Nekromanti Förändringar av forumet

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Men saken är den att rollspel.nu har förlorat många aktiva medlemmar, personer som sporadiskt kickade in och skrev en tråd då och då. Forumet idag består av en handfull tjejer och killar som skriver MASSOR istället och många av dessa är Moderatorer [Mer om det nedan]. Därför känns det smalt. Det är kanske ett medvetet drag av redaktionen, men jag tycker det är skittrist. Jag menar, ett RPG forum som påstår sig vara sveriges största, att det forumet har så lite n00bs som kickar in och ställer enkla frågor om rollspel tycker jag är märkligt.
I vilken utrsträckning som nytillkomna och nybörjare postar på forumet är nog svårt för redaktion eller moderatorer att påverka annat än indirekt och på väldigt lång sikt. Jag skulle tro att perioderna forumet legat nere kan ha haft större betydelse i den frågan än något annat de senaste två åren eller så. Jag tror inte heller att nytillkomna kommer känna sig värst bortkomna i den nya strukturen, de har ju ingen föreställning om att det ska vara si eller så utan kommer hit med fräscha ögon.

Slutligen: Att vissa forum försvunnit är pisstråkigt. D20 forumet var ett av få forum där man kunde ställa enkla reglefrågor och få snabba och enkla svar. Att det nu försvunnit och att D20 trådarna nu kommer att drunkna under RPG forumet är enligt mig tråkigt.
Jag vet inte om det funkar annorlunda för dig (och en del andra forumiter i den här tråden) men personligen så svarar och läser jag precis lika fort oavsett vilket forum en post ligger i, förutsatt att jag har nåt vettigt att säga förstås.

Gällande Mutant-forumet har det ju, förutom två trådar om kommande Mutant Chronicles, varit i princip dött i två månader eller nåt. Förvånar mig alls inte att det arkiverades.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
När jag nu går in på allmänna rollspelsforumet här ser jag på första sidan två trådar som överhuvudtaget är tillnärmelsevis intressanta för mig (ser jag begreppet narrativism igen så spyr jag…). En av den skapades av mig på D&D-forumet, så den räknas inte. På D&D-forumet å andra sidan bedömer jag samtliga trådar som intressanta. Tro fan att forumet blir sämre för mig som användare om det subforum som innehåller mest intressanta diskussioner stängs.
Vi kan inte gärna anpassa oss efter varje användares smak. Man bör kanske försöka vara lite mindre inskränkt och intressera sig för mer än någon enstaka tråd.

Därmed har man gjort valet att de personer som är med och utvecklar Staden är viktigare än de som gillar att diskutera D&D.
Det är obegripligt att folk fortfarande inte kan skilja på övriga forum ("indiespelsforum") och stora dedikerade spelforum. Läs om tråden igen.

Och känner man sig inte uppskattad på en plats kanske det är lika bra att dra därifrån (tror att Blasphemy kan känna likadant efter påhoppen mot honom…).
Jag trodde att det var Blasphemy som hoppade på oss och inte tvärtom, men jag måste ha missförstått saker.

Och ja, det står er fritt att dra härifrån. Jag gillar dina inlägg, det är speciellt intressant med ditt butiksperspektiv på hobbyn, och jag skulle beklaga om du försvann, men vill du sticka så får du väl göra det då. Jag kommer likväl fortfarande att tycka att det är omotiverat, eftersom det fortfarande finns goda möjligheter att diskutera D&D här.


/Dimfrost
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag menar, ett RPG forum som påstår sig vara sveriges största, att det forumet har så lite n00bs som kickar in och ställer enkla frågor om rollspel tycker jag är märkligt. Samtidigt kan trådar om narrativism, samberättande, rollspelsteorier fylla forumet om och om igen, av samma människor om och om igen.
Det här är ett bra argument. Men observera att det du pekar på inte är redaktionens fel, utan snarare ett antal forumiters (främst mig själv).

Jag är dock inte helt säker på att det senare är anledningen till att det första minskats. På Sveroks rollspelsforum har det också blivit färre regelfrågeinlägg, men där har det inte förts särskilt många teoridiskussioner.

Jag tror att det är så enkelt att de som hade n00biga frågor för sju år sedan har blivit sju år äldre och sju år erfarnare sedan dess, samtidigt som rollspelshobbyn har genomgått en sju års förändring mot nya spelstilar. Detta utan att det kommit in särskilt många nya n00biga spelare.

Wrnu's redaktion styr inte förändringarna inom hobbyn. De försöker bara se till att forumet anpassar sig till förändringarna.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Lite användarstatistik ...

Ja, jag vet att det är nördigt med statistik. So sue me.

Hursomhelst slumpar det sig så att jag för nästan på dagen ett år sedan tog fram lite statistik om antalet aktiva användare på Rollspel.nu.

Jämför jag den med hur det ser ut idag (071023) ser det ut som följer (statistik för 061024 inom parentes):

Inloggade användare senaste dygnet: 157 (165)

Inloggade användare senaste veckan: 286 (322)

Inloggade användare senaste månaden: 458 (534)

Användare som skrivit inlägg senaste veckan: 135 (142)

Användare som skrivit inlägg senaste månaden: 243 (273)

Så, under året som gått tycks det inte ha skett någon jätteförändring direkt.

243 användare i månaden är betydligt fler än »en handfull« – och definitivt fler än antalet moderatorer.
 
G

Guest

Guest
Som jag skrev näst längst ner typ så var jag medveten om att just redaktionen här på rollspel.nu inte styr vilka trådar som ska och inte ska startas sålänge dom faller inom ramen av vad som är tillåtet och inte...

EDIT: Alltså att den stundande förändringen inte påverkar vilka som registrerar sig och vilka av dessa som stannar kvar. Men det kanske är ett långsiktigt mål, vad vet jag. :gremlaugh:

Men innan det blir OT här så är det ända jag opponerar mig mot är just borttagandet av D20 och Mutant-forumet... Men, men... Inget att göra åt det just nu.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Lite användarstatistik ...

Det är inte nördigt med statistik, det är sexigt. :gremwink:

I alla fall, det skulle vara intressant med mer relevant statistik. Alltså, inte hur många användare utan hur många AKTIVA användare. (Med aktiva menar jag sådana som faktiskt postar minst ett inlägg.)
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Lite användarstatistik ...

Endyamon said:
Alltså, inte hur många användare utan hur många AKTIVA användare. (Med aktiva menar jag sådana som faktiskt postar minst ett inlägg.)
Ja?

243 den senaste månaden skrev jag ju.

Ju.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,286
Location
Örebro
Re: Lite användarstatistik ...

Duh. Det står ju där klart och tydligt. Vet inte hur jag kunde missa det. :gremfrown:

Nu blir det banne mig av att putsa glasögonen. :gremsmirk:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Lite användarstatistik ...

Ännu mer intressant statistik vore hur inläggen fördelar sig på dessa 243 användare. Är det en long tail-effekt eller är det ett litet gäng som står för det mesta? :gremsmile:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Jag haller med ett antal övriga skribenter i att forumet tappar i kvaltiet genom att ha gjort sig av med ett antal subforum. För mig har ett av rollspel.nu:s stora fördelar alltid varit den tematiska bredden: om forumtaxonomin begränsas sa leder detta givetvis även till att den bredden försvinner - av ett antal anledningar. Jag ansluter mig alltsa även jag till dem som tycker att detta var ett olyckligt beslut, som drastiskt underminerar rollspel.nu:s värde för manga användare.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Jag haller med ett antal övriga skribenter i att forumet tappar i kvaltiet genom att ha gjort sig av med ett antal subforum. För mig har ett av rollspel.nu:s stora fördelar alltid varit den tematiska bredden: om forumtaxonomin begränsas sa leder detta givetvis även till att den bredden försvinner - av ett antal anledningar. Jag ansluter mig alltsa även jag till dem som tycker att detta var ett olyckligt beslut, som drastiskt underminerar rollspel.nu:s värde för manga användare.
Vidare fundering:

Är låg, men existerande, trafik motiv för stängning, eller ett tecken på bra indelning? Jag ser inte nödvändigtvis låg trafik som ett problem, så länge den håller kvalitet.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Det har man väl "alltid" kunnat?

Du kan själv ställa in det du eftersträvar via kontrollpanelens "Visningsinställningar, antal visade trådar, språk, färger osv", eller missförstår jag dig nu? Att ställa in så att de senaste 80 trådarna visas går i alla fall utmärkt.
Se där, det kunde man visst redan.

Nåja, jag skyller på att jag alltid har, och alltid kommer att, avsky den här sortens webbforum. De är sega, oöverskådliga, svårhanterliga och Gud vet vad. Utvecklingen har sannerligen inte gått framåt sedan det var Matt's Script Archive som gällde.

Dewil
 

kängtrollson

Veteran
Joined
22 May 2006
Messages
186
Location
Kalmar i Kalmar län i Sverige
Vi på Mindless Gaming har i dagsläget inget emot att vårt forum tagits bort, det var bäst så. Vi tycker så eftersom de flesta inlägg vi fick var kritik eller bittska kommentarer (jag vet att vissa av våra medarbetare stod för en del bitska svar med för den delen) och det ställdes för få frågor som var någon egentlig nytta med att besvara.

Jag ser förändringen som den en tydlig uppmaning till oss, Speltillverkare att skapa våra egna forum, eller en ny sajt, där vi själva kan moderera.

Jag undrar om det inte är dags.

Över och ut!
Tomas Arfert for president! :t6b-6: :t6b-6: :t6b-6: :t6b-6: :gremlaugh:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Jag ser förändringen som den en tydlig uppmaning till oss, Speltillverkare att skapa våra egna forum, eller en ny sajt, där vi själva kan moderera.
Öh, va? Att några icke-officiella forum har stängts har ju inget med den saken att göra. Ert forum (och Mutantforumet) var ett specialfall eftersom ni dessutom har ett eget forum på er egen webbplats. Det är som att Götterdämmerung-forumet togs bort för länge sedan eftersom all diskussion i ämnet hamnade på Riotminds egna forum i stället.

Jag ser fortfarande gärna att speltillverkare väljer att lägga sina officiella forum här på Rollspel.nu. Vår definition av en moderators uppgifter bör inte vara ett hinder. Det är sällan något spelspecifikt forum behöver modereras alls, och vi har många pigga och pålitliga moderatorer som kan skötas annat som behöver fixas (som att nåla trådar och liknande). Jag har svårt att se varför moderatorfrågan kan vara en sådan stor grej i sammanhanget.

Och hur som helst har det här ingenting med den nu aktuella forumförändringen att göra. Det handlar till största delen om policies som är något år gamla.


/Dimfrost
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag har svårt att se varför moderatorfrågan kan vara en sådan stor grej i sammanhanget.
Fast att visa välvilja inför speltillverkarnas intressen skulle ju vara en lätt sak. Det är inte så relevant varför de vill som de vill, det är fortfarande viktigt att bibehålla god relation mellan rollspel.nu och speltillverkarna. Det är ett gynnsamt samarbete som bör utökas, inte få grus i maskineriet.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det är obegripligt att folk fortfarande inte kan skilja på övriga forum ("indiespelsforum") och stora dedikerade spelforum. Läs om tråden igen.
Eftersom du ständigt uppmanar att man skall läsa tråden igen så tycker jag faktiskt att det är OBEGRIPLIGT att du inte inser att folk inte kritiserar er för att ni bryter mot några forumregler eller att ni viker från era kategoriseringar av vilka spel som får har forum eller inte.

Snarare klagar folk på de forumregler och kategoriseringar ni gjort.

Således är inte ett svar som: "Staden får vara kvar för att det är ett Indiespel, D&D får inte vara kvar för det är inte ett officiellt forum!" inte givande eftersom det fortfarande själva upplägget i er forumstruktur som man stör sig på.

Visst - ni har målat upp massor med fina (nåja) regler om vilka forum som är berättigade eller inte och pekar menande och säger att "Det där är ett indieforum, det där är ett WoW-forum, det där är ett forum om Nanoapor, det där är ett forum om små damtussar under min säng - alla dessa är okej".

Medan många av oss bevisligen tycker:

"Varför skall dessa forum finnas när det bevisligen finns större sug efter andra forum?"

Nu säger jag inte heller att man kan tillgodose alla - men er kategorisering av vad som är lämpligt som forum eller inte är ju erat subjektiva val och inte det Rollspel.nus anhängare önskar bevisligen. Just nu känns det mer som att ni tillgodoser er själva och samtidigt njuter gott av att sabba lite för andra - bara för att ni kan.

Och jag vet... (bara för att Walium inte skall få spel) detta är min ytterst subjektiva åsikt men efter att ha läst era svar upprepade gånger och granskat de val ni gjort så är det så jag känner.

Och jag tror att om många av de forna moderatorerna hade varit kvar och med "vettigare" forumsredaktörer som kanske lyssnade lite på besökarna på Rollspel.nu så hade det sett annorlunda ut.

Nu är det analt till största del.
Så ja... för mig är det OBEGRIPLIGT.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
"Nu säger jag inte heller att man kan tillgodose alla - men er kategorisering av vad som är lämpligt som forum eller inte är ju erat subjektiva val och inte det Rollspel.nus anhängare önskar bevisligen."

Bevisligen så är några användare öppet positiva till vissa delar, några är öppet negativa till andra och de allra flesta har inte sagt något alls. Som vanligt alltså. Så du får nog finna dig i att du framförallt strider för din egen åsikt och inte är ledare för någon slags folkfront mot förändringar och mot den nya ledningen.

"Just nu känns det mer som att ni tillgodoser er själva och samtidigt njuter gott av att sabba lite för andra - bara för att ni kan."

Njuter? Du tycker inte att du börjar tappa alla proportioner nu? Varför skulle någon njuta av att behöva försvara sig och sina ideér ifrån olika sura angrepp? Varför skulle redaktionen och modertorerna lägga ner en massa tid och energi på att ändra regler och diskutera förändringarna med dig om de nu är en samling sadister?

"Och jag tror att om många av de forna moderatorerna hade varit kvar och med "vettigare" forumsredaktörer som kanske lyssnade lite på besökarna på Rollspel.nu så hade det sett annorlunda ut."

Moderatorerna skapar inte nya versioner av forumet och forumets styrning, det gör redaktionen. Det moderatorerna gör är att se till att reglerna efterlevs och alla diskussioner förs med god ton. Dina egna angrepp mot moderatorkåren och redaktionen börjar raskt närma sig gränsen för vad som är acceptabelt.

Jag förstår att du är missnöjd och att du saknar förtroende för wrnu:s nya ledning. Men du kommer ingenstans genom att förolämpa och provocera oss. Det är inte särskilt svårt att avfärda någon som kommer med absurda påståenden och diverse osannolika antydningar. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: gör en ordentlig lista över dina klagomål och farhågor och skicka den till redaktionen eller posta den här om du inte litar på dem. Men vad får dig att tro att du orsakar någonting annat än att denna tråd låses genom dina osakliga angrepp?

Jag blir uppriktigt sårad av din misstro och förstår inte varför du som i vanliga fall brukar vara så vettig plötsligt har börjat uppföra dig som värsta sortens konspirationsteoretiker. :gremfrown:
 
Top