Nekromanti Förändringar av forumet

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
SEDAN kommer ett forum kallat "Rollspel" där resten av världens tusentals spel skall samsas, såväl som övergripande frågeställningar, rollspelsteori, jämförelser och mycket annat.
Mjo, jag har funderat på det där... En ganska stor del av trådarna under "rollspel" handlar om just spelteori snarare än något specifikt spel eller planerad kampanj etc. Kanske ett "Rollspelsteori"- forum kunde vara på sin plats?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Mjo, jag har funderat på det där... En ganska stor del av trådarna under "rollspel" handlar om just spelteori snarare än något specifikt spel eller planerad kampanj etc. Kanske ett "Rollspelsteori"- forum kunde vara på sin plats?
Fast om man flyttar ut de genre-specifika bitarna så blir det i stort sett teori och spelande kvar, så det är egentligen ingen större skillnad.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Mina besök på rollspel.nu är mycket korta nuförtiden. Det är lite frustrerande att de måste vara frekventa för att man inte skall missa någon intressant diskussion innan den dränks.

Medhåll. Trafiken är löjligt hög i Rollspel. Och flera av trådarna är dessutom just d20-specifika.

Om man hade analyserat och gjort ett gediget förarbete så borde man ha upptäckt det suboptimala i förändringen. Jag tillhör den lilla klick (ca 15% i community-sammanhang) som gillar förändringar. Dock gillar jag inte försämringar och tyvärr ser jag det som att bland vissa smärre förbättringar ryms stora och dominerande försämringar av forumet upplägg.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Bra att du påminde mig. Jag hade tänkt ändra forumordningen sist det pratades om saken, men det måste ha fallit mig ur minnet. Nu är den förhoppningsvis något mer lämplig. Dessutom ändrade jag defaultantalet trådar per sida till 25. Annars kan man ju ändra det själv i kontrollpanelen (själv kör jag 50). Ett tips för den som tycker det är oöverskådligt med så många aktiva trådar på Rollspelsforumet är att köra minimerad visning om man inte redan gör det.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Nu är det naturligtvis så att jag inte har något emot den ökade trafiken på Rollspel, men jag skulle vilja hävda att bara en ytterst liten del av den trafiken går att skylla på forumförändringen. Av de 20 trådar som har varit aktiva den senaste veckan finns två trådar om D&D och en tråd om Bortom. Dessa trådar har totalt 34 inlägg. Resterande aktivitet är trådar som hade funnits på Rollspelsforumet även innan förändringen...

Jag anser mig ha "analyserat och gjort ett gediget förarbete". Du kanske minns min tråd om aktivitetsstatistik på modforumet från i vintras?


/Dimfrost
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,922
Location
The Culture
Bra och vettig förändring. Jag har suttit och tänkt på det ett tag, men uppenbarligen inte så intensivt att tankarna letade sig hela vägen till munnen, fingrarna eller någon annan kommunikationsutrustning. Det känns naturligt att rollspelsforumet ska ligga först.

/tobias
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,625
Location
Rissne
Fast om man flyttar ut de genre-specifika bitarna så blir det i stort sett teori och spelande kvar, så det är egentligen ingen större skillnad.
Fast... Problemet med genrespecifika forum är att de blir så förbannat specifika. Och vad gör man med diskussioner som gäller spel som är svårplacerade? Säg att du har Fantasy, SF och Skräck. Vart placerar man Nobilis? Mechanical Dream? Nog för att ganska få diskussioner rört dessa två underbara spel på sistone, men jag tycker att det vore synd och skam att hålla på och dela upp det just på det viset.

Däremot tycker jag att borttagandet av D&D kändes motiverat och bra, av det jag sett. Det kändes ganska överdrivet att ha ett helt eget forum ägnat enbart åt ett specifikt spel, bara för att detta råkade vara väldigt vanligt därute i världen...

Nä, jag tror på någon form av "mellanläge" mellan "rollspel" och "rollspelsmakande" där diskussioner som inte hör till specifika rollspel eller frågor om praktiskt rollspelande och som heller inte egentligen har med rollspelsbyggande att göra heller, utan rör ren teori, definitioner och så vidare. Dit kan man sedan dumpa alla trådar och undertrådar som utmynnar i gnäll om definitioner av "natrrativism" och allt vad det är. På så vis kan endast de av oss som faktiskt är intresserade av den sortens teoridiskussioner hänga där, medan resten slipper.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tänkte väll att det var nått mysko här.. Hursomhaver, det känns lite mer rätt nu ja att rollspelsforumen ligger överst.

/ Johan K, som lirat EON hela dagen lång
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Damn! Awesome!

Ja, det säger väl allt :gremsmirk:
Helt rätt.



/Feliath — som en extra bonus slipper jag nu se Eonforumet så tydligt
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Fiiint gjort!

Smart grej det där! Att först göra de där förändringarna som folk ogillar, för att sedan fixa lite grejer som bara får jubel. På så sätt så minns bara folk det de tycker att man har gjort bra! :gremgrin:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Dessutom ändrade jag defaultantalet trådar per sida till 25.
Nej, det gjorde jag uppenbarligen inte: jag försökte ändra det, men jag hade inte skrivrättigheter till den filen, så det ändrades tillbaka direkt. Jag ska försöka klura ut hur det ska ändras, men tills vidare är defaultinställningen kvar. Jag kan dock kraftfullt rekommendera alla som tycker forumet är för aktivt att ändra antal trådar per sida till ett högre antal och dessutom köra minimerad visning i stället för expanderad. Då blir allt mycket tydligare och trådar försvinner inte från förstasidan så snabbt.


/Dimfrost
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Fixat

Nu är det däremot ändrat som det ska, eftersom Gardener var vänlig nog att dyka upp och göra det möjligt för mig att ändra inställningarna. :gremlaugh:


/Dimfrost
 
Top