Äääsch vi vill ju se just Moggers svar!
Ok, jag tror faktiskt att detta kan sammanfattas i ett svar. Först, jag älskar setting. Det är den enskilt viktigaste i ett rollspel för mig. Och det är egentligen tre saker som krävs
1. Omedelbar tydlig hook som suger in mig:
Star Wars - Rymdskepp, jediriddare, rebeller, skalan är ogreppbar. Tekniken ser cool ut, filurerna har fräcka namn.
Old World - Tyska zweihänders, råttmän och fienden inom oss! Korsvirkeshus som lutar och spyor i rännstenen.
Mutant UA - Svensk postapokalyptisk Mad Max-fabel. Alltså, man är ju fast redan där!
Ereb Altor - Indiana Jones möter Gilgamesh i renässansfantasymiljö.
Nästa steg då:
2. Det finns något bakom detta:
Star Wars - När man börjar gräva är skalan enorm. Man kan inte nörda ner sig så mycket så att man greppar allt. Det finns alltid en sektor till, ett hot till etc.
Old World - Även här finns det mycket när man börjar gräva, och tro mig, jag har grävt! En del krockar med sig självt och man kan behöva gallra. Allt håller inte högsta klass.
Mutant UA - Det finns en näsan unik skaparglädje här, och den rinner ut över nästan varje sida. Jag kan inte värja mig! Välskrivet, välgenomtänkt och när man vridit sin egen skalle hit och grokkat är det otroligt roligt att skapa till denna setting!
Ereb Altor - Jag vet att Ereb Altor var spretigt, och att allt inte höll samma höjd. Men iom skapandet av nya Ereb Altor har vi försökt se till så att det finns en, eller flera, gemensamma begrepp som allt bygger på. Det finns en logik även om vi inte vill ta bort lapptäcket.
3. Det ska tåla fantasins slitage
I rest my case. Alla dessa världar är iadg rätt gamla. 3 av dem över 40 år, MUA är ju numera 20 år. Det är bara bra skit som överlever så länge!