Era favoriter bland fiktiva världar

Gillade att läsa Song of Ice and Fire, men tyckte TV-serien var rätt kass från ungefär halvtid och framåt. Sen tyckte jag att sista (senaste?) boken var en klar försämring över tidigare dessutom, så min fandom har svalnat över tid.
Jag nämnde inte själv Martins värld (Planetos?) men i sak har den höga höjder och stor potential. Det som gör att den inte är fantastisk utan bara bra, är att den för mig känns lite orealiserad. Kanske för att romanerna aldrig blev klara men kanske också för att en del sammanhang aldrig riktigt spikades av författaren.

Jag nämnde inte själv Martins värld (Planetos?) men i sak har den höga höjder och stor potential. Det som gör att den inte är fantastisk utan bara bra, är att den för mig känns lite orealiserad. Kanske för att romanerna aldrig blev klara men kanske också för att en del sammanhang aldrig riktigt spikades av författaren.
Jag retade mig på hur smockfull av referenser och homage bokserien var. Kan köpa lite nickningar här och var, men ASoIaF kändes som ett slags Where's Waldo av fantastikreferenser.

Tycker mycket om Amber, eftersom det är sån läsning som fick mig att vilja bläddra vidare på grund av twists and turns. Bara hur det börjar i modern tid var en rolig och oväntad twist. Plus: intriger och karaktärer i fokus!
Amber är grym - den känns på nåt sätt både som att Zelazny kom på den allt eftersom, och som den alltid funnits. Full av märkliga karaktärer som man både känner igen direkt och inte vet vad man har, och detsamma med världsbygget. Trots att "multitude of worlds" liksom öppnar för att inget spelar roll eller att allt liksom är lite halvdant, blir det precis tvärt om. Man känner stenhårt för de stackars lurviga varelserna som blint följer vår huvudkaraktär på hans fälttåg mot familjen, personer spelar roll trots att världen är full av kaos och obestämbarhet.

Är svag för Z.s världar i Lord of Light, Creatures of Light & Darkness, och A Night In Lonesome October oxå. De första två mixar mytologi och scifi på ett lika absurt som självklart sätt, återigen så det känns som något som alltid funnits. ANILO är så skön med sin kitchen sink horror där varenda trope-monster (etc) från skräck är med, utan att det känns annat än självklart.

Midgård är på ohotad förstaplats för mig.

Resten utan inbördes ordning:

Världen i Wheel of Time

Världen i Final Fantasy VII

Världen i Womacks cyberpunkböcker

Fram till filmen Bilar hade jag en head canon att alla Pixars filmer utspelade sig i samma värld. Nu var det ju tyvärr inte så, men det hade varit coolt!

Världen i Dragon Age

Världen i Femte Elementet

Back