Mogger
Hipsteranka
Ok, kommer imorrn!Äääsch vi vill ju se just Moggers svar!![]()
Ok, kommer imorrn!Äääsch vi vill ju se just Moggers svar!![]()
Älskar denna värld och skulle gärna se den som rollspel!3. Jonathan Strange & mr. Norells England. Inte direkt rollspelig (och vet inte om jag skulle vilja se den som rollspel heller) men oerhört suggestiv och välkomponerad. Hade gärna sett Clark skriva fler böcker i den världen.
Jo. På sätt och vis jag med. Men jag tror dess utpräglat litterära stil är svår att fånga i regeltext. Det skulle nog också kräva en dedikerad spelgrupp för att flyga. Men visst, kan man göra Good Socirty och lyckas ganska bra så går det väl säkert även med denna.Älskar denna värld och skulle gärna se den som rollspel!
Leigh Bracketts Mars är verkligen helt fantastiskt. Sätter en svart ton, inte olik en del sword & sorcery, där skurkar och uppviglare slåss om eländiga slantar i en döende värld. Samtidigt storslaget. Hennes böcker är öht guld, tror jag hittade dem efter tips av God45?Leigh Bracketts Mars*: kanaler, ruiner, öknar, förfall, fantastisk teknik, trotsigt motstånd (länk till soundtrack >>> )
* Carse walked beside the still black waters in their ancient channel, cut in the dead sea-bottom. He watched the dry wind shake the torches that never went out and listened to the broken music of the harps that were never stilled. Lean lithe men and women passed him in the shadowy streets, silent as cats except for the chime and whisper of the tiny bells the women wear, a sound as delicate as rain, distillate of all the sweet wickedness of the world.
Det är säkerligen en mix av atmosfär, sammanhang och i flera fall nostalgi. Det finns en inre logik i världen och dess falanger med agendor. Det finns instabilitet och kamp i maktstrukturer. Bakgrundsmaterial är såpass bra och omfattande att man kan se världen som en större helhet som går att spinna vidare på mer än bara de platser som beskrivs.Vad gjorde att du fastnade för dessa? Atmosfär, sammanhängande världsbygge, fantasieggande beskrivningar, öppet spelfält, eller?