Nekromanti Förändringar av forumet

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Slänger in mina ören

I grund och botten tyckerjag det handlar om en sak:

Vill redax att spelförlagen lägger isna hemsidor här eller inte? Genom att säga nej till att de får moderera sina egna forum visar de tydligen att de inte vill ha dem här. Det är ett hinder för spelbolagen (vilket framförts från två förlagshåll om jag har koll på hela tråden).

Krille talar om hur lite man kan göra - och är det så, vad kostar det egentligen att ge dem inflytandet som efterfrågas? Jag tycker det känns en väldigt liten eftergift, men av det jag läst hittills läst i tråden så känns det som det finns absolut noll utrymme för kompromisser. Det är viktigare att "vinna med sina principer" än något annat.

Jag vill egentligen inte se att Krille förlorar moderatormöjlighet på sitt forum, utan precis som Arfert ser jag hellre att man ger moderatormöjligheterna till spelskapare. Som det är nu känns det mer som en klubb för inbördes beundran, utan förankring hos medlemmarna. Eftersom jag inte förväntar mig att redaktionen lär ändra sig (vilket de bör) kanske vore det bäst om Krille avstod som moderator på Rävsvans-forumet. Då blir det i alla fall mer konsekvent än vad det är nu.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Hur jag tycker det borde funka ...

Naturligtvis är det mycket tråkigt om spelskapare upplever det som att vi motarbetar dem genom att inte skänka dem moderatorsbefogenheter över sina egna forum.

Men det finns urvalskriterier för att utse moderatorer (om dessa kriterier sedan är bra eller dåliga är en annan femma). Vem som helst bör inte bli moderator. Till exempel kan jag nämna Vulf och Feliath (som jag vet inte tar illa upp av att namnges i detta sammanhang). Ser man till deras »forumsbeteende« kan man tycka att de brusar upp alldeles för lätt för att utgöra bra moderatormaterial. Har man dessutom en varning eller avstängning kan man heller inte komma på fråga.

(Forumsbeteende-biten tycker jag personligen är rätt fånig. Folk skärper sig om de blir moderatorer – och månar om att försöka hålla isär sina olika roller.)

Det jag tycker vore den bästa lösningen (utan att veta om den ens är tekniskt genomförbar) vore att skapa ytterligare en nivå utöver admin, moderator och användare. En »moderator light« som kan nåla trådar, skapa omröstningar, redigera informationstexten om ett forum, etc. Men som inte kan posta modererande inlägg, dela ut varningar, ha tillgång till moderatorforumet, radera eller flytta trådar. Allt sådant åtgärdas av en vanlig moderator som påkallas via meddela moderator-funktionen.

Då skulle varje spelskapare kunna vara »moderator light« över sitt eget lilla forum, utan att behöva ta något ytterligare ansvar för skötseln av Rollspel.nu.

Alla blir glada! Blå elefanter galore!

Är inte det det fiffigaste?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Slänger in mina ören

Som det är nu känns det mer som en klubb för inbördes beundran, utan förankring hos medlemmarna.
Appappapp. Var vänlig att ge fan i (Blasphemy har också gjort det) att anta att din (eller min) åsikt är "medlemmarnas". Tack.

Erik
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Slänger in mina ören

Jag vill egentligen inte se att Krille förlorar moderatormöjlighet på sitt forum, utan precis som Arfert ser jag hellre att man ger moderatormöjligheterna till spelskapare. Som det är nu känns det mer som en klubb för inbördes beundran, utan förankring hos medlemmarna. Eftersom jag inte förväntar mig att redaktionen lär ändra sig (vilket de bör) kanske vore det bäst om Krille avstod som moderator på Rävsvans-forumet. Då blir det i alla fall mer konsekvent än vad det är nu.
Jag räknar inte med att någon förstår vad vi är ute efter, men det här är ju helt bisarrt. Vi har högt ställda krav på moderatorerna, och Krille uppfyller dem. Han gör ett utmärkt jobb som moderator. Alltså är han moderator. Att han är spelskapare har inget med saken att göra. Alls. Detsamma gäller övriga spelskapare: de värderas som användare, inte som spelskapare, när det gäller att utreda om de borde vara moderatorer. Vi har gått igenom väldigt många användare för att leta fram nya moderatorer när vi organiserade om moderatorkåren, det kan jag garantera.


/Dimfrost
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Är inte det det fiffigaste?
Det är en jättebra lösning - och det går väldigt lätt att göra på de flesta forum.

Det här forumscriptet är dock rätt dåligt och daterat så jag vet faktiskt inte om det går. Men annars vore det en mycket bra lösning.

Dante ska ha 1000 extra poäng för det förslaget!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Det jag tycker vore den bästa lösningen (utan att veta om den ens är tekniskt genomförbar) vore att skapa ytterligare en nivå utöver admin, moderator och användare. En »moderator light« som kan nåla trådar, skapa omröstningar, redigera informationstexten om ett forum, etc. Men som inte kan posta modererande inlägg, dela ut varningar, ha tillgång till moderatorforumet, radera eller flytta trådar. Allt sådant åtgärdas av en vanlig moderator som påkallas via meddela moderator-funktionen.

Då skulle varje spelskapare kunna vara »moderator light« över sitt eget lilla forum, utan att behöva ta något ytterligare ansvar för skötseln av Rollspel.nu.

Alla blir glada! Blå elefanter galore!

Är inte det det fiffigaste?
Och det är ju "minimoderatorer" som ska införas när Gardener någon gång får tid att koda det som krävs. Den dagen kommer alla spelskapare att få bli minimoderatorer för sina egna forum. Det lär dock dröja: det finns mycket som behöver kodas och lite tid. Det bör inte vara någon nyhet heller: åtminstone tomasarfert har hört talas om det här tidigare, om jag inte missminner mig.


/Dimfrost
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Det jag tycker vore den bästa lösningen (utan att veta om den ens är tekniskt genomförbar) vore att skapa ytterligare en nivå utöver admin, moderator och användare. En »moderator light« som kan nåla trådar, skapa omröstningar, redigera informationstexten om ett forum, etc. Men som inte kan posta modererande inlägg, dela ut varningar, ha tillgång till moderatorforumet, radera eller flytta trådar. Allt sådant åtgärdas av en vanlig moderator som påkallas via meddela moderator-funktionen.
Jo, det låter onekligen fiffigt. Jag tycker som sagt att det känns lite underligt att man inte kan mekka med ett officiellt forum för sin egen produkt. Sajten kan förstås sätta upp vilka regler de vill (jag brukar alltid osäkra min revolver när folk säger saker som att ägare till en forum eller mailinglista inskränker deras rättigheter eller något lika outsägligt fjantigt - det är deras forum, begrips?), men det är en grej som skulle kännas betydligt mer konsekvent.

Jag störs mycket lite om ens något av den nya forumsindelningen, nya tekniska finesser som att välja titel etc är bra, och välkomnar verkligen tillkomsten av Forumsspelsforumet (för att inte tala om nya administratörer som förhoppningsvis är mer aktiva), men "saneringen" verkar väldigt mycket ha tillkommit enligt principen "det ska följa en sorts konsekvens som ser snygg ut i våra huvuden", och mindre på grund av några djupt liggande praktiska problem med att ha, säg, ett skräckspelsforum.

Skitsnacket om de förfärliga moderatorerna - jag menar, det finns folk i den här tråden som verkar påstå att förändringarna genomfördes av bokstavlig elakhet :gremsuck: - ger jag inte ett vitten för, däremot.

Men det känns litegrann som en kollega jag har, som då och då får infall och städar gemensamma utrymmen, och sedan hittar man inte häftapparaten på en månad innan man lärt sig det nya praktiska stället den står på. Det är liksom ingen illvilja och ingen dålig plats att ställa en häftapparat på, det är bara att vi andra inte riktigt inser varför den inte kunde stå bredvid pappersskäraren.

Erik
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Slänger in mina ören

Var vänlig att inte svära i ditt inlägg. Det är nämligen oförskämt och fult. :gremtongue:

Nej, jag vet att det inte är alla medlemmar - men nog är det (några) medlemmars åsikt (jag har talat utanför forumet med en del utöver de tre som nämndes i din post - men du har rätt, det är en droppe i havet).

De flesta medlemmarna här är ju antingen inaktiva eller lurkare så för dem spelar ju inget någon roll, eller hur? :gremwink:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Jag tror du missar att det är skillnad på vem man är i sitt "yrkesroll" som moderator, och vem man är som privat debattör.

Jag kan ju sällan på jobbet säga rakt ur vad jag personligen tycker till en kund (oberoende vad det handlar om), för att jag representerar företaget. Man följer policyn. Inget konstigt med det, och det är nåt som de flesta yrkesverksamma vuxna hanterar dagligen.

Samma sak är det om man representerar wrnu som moderator eller diskuterar som privatperson. Eller borde vara det, alla kanske inte är erfarna nog.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

"saneringen" verkar väldigt mycket ha tillkommit enligt principen "det ska följa en sorts konsekvens som ser snygg ut i våra huvuden", och mindre på grund av några djupt liggande praktiska problem med att ha, säg, ett skräckspelsforum.
Tja, principen är att ett forum ska ha en viss aktivitetsnivå för att vara motiverat, svårare än så är det inte. Det kan man tolka som en estetisk princip om man vill (det är inte snyggt med inaktiva forum).


/Dimfrost
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Anfäkta och anamma!

men du har rätt, det är en droppe i havet
Det bryr jag inte mig så mycket om, det är snarare att det påminner allt för mycket om "(vanligt) folk gillar inte det här!" som är ett ovanligt konstigt sätt att skriva "jag gillar inte det här". Även om enbart de eller jag ogillar något gör vi ju det av något skäl, och då föredrar jag att man redovisar de skälen istället för att prata om "folk" eller "medborgare" eller något annat diffust begrepp.

Ingen omröstning har skett, och forumet varken är eller är menat att vara en demokrati, så använd inte medlemmarna som ett argument, för du vet inte vad de tycker.

Erik
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Jup, har hört det och väntar fortfarande. Men har gardener mycket att göra så har han.

Det som irriterar mig dock är att man tills vidare inte kan släppa på folk som moderatorer, om de lovar att bara moderera "där de får", i mitt fall på SagaGames. Men då får man ju tillgång till moderatorforumet, och det är inte önskvärt, har jag fått förklarat för mig (varför vet jag inte). Och att det underförstått förutsätts att man ska missbruka förtroendet...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Så varför är Gondica-forumet kvar? (Ärligt talat, inte ens jag skulle sörja det...)

Dessutom har ni ju själv noterat att forum får vara kvar trots låg aktivitet av andra skäl, eftersom de fortfarande är motiverade, så det här är inte den enda regeln. Att de enda spel som ska ha egna forum är sådana som är officiella forum verkar ju vara en annan, t.ex.

Erik
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Gondicaforumet är kvar för att det är officiellt.

Aktivitet är ett skäl när det gäller icke-officiella forum om ett visst spel eller en viss genre, alltså. Andra forum har andra former av existensberättigande. Jag vet att jag har redogjort för det på andra håll.


/Dimfrost
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Har man dessutom en varning eller avstängning kan man heller inte komma på fråga.
Kalla mig klentrogen, men jag har svårt att tro att de moderatorer vi har idag har lyckats bete sig så exemplariskt att de aldrig fått en varning, såvida inte varningskriterierna är annorlunda för moderatorer. Titta tex på Krille (inte som kritik mot hans beteende, bara som ren statistik), kan man skriva tjugotusen-nånting inlägg utan att något av dem motiverar en varning?

Det jag tycker vore den bästa lösningen (utan att veta om den ens är tekniskt genomförbar) vore att skapa ytterligare en nivå utöver admin, moderator och användare. En »moderator light« som kan nåla trådar, skapa omröstningar, redigera informationstexten om ett forum, etc. Men som inte kan posta modererande inlägg, dela ut varningar, ha tillgång till moderatorforumet, radera eller flytta trådar. Allt sådant åtgärdas av en vanlig moderator som påkallas via meddela moderator-funktionen.
Nja, jag tycker egentligen att en mod-light skulle ha alla behörigheter utom tillgång till moderatorforumet och utdelning av varningar/banningar, inom sitt eget forum, naturligtvis.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

"Kalla mig klentrogen, men jag har svårt att tro att de moderatorer vi har idag har lyckats bete sig så exemplariskt att de aldrig fått en varning, såvida inte varningskriterierna är annorlunda för moderatorer. Titta tex på Krille (inte som kritik mot hans beteende, bara som ren statistik), kan man skriva tjugotusen-nånting inlägg utan att något av dem motiverar en varning?"

Minns du att det var en amnesti för ett tag sedan? Allt gammalt är förlåtet, förutom Caligula.


Storuggla, so there
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Jag tror du missar att det är skillnad på vem man är i sitt "yrkesroll" som moderator, och vem man är som privat debattör.

Jag kan ju sällan på jobbet säga rakt ur vad jag personligen tycker till en kund (oberoende vad det handlar om), för att jag representerar företaget. Man följer policyn. Inget konstigt med det, och det är nåt som de flesta yrkesverksamma vuxna hanterar dagligen.
Exakt. När man suttit i tillräckligt många möten där man måste le istället för att knocka någon så lär man sig att skilja på olika roller beroende på vilken hatt man har på sig. Jag kan mycket väl ha på mig en gigantisk jäkla hat of d20 när jag diskuterar, men som moderator så är det poliskasken som som gäller.

Eller borde vara det, alla kanske inte är erfarna nog.
Jo, ibland har jag en känsla av att det är ett större problem inom vissa delar av den befintliga moderatorkåren än hos en potentiell moderatorkår.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

Minns du att det var en amnesti för ett tag sedan? Allt gammalt är förlåtet, förutom Caligula.
Hmm? Jag trodde det bara gällde reversering av banningar?

Dessutom, var det någon av moderatorerna som fråntagits sin status och som fick tillbaka den till följd av amnestin? I annat fall är det irrelevant för frågan.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tycker att policyn för forumens vara eller icke vara är utmärkt, men D20-forumet är lite borderline. Jag utgår dock från att diskussionen om D20-forumets vara eller icke vara var ordentlig och att beslutet är väl grundat. Så jag har inga problem med beslutet. Om man får gissa skulle jag ändå gissa att det kommer behöva öppnas igen om ungefär ett år eller så. Vi får se :gremsmile:

Drakar, Mutant, Skräck och SF, däremot, tror jag är begravda för gott.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Hur jag tycker det borde funka ...

tomasarfert said:
Jag tror du missar att det är skillnad på vem man är i sitt "yrkesroll" som moderator, och vem man är som privat debattör.
Nä, det var ju precis det jag skrev.

Dante said:
Folk skärper sig om de blir moderatorer – och månar om att försöka hålla isär sina olika roller.
 
Top