Era favoriter bland fiktiva världar

3. Jonathan Strange & mr. Norells England. Inte direkt rollspelig (och vet inte om jag skulle vilja se den som rollspel heller) men oerhört suggestiv och välkomponerad. Hade gärna sett Clark skriva fler böcker i den världen.
Älskar denna värld och skulle gärna se den som rollspel!

Älskar denna värld och skulle gärna se den som rollspel!
Jo. På sätt och vis jag med. Men jag tror dess utpräglat litterära stil är svår att fånga i regeltext. Det skulle nog också kräva en dedikerad spelgrupp för att flyga. Men visst, kan man göra Good Socirty och lyckas ganska bra så går det väl säkert även med denna.

Favoriter:

Marvels universum. Jag älskar superhjältar och den här kitchen sink-grejen med blandningar av allt man kan tänka sig är jag en sucker för. Scifi, fantasy, skräck, humor, tidsresor, andra dimensioner och allt annat i ett med ett mänskligt perspektiv på det hela.

Masters of the Universe, Secret of Mana, Spelljammer och Star Wars: Efter megablandningen kommer dessa fyra påhitt som blandar scifi och fantasy i olika mängder.

Forgotten Realms: Av de mer renodlade fantasyvärldarna är detta favoriten. En av grejerna är mängden material och att en del av det är skrivet som att världen finns på riktigt, men jag har gillat den sen jag läste första boxen. Nåt med de pergamentaktiga sidorna och omslaget hjälpte, men jag kommer inte ihåg vad exakt det var jag fastnade för först.

Star Trek: Lite kitchen sink över detta universum också i typen av olika berättelser. Jag gillar både själva världsbyggandet, många av avsnitten av olika serier, men också tanken på att det finns en ljus framtid för mänskligheten.

1. Tolkiens Arda: djup, bredd, skönhet, smärta, hopp, förtvivlan. Ett storverk utan like. (Jag har längtat till Klyftedal sedan min första Ringen-läsning när jag gick i åttan.)
  2. Leigh Bracketts Mars*: kanaler, ruiner, öknar, förfall, fantastisk teknik, trotsigt motstånd (länk till soundtrack >>> )
  3. Babylon 5: universum samlat i en gigantisk rymdstation med nästintill oändliga möjligheter.

* Carse walked beside the still black waters in their ancient channel, cut in the dead sea-bottom. He watched the dry wind shake the torches that never went out and listened to the broken music of the harps that were never stilled. Lean lithe men and women passed him in the shadowy streets, silent as cats except for the chime and whisper of the tiny bells the women wear, a sound as delicate as rain, distillate of all the sweet wickedness of the world.

Last edited:
Leigh Bracketts Mars*: kanaler, ruiner, öknar, förfall, fantastisk teknik, trotsigt motstånd (länk till soundtrack >>> )

* Carse walked beside the still black waters in their ancient channel, cut in the dead sea-bottom. He watched the dry wind shake the torches that never went out and listened to the broken music of the harps that were never stilled. Lean lithe men and women passed him in the shadowy streets, silent as cats except for the chime and whisper of the tiny bells the women wear, a sound as delicate as rain, distillate of all the sweet wickedness of the world.
Leigh Bracketts Mars är verkligen helt fantastiskt. Sätter en svart ton, inte olik en del sword & sorcery, där skurkar och uppviglare slåss om eländiga slantar i en döende värld. Samtidigt storslaget. Hennes böcker är öht guld, tror jag hittade dem efter tips av God45?

Back