Spännande att så många så här långt efter publikation fortfarande tycker Tolkiens Midgård är deras favorit, jag blir nyfiken, varför? Varför är den oöverträffad för er? Tänker att även världbyggande likt/som konst är iterativt och borde bli mer förfinat över tid även när man återvinner varandras ideer. Själv läste jag allt Tolkien under mina formativa år men tog mig mest igenom de utan större känslosvall, tyckte bäst om Silmarillion som är mycket mer gråskalor och mytisk.
Flera punkter som ännu är oöverträffade* av andra författare:
• Den sammanhängande grundtanken kring hur världen formas av språk, historia och kulturella skiften. Saker är som de är på grund av vad som kommit före, inte för att det "passar" författarens avsikt i skrivande stund.
• Viljan att låta naturlig kulturell utveckling genomsyra världsbygget, även om det görs i fantasyperspektiv (med längre förlopp än vad vår värld hade haft). Bäst representerat av språken och dess utveckling men även i sådant som hur folkgrupper rör sig, hur historiska företeelser underbygger vad karaktärer säger och gör etc.
• Hur mytologin byggs upp i finmaskiga lager, från skapelseberättelserna till hur de reflekteras i vad huvudpersonerna upplever i trilogin. Och hur dessa mytologiska företeelser speglar sådant som också är betydelsebärande i vår värld.
Ja, konst är iterativt men Tolkiens vilja att arbeta med och revidera och utveckla sitt sitt världsbygge över tid är vad det verkar unik. Liksom hans kunskaper i viktig tematik. Jag kan inte komma på någon annan författare som är i närheten, främst för att deras syften ofta är snävare - ett eller några verk, så även när de lyckas lika bra i en enskildhet (som jag tex tycker Susanna Clarke gör) hamnar de som helhet ändå långt efter. Det närmaste jag kan komma på som drar åt Tolkien är antagligen faktiskt kollektivt framskrider rollspelsvärldar. Men de har så klart generellt begränsningar sidor som gör att de inte riktigt tävlar på lika villkor (som att de verar i ett annat medium, koordinering mellan författare, fokus på spelbarhet, att tillämpningen sker vid bordet och vanligen är odokumenterad).
* Sen kan man så klart underkänna dessa som värden, men det är en annan diskussion.