissa forumsspel (om det funkar som på rpgnet) leda till diskussion, men "normalt" forumsspel gör inte det.

Mig veterligen.

Erik
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Applåderar

Nja. Krönikeforum är ett forum som ger underlag till diskussioner och frågeställningar på ett annat sätt än vad forumspelsforumet gör i min åsikt.
Okej. Fast med några ytterst få undantag så är ju inte det alls vad som har hänt. Vad man ser på krönikeforumet är att den aktuella spelgruppen skriver sina småtexter och kommenterar varandras, samt att några utomstående kommer in och säger "wow! det lät som en bra spelsession!" typ.

Såsom diskussionsforum betraktat så har Krönikeforumet hittills varit mer eller mindre uselt. Däremot har det varit en bra skådeplats för olika fantasifulla personer att vara kreativa. Ungefär som jag spår att forumsrollspelsavdelningen kommer att bli.

Däremot ser jag forumspelsforumets majoritet av inlägg handlar om tex hur man skall rösta i varulvspel och så vidare
Meh! Nu låter det på dig som om du alldeles nyss hittat till forumet. Varulvsspel är en väldigt ny företeelse - forumsrollspelsavdelningen är dock något vi pratat om i flera år. Om vi hade flyttat Vitulvs världsskapartråd, Faëpolis-tråden och Nightowls superhjälteberättartråd till forumsrollspelsavdelningen så hade det inte alls varit samma dominans av varulvsspelsinlägg. Och den nya avdelningen finns ju inte till för att man ska spela varulvsspel i den, utan framförallt för att man ska samberätta Faëpolis-liknande historier. Det var ju kring sådana trådar som vi en gång i tiden började att efterfråga en PBF-avdelning.

Det känns lite orättvist av dig att bedöma en ny forumsavdelning på de första trådar som flyttats dit, särskilt när vi sedan flera år tillbaka vet vad det är för typ av inlägg som vi egentligen vill ska vara tongivande på detta nya forum (inte direkt varulvsspel).

Jag kan helt öppet meddela att jag kommer starta en typisk PBF-tråd så fort som Gotham City är färdigspelat. Och jag tror att jag omedelbart kommer kasta mig in i en ny så fort som den är färdigspelad.

Dessutom kommer alla som inte är insatta hur vi bedriver forumspel här på forumet se ut som levande frågetecken om det går in där och ha svårt att se kopplingen till bordsrollspel.
Det tror jag inte. Så fort som det startas en riktig, typisk PBF-tråd på den nya avdelningen så tror jag det kommer bli väldigt tydligt för alla som tittar in.

(Däremot har jag många idéer på att skapa rollspel som ligger någonstans i mitten av Varulvsspel och utpräglat samberättande.)
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: We love you Hunk!

Men jag tror att du underskattar den synergi-effekt som uppstår tack vare wrnu:s storlek. Jag tror mer på D20-diskussioner här, där så mycket rollspel ändå diskuteras av så många personer, än ett ensamt forum som enbart fokuserar på ett enskilt spel.
Kanske, kanske inte...

Det finns gränser för hur många forum som folk faktiskt orkar besöka regelbundet.
Absolut. Det är förmodligen fem subforum här som jag brukar besöka (i ungefärlig prioriteringsordning): D&D, Fenix, Rollspel, Off Topic och Rollspel.nu. Mutant hade jag nog också tittat in på oftare om det hade haft mer aktivitet. Om man ser på de subforum som har lagts ned tycker jag att åtminstone två borde fått vara kvar, D&D och DoD (det senare för att Riotminds eget forum inte känns rätt plats att diskutera äldre DoD-inkarnationer). Inte för att jag egentligen bryr mig om DoD-forumet, men för att jag får försöka vara någorlunda konsekvent. För min del kunde gärna "Krönikor och Spelrapporter" (vem orkar läsa sånt?), "Forumspel" (vem har tid?), "Disciples of Shagul" (kapitalistspel!), "Höstdimma" (what?) och "Staden" (what? 2) kastats på skräphögen i stället - de har för det första haft mindre aktivitet än D&D-forumet och för det andra så skulle jag själv aldrig få för mig att läsa dem. Nu har säkert de subforumen sina fans och därmed sina existensberättiganden, men med tanke på skillnaden i antalet trådar mellan dessa och D&D/DoD ser jag ett större existensberättigande för de senare. Men det är kanske bara jag...

Men ge det nya systemet en chans i alla fall, det hoppas jag att alla gör. Om inte annat så ses vi väl på nästa DanCon eller GothCon?
Jag skall försöka vara lugn och sansad när vi ses även om ni har fel!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Re: We love you Hunk!

"jag tycker precis som hunk att det är tråkigt att d20 forumet slås ihop med det allmänna rollspelsforumet, det blir (för mig) en annan känsla, det känns svårare (för mig) att posta väldigt specifika detaljerade d20 inlägg, det känns (för mig) som om man ska hålla sig mer generell på ett generellt rollspelsforum."

Den modell som används på RPGnet (vilket tills nyligen hade ett enda forum för alla spel) är att skriva i ämnesraden vad tråden handlar om, exempelvis "[D&D] Hur funkar ECL?" eller liknande. På det viset signalerar man att det inte rör sig om en generell tråd.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,527
Location
Helsingborg
Re: We love you Hunk!

Den modell som används på RPGnet (vilket tills nyligen hade ett enda forum för alla spel) är att skriva i ämnesraden vad tråden handlar om, exempelvis "[D&D] Hur funkar ECL?" eller liknande. På det viset signalerar man att det inte rör sig om en generell tråd.
Det vore bra om man kunde kategorisera med hjälp av märkningar, typ "OT", "NT", "D20" och så vidare som man fick välja ur en meny när man skapar inlägget (tänk bloggar och gmail),. Å andra sidan känns det som ett torftigt substitut och egentligen hade jag gärna helt skippat forumskategorier och helt ägnat forumet åt märkningar istället.

Då hade man i profilen kunnat haft "Visa inlägg som har dessa markeringar" samt "Visa aldrig inlägg som har dessa markeringar". Det skulle (antagligen) bli mycket lättare att söka också.

/Han som sprang iväg i sina tankar
 
Top