Nekromanti Förändringar av forumet

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Rätt till forum

Och eftersom D20 och Warhammer ändå är de största utländska spelen så hade det varit berättigade att finnas. Liksom ett White Wolf-forum kanske.
Ett forum på rollspel.nu är inget man får automatiskt om man sålt tillräckligt många exemplar, det är något man får om man är ett svenskt spel och ber om det, eller om man är ett spel som diskuteras så mycket på det allmänna rollspelsforumet att övriga trådar knappt får andrum. Varken d20, Warhammer eller något White Wolf-spel uppfyller de kraven.

/tobias
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Skärpning!

Nu tycker jag mest att du är barnslig. Vi har noterat dina åsikter och de blir inte bättre för att du överdriver och börjar tramsa dig.

Det har skett förändringar i moderatorkåren flera gånger tidigare, ofta i samband med byte av forumredaktör. Vissa har tillkommit, andra har försvunnit och några har stannat kvar.

Jag får nästan uppfattningen att du är mest upprörd över att ditt eget kompisgäng inte är en del av moderatorkåren. Jag hoppas att jag har fel och jag hoppas att du återgår till att bete dig vuxet. Det har du i alla fall inte haft några problem med tidigare.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Re: Bologny! (lite OT)

Vaa? Varför har jag inte informerats om detta? Som infödd Bodensare borde jag ha koll på sådant som bör ingå i min egen dialekt!

... eller så är det ett internskämt mellan dig och några andra lumpare kanske?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Bologny! (lite OT)

Tja... det är nog ytterst internt.
Det började med ett klotter på en toalett på björknässkolan där någon hade skrivit att en känd politiker på den tiden sög Bologny...

Men det spred sig nog aldrig särskilt långt. Och jag tar endast upp det när det suger riktigt mycket.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Re: Bologny! (lite OT)

Det står i alla fall inte kvar på någon av toaletterna, men det förstås, på IB-programmet hittar man saker som "know your roots" "varför kan man inte derivera en samhällselev? För den har ingen funktion!" och "all ur poo r belong to US" och sådant...

Aight då vet jag i alla fall XD
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Rätt till forum

Fast det är ju det jag undrar över.
Varför måste det vara just ett svenskt spel som man ber att få ett separat forum om?

Jag menar - även om D20 eller Skräckrollspel inte var så aktivt så kan du väl inte påstå att Höstdimma är det heller - och det är inte ett spel som jag hört talats om... Kan inte höstdimma tas upp i det allmänna forumet.

Och likaså - finns det ett forum för WoW:are så vafasiken skall det inte finnas andra spelforum för.

Det är kanske kraven för vad som får vara ett forum eller inte som redaktörerna bör kika över.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Rätt till forum

Det som krävs är att spelskaparen efterfrågar forumet, itne bara vilken användare som helst. Därav att vi har till exempel Höstdimma eller Hammaren & Trollspöet, trots att de är mycket mindre än D&D eller White Wolf. Om en representat från WotC eller WW skulle skriva hit och be om ett forum för deras spel och på något vis hålla det för officiellt så skulle detta ske. Men som det är nu är tumregeln att inte ha forum för spel som har sina egna forum annorstädes (till exempel Mutant, Noir och D&D).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rätt till forum

Varför måste det vara just ett svenskt spel som man ber att få ett separat forum om?
Därför att här hänger väldigt få amerikaner som gör spel.

Tumregeln är att om man har släppt ett spel så kan man få ett forum för sitt spel om man inte har ett eget forum, typ.

Så den dag Justin Achilleos lägger ner WWs forum och ber oss lägga upp det officiella WW-forumet här så kan vi fundera på det.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Skärpning!

Nu tycker jag mest att du är barnslig. Vi har noterat dina åsikter och de blir inte bättre för att du överdriver och börjar tramsa dig.
Jag får be om ursäkt. Men ibland får man så dumma svar att det känns som att en överdrift är det bästa för att visa hur man ser på saken.

Det har skett förändringar i moderatorkåren flera gånger tidigare, ofta i samband med byte av forumredaktör. Vissa har tillkommit, andra har försvunnit och några har stannat kvar.
Ja.

Jag får nästan uppfattningen att du är mest upprörd över att ditt eget kompisgäng inte är en del av moderatorkåren. Jag hoppas att jag har fel och jag hoppas att du återgår till att bete dig vuxet. Det har du i alla fall inte haft några problem med tidigare.
Då har du fel uppfattning.
Jag är till största del upprörd/intresserad hur valet har gjorts. Varför får vissa vara moderatorer och inte andra? Visst - bara för att man skapar spel blir man inte en moderator men om nu spelskaparen villigt vill vara moderator för sitt eget spelforum bör väl Rollspel.nu se det som en ynnest att spelets konstruktör engagerar sig i detta.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Rätt till forum

Indiespelsforum (Höstdimma, Staden) är en annan sak: de är till för pågående projekt. Detsamma gäller Disciples of Shagul, som inte är ett allmänt WoW-forum utan ett forum för en grupp spelare här på webbplatsen.

De separata spelforum som finns är de officiella, där man kommer i kontakt med spelskaparen. Det är därför det bara är svenska spel som är aktuella. Inget amerikanskt spel skulle välja att ha sitt enda officiella forum på Rollspel.nu, liksom.

Kolla upp min motivering till vilka forum som har ett existensberättigande på annan plats i tråden. Du verkar ha missat det.


/Dimfrost
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Skärpning!

"Varför får vissa vara moderatorer och inte andra?"

Ja, det är en bra fråga. Vilka kriterier som gäller för dem får varje enskild forumsredaktör svara på, men i grund och botten så måste man ha deras förtroende i alla fall.

Sedan tycker jag att du återigen undervärderar moderatorrollen. Det finns många forum där moderatorn inte alls behövs och vissa där han behövs jättemycket. Samtidigt så har alla moderatorer, oavsett hur illa de sköter sig eller hur lite ansvar de tar, tillgång till moderator-forumet och möjlighet att skriva modererande inlägg överallt. Dessutom blir de i viss mån representanter för hela moderatorkåren oavsett vad de gör. Det räcker alltså inte med att vilja vara moderator och det är definitivt inte frågan om en utmärkelse. Det är ett i allra högsta grad otacksamt arbete, som den här diskussionen och åtskilliga andra ger prov på. Vi är tacksamma för alla som engagerar sig för wrnu och hobbyn i stort, men det är inte samma sak som att vi tycker att de ska bli moderatorer.

Det finns andra saker än att ge ut spel som kvalificerar forumiter för moderatorrollen och det är verkligen inte särskilt sannolikt att någon kommer att lyckas tjata till sig en moderatorpost för sig själv eller någon som man sympatiserar med.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Skärpning!

Samtidigt så har alla moderatorer, oavsett hur illa de sköter sig eller hur lite ansvar de tar, tillgång till moderator-forumet och möjlighet att skriva modererande inlägg överallt.
Får man fråga vad denna paranoida åsikt om varför inte vissa moderatorer inte borde få ha insyn i Moderatorforumet kommer ifrån?
Vad är det som är så himla speciellt med detta "dolda" forum? För det verkar verkligen som att det sticker i ögonen att vissa har haft insikt där. Typ att man inte kan snacka skit om folk hur som helst där?
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Skärpning!

Får man fråga vad denna paranoida åsikt om varför inte vissa moderatorer inte borde få ha insyn i Moderatorforumet kommer ifrån?
Vad är det som är så himla speciellt med detta "dolda" forum? För det verkar verkligen som att det sticker i ögonen att vissa har haft insikt där. Typ att man inte kan snacka skit om folk hur som helst där?
Nu har du fått något om bakfoten. Alla moderatorer kan se moderatorforumet och samma krav finns på alla moderatorer, så det finns inte olika sorters moderatorer som har tillgång till olika saker på något sätt. Alla moderatorer förväntas vara aktiva på moderatorforumet och bidra till modererandet av forumet i stort, även utanför deras respektive ansvarsområden.

Det Walium menade var man i nuläget inte kan bli moderator lite grann och ha ett enda forum och inte bry sig om något annat, eftersom man har tillgång till moderatorsystemet och kan moderera forumet i stort. Ska man ha den möjligheten, ska man också vara en integrerad del i moderatorkåren. Om det i framtiden finns möjlighet att ge någon begränsade moderatorbefogenheter blir läget ett annat och vi får ta en diskussion om det då.

Och naturligtvis finns bara moderatorforumet till för att vi ska kunna snacka skit om alla användare, på samma sätt som redaktionsforumet bara finns för att vi ska kunna snacka skit om moderatorerna. Eller inte. Det blir inte precis lättare eller trevligare att diskutera/förklara saker när du strösslar med sådana uttalanden, så låt gärna bli.
 
G

Guest

Guest
Vad ska man säga... Forumet har blivit smalare, tråkigare och fokus ligger kring typ 10 personer var av 6 av dom är typ bossar.

Nåväl... Inte mycket mer att säga där förutom att det är trist att D20 forumet är borta. Men eftersom ni envisas att ha kvar forum som WoW bajjet så vill jag ha ett CoH forum nu!

Se så... Fixa!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Bologny!

Jag personligen tycker att det är ytterst märkligt att respektive spelskapare inte får vara moderatorer på "sitt officiella forum".
Håller med. Det är väl ganska naturligt. Hur mycket kan man effa upp saker, förutom för sitt eget spel?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Precis

Tyvärr verkar det som om Blasphemy är mer intresserad av att bråka än att lyssna och mot hans nidbild av moderatorkåren verkar vi alla kämpa förgäves. :gremfrown:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Tak höjden i Forumrollspel

Förutom det som Dimfrost säger så är det alltid svårt att moderera stora trådar som växer snabbt. Det är bland annat därför som vi gärna vill att ni ska höra av er om ni har önskemål om någon form av moderering. Jag tror i alla fall att det är ganska stor takhöjd på forumspelsfronten, åtminstone så länge ingen försöker utnyttja detta på något otillbörligt sätt.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Sanning och konsekvens! ...

tomasarfert said:
Men jag har ju tidigare fått veta - till min stora förvåning och besvikelse - att jag ALDRIG kan komma ifråga som moderator på SagaGames-forumet.
Hur du kan kalla detta för »lögn och förtal« är mer än jag begriper.

För du skickade ju detta till honom:

Yyy said:
Jag kan meddela att du aldrig kommer bli moderator där [dvs. Saga-forumet] eller annorstädes, eftersom du inte godkänns enligt de kriterier jag satt upp.
Citatet kommer från en tråd på moderatorforumet där du återger din och Arferts korrespondens i turerna kring vem som skulle moderera Saga-forumet.

Att beslutet att inte utnämna Arfert är korrekt i enlighet med den policy du satte upp för moderatorutnämnande (eller att ovanstående bara är en liten del i en längre korrespondens) gör ju inte att det han skriver ovan är lögn – för det är ju precis vad du skrev till honom.

Så hur får du det till »lögn och förtal«?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Forumet har blivit smalare, tråkigare och fokus ligger kring typ 10 personer var av 6 av dom är typ bossar.
Fast det är väl inte moderatorernas fel att det slutat skrivas saker på exempelvis skräckforumet?

Jag var en av de som var aktivast där under dess glansdagar, och jag kan försäkra dig om att jag inte deltar i någon konspiration i samband med redaktionen för att förtråkiga och försmalna forumet. Det är bara så att vi inte längre har så mycket skräckfokuserade grejer att prata om. Jag tycker bara det är bra att frågor om skräck i framtiden kan ske på rollspelsforumet - eftersom det då hittar en större publik. På senaste tiden så slutade ju många att gå in på skräckrollspelsavdelningen helt och hållet.

Och när det gäller uttalandet om forumiterna det är "fokus" på -- vad menas med det? Ge ett exempel, tack.

I natt skrev du en fråga om Supergänget och jag svarade dig. På vilket sätt upplever du att det inte var "fokus" på dig? På vilket sätt menar du att du hade behandlats bättre om du hade varit en av tio som det hade varit "fokus" på? Jag förstår ärligt talat inte. (Förresten: Berätta vilka de övriga fyra är. Jag själv är en, förstås, och Vavva + Storuggla måste ju definitivt vara två andra. Vem är den siste? troberg? Han? Arvidos?Nightowl? krank?)

För det var väl inte bara något du hasplade ur dig helt utan minsta verklighetsanknytning?

Men eftersom ni envisas att ha kvar forum som WoW bajjet så vill jag ha ett CoH forum nu!
Precis som med alla andra forum så kan det komma om intresset skulle visa sig tillräckligt stort; om tillräckligt många sådana inlägg skulle skrivas på forumet under tillräckligt lång tid och bli lästa och diskuterade av tillräckligt många andra forumiter.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Sanning och konsekvens! ...

Ska ni inte ta det här på moderatorforumet och via PM?

Ni ser ju vilka konspirationsteorier det kommer från vissa användare bara för att en forumsavdelning stängts av. Se till att ta en sådan här sak i enrum.

Det är ett råd i all välmening.
 
Top